Załącznik nr 2
do Zarządzenia Nr 7/2021
Prezesa Zarządu MZK Sp. z o.o.
z siedzibą w Bydgoszczy
z dnia 06.04.2021 r.
REGULAMIN UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ O WARTOŚCI PONIŻEJ KWOT PROGOWYCH
MZK SP. Z O.O. Z SIEDZIBĄ W BYDGOSZCZY
§ 1.
1. Postanowienia niniejszego regulaminu stosuje się do:
a) zamówień sektorowych podprogowych, których wartość jest mniejsza niż progi
unijne,
b) zamówień klasycznych podprogowych, których wartość jest mniejsza
niż 130.000 zł,
udzielanych przez MZK Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy na dostawy, usługi
lub roboty budowlane.
2. Postanowienia niniejszego Regulaminu można również stosować do zamówień
na usługi społeczne i inne szczególne usługi o których mowa w przepisach uPzp
dotyczących zamówień sektorowych, których wartość jest mniejsza niż wyrażona
w złotych równowartość kwoty 1.000.000 euro.
§ 2.
1. Przy udzielaniu zamówienia na podstawie niniejszego regulaminu stosuje
się następujące tryby udzielenia zamówień:
1) zapytanie ofertowe,
2) przetarg nieograniczony,
3) wolna ręka.
2. Zamawiający może udzielać zamówienia stosując inne tryby, poza wymienionymi
w niniejszym Regulaminie, stosując odpowiednio przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych.
§ 3.
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia może być prowadzone z zachowaniem
formy elektronicznej lub postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym
lub osobistym lub formy pisemnej. O sposobie złożenia oferty Zamawiający
informuje w ogłoszeniu lub zaproszeniu do złożenia oferty.
2. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim.
3. Jeżeli wymaga się, aby Wykonawcy składali oferty w formie pisemnej
w zamkniętych kopertach, należy poinformować Wykonawców o sposobie
oznaczenia opakowania oferty. Na opakowaniu (kopercie) powinien być
zaznaczony numer wraz z nazwą postępowania, którego oferta dotyczy. Ponadto
każda koperta winna być opatrzona napisem: „nie otwierać przed”, po którym
to napisie wykonawca wpisuje datę i godzinę otwarcia ofert, zgodnie z danymi
zawartymi w specyfikacji, zaproszeniu, warunkach przetargu. W przypadku
dopuszczenia formy pisemnej należy uwzględnić czas na złożenie ofert.
ZAPYTANIE OFERTOWE
§ 4.
1. W celu udzielenia zamówienia w trybie zapytania ofertowego, Zamawiający może
przeprowadzić:
a) procedurę pełną - poprzez umieszczenie zapytania ofertowego na Platformie
Zakupowej z dostępem nieograniczonym. Zamawiający zastrzega sobie prawo
do rozesłania zaproszenia do znanych sobie Wykonawców, którzy w ramach
prowadzonej działalności świadczą usługi, dostawy lub roboty budowlane
będące przedmiotem zamówienia,
b) procedurę uproszczoną - poprzez umieszczenie zapytania ofertowego
na Platformie Zakupowej z dostępem ograniczonym oraz zaproszenie
do składania ofert co najmniej trzech potencjalnych Wykonawców. W przypadku
braku możliwości zaproszenia do składania ofert do wymaganej liczby
Wykonawców, dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach przesłanie
zapytania ofertowego do mniejszej liczby Wykonawców z jednoczesnym
umieszczeniem zapytania ofertowego na Platformie Zakupowej z dostępem
nieograniczonym.
2. Zaproszenie do złożenia oferty w trybie zapytania ofertowego może zawierać
jeżeli jest to niezbędne do wykonania zamówienia, opis wymagań stawianych
Wykonawcom np. wymagania dotyczące posiadania uprawnień do wykonywania
określonej działalności lub czynności, doświadczenia w realizacji podobnych
zamówień, dysponowania potencjałem kadrowym lub technicznym, oraz opis
sposobu potwierdzenia spełnienia wymagań Zamawiającego (np. wykaz
dokumentów jakie Wykonawca zobowiązany jest przedstawić).
