Regionalne TBŚ Śp: 8:8:
65-246 Zielona Góra, ul. Niecał $| Zielona Góra, dnia 22 lutego 2021r.
tel. 68 452 87 01, e-mail: sekrctafiakati i >
NIP: 973-06-29-465, REGON; J741J170Ś
Sąd Rejonowy w Zfełonej Górże, VII WYGZ: SESD-
Kiajawego Rejestru Sądowego, ARS: OSO04A. .
Kaś zakadowy: 7 196 6060 i Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Regionalne Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. z siedzibą
w Zielonej Górze, ul. Niecała 2G, w związku z Państwa wnioskiem z dnia 13 lutego 2021r.
skierowanym drogą elektroniczną, odmawia udzielenia informacji jak we wniosku, bowiem
art. 61 ust. I Konstytucji RP jak i ustawa z dnia 06.09.2001r. o dostępie do informacji
publicznej nie znajduje zastosowania do Regionalnego TBS Spółki z o.o. z siedzibą
w Zielonej Górze.
W uzasadnieniu powyższego podajemy co następuje:
Zgodnie z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji
o działalności:
- organów władzy publicznej,
- osób pełniących funkcje publiczne,
- organów samorządu gospodarczego,
- organów samorządu zawodowego,
- innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania
władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Regionalne TBS Spółka z o.o. w Zielonej Górze nie należy do grona w/w organów, ani też, co
oczywiste nie jest osobą pełniącą funkcje publiczne.
Regionalnego TBS Spółki z 0.0. w Zielonej Górze nie można także zaliczyć do kategorii
innych osób oraz jednostek organizacyjnych, bowiem Spółka nie wykonuje zadań władzy
publicznej, nie zawarła umów o ich realizację i nie gospodaruje ani mieniem komunalnym
ani mieniem Skarbu Państwa.
Podobnie, Regionalne TBS Spółka z/s w Zielonej Górze nie jest podmiotem obowiązanym do
udostępniania informacji publicznej w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej.
Zgodnie bowiem z tym przepisem, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są
władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu
terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo
jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania
publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb
Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego
mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
D.
Analizując powyższy przepis stwierdzić należy bez wątpienia, że jak już wyżej wskazano,
Regionalne TBS Spółka z o.o. w Zielonej Górze nie jest organem władzy publicznej, ani
organem samorządu gospodarczego czy zawodowego.
Ponadto nie jest podmiotem reprezentującym Skarb Państwa, państwowe osoby prawne albo
osoby prawne samorządu terytorialnego.
Regionalne TBS Spółka z 0.0. w Zielonej Górze nie jest także podmiotem reprezentującym
inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu
terytorialnego, a także nie reprezentuje innych osób lub jednostek organizacyjnych, które
wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym.
Regionalne TBS Spółka z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze nie jest także osobą prawną, w
której Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego ma pozycję dominującą w
rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przez pozycję dominującą, stosownie do ustawy z dnia z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów rozumie się pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu
zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości
działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz
konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział
w rynku właściwym przekracza 40%.
Przez rynek właściwy rozumie się natomiast rynek towarów, które ze względu na ich
przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za
substytuty oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości,
istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty
transportu, panują zbliżone warunki konkurencji.
W Regionalnym TBS Spółce z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze uczestniczy ośmiu
wspólników, w tym pięć gmin, przy czym, żaden ze wspólników nie ma decydującego
wpływu na działalność Spółki.
Co nadto istotne pomimo uczestnictwa w Spółce gmin, spółka nie wykonuje zadań władzy
publicznej, a co więcej nie gospodaruje mieniem komunalnym czy mieniem Skarbu Państwa.
Majątek, którym dysponuje Spółka, nie jest majątkiem publicznym, bo nie jest własnością
organów samorządu terytorialnego, lecz własnością podmiotu gospodarczego działającego na
podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Mienie w posiadaniu Spółki stanowi
wyłączną własność Spółki i zarzadzanie tym mieniem nie ma jakiegokolwiek związku z
działalnością gmin czy Skarbu Państwa.
