Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? - 570 os.
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak/Nie - TAK
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak/Nie - TAK
3.a. Jeśli tak to jakie? 1 - 4
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Tak/Nie – TAK
Uwaga: Ustalanie ocen w oparciu o średnią ważoną jest konsekwencją wniosku( kilkanaście lat temu) uczniów i rodziców, którzy oczekują od systemu oceniania jasnych, klarownych i transparentnych zasad. W ankietach uczniowie podkreślają, że system oceniania w szkole jest sprawiedliwy, zwracają uwagę na możliwość bieżącego monitorowania swoich postępów. Jednocześnie, wbrew temu, co się powszechnie słyszy, średnia ważona uwzględnia postęp ucznia! Za aktywność, systematyczną pracę uczeń w naszej szkole może uzyskać ocenę najwyższej wagi, czyli wagi 4. Z wielu wspólnych rozmów/dyskusji nt. oceniania wynika, że społeczność szkolna oczekuje systemu, w których kryteria będą czytelne, konkretne, a oceny porównywalne. Z rozmów z rodzicami wynika, że system oceniania sprzyja dyscyplinie pracy, kształtowaniu postaw odpowiedzialności u młodzieży, planowania i organizacji pracy. Zanim wprowadzono ten system zgłaszano wiele uwag dotyczących niesprawiedliwego oceniania, przypadkowości, uznaniowości, nieostrych/niejasnych kryteriów, różnej interpretacji; występowały problemy z uzasadnianiem ocen.
Nauczyciele nie ustalają ocen na podstawie średniej ważonej, ale z jej uwzględnieniem. To nie komputer układa sprawdziany, kartkówki i prace klasowe. O ich treści i punktacji decyduje nauczyciel. To nie system decyduje o odpowiedzi ucznia i jego aktywności. O tym decyduje nauczyciel. Nie jesteśmy zaskoczeni średnią ważoną, bo pokrywa się z naszą oceną wiedzy, umiejętności i postępów ucznia. Nie ma sytuacji szkolnych takich, że oceniamy ucznia na ocenę bardzo dobrą, a średnia ważona wskazuje na ocenę dobrą. Tak się po prostu nie zdarza.
Mamy wrażenie, że obecnie demonizuje się średnią ważoną, a nasza szkolna praktyka pokazała, że wystawiane oceny, zanim wprowadziliśmy obecny system, były dużo niższe niż obecnie.
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak/Nie – TAK (LICEUM)
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Tak/Nie - NIE
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Tak/Nie - NIE
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Tak/Nie - NIE
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak/Nie – TAK
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
§ 81
1. W szkole obowiązują 3 typy strojów szkolnych:
1) galowy, który:
a) w wersji żeńskiej stanowi czarna lub granatowa spódnica, biała bluzka oraz granatowy lub czarny żakiet, który może zastępować czysty i wyprasowany mundurek szkolny, albo czarne lub granatowe spodnie garniturowe;
b) w wersji męskiej stanowią czarne lub granatowe spodnie garniturowe, biała koszula, ciemny krawat albo mucha w stonowanych barwach i czarna lub granatowa marynarka, którą może zastępować czysty i wyprasowany mundurek szkolny;
2) codzienny – mundurek szkolny - stanowią: dowolny czysty, schludny, o stonowanej kolorystyce, stosowny i nieuwłaczający niczyjej godności ubiór, ciemnogranatowa lub czarna marynarka z naszytymi paskami oraz obuwie zmienne;
3) strój sportowy stanowi koszulka z logo szkoły, spodenki gimnastyczne i obuwie sportowe.
2. Mundurek szkolny powinien być trwale oznaczony imieniem i nazwiskiem ucznia po wewnętrznej stronie klapy marynarki.
3. Zasady umieszczania pasków są następujące:
1) uczniowie noszą paski barwy białej;
2) paski naszywane są wokół rękawów;
3) grubość oraz liczba pasków zależy od klasy, w jakiej uczeń się znajduje: klasy I mają 1 pasek o szerokości 1 cm w odległości 5 cm od krawędzi rękawów,
klasy II drugi pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego,
klasy III trzeci pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego.
klasy IV czwarty pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego;
4. Strój ucznia powinien być dostosowany do temperatury panującej w obiekcie i umożliwiać noszenie mundurka podczas lekcji i przerw.
5. Po zakończeniu nauki uczeń może pozostawić swój mundurek w Szkole z przeznaczeniem dla osób niezamożnych.
6. W przypadku braku możliwości nabycia mundurka z powodów finansowych, utraty lub niezamierzonego zniszczenia mundurka, uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o stały lub czasowy przydział zastępczego stroju szkolnego ze zbioru mundurków używanych, będących w posiadaniu Szkoły.
7. Uczniowie klas I do dnia ślubowania noszą ciemnogranatowe lub czarne marynarki/żakiety bez pasków.
Od dnia ślubowania uczeń ma obowiązek noszenia w Szkole stroju uczniowskiego.