3. Zebranie ofert przy użyciu platformy zakupowej może następować przy pomocy
arkuszy pasywnych lub aktywnych wg wyboru Zamawiającego. W przypadku ofert
złożonych przy pomocy arkuszy pasywnych wymagana jest forma lub postać
elektroniczna tj. oferty powinny być złożone na przygotowanych przez
Zamawiającego załącznikach i opatrzone kwalifikowanym podpisem
elektronicznym lub zaufanym lub osobistym Wykonawcy.
4. W przypadku pytań i wniosków przesłanych przez Wykonawców dotyczących
opisu przedmiotu zamówienia lub wzoru umowy (jeżeli jest przewidywana),
Zamawiający w procedurze:
a) pełnej - zamieszcza komunikat publiczny z odpowiedziami za pośrednictwem
Platformy Zakupowej,
b) uproszczonej - przekazuje odpowiedź do wszystkich wykonawców do których
zostało skierowane zaproszenie, a w zapytaniu ofertowym z dostępem
nieograniczonym – zamieszcza komunikat publiczny.
5. Zapisy § 8 ust. 3-5, § 9 ust. 5 i § 12 ust. 1-4 dotyczące wezwania do uzupełnienia
dokumentów, pełnomocnictw, oświadczeń, poprawienia omyłek i błędów w ofercie
oraz wezwania do złożenia wyjaśnień stosuje się odpowiednio.
6. W szczególności, gdy zebrane oferty przekraczają równowartość
zabezpieczonych środków na realizację zamówienia, Zamawiający zastrzega
sobie prawo przeprowadzenia negocjacji na Platformie Zakupowej z maksymalnie
trzema Wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.
7. Po wybraniu oferty najkorzystniejszej, Zamawiający niezwłocznie i obowiązkowo
w procedurze:
a) pełnej - publikuje w formie komunikatu publicznego na Platformie Zakupowej,
b) uproszczonej – przekazuje wszystkim Wykonawcom biorącym udział
w postępowaniu informację o udzieleniu zamówienia ze wskazaniem nazwy
i adresu siedziby podmiotu, a w przypadku osób fizycznych imienia i nazwiska,
któremu zostanie udzielone zamówienie.
PRZETARG NIEOGRANICZONY I WOLNA RĘKA
§ 5.
Zamawiający udziela zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, w którym
w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy
zainteresowani Wykonawcy.
§ 6.
1. Zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego przez zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu na stronie
internetowej/platformie zakupowej.
2. Zamawiający może, po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu, bezpośrednio
poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie
wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą usługi,
dostawy lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.
3. W przypadku gdy Zamawiający przewiduje możliwość albo, jeżeli jest to konieczne
ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia, wymaga złożenia oferty po:
1) odbyciu przez Wykonawcę wizji lokalnej lub
2) sprawdzeniu przez Wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji
zamówienia dostępnych na miejscu u Zamawiającego.
§ 7.
1. Zamawiający sporządza Specyfikację Warunków Zamówienia zawierającą
co najmniej:
1)
firmę (nazwę) oraz adres Zamawiającego;
2)
tryb udzielenia zamówienia;
3)
opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składnie ofert
częściowych;
4)
informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających/dodatkowych/
prawie opcji, jeżeli Zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień;
5)
opis przedmiotu zamówienia;
6)
termin wykonania zamówienia;
7)
informację o warunkach udziału w postępowaniu, jeżeli Zamawiający
je przewiduje;
8)
informację o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli Zamawiający będzie
wymagał ich złożenia;
9)
informację o sposobie porozumiewania się Zamawiającego z Wykonawcami
oraz przekazywania oświadczeń i dokumentów;
10) wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z Wykonawcami;
11) informacje dotyczące przeprowadzenia przez Wykonawcę wizji lokalnej
lub sprawdzenia przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji
zamówienia, o których mowa w § 6 ust. 3, jeżeli Zamawiający przewiduje
możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej
lub sprawdzeniu tych dokumentów;
12) termin związania ofertą;
13) wymagania dotyczące wadium (jeżeli jest wymagane);
14) opis sposobu obliczenia ceny;
15) opis sposobu przygotowywania ofert;
16) miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert;
17) opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów, i sposobu
oceny ofert;
18) informację o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze
oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia;
19) istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści
zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór
umowy;
20) wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
21) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących Wykonawcy w toku
postępowania o udzielenie zamówienia.
