WODZISŁAW ŚLĄSKI
Potudniow a Brama Polsk;
OR-1.1431.50.2021
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z 9 maja 2021 r., dotyczący konta
miasta Wodzisławia Śląskiego w portalu Facebook, przekazuję odpowiedzi na zadane przez
Państwa pytania.
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe jest
udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP lub na
stronie internetowej),
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz),
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą o sprawach,
które na co dzień dzieją się w gminie/mieście),
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami (np. na
profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia mieszkańcom/mieszkankom
swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają się inni przedstawiciele urzędu, zadawane
są mieszkańcom pytania o sprawy gminy itp.).
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego tel. (32) 459 04 60, fax (32) 721 87 03
ul. Bogumińska 4 e-mail: kancelariaQ wodzislaw-slaski.pl
44-300 Wodzisław Sląski www.wodzislaw-slaski.pl
WODZISŁAW ŚLĄSKI
Połtudnrow a Brama Polsk;
4. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone dyskusją
mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej informacji
o tym, jakie to dokumenty.
Zasady korzystania przez miasto z Facebooka nie zostały poprzedzone dyskusją mającą
odzwierciedlenie w oficjalnych dokumentach urzędowych. Został jednak opracowany regulamin dla
użytkowników.
5. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje trafiają
w pierwszej kolejności,
c) na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co na
stronie internetowej i w BIP,
d) inne, jakie?
Na oficjalnym fanpage'u miasta Wodzisławia Śląskiego umieszczane są informacje dotyczące
m.in. miejskich jednostek organizacyjnych, organizacji pozarządowych, jednostek oświatowych,
wydarzeń społecznych, kulturalnych i sportowych. Za pośrednictwem Facebooka miasto informuje
o trwających w mieście inwestycjach, postępach na placach budowy oraz innych istotnych sprawach
dla mieszkańców.
Do fanpage'a przypisana jest facebookowa grupa pn. „ł£$WD Wodzisław Śląski”, która zrzesza
ponad tysiąc mieszkańców naszego miasta. Grupa powstała pod koniec lutego br. Urząd Miasta,
miejskie jednostki organizacyjne oraz oczywiście użytkownicy w łatwy sposób dzielą się ze sobą
informacjami, m.in. o życiu miasta, nowościach, wydarzeniach, imprezach, ciekawych miejscach,
ofercie gastronomicznej, lokalach rozrywkowych i innych, prywatnymi, m.in. zagubienia, ogłoszenia.
6. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników Facebooka
zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w urzędzie? (nie
chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak
7. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym profilu
gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
Blokowanym użytkownikom nie zostaje przywrócona możliwość korzystania z miejskiego profilu
w portalu Facebook.
WODZISŁAW ŚLĄSKI
Połtudnrow a Brama Polsk;
6.1.1. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym
profilu gminy/miasta w tym serwisie?
Obecnie jest zablokowanych 10 użytkowników (od 2014 do 21 maja 2021 roku).
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
b) nie
7.1.1. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot
(osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy tylko wskazane,
że prowadzą media społecznościowe?)
1. Dyrektor Centrum Rozwoju Miasta, naczelnik Wydziału Dialogu, Promocji i Kultury — Anna
Szweda-Piguła — redagowanie treści na fanpage'u, odpowiadanie na wiadomości publiczne oraz
prywatne, reagowanie na łamanie regulaminu itp.
2. Główny specjalista ds. komunikacji i promocji miasta — Klaudia Bartkowiak - redagowanie treści
na fanpage'u, odpowiadanie na wiadomości publiczne oraz prywatne, reagowanie na łamanie
regulaminu itp.
3. Pomoc administracyjna — Karolina Makulska - redagowanie treści na fanpage'u, odpowiadanie
na wiadomości publiczne oraz prywatne, reagowanie na łamanie regulaminu itp.
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Osoby, które prowadzą fanpage miasta Wodzisławia Śląskiego.
WODZISŁAW ŚLĄSKI
Połtudnrow a Brama Polsk;
Poniższe pytania (do końca części 1) nie dotyczą miasta.
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu. Prosimy
o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook:
Nie dotyczy.
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na rzecz
urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
Nie dotyczy.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
Nie dotyczy.
8.3.2.1. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi
o sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Nie dotyczy.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
1. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
2. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
Nie.
3. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój własny
profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Prezydent Wodzisławia Śląskiego prowadzi swój oficjalny profil w portalu Facebook.
WODZISŁAW ŚLĄSKI
Połtudnrow a Brama Polsk;
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
1. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane przez
gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu,
konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja
jest opłacana z budżetu gminy.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30 kwietnia
2021 r. (o ile dotyczy)
Miasto Wodzisław Śląski nie realizuje płatnych kampanii reklamowych w portalu Facebook.
Sekretarz Miasta
Wodzisławia Śląskiego
Elektronicznie podpisany przez
Zbigniew Gamza Zbigniew Gamza
Data: 2021.05.20 17:13:14 +02'00'