Świdnik
WPM.1431.2.2021 Świdnik, 24 czerwca 2021 r.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
sprawa-38930Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Odpowiedź na pismo
Data pisma 18.06.2021
Data wpływu 21.06.2021
Sprawa Udostępnienie informacji publicznej - Facebook
Sygnatura sprawy WPM.1431.2.2021
W odpowiedzi na pismo, które wpłynęło do tutejszego Urzędu 21 czerwca 2021 r., dotyczące
udostępnienia informacji publicznej związanej z prowadzeniem profilu na Facebooku przesyłam
odpowiedzi na zadane pytania:
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze pytania
prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego funkcjonowania
urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe jest
udzielenie kilku odpowiedzi)
ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP
a) informacyjn.
lub na stronie internetowej)
b) promocyjn romowanie walorów miasta/gqminy na zewnątrz
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami
(np. na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia mieszkańcom/mieszkankom
swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają się inni przedstawiciele urzędu, zadawane
są mieszkańcom pytania o sprawy gminy itp.)
wpmGe-swidnik.pl | Wydział Promocji Miasta
, -promocja miasta i kultura
Gmina Miejska Świdnik | tel. 81 751 76 23, fax 81 751 76 08
NIP 7122904551 | ul. Stanisława Wyspiańskiego 27
21-040 Świdnik
www.Swidnik.pl | naczelnik Katarzyna Lis
Świdnik
e) Inna, jaką?
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone dyskusją mającą
odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej informacji o tym, jakie
to dokumenty.
Regulamin profilu „Miasta Świdnik” na portalu społecznościowym www.facebook.com
dostępny na stronie:
https://umswidnik.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//Regulamin Facebook.pdf
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie internetowej
urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje trafiają
w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co
na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników Facebooka
zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w urzędzie? (nie chodzi
o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym profilu
gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
Regulamin profilu „Miasta Świdnik” na portalu społecznościowymwww.facebook.com_ nie
zakłada możliwości odblokowania użytkownika.
7. lle osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym profilu
gminy/miasta w tym serwisie?
3 osoby
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
wpmoQe-swidnik.pl | Wydział Promocji Miasta
-promocja miasta i kultura
Gmina Miejska Świdnik | tel. 81 751 76 23, fax 81 751 76 08
NIP 7122904551 | ul. Stanisława Wyspiańskiego 27
21-040 Świdnik
www.Swidnik.pl | naczelnik Katarzyna Lis
Świdnik
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot (osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy tylko wskazane,
że prowadzą media społecznościowe?)
Stanowiska związane z prowadzeniem mediów społecznościowych:
1. Inspektor ds. promocji miasta — zakres obowiązków:
Prowadzenie komunikacji z mieszkańcami w mediach _społecznościowych, w tym
w szczególności:
= przygotowywanie oraz aktualizowanie dokumentów niezbędnych do utworzenia oraz
działania profilu Urzędu Miasta Świdnik w mediach społecznościowych
= prowadzenie profilu Urzędu Miasta Świdnik w mediach społecznościowych
= przygotowywanie harmonogramu postów, pisanie treści postów, uzgadnianie grafik — przy
przygotowywaniu harmonogramu i treści postów do mediów _społecznościowych —
każdorazowo uzgadnianie treści z wydziałami merytorycznymi odpowiedzialnymi za daną
tematykę i uzyskiwanie akceptacji danego wydziału na przedstawioną treść.
= utrzymywanie komunikacji w mediach społecznościowych, w szczególności poprzez
odpowiadanie na komentarze do postów na profilu — przygotowanie listy odpowiedzi stałych,
aw przypadku odpowiedzi wymagających wiedzy merytorycznej — uzgadnianie z wydziałami
merytorycznymi odpowiedzi na komentarz.
= _ przygotowywanie _ miesięcznych raportów _w_ zakresie _ komunikacji w _ mediach
społecznościowych.
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH PROWADZĄCYCH
PROFIL. JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU, NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu. Prosimy
o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook:
https://www.facebook.com/help/289207354498410
wpmQe-swidnik.pl | Wydział Promocji Miasta
, -promocja miasta i kultura
Gmina Miejska Świdnik | tel. 81 751 76 23, fax 81 751 76 08
NIP 7122904551 | ul. Stanisława Wyspiańskiego 27
21-040 Świdnik
www.Swidnik.pl | naczelnik Katarzyna Lis
Świdnik
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w społeczności, Reklamy,
Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na rzecz urzędu,
chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma zewnętrzna
otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi o sytuacje,
w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Wszystkie posty publikowane na profilu Facebook Q©UrzadSwidnik mają charakter publiczny.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest opłacane
z budżetu gminy?
Nie
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój własny profil,
na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Nie dotyczy.
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane przez gminę,
realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu, konkretnych wpisów
lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja jest opłacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
wpmGe-swidnik.pl | Wydział Promocji Miasta
> -promocja miasta i kultura
Gmina Miejska Świdnik | tel. 81 751 76 23, fax 81 751 76 08
NIP 7122904551 | ul. Stanisława Wyspiańskiego 27
21-040 Świdnik
www.Swidnik.pl | naczelnik Katarzyna Lis
Świdnik
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych zrealizowanych
w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30 kwietnia 2021 r. (o ile dotyczy)
Łączna kwota przeznaczona na reklamy na Facebooku: 1018, 26 zł brutto.
Podstawy prawne:
art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.) i ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020
r. poz. 2176).
ś
i;
NACZELNIK/WYDZIAŁU
plx
| o;
Ka terz Yria Lis
L/
V
Otrzymują:
1. Adresat
2. ała
wpmQGe-swidnik.pl | Wydział Promocji Miasta
, -promocja miasta i kultura
Gmina Miejska Swidnik | tel. 81 751 76 23, fax 81 751 76 08
NIP 7122904551 | ul. Stanisława Wyspiańskiego 27
21-040 Świdnik
www.swidnik.pl | naczelnik Katarzyna Lis