2. Zamawiający może żądać od wykonawców wniesienia wadium. Kwotę wadium
określa się w granicach do 1,5% wartości zamówienia.
3. W kwestiach dotyczących wadium, nieuregulowanych w niniejszym paragrafie,
stosuje się odpowiednio przepisy uPzp.
4. Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem złożoności
zamówienia oraz czasu potrzebnego na ich przygotowanie, z tym że termin ten nie
może być krótszy niż 8 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie
internetowej/platformie zakupowej.
§ 8.
1. Zamawiający może żądać przedmiotowych środków dowodowych
na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
określone przez Zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, jeżeli są one
niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Zamawiający wskazuje wymagane
przedmiotowe środki dowodowe w dokumentach zamówienia.
2. Przedmiotowe środki dowodowe składa się wraz z ofertą.
3. Jeżeli Wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, Zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy
potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów
oceny ofert lub, pomimo złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta
podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
5. Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
przedmiotowych środków dowodowych.
§ 9.
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają
wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:
1)
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym;
2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej
lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów;
3)
sytuacji ekonomicznej lub finansowej;
4)
zdolności technicznej lub zawodowej.
2. Z postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający może wykluczyć
Wykonawców:
1) w stosunku do których otwarto likwidację lub których ogłoszono upadłość;
2) wobec których wydano prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję
administracyjną o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat lub składek
na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, chyba że Wykonawca
odpowiednio przed upływem terminu do składania ofert dokonał płatności
należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne
lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące
porozumienie w sprawie spłaty tych należności;
3) nie złożyli oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie tych
warunków lub złożone oświadczenia lub dokumenty zawierają błędy,
z zastrzeżeniem ust. 5;
4) z którymi rozwiązał umowę;
5) którym wypowiedział umowę;
6) którzy odstąpili od umowy z przyczyn niezależnych od Zamawiającego;
7) z którymi odstąpił od umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy;
8) którzy odmówili podpisania umowy we wcześniej prowadzonym postępowaniu
przetargowym;
9) gdy nastąpiło nienależyte wykonanie umowy.
3. Ofertę Wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
4. Zamawiający może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie
braku podstaw wykluczenia oraz na potwierdzenie spełnienia warunków udziału
w postępowaniu.
5. W przypadku gdy zostanie stwierdzony brak oświadczeń i dokumentów, o których
mowa w niniejszym paragrafie oraz pełnomocnictw, albo oświadczenia
lub dokumenty zawierają błędy, Zamawiający wezwie do ich uzupełnienia
w wyznaczonym terminie.
§ 10.
1. Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę, z wyjątkiem przypadków określonych
w regulaminie.
2. Oferta musi odpowiadać wymogom określonym w dokumentach zamówienia.
3. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika
do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia
albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie
przedmiotowego zamówienia, co potwierdzą stosownym pełnomocnictwem
podpisanym przez wszystkie podmioty występujące wspólnie o udzielenie
przedmiotowego zamówienia. Wyznaczony pełnomocnik pozostaje w kontakcie
z Zamawiającym w toku postępowania; on zwraca się do Zamawiającego
z wszelkimi sprawami i do niego Zamawiający kieruje informacje, korespondencję,
itp.
