Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 10/2015
Prezesa Zarządu - Dyrektora Naczelnego
„RADPEC” S.A. w Radomiu
z dnia 01.10.2015 r.
REGULAMIN PRZYZNAWANIA DAROWIZN
Niniejszy Regulamin został opracowany z uwzględnieniem uregulowań wynikających
z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (jt. Dz. U. 2014.121 z późniejszymi
zmianami), ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych
(j.£ DZ. U. 2014.851 ze zmianami), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. DZ.U.2014.1118 ze zmianami) oraz ustawy z dnia
11 marca 2004 roku. o podatku od towarów i usług z dnia (j.t. Dz. U. 2011.177.1054 ze
zmianami).
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
$1.
1. „RADPEC” S.A. może udzielać darowizn pieniężnych podmiotom nie prowadzącym
działalności gospodarczej celem osiągnięcia zysku w szczególności takim jak: fundacje,
stowarzyszenia, szkoły, uczelnie, domy dziecka, ośrodki pomocy społecznej, związki
wyznaniowe i inne organizacje i instytucje i inne, działające na rzecz lokalnego
środowiska społecznego.
2. „RADPEC” S.A. może udzielić Wsparcia, o którym mowa w S1 pkt. 1 niniejszego
Regulaminu w wyjątkowych przypadkach osobom fizycznym, za zgodą Zarządu Spółki,
udzieloną w formie uchwały.
3. Darowizny mogą zostać przekazane z przeznaczeniem na:
a) naukę i edukację,
b) działalność kulturalną, wsparcie instytucji kultury i dziedzictwa narodowego,
c) działalność kultywującą i propagującą lokalny patriotyzm, historię, tradycję, krzewiącą
uniwersalne wartości,
d) działalność sportową, propagującą zdrowy, aktywny tryb życia, sport dzieci
i młodzieży,
e) wsparcie organizacji społecznych i samorządowych,
f) działalność ekologiczną i ochronę środowiska,
8) pomoc społeczną, ochronę zdrowia,
h) przedsięwzięcia charytatywne organizowane poza granicami Polski,
i) pomoc pracownikom w szczególnych sytuacjach życiowych.
4. Darowizny nie są przyznawane partiom i organizacjom politycznym.
I. ZASADY PRZYZNAWANIA DAROWIZN
$2.
Składanie wniosków
1. Wnioskodawca, osobiście lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej bądź elektronicznej,
składa w sekretariacie Spółki „RADPEC” S.A. w Radomiu, przy ul. Żelaznej 7 pisemny
wniosek w sprawie przyznania darowizny wraz z jego uzasadnieniem.
2. Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
« pełną nazwę, adres i NIP Wnioskodawcy;
« jasno sprecyzowany cel, na jaki zostaną wydatkowane pieniądze;
« w przypadku ubiegania się o darowiznę w formie pieniężnej - nazwę banku
i numer konta bankowego, na które ma zostać przelana darowizna w przypadku
podjęcia pozytywnej decyzji co do jej przyznania, oraz opcjonalnie proponowaną
przez Wnioskodawcę kwotę darowizny;
« numer telefonu kontaktowego przedstawiciela Wnioskodawcy, który ma
umocowania prawne do reprezentowania Wnioskodawcy w sprawie dotyczącej
ubiegania się o darowiznę.
2.1. Wniosek o przyznanie darowizny powinien zawierać oświadczenie Wnioskodawcy
o zgodności powyższych danych z prawdą, przez które rozumie się złożenie na
wniosku czytelnego podpisu Wnioskodawcy. Oświadczenie powinno zawierać
pieczątkę i podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę, która ma umocowanie
prawne do reprezentowania Wnioskodawcy w sprawie dotyczącej ubiegania się
o darowiznę.
3. Jeżeli Wnioskodawca posiada udokumentowanie niezbędnych wydatków, mających
związek z przedmiotem darowizny i celem określonym we wniosku o darowiznę
(typu: dokumentacja medyczna, rachunki za sprzęt rehabilitacyjny, inne rachunki itp.), do
wniosku o przyznanie darowizny może dołączyć kserokopie w/w dokumentów.
$3.
Rozpatrywanie wniosków
. «Skierowany do Spółki wniosek o darowiznę podlega rejestracji przez pracownika
Sekretariatu w księdze kancelaryjnej, a następnie zostaje przekazany Prezesowi Zarządu
. do dekretacji.