Stroje galowe obowiązują w dniach obchodów ważnych świąt szkolnych: inauguracji i zakończenia roku szkolnego, immatrykulacji klas I, „Ostatniego dzwonka”, Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, egzaminu maturalnego dla uczniów zdających ten egzamin, dni obchodów świąt państwowych i innych, określonych w rocznym planie pracy Szkoły jako świąteczne.
O ogłoszeniu innych dni galowych decyduje Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek Samorządu Uczniowskiego.
W dniu obchodzonym jako Dzień Sportu dopuszcza się dowolność stroju.
Na wniosek Samorządu Uczniowskiego Dyrektor może wyznaczyć także inny dzień, w którym nie obowiązuje strój szkolny.
W Szkole zabrania się noszenia ubrań i znaczków z wulgarnymi lub obraźliwymi rysunkami i napisami lub propagującymi ideologię faszystowską lub komunistyczną.
Uczeń powinien zachować stosowny umiar w doborze stroju i fryzury.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Tak/Nie - NIE
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Tak/Nie - TAK
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Tak/Nie - NIE
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak/Nie - TAK
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
§ 89 Ogólne kryteria ustalania przedmiotowych klasyfikacyjnych ocen śródrocznych, rocznych i końcowych:
1) ocena celująca:
a) zakres i jakość wiadomości:
- wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres obejmuje całość wymagań programowych
- treści powiązane ze sobą w systematyczny układ,
b) rozumienie materiału naukowego:
- zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków miedzy nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez pomocy nauczyciela,
c) posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
-samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych,
d) kultura przekazywania wiadomości:
-poprawny język i styl,
-swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową,
-umiejętność właściwej selekcji prezentowanych wiadomości;
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Tak/Nie - NIE
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Tak/Nie – NIE DOTYCZY
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica -NIE DOTYCZY
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
§ 72
1.Uczeń Szkoły ma prawo do (…), w szczególności do:
9) korzystania na terenie Szkoły z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, ale wyłącznie poza czasem przeznaczonym na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, a na zajęciach dydaktyczno-wychowawcze wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego te zajęcia;
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak/Nie - TAK
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Tak/Nie - NIE
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak/Nie - TAK
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak/Nie – TAK
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. – IV LO_Sosnowiec/skrzynka esp
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Tak/Nie -TAK
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Tak/Nie - TAK
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? WEDŁUG MOŻLIWOŚCI FINANSOWYCH RODZICA/PRAWNEGO OPIEKUNA
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Tak/Nie - TAK
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie – NIE
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek dostarczenia wychowawcy oddziału pisemnego usprawiedliwienia podpisanego przez rodziców, zawierającego informacje o przyczynach absencji. Usprawiedliwienie ucznia może nastąpić również za pomocą dziennika elektronicznego. Uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecność w Szkole. Usprawiedliwienie takie musi mieć formę pisemną i zawierać powód absencji.
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak/Nie - TAK
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Tak/Nie - NIE
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak/Nie - TAK
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak/Nie TAK
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak/Nie TAK
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak/Nie TAK
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak/Nie TAK
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców
-Własnym koncie Rady TAK
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak/Nie TAK
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki. – W ZAŁĄCZNIKU
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Tak/Nie NIE
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak/Nie TAK
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu. - W ZAŁĄCZNIKU
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak/Nie NIE
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak/Nie TAK
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? NIE DOTYCZY
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak/Nie TAK
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? – 2,3 ETATU ( 3 osoby)
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów.
1.Akademia Górnośląska im. W. Korfantego w Katowicach, kierunek Pedagogika w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyka społeczną.; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej , kierunek Psychologia w specjalności Psychologia Kliniczna.
2. Akademia Górnośląska im. W. Korfantego w Katowicach, kierunek Psychologia w dyscyplinie Psychologia.
3. SWPS Uniwersytet Humanistyczny, kierunek Psychologia w obszarze nauk społecznych.
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? – 183 os.
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? – 42 os.
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? – 5 os.
