Szkoła Podstawowa nr 35
im. Armii Krajowej
ul. Ligonia 3a
41-216 Sosnowiec
tel./fax 32 263-91-29
Sosnowiec, 08.02.2024 r.
Szanowni Państwo
Stowarzyszenie dO!PAmina Lab
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia
25 stycznia 2024 roku Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35 im. Armii Krajowej
w Sosnowcu udziela następujących odpowiedzi na postawione we wniosku
pytania:
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce?
126
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie
średniej ważonej? Tak/Nie
TAK
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak/Nie
TAK
3.a. Jeśli tak to jakie?
1. Przy ocenianiu śródrocznym i rocznym wystawienie oceny polega na
obliczeniu średniej ważonej dla uzyskanych stopni szkolnych według
następujących wag:
1) pisemne prace kontrolne (sprawdziany, wypracowania, testy) – waga 4
2) kartkówki, odpowiedzi ustne (dłuższa wypowiedź, prezentacja referatu,
odpowiedzi
w trakcie lekcji itp.) – waga 3 lub 2 w zależności od przedmiotu
3) prace domowe, dyktanda, obserwacje uczniów w toku pracy, gry
dydaktyczne sprawdzające (krzyżówki, diagramy, rebusy, konkursy itp.),
recytacja – waga 2
4) aktywność, pilność, sumienność, zeszyt (obserwacja uczniów w toku
pracy, dodatkowe zadania i prace, inne działania wskazujące możliwość
oceniania) – waga 1
5) ocena poprawiona oznaczona jest wagą o 2 wyższą od oceny pierwotnej.
2. Nauczyciel ma możliwość ustalenia własnej wagi poszczególnych zadań w
zależności od stopnia trudności danego zadania.
3. Stopień śródroczny i roczny obliczany jest według następującej skali:
1-1,64 - niedostateczny
1,65 - 2,64 - dopuszczający
2,65 - 3,64 - dostateczny
3,65 - 4,64 - dobry
4,65 - 5,39 - bardzo dobry
5,40 i powyżej – celujący
4. Ostateczną decyzję o wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej podejmuje
jednak nauczyciel, oceniając stopień opanowania przez ucznia wiadomości
i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych zawartych w
podstawie programowej
i programach nauczania.
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na
podstawie
z uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących?
Tak/Nie
TAK
Oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się z uwzględnieniem średniej ważonej
z ocen bieżących, jednak ostateczną decyzję o wystawieniu oceny śródrocznej
i rocznej podejmuje nauczyciel, oceniając stopień opanowania przez ucznia
wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych zawartych
w podstawie programowej
i programach nauczania.
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej
praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak/Nie
TAK
Na potrzeby dokumentacji szkolnej w elektronicznym dzienniku lekcyjnym,
oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według
skali 6 – 1
celująco – 6
bardzo dobrze – 5
dobrze – 4
słabo – 3
bardzo słabo – 2
niedostatecznie – 1
1. Dokonując oceny uczniów w ocenianiu bieżącym stosuje się ocenę
określającą stopień opanowania przez nich wiadomości i umiejętności
przewidzianych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu
edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów
związane z przezwyciężaniem trudności
w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Stosuje się następujące kryteria:
1) „celująco” otrzymuje uczeń, który w sposób doskonały opanował zakres
wiadomości i umiejętności określone podstawą programową; biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych i praktycznych; potrafi zastosować posiadaną wiedzę do
rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach; samodzielnie
rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności; proponuje rozwiązania
nietypowe, w ich realizacji przejawia twórczą postawę; nie popełnia
błędów w proponowanych rozwiązaniach; potrafi wyciągać wnioski
z samodzielnie wykonanych zadań oraz doświadczeń;
2) „bardzo dobrze” otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości
i umiejętności określony podstawą programową; potrafi zastosować
posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w typowych
sytuacjach; poprawnie i sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych o dużym stopniu
trudności; popełnia nieliczne błędy, które sam potrafi poprawić;
3) „dobrze” - otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości
i umiejętności zawartych w podstawie programowej; poprawnie stosuje
zdobyte wiadomości; rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i
praktyczne o średnim stopniu trudności; przy pomocy nauczyciela
rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne
o dużym stopniu trudności; popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi
samodzielnie poprawić; czyni postępy;
4) „słabo” - otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości
i umiejętności przewidzianych podstawą programową; pracuje w wolnym
tempie; nie zawsze stosuje posiadane wiadomości do rozwiązywania
typowych zadań teoretycznych i praktycznych; popełnia błędy, których
poprawienie wymaga pomocy nauczyciela;
5) „bardzo słabo” – otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości
i umiejętności przewidzianych podstawa programowa; pracuje bardzo wolno;
rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności, niemal wyłącznie przy
pomocy nauczyciela; nie potrafi prawidłowo zastosować poznanych
wiadomości i umiejętności; popełnia liczne błędy, nie zawsze potrafi je
poprawić nawet z pomocą nauczyciela; jego braki w wiadomościach
i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego
podstawowej wiedzy;
6) „niedostatecznie” – otrzymuje uczeń, który nie opanował zakresu
wiadomości
i umiejętności przewidzianych podstawą programową.
