Chełmno, dnia 5 lipca 2021 r.
Urząd Miasta Chełmna
ul. Dworcowa 1
86-200 Chełmno
Or.1431.26.2021.KP
Państwo
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605
Warszawa
W związku z otrzymaniem dnia 21 czerwca 2021 r. Państwa wniosku o udostępnienie informacji
publicznej, poniżej przekazuję informacje, zachowując kolejność zadanych pytań:
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze
pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego
funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
Odpowiedź b
Urząd Miasta Chełmna samodzielnie prowadzi dwa profile – Chełmno – miasto zakochanych,
poświęcony promocji miasta, skierowany zarówno do mieszkańców, jak i turystów oraz profil
Urząd Miasta Chełmna – skierowany przede wszystkim do mieszkańców, informujący
o ważnych kwestiach z perspektywy chełmnian, mających wpływ na codzienne życie w mieście.
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe jest
udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP lub
na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą o
sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami (np.
na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia
mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają się inni
przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pytania o sprawy gminy itp.)
e) Inna, jaką?
Odpowiedź a, b, c, d
Profil Urzędu Miasta Chełmna pełni głównie rolę informacyjna, jest przestrzenią wymiany myśli
z mieszkańcami, przyjmowania ich uwag, sugestii, miejscem dyskusji. Pozwala w krótkim czasie
przekazać mieszkańcom najważniejsze informacje. Profilem, który spełnia funkcję promocji
turystycznej miasta, jest profil Chełmno – miasto zakochanych. Na nim umieszczane są przede
wszystkim zdjęcia miasta, zaproszenia na wydarzenia, relacje – profil pomaga nam być w stałym
kontakcie z odbiorcami i rozwijać systematyczną, uaktualnianą każdego dnia promocję miasta.
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone dyskusją
mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej informacji o tym,
jakie to dokumenty
Nie.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie
internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje trafiają
w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co na
stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
Jeśli mowa o informacjach urzędowych, zamieszczanych na profilu Urzędu Miasta Chełmna,
zawsze pierwszeństwo ma informacja w Biuletynie Informacji Publicznej – stanowi dla nas bazę
informacji, którą często zamieszczamy pod linkiem w poście – mieszkańcy mają wówczas szasnę
na zapoznanie się ze szczegółowym materiałem na stronie. W przypadku informacji bieżących,
niezwiązanych np. z zarządzeniami, materiały udostępniane są swobodnie, w wybranym czasie.
Prowadząc profil urzędu dbamy o swobodną, atrakcyjną formę przekazywania informacji –
zachęcając mieszkańców do zapoznania się z treściami, podjęcia dyskusji.
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników Facebooka
zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w urzędzie? (nie chodzi
o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym
profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
Odpowiedź b
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
Nie dotyczy.
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym
profilu gminy/miasta w tym serwisie?
Jeden – 18 lutego 2020 r. (Chełmno – miasto zakochanych). Profilem miasta nie zarządzał
wówczas obecny urzędnik.
Profil Urzędu Miasta Chełmna – żaden użytkownik nie jest zablokowany.
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
Odpowiedź b
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot
(osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
Zarówno profilem Chełmno – miasto zakochanych, jak i profilem Urzędu Miasta Chełmna
zarządza jeden urzędnik. Pozwala to na spójne opracowywanie treści na obu kanałach.
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy tylko wskazane, że
prowadzą media społecznościowe?)
Specjalistka ds. Promocji i Komunikacji Społecznej
redakcja i oprawa treści w mediach społecznościowych
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Urzędnik zarządzający profilem.
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH PROWADZĄCYCH PROFIL.
JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU, NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu. Prosimy o
wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu
Facebook: https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w społeczności,
Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na rzecz
urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi o sytuacje,
w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Nie, nigdy.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
Nie dotyczy.
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój własny
profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Tak.
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane przez
gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu, konkretnych
wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja jest opłacana z
budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
Jedyna kampania, które generuje koszty to działania promocyjne dot. postów sponsorowanych
zapraszających na największe wydarzenie miejskie – Walentynki Chełmińskie. W tym roku
rozpoczęliśmy również płatną kampanię organizowanego pierwszy raz festiwalu Wibracje
Letniego Przesilenia (czerwiec 2021).
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30 kwietnia
2021 r. (o ile dotyczy)
999,51 zł netto – 20. Walentynek Chełmińskich (posty sponsorowane)
Z poważaniem
Dokument podpisany przez Artur
Mikiewicz; Gmina Miasto Chełmno
Data: 2021.07.05 15:35:54 CEST
Signature Not Verified