5. Do Wykonawców, o których mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące Wykonawcy.
6. Wykonawca jest związany ofertą do upływu terminu określonego datą
w dokumentach zamówienia, jednak nie dłużej niż 30 dni, od dnia upływu terminu
składania ofert.
7. W przypadku gdy wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem
terminu związania ofertą określonego w dokumentach zamówienia, Zamawiający
przed upływem terminu związania ofertą zwraca się jednokrotnie do Wykonawców
o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o wskazywany przez niego
okres, nie dłuższy niż 30 dni.
8. Przedłużenie terminu związania ofertą, o którym mowa w ust. 7, wymaga złożenia
przez Wykonawcę oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu
związania ofertą.
9. W przypadku gdy Zamawiający żąda wniesienia wadium, przedłużenie terminu
związania ofertą, o którym mowa w ust. 7, następuje wraz z przedłużeniem okresu
ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium
na przedłużony okres związania ofertą.
§ 11.
1. Otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert,
nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
2. Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego,
w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert
w terminie określonym przez Zamawiającego, otwarcie ofert następuje
niezwłocznie po usunięciu awarii.
3. Zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej
prowadzonego postępowania/platformie zakupowej.
§ 12.
1. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może żądać od Wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń.
2. Zamawiający poprawia w ofercie:
1) oczywiste omyłki pisarskie,
2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek,
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty
zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, Zamawiający wyznacza Wykonawcy
odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki
lub zakwestionowanie sposobu jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym
terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki.
4. Jeżeli zaoferowana cena lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości Zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, Zamawiający żąda od Wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych.
5. Jeżeli została złożona oferta, której wybór prowadziłby do powstania
u Zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług, dla celów zastosowania kryterium ceny
Zamawiający dolicza do przedstawionej w tej ofercie ceny kwotę podatku
od towarów i usług, którą miałby obowiązek rozliczyć.
6. W ofercie, o której mowa w ust. 5, Wykonawca ma obowiązek:
1) poinformowania Zamawiającego, że wybór jego oferty będzie prowadził
do powstania u Zamawiającego obowiązku podatkowego;
2) wskazania nazwy (rodzaju) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie
będą prowadziły do powstania obowiązku podatkowego;
3) wskazania wartości towaru lub usługi objętego obowiązkiem podatkowym
Zamawiającego, bez kwoty podatku;
4) wskazania stawki podatku od towarów i usług, która zgodnie z wiedzą
Wykonawcy, będzie miała zastosowanie.
7. W przypadku, gdy wartość złożonych ofert przewyższa kwotę jaką Zamawiający
przeznaczył na realizację zamówienia dopuszcza się przeprowadzenie negocjacji.
§ 13.
1. Zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać,
czy Wykonawca, którego oferta została oceniona najwyżej, nie podlega wykluczeniu
oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została
przewidziana w dokumentach zamówienia.
2. W przypadku zastosowania procedury odwróconej uzupełnienie, wyjaśnienie
środków podmiotowych dotyczy tylko Wykonawcy, którego oferta została najwyżej
oceniona.
3. Jeżeli wykonawca, o którym mowa w ust. 1, uchyla się od zawarcia umowy lub nie
wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, Zamawiający
może zbadać, czy nie podlega wykluczeniu oraz czy spełnia warunki udziału
w postępowaniu Wykonawca, który złożył ofertę najwyżej ocenioną spośród
pozostałych ofert.
§ 14.
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
1) została złożona po terminie składania ofert;
2) została złożona przez Wykonawcę:
a) podlegającego wykluczeniu z postępowania lub
b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub
c) który nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie
warunków udziału w postępowaniu, lub innych dokumentów
lub oświadczeń;
3) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;
4) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
5) nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami
technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez
Zamawiającego;
6) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
7) została złożona przez Wykonawcę niezaproszonego do składania ofert;
8) zawiera błędy w obliczeniu ceny;
9) Wykonawca w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki,
o której mowa w § 12 ust. 2 pkt 3;
10)Wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania
ofertą;
11)Wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu
związania ofertą;
12)Wykonawca nie wniósł wadium, lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie
utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył
wniosek o zwrot wadium;
13)została złożona bez odbycia wizji lokalnej lub bez sprawdzenia dokumentów
niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u Zamawiającego,
w przypadku gdy Zamawiający tego wymagał w dokumentach zamówienia.