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak/Nie TAK
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Tak/Nie NIE
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Tak/Nie NIE
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Tak/Nie NIE
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Tak/Nie NIE
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Tak/Nie NIE
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Tak/Nie NIE
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Tak/Nie NIE DOTYCZY
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak/Nie TAK
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak/Nie) TAK
-Szatnia (Tak/Nie) TAK
-Teren wokół szkoły (Tak/Nie) TAK
- Inne (proszę wpisać jakie)
-Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 72
1. Uczeń Szkoły ma prawo do wszystkich praw gwarantowanych przez Konstytucję RP, Konwencję o prawach dziecka, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, przepisy prawa oświatowego, w szczególności do:
1) właściwego zorganizowania procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) poznania programów nauczania na dany rok dla swojego oddziału oraz systemu wymagań z poszczególnych przedmiotów, w tym wymagań na maturę;
3) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
4) korzystania ze szczególnych praw dotyczących zwolnień z obowiązkowego sprawdzania wiadomości i poprawiania ocen określonych w systemie oceniania wewnątrzszkolnego;
5) reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami;
6) uzyskania dodatkowej pomocy nauczyciela, w postaci indywidualnej konsultacji, zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału;
7) zadawania pytań dotyczących treści nauczania oraz otrzymywania wyjaśnień i odpowiedzi;
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki, szkolnej sieci internetowej;
9) korzystania na terenie Szkoły z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, ale wyłącznie poza czasem przeznaczonym na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, a na zajęciach dydaktyczno-wychowawcze wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego te zajęcia;
10) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
11) inicjatywy społecznej i obywatelskiej, w tym należenia do wybranej przez siebie organizacji, działającej na terenie Szkoły oraz poza nią jeśli jej działalność jest zgodna z prawem;
12) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, w tym do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz inicjowania ich organizowania,
13) wpływania na kształt życia szkolnego i do pełnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły przekazywanych do Samorządu Uczniowskiego, który przedstawia je opiekunowi samorządu lub Dyrektorowi;
14) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób, a także nieuczestniczenia w imprezach i uroczystościach szkolnych z powodu przekonań religijnych;
15) uczestnictwa w szkolnych wycieczkach, imprezach i uroczystościach;
16) korzystania, zgodnie z przyjętymi kryteriami, ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje Szkoła;
17) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
18) czasowego realizowania nauki w szkole za granicą.
2. Uczniowi wypełniającemu obowiązki przysługują przywileje:
1) zgłaszania nieprzygotowania do zajęć na zasadach określonych w systemie oceniania wewnątrzszkolnego;
2) zwolnienia z odpowiedzi ustnej jeśli jego numer z dziennika został wygenerowany przez dziennik elektroniczny;
3) ochrony przed otrzymaniem oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej i kartkówki w następnym dniu po imprezach organizowanych przez Szkołę lub za zgodą Szkoły, jeśli ich przygotowanie lub uczestnictwo w nich uniemożliwiły uczniom przygotowanie się do lekcji;
4) przerw w zajęciach szkolnych, umożliwiających przygotowanie się do olimpiady lub konkursu. W przypadku olimpiady na szczeblu:
a) szkolnym – jeden dzień,
b) centralnym – dwa tygodnie,
c) w przypadku olimpiad i konkursów przedmiotowych na szczeblu niższym od centralnego o ilości takich dni wolnych decyduje Dyrektor na wniosek opiekuna, przy czym liczba takich dni nie może być większa niż jeden tydzień;
5) korzystania z pomieszczeń, urządzeń stanowiących wyposażenie szkoły po uprzednim ustnym lub pisemnym otrzymaniu zgody nauczyciela lub Dyrektora Zespołu lub pod opieką wymienionych osób.
6) do dowolności stroju w dni uzgodnione przez Samorząd Uczniowski z Dyrekcją.
3. W przypadku naruszenia praw ucznia przez organy Szkoły i w innych sprawach spornych uczeń lub jego rodzice mają prawo odwoływania się do:
1) wychowawcy oddziału;
2) Dyrektora;
3) pedagoga;
4) szkolnego Rzecznika Praw Ucznia;
5) Samorządu Uczniowskiego;
6) Rady Rodziców;
7) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
8) organu prowadzącego.
§ 74
1. Uczeń ma prawo do wyboru oraz zmiany oddziału i przedmiotów rozszerzonych, a także do zmiany grupy językowej jeśli jej poziom zaawansowania znacząco odbiega od możliwości ucznia (…)
2. W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma prawo jednokrotnie dokonać zmiany oddziału lub rozszerzenia realizowanego w danym oddziale (…)
§ 77
1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. ( …)
§ 79
1.Uczeń pełnoletni lub rodzice ucznia niepełnoletniego mogą odwołać się od nałożonej kary w terminie 3dni od dnia otrzymania informacji. (…)
§ 80
1.Od decyzji o skreśleniu przysługuje stronie prawo odwołania się do Śląskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
§ 82
14.Uczniowie posiadający stałe zwolnienie z wychowania fizycznego, a także informatyki oraz stale nieuczestniczące w lekcjach religii, mogą w czasie tych lekcji przebywać w bibliotece, na konsultacjach u nauczycieli lub pod opieką pracownika niepedagogicznego. Uczeń pełnoletni może ponadto wyjść w tym czasie ze Szkoły, stosując procedurę opisaną w punkcie 5. Jeśli lekcje te wypadają na pierwszej bądź ostatniej godzinie lekcyjnej uczeń taki jest zwolniony z zajęć.
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 75
1. Uczeń powinien:
1) dbać o honor Szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje, a także dbać o piękno mowy ojczystej;
2) systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki;
3) współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed Szkołą, być współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej;
4) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły oraz przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów;
5) przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia, przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu Szkoły;
6) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy;
7) przestrzegać zasad higieny osobistej oraz dbać o estetykę ubioru;
8) przestrzegać wszelkich aktów prawnych obowiązujących na terenie Szkoły;
9) podporządkować się zaleceniom Dyrektora, nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego;
10) samodzielnie wykonywać prace pisemne;
11) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów, a przede wszystkim powstrzymywać się przed paleniem tytoniu, piciem alkoholu oraz zażywaniem narkotyków i dopalaczy, a także używaniem papierosów elektronicznych;
12) uczestniczyć we wszystkich imprezach organizowanych przez Szkołę lub oddział, także wtedy gdy odbywają się one po zakończeniu zajęć dydaktycznych ucznia w danym dniu;
13) posiadać ważną legitymację szkolną i okazywać jej na żądanie pracowników Szkoły.
§ 82
1.Uczeń ma obowiązek regularnego i systematycznego uczęszczania na wszystkie zajęcia przewidziane dla niego w planie.
2.Przychodzenie do Szkoły na wybrane zajęcia w celu wzięcia udziału w sprawdzianie osiągnięć edukacyjnych jest zabronione.
3.Uczeń ma obowiązek punktualnego przychodzenia na wszystkie zajęcia szkolne.
4.W czasie trwania zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych uczeń nie może opuszczać klasy bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym te zajęcia.
5. Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko na wniosek lub w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego albo na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego. Przed opuszczeniem Szkoły uczeń okazuje zwolnienie pracownikowi dyżurującemu przy wejściu i pozostawia go wpisując się jednocześnie do księgi wyjść. Dyżurujący pracownik przekazuje oddane zwolnienie wychowawcy ucznia. W razie zaistnienia nagłej sytuacji rodzinnej lub złego samopoczucia dziecka wychowawca kontaktuje się telefonicznie z rodzicami ucznia, przekazuje informację o stanie dziecka i ustala sposób odebrania dziecka ze Szkoły.
5.Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko na wniosek lub w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego albo na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego. Przed opuszczeniem Szkoły uczeń okazuje zwolnienie pracownikowi dyżurującemu przy wejściu i pozostawia go wpisując się jednocześnie do księgi wyjść. Dyżurujący pracownik przekazuje oddane zwolnienie wychowawcy ucznia. W razie zaistnienia nagłej sytuacji rodzinnej lub złego samopoczucia dziecka wychowawca kontaktuje się telefonicznie z rodzicami ucznia, przekazuje informację o stanie dziecka i ustala sposób odebrania dziecka ze Szkoły.
6.Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego lub na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego według procedury określonej w Regulaminie Szkoły.
7.Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek dostarczenia wychowawcy oddziału pisemnego usprawiedliwienia podpisanego przez rodziców, zawierającego informacje o przyczynach absencji. (…)
13.Uczniowie zwolnieni z zajęć wf mają obowiązek przebywania podczas lekcji w sali gimnastycznej, a po poinformowaniu prowadzącego te zajęcia mogą przebywać w bibliotece szkolnej lub na konsultacjach u nauczycieli.
15.Uczniów uczestniczących we wszelkich imprezach organizowanych przez Szkołę lub w Szkole obowiązują zapisy Statutu i odpowiednich regulaminów. Dotyczy to także wycieczek, wyjść zbiorowych, studniówek i półmetków.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
§ 78
1. Za nieprzestrzeganie postanowień prawa szkolnego przewiduje się następujące rodzaje kar:
1) na mocy decyzji wychowawcy oddziału:
a) upomnieniem wychowawcy oddziału,
b) upomnieniem wychowawcy oddziału wobec uczniów oddziału;
2) na mocy decyzji Dyrektora podjętej po konsultacji z Radą Pedagogiczną:
a) upomnieniem lub naganą Dyrektora,
b )upomnieniem lub naganą Dyrektora udzieloną publicznie wobec uczniów Szkoły;
3) na mocy uchwały Rady Pedagogicznej:
a) zawieszeniem w przywilejach ucznia na określony czas,
b) zawieszeniem w przywilejach ucznia połączonym z obowiązkiem podjęcia przez ucznia określonych przez Radę Pedagogiczną działań o charakterze naprawczym, uwzględniającym naprawienie wyrządzonej szkody oraz podjęcie pracy społecznej na rzecz potrzebujących;
2. Zawieszenie w przywilejach ucznia może nastąpić w przypadku poważnego naruszenia powszechnie obowiązujących norm obyczajowych i społecznych, a zwłaszcza poważnego naruszenia Statutu i Regulaminu Szkoły. (…)