W miarę potrzeb, Prezes Zarządu może skierować wniosek do zaopiniowania przez
komórkę merytoryczną w celu oceny zasadności wniosku i możliwości finansowych
Spółki.
Zarząd Spółki, po przeanalizowaniu wniosku oraz załączonych dokumentów i ewentualnej
opinii, podejmuje decyzję w sprawie wysokości oraz formy (pieniężna lub świadczenie
rzeczowe) przekazania darowizny.
Kwota udzielonej pomocy nie musi być równa kwocie wskazanej we wniosku.
Zarząd Spółki nie ma obowiązku uzasadniania podjętej decyzji wobec wniosku
wnioskodawcy.
Decyzja o przyznaniu darowizny podejmowana jest przez Zarząd Spółki w formie
uchwały.
Każdorazowo o przekazaniu darowizny decyduje Zarząd Spółki, po uprzedniej analizie czy
działalność taka nie wpłynie istotnie na pogorszenie wyniku finansowego za rok
obrotowy, w którym te działania będą podjęte.
$ 4.
Realizacja przyznanych darowizn
W przypadku darowizny pieniężnej kopia uchwały Zarządu Spółki w sprawie przyznania
darowizny wraz z dyspozycją przelewu przekazywana jest niezwłocznie do Działu
Finansowego. Na tej podstawie Dział Finansowy, w możliwie najkrótszym terminie,
dokonuje przelewu stosownej kwoty na konto Wnioskodawcy.
1.1. Dokonanie przelewu jest traktowane jako poinformowanie Wnioskodawcy
o podjętej przez Zarząd Spółki decyzji w sprawie przyznania darowizny. Opcjonalnie
Wnioskodawca, który otrzymał pozytywną decyzję Zarządu Spółki o przyznaniu
darowizny, może zostać powiadomiony o tym fakcie telefonicznie, drogą
elektroniczną lub na piśmie przez Kierownika Działu Organizacji, Zarządzania
i Audytu.
W przypadku przyznanej przez Zarząd Spółki darowizny w formie rzeczowej, Kierownik
Działu Organizacji, Zarządzania i Audytu kieruje do odpowiedzialnej merytorycznie
komórki organizacyjnej Spółki kopię przedmiotowej uchwały w celu przekazania
darowizny rzeczowej na rzecz Wnioskodawcy. Na tej podstawie komórka organizacyjna,
o której mowa wyżej, przekazuje Wnioskodawcy przedmiot darowizny w uzgodnionej
uprzednio formie jego przekazania.
2.1. Obdarowany Wnioskodawca, potwierdza przyjęcie darowizny rzeczowej na
wystawionym przez Spółkę dowodzie obrotu materiałowego. Potwierdzenie
przyjęcia darowizny winno zawierać pieczątkę i podpis osoby reprezentującej
Wnioskodawcę.
2.2. Darowizna w formie rzeczowej powinna być udokumentowana fakturą VAT, w celu
wyliczenia należnego podatku VAT od tego przekazania.
. W przypadku nie przyznania darowizny nie ma obowiązku zawiadamiania o tym fakcie
Wnioskodawcy.
Prowadzenie dokumentacji i ewidencji w zakresie darowizn rozpatrywanych przez Zarząd
Spółki oraz nadzór i kontrola nad prawidłowością realizacji przekazywanych darowizn
należy do zadań Kierownika Działu Organizacji, Zarządzania i Audytu.
Kierownik Działu Księgowości określa skutki podatkowe przekazanych darowizn.
$ 5.
Postanowienia końcowe
. Niniejszy Regulamin został zatwierdzony Uchwałą Zarządu „RADPEC” S.A. w Radomiu
i wchodzi w życie z dniem podpisania Zarządzenia Prezesa Zarządu - Dyrektora
Naczelnego Spółki.
Każdorazowo zmiany niniejszego Regulaminu wymagają dla swojej ważności Uchwały
Zarządu „RADPEC” S.A. w Radomiu.
„. W wypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych ze stosowaniem niniejszego
Regulaminu, Spółka Zarząd „RADPEC” S.A. zastrzega sobie prawo do ostatecznej
interpretacji jego postanowień.