§ 15.
1. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek
jakości do ceny lub oferta z najniższą ceną.
3. Kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia.
4. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości Wykonawcy, w szczególności
jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
5. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej ze względu na to, iż dwie
lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert,
Zamawiający wybiera spośród tych ofert ofertę, która otrzymała najwyższą ocenę
w kryterium o najwyższej wadze.
6. Jeżeli oferty otrzymały taką samą ocenę w kryterium o najwyższej wadze,
Zamawiający wybiera ofertę z najniższą ceną.
7. Jeżeli nie można dokonać wyboru oferty w sposób, o którym mowa w ust. 6,
Zamawiający wzywa Wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie
określonym przez Zamawiającego ofert dodatkowych zawierających nową cenę.
8. Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium
oceny ofert jest cena, nie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty ze
względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, Zamawiający
wzywa Wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym
przez zamawiającego ofert dodatkowych zawierających nową cenę.
9. Wykonawcy, składając oferty dodatkowe, nie mogą oferować cen wyższych
niż zaoferowane w uprzednio złożonych przez nich ofertach.
10.Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje
równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty, o:
1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko,
siedzibę albo miejsce zamieszkania, jeżeli jest miejscem wykonywania
działalności Wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona
i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania, jeżeli są miejscami
wykonywania działalności Wykonawców, którzy złożyli oferty, a także
punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną
punktację;
2) Wykonawcach, których oferty zostały odrzucone
- podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
11.Zamawiający udostępnia niezwłocznie informacje, o których mowa w ust. 10
pkt 1, na stronie internetowej prowadzonego postępowania/platformie zakupowej.
§ 16.
1. Zamówienie z wolnej ręki polega na udzieleniu zamówienia po akceptacji
złożonej przez Wykonawcę oferty lub po negocjacjach z jednym tylko
Wykonawcą.
2. Zamawiający może udzielić zamówienia na zasadzie zamówienia z wolnej ręki,
w następujących przypadkach:
1) jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez
jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze;
2) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających
z odrębnych przepisów;
3) w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej
lub artystycznej;
4) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po
stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest
natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów
określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia;
5) możliwe jest udzielenie zamówienia na dostawy na szczególnie korzystnych
warunkach w związku z likwidacją działalności innego podmiotu,
postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym;
6) w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnymi
okolicznościami możliwe jest udzielenie zamówienia po cenie znacząco
niższej od cen rynkowych;
7) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy usług lub robót budowlanych
zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót
budowlanych, jeżeli takie zamówienie było przewidziane w ogłoszeniu
o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w umowie
i dotyczy przedmiotu zamówienia określonego w umowie, a całkowita wartość
tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości;
8) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy dostaw zamówień
uzupełniających polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana
Wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych
parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną
lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze,
jeżeli zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu
o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w umowie
i dotyczy przedmiotu zamówienia określonego w umowie;
9) w przypadku udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy dostaw, usług
lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem
podstawowym, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których
wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej
do przewidzenia, jeżeli z przyczyn technicznych lub gospodarczych
oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego
wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub wykonanie
zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia
dodatkowego.
Zakończenie postępowania
§ 17.
Postępowanie o udzielenie zamówienia kończy się:
1) zawarciem umowy w sprawie zamówienia albo
2) unieważnieniem postępowania.
§ 18.
1. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
1) nie złożono żadnej oferty;
2) wszystkie oferty podlegały odrzuceniu;
3) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę,
którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
chyba że Zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej
oferty;
4) w przypadkach, o których mowa w § 15 ust. 7 i 8, zostały złożone oferty
dodatkowe o takiej samej cenie lub koszcie;
5) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie Zamawiającego,
czego nie można było wcześniej przewidzieć;
6) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia;
7) Wykonawca nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania
umowy lub uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia,
z uwzględnieniem § 20 ust. 4;
8) w trybie zamówienia z wolnej ręki negocjacje nie doprowadziły do zawarcia
umowy w sprawie zamówienia.
2. O unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający
zawiadamia równocześnie Wykonawców, którzy złożyli oferty lub zostali
zaproszeni do negocjacji - podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
3. Zamawiający udostępnia niezwłocznie informacje, o których mowa w ust. 2,
na stronie internetowej prowadzonego postępowania/platformie zakupowej.
4. Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu możliwość unieważnienia postępowania
bez podania przyczyny.
Dokumentacja postępowania
§ 19.
1. Dla wykonawców uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia
dokumentacja postępowania jest jawna po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej
oferty albo unieważnieniu postępowania, a oferty są jawne od chwili ich otwarcia.
2. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli Wykonawca, wraz
z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane
oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o:
a) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach
prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania
wykonawców, których oferty zostały otwarte,
b) cenach zawartych w ofertach.
3. Dokumentację postępowania Zamawiający przechowuje przez okres 5 lat od dnia
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący
jej nienaruszalność. Jeżeli czas trwania umowy przekracza 5 lata Zamawiający,
przechowuje umowę przez cały czas trwania umowy.
4. Części dokumentacji zawierające informacje niejawne odpowiednio zabezpiecza
się przed przypadkowym jej udostępnieniem:
a) w formie pisemnej załączając do dokumentacji jako pierwszą stronę
informację z opisem zakresu zastrzeżenia i oznaczając tę informację o treści
np. „ZASTRZEŻONE”,
b) w formie elektronicznej – zamieszczając je w odrębnym pliku.
Umowy w sprawie zamówień
§ 20.
1. Umowy zawiera się na czas określony.
2. Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia w terminie nie krótszym
niż 7 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty.
3. Zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia przed upływem
terminu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia
została złożona tylko jedna oferta.
4. Jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia
umowy w sprawie zamówienia, nie przedstawia danych określonych
w dokumentach zamówienia niezbędnych do zawarcia umowy lub nie wnosi
wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może
dokonać ponownego badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych
albo unieważnia postępowanie.
5. Wszelkie zmiany i uzupełnienia umowy dokonuje się w formie podpisanego
przez obie strony aneksu pod rygorem nieważności.
6. Umowy podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach
o dostępie do informacji publicznej. Nie udostępnia się umów lub części umów
zawierających informacje zastrzeżone.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
§ 21.
1.
Zamawiający może żądać od Wykonawców wniesienia zabezpieczenia
należytego wykonania umowy.
2.
Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonania umowy. Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem,
zabezpieczenie służy także pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji jakości.
3.
Zabezpieczenie może być wnoszone według wyboru Wykonawcy w jednej
lub w kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) gwarancjach bankowych;
3) gwarancjach ubezpieczeniowych;
4. Zabezpieczenie wnoszone w pieniądzu Wykonawca wpłaca przelewem
na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego.
5. W przypadku wniesienia wadium w pieniądzu wykonawca może wyrazić zgodę
na zaliczenie kwoty wadium na poczet zabezpieczenia.
6. Jeżeli zabezpieczenie wniesiono w pieniądzu, zamawiający przechowuje je
na oprocentowanym rachunku bankowym. Zamawiający zwraca zabezpieczenie
wniesione w pieniądzu z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego,
na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tego
rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy
wykonawcy, w formie innej niż pieniężna poprzez zwrot oryginały dokumentu.
7. W trakcie realizacji umowy wykonawca może dokonać zmiany formy
zabezpieczenia na jedną lub kilka form, o których mowa w ust. 3.