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania
włosów przez osoby uczące się? Tak/Nie
NIE
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują
punkty ujemne
za farbowanie włosów. Tak/Nie
NIE
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby
uczące się? Tak/Nie
NIE
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują
punkty ujemne
za pomalowane paznokcie? Tak/Nie
NIE
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii
przez osoby uczące się? Tak/Nie
NIE
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują
punkty ujemne
za noszenie makijażu lub biżuterii? Tak/Nie
NIE
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady
ubierania się dla osób uczących się? Tak/Nie
TAK
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się
lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły
mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
§ 134
1. Każdego ucznia Szkoły Podstawowej nr 35 obowiązuje strój szkolny
galowy, codzienny lub sportowy.
2. Ucznia obowiązuje strój galowy podczas uroczystości szkolnych zgodnych
z ceremoniałem szkoły, wewnętrznego (próbnego) oraz zewnętrznego
egzaminu
ósmoklasisty, udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz na
polecenie wychowawcy lub dyrektora szkoły.
3. Strój galowy stanowi:
1) dla dziewcząt: biała bluzka, granatowa lub czarna spódniczka/sukienka
zakrywająca uda lub spodnie,
2) dla chłopców: biała koszula, czarne lub granatowe spodnie.
4. Codzienny strój szkolny powinien być zgodny z ogólnie przyjętymi
normami społecznymi. Niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego
elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z
prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów,
nauczycieli, pracowników szkoły lub samego ucznia.
5. Podczas zajęć sportowych uczeń winien mieć strój sportowy i obuwie
sportowe.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w
statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia
przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań
do lekcji. Tak/Nie
NIE
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w
statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej.
Tak/Nie
NIE
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w
statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na
sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdzianu w
określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności?
Tak/Nie
NIE
Każdy sprawdzian uczeń musi zaliczyć w terminie uzgodnionym z nauczycielem
– nie później jednak niż do dwóch tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu
do szkoły po czasowej nieobecności. W przypadku ponownej nieobecności
ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze obowiązkowo sprawdzian w pierwszym
dniu po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na pisaniu sprawdzianu o tym
samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić
ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu.
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w
statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim
osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak/Nie
TAK
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę
celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
1. Wymagania programowe na podstawowe stopnie szkolne, ocenę śródroczna i
roczna opracowane są na podstawie kryteriów:
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto potrafi
samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności oraz w twórczy sposób
przedstawiać ją m.in. na forum klasy, szkoły.
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych z programów nauczania danej klasy,
proponuje rozwiązania nietypowe;
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy,
w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi
zasadami. Tak/Nie
NIE
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są
zarekwirowane telefony? Tak/Nie
NIE DOTYCZY
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu
szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica
NIE DOTYCZY
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
Uczeń nie używa telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych
na terenie szkoły, bez zgody nauczyciela.
Zabronione jest fotografowanie, filmowanie bądź nagrywanie przez uczniów
innych osób bez ich wyraźnej zgody.
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni
przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak/Nie
TAK
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Tak/Nie
NIE
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
NIE DOTYCZY
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak/Nie
TAK
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu.
TAK
/SP35_Sosnowiec/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Tak/Nie
NIE
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt?
Tak/Nie
NIE DOTYCZY
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka?
NIE DOTYCZY
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności
lub/i zwalniać się z lekcji? Tak/Nie
NIE DOTYCZY
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w
trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie
NIE DOTYCZY
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest
podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia
zaświadczenia np. lekarskiego?
NIE
4) Uczeń jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność na zajęciach
szkolnych. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonują rodzice poprzez
dziennik elektroniczny lub
w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecnościach dziecka na
zajęciach. Oświadczenie musi być podpisane przez rodzica lub prawnego
opiekuna dziecka. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na
zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie. Uczeń nie może sam
usprawiedliwiać swojