Nadleśnictwo Bytnica
Nadleśnictwo Bytnica, Bytnica 160, 66-630 Bytnica
tel.: +48 68 391 57 54, fax: +48 68 391 57 54, e-mail: bytnica@zielonagora.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
Bytnica, 24.08.2022 r.
Zn. spr.: NI.720.15.2022.MK
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Gorzowie Wlkp.
ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wlkp.
Strona Skarżąca:
Fundacja Lasy i Obywatele
02-793 Warszawa, ul. płk. Zoltana Balo 4/16
Organ administracji publicznej:
Nadleśnictwo Bytnica
Bytnica 160, 66-630 Bytnica
REGON 970495074
Reprezentowane przez Nadleśniczego Piotra Niemca
Odpowiedź na skargę
Zgodnie z art. 54 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi:
1) przesyłam skargę Fundacji Lasy i Obywatele z dnia 26 lipca 2022 r. doręczoną
Organowi dnia 26 lipca 2022 roku w przedmiocie bezczynności Nadleśnictwa
dotyczącej rozpoznania wniosku o udostępnienia informacji o środowisku z dnia 15
lutego 2022 r. wraz z aktami sprawy;
2) wnoszę o jej odrzucenie ze względu na brak skutecznego wniesienia
ponaglenia przed złożeniem skargi na bezczynność i tym samym
niedopuszczalność skargi;
a w przypadku nieuwzględnienia przez Sąd zarzutu niedopuszczalności skargi
3) oddalenie skargi w całości.
(wysłano wyłącznie w formie elektronicznej)
2
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 15 lutego 2022 roku przesłanym mailem Skarżący zwrócił się
do Nadleśnictwa Bytnica o udostępnienie informacji o środowisku dotyczących decyzji
o gospodarce leśnej.
Mail nie zawierał pisma z podpisem kwalifikowanym.
Pismem z dnia 1 marca 2022 roku Nadleśnictwo wezwało Skarżącego do
uzupełnienie wniosku, poprzez podanie, czy wniosek jest wnioskiem o dostęp do
informacji publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września o dostępie do
informacji publicznej (t.j.: Dz.U. z 2020 r., poz. 2176), czy wnioskiem o dostęp do
informacji o środowisku i jego ochronie w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 3
października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 2373), czy też pismem innej kategorii.
Organ wyznaczył Skarżącemu 7-dniowy termin na udzielenie odpowiedzi od
dnia odebrania pisma pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania, czyli
nieudzielenia odpowiedzi przez Organ.
Równocześnie tego samego dnia, tj. 1 marca 2022 r. Skarżący ponownie złożył
wniosek
tej
samej
treści
opatrzony
tym
razem
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym.
Skarżący już po upływie wyznaczonego terminu, w mailu z dnia 9 marca 2022
roku skierowanym równocześnie do wielu podmiotów, podtrzymał wniosek przesłany
dnia 15 lutego 2022 r. jako wniosek o udostępnienie informacji o środowisku.
W ocenie Nadleśnictwa sprawa powinna pozostać bez rozpoznania z uwagi na
niezachowanie przez Skarżącego terminu do złożenia wyjaśnień.
Wobec tego, że Skarżący nie udzielił odpowiedzi w terminie, skutkowało to
pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.
Następnie w dniu 26 lipca 2022 roku w drodze elektronicznej Skarżący złożył za
pośrednictwem Nadleśniczego Nadleśnictwa Bytnica do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na bezczynność w przedmiocie
rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji o środowisku z 15 lutego 2022 roku.
Skarga ta została złożona przez Skarżącego ponownie w dniu 1 sierpnia 2022 roku, z
uwagi na sprostowanie Skarżącego dotyczącego błędnej nazwy nadleśnictwa.
3
Skarżący zarzuca zaskarżonej decyzji m.in. naruszenie art. 74 ust. 3 Konstytucji
RP jako podstawę prawa do uzyskiwania informacji o środowisku i ochronie zdrowia,
art. 74 ust. 4 Konstytucji RP poprzez działania wbrew temu obowiązkowi oraz art. 8
art. 9 ust. 1 pkt. 3 oraz art. 14 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko.
W pierwszej kolejności Organ podnosi, że skarga jako niedopuszczalna
powinna podlegać odrzuceniu, bowiem brak jest skutecznego wniesienia przez
Skarżącego ponaglenia zgodnie z art. 37 kpa przed złożeniem skargi na bezczynność
jako wymóg określony w art. 53 § 2b ustawy prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi stanowiący, że skargę na bezczynność lub przewlekłe
prowadzenie postępowania można wnieść w każdym czasie po wniesieniu
ponaglenia do właściwego organu.
Niezależnie od zaistnienia przesłanki niedopuszczalności skargi, jest ona także
w ocenie Organu niezasadna z przyczyn merytorycznych wskazanych powyżej i
przywołanych czynności podjętych przez Organ w sprawie, co zaprzecza twierdzeniom
skarżącego o bezczynności w sprawie.
W tym stanie rzeczy Organ wnosi i wywodzi jak na wstępie.
W załączeniu akta sprawy.
Sporządził:
Mariusz Kudlak
Z poważaniem,
Piotr Niemiec
Nadleśniczy
/podpisano elektronicznie/
W załączeniu:
1. Odpis aktu powołania.
2. Skarga.
3. Akta administracyjne wraz weryfikacją podpisu pod skargą.
4. Odpis odpowiedzi na skargę.