8. Zmiana formy zabezpieczenia jest dokonywana z zachowaniem ciągłości
zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego wysokości.
9. Wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do ceny całkowitej
podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania
Zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową
lub ceny jednostkowe.
10. Zabezpieczenie ustala się w wysokości do 5% ceny całkowitej podanej w ofercie
albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania Zamawiającego
wynikającego z umowy.
11. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy wnosi się najpóźniej w dniu
podpisania umowy.
12. W przypadku nieprzedłużenia lub niewniesienia nowego zabezpieczenia
najpóźniej na 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowego
zabezpieczenia wniesionego w innej formie niż w pieniądzu, Zamawiający zmienia
formę na zabezpieczenie w pieniądzu, poprzez wypłatę kwoty z dotychczasowego
zabezpieczenia.
13. Wypłata, o której mowa w ust. 12, następuje nie później niż w ostatnim dniu
ważności dotychczasowego zabezpieczenia.
14. Zamawiający zwraca zabezpieczenie w terminie 30 dni od dnia wykonania
zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie wykonane.
15. Kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady
lub gwarancji jakości nie może przekraczać 30% wysokości zabezpieczenia.
16. Kwota, o której mowa w ust. 15, jest zwracana nie później niż w 15 dniu
po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości.
ŚRODKI ODWOŁAWCZE
§ 22.
1. W postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych w oparciu
o powyższe postanowienia, Wykonawcy przysługuje prawo do wniesienia
protestu na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
2. Protest przysługuje od momentu wszczęcia postępowania na następujące
czynności Zamawiającego:
a) na warunki postępowania w sprawie udzielenia zamówienia określone
w zaproszeniu i SIWZ,
b) na modyfikacje i zmiany warunków udzielenia zamówienia,
c) na wykluczenie protestującego Wykonawcy z postępowania,
d) na odrzucenie oferty protestującego Wykonawcy,
e) na wybór wykonawcy w postępowaniu.
3. Protest wnosi się w terminie 4 dni od dnia, w którym Wykonawca powziął
lub mógł powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę do jego
wniesienia.
4. Protest dotyczący postanowień zawartych w zaproszeniu i SIWZ wnosi się nie
później niż 4 dni przed upływem terminu składania ofert.
5. Wniesienie protestu jest dopuszczalne tylko przed zawarciem umowy.
6. Protest wniesiony po terminie Zamawiający odrzuca bez rozpatrzenia.
7. Wniesienie protestu zawiesza bieg terminu związania ofertą do czasu
ostatecznego rozstrzygnięcia protestu.
8. O złożeniu protestu Zamawiający powiadamia niezwłocznie Wykonawców
uczestniczących w danym postępowaniu.
9. Uczestnikami postępowania dotyczącego protestu stają się też Wykonawcy,
którzy w terminie 2 dni od dnia otrzymania zawiadomienia przystąpili do protestu.
Wykonawca, który nie przystąpił do protestu, nie może następnie wnieść protestu,
powołując się na te same okoliczności.
10.Protest rozpatruje Zarząd Zamawiającego, w terminie 7 dni od dnia jego
wniesienia. Brak rozstrzygnięcia protestu w tym terminie uznaje się za jego
oddalenie.
11.Rozstrzygnięcie protestu następuje w formie decyzji, która jest ostateczna.
12.Decyzja w sprawie rozstrzygnięcia protestu zawiera uzasadnienie, w którym
podaje się przyczyny rozstrzygnięcia.
13. W przypadku uwzględnienia protestu Zamawiający powtarza oprotestowaną
czynność lub unieważnia postępowanie.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23.
1. Za zgodą Zarządu Zamawiającego, dopuszcza się odstąpienie od przepisów
niniejszego regulaminu w przypadku zamówień o znaczeniu strategicznym
dla Zamawiającego.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje
się odpowiednio przepisy instrukcji udzielania zamówień przez w MZK Sp. z o.o.
z siedzibą w Bydgoszczy oraz Kodeksu cywilnego.