Podkreślenia także wymaga, że pomimo udziału w Spółce gmin, Spółka nie jest gminną osobą
prawną czy też spółką komunalną.
Stanowiska prezentowanego powyżej nie zmienia fakt, że Spółka realizuje budownictwo
mieszkaniowe przy finansowaniu z kredytów zaciągniętych z zastosowaniem przepisów
ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.
Działalność towarzystw budownictwa społecznego jest w swym charakterze zbliżona do
działalności spółdzielni mieszkaniowych, stąd przywołać w tym miejscu należy uchwałę
składu siedmiu sędziów NSA z 11 kwietnia 2005 r.,I OPS 1/05 (ONSAiWSA 2005, nr 4,
poz. 63), w której przyjęto, że przepis art. 4 ust. 1 pkt 5u.d.i.p. nie ma zastosowania do
spółdzielni mieszkaniowych.
dj.
W motywach tej uchwały wskazano, że brak podstaw prawnych, aby działalność spółdzielni
mieszkaniowych można było utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych w
rozumieniu art. 4 ust. lu.di.p., skoro ich działalność ogranicza się do realizacji
podstawowego celu, tj. zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków spółdzielni i ich
rodzin, a zatem ograniczonej liczby osób zrzeszonej w danej spółdzielni.
Podkreślono także, że tylko członkowie spółdzielni decydują o zakresie jej działania, czasie
trwania, likwidacji, podziale itp. Spółdzielnia mieszkaniowa jest zatem jednostką
organizacyjną, która ma ściśle określony krąg osób, a nie powszechny, jak przyjmowano we
wcześniejszym orzecznictwie.
W omawianej uchwale zwrócono również uwagę, że nie stanowi dysponowania majątkiem
publicznym fakt zaciągania kredytów przez spółdzielnie czy też objęcie przez Skarb Państwa
w drodze umowy poręczenia spłaty kredytów mieszkaniowych na podstawie ustawy z 29
listopada 2000 r. o objęciu poręczeniami Skarbu Państwa spłaty niektórych kredytów
mieszkaniowych (Dz.U. Nr 122, poz. 1310 ze zm.).
W ocenie, czy występuje dysponowanie majątkiem publicznym, nie może mieć
przesądzającego znaczenia pomoc państwa dla banków, które udzieliły kredytów
mieszkaniowych bądź prowadzą obsługę wkładów oszczędnościowych oraz udzieliły premii
gwarancyjnych, ponieważ tego rodzaju pomoc jest wyrazem jedynie wspierania budownictwa
mieszkaniowego, a nie dysponowania mieniem publicznym przez spółdzielnie.
Przedmiotem działalności Regionalnego TBS Spółki z o.o., zgodnie z ustawą o niektórych
formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz zgodnie z umową Spółki jest przede
wszystkim budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu, przy czym
najemcami w zasobach Spółki mogą być wyłącznie osoby spełniające określone w ustawie
kryteria, zatem działalności Spółki nie można przypisać charakteru powszechnego, bowiem
działalność Spółki skierowana jest tylko do wyodrębnionej grupy społeczeństwa.
Raz jeszcze podkreślić natomiast należy, że budownictwo na wynajem jak i pozostała
działalność Spółki (nabywanie lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych oraz
niemieszkalnych, w celu rozbudowy, nadbudowy i przebudowy, w wyniku której powstaną
lokale mieszkalne, przeprowadzanie remontów i modernizacji obiektów przeznaczonych na
zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu, wynajmowanie lokali użytkowych
znajdujących się w budynkach towarzystwa, sprawowanie na podstawie umów zlecenia
zarządu nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi własności
towarzystwa, prowadzenie innej działalności związaną z budownictwem mieszkaniowym i
infrastrukturą towarzyszącą, w tym budowanie lub nabywanie budynków w celu sprzedaży
znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu)
angażuje wyłącznie majątek Spółki i pozostaje bez wpływu na mienie publiczne.
Z poważaniem:
Ż
Z-CA pacz za
Honorata Marquardi, Nowicka Ź
RADCA PRAWNYCO a iski
RZGz6ó || Krzysztof | Wozińś