Gołdap, 16 czerwca 2021 r.
Szanowni Państwo
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
Sieć Obywatelska Watchdog
Polska
WA. 1431.88.2021
w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, złożony
drogą e-mailową
2 czerwca 2021 roku cytuję:
„Na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji
publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o
udostępnienie
następujących informacji publicznych:
„CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do
odpowiadania na dalsze pytania prosimy wybrać ten profil, który ma
charakter ogólny i dotyczy codziennego funkcjonowania
urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście?
(możliwe jest
udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi
także w BIP
lub na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z
mieszkańcami/mieszkankami (np.
na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia
mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają
się inni przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pytania o sprawy
gminy itp.)
e) Inna, jaką?
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały
poprzedzone dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli
tak, prosimy o więcej informacji o tym, jakie
to dokumenty.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub
na stronie internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam
informacje trafiają
w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające
się z tym,
co na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania
użytkowników Facebooka
zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w
urzędzie? (nie chodzi
o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.)
na oficjalnym profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót
odblokowany?
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na
oficjalnym profilu gminy/miasta w tym serwisie?
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz
kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny
podmiot (osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu
ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy
tylko wskazane,
że prowadzą media społecznościowe?)
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH PROWADZĄCYCH PROFIL.
JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU, NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia
profilu. Prosimy
o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook:
https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w
społeczności, Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem
umowy na rzecz
urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które
firma zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana?
Chodzi o sytuacje,
w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na
Facebooku jest opłacane
z budżetu gminy?
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent
prowadzi swój własny profil,
na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest
opłacane przez gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna
promocja profilu, konkretnych wpisów
lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja jest
opłacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii
reklamowych zrealizowanych
w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30 kwietnia 2021
r. (o ile dotyczy)”
przedstawiam następujące informacje:
ad 1) Tak.
ad 2) Profil gminy na Facebooku pełni rolę informacyjną oraz promocyjną.
ad 3) Nie dotyczy.
ad 4) Na Facebooku przygotowywane są różne treści, niekoniecznie
pokrywające się ze stroną internetową i BIP.
ad 5) Nie.
ad 6) Tak.
ad 6.1) Do dnia dzisiejszego (16 czerwca 2021 r.) żaden użytkownik nie
został odblokowany.
ad 7) Na dzień dzisiejszy (16 czerwca 2021 r.) jest to 6 użytkowników.
ad 7.1) Nie.
ad 8) Pracownicy urzędu.
ad 8.1) Profilem opiekuje się pracownik na stanowisku młodszego referenta
ds. komunikacji
społecznej. W zakresie obowiązków znajduje się zapis „Obsługa mediów
społecznościowych
tj. facebook, twitter”.
ad 8.2) Decyzję o zablokowaniu użytkownika na Facebooku jest podejmowana
przez Wydział Współpracy, Komunikacji Społecznej i Funduszy Zewnętrznych w
zależności od sytuacji np.
wykorzystywane są niecenzuralne słowa lub istnieje prawdopodobieństwo
naruszenia dóbr
osobistych.
ad 8.3, 8.3.1 i 8.3.2) Nie dotyczy.
ad 9) Widoczność postów nie jest ograniczana.
ad 10) Nie.
ad 11) Nie dotyczy.
ad 12) Nie ma profilu „Burmistrz Gołdapi”.
ad 13) Nie – nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social
mediach.
ad 13.1) Nie dotyczy.
Z poważaniem
Z upoważnienia Burmistrza Gołdapi
Justyna Charkiewicz
Kierownik Wydziału Współpracy, Komunikacji Społecznej
i Funduszy Zewnętrznych
Urzędu Miejskiego w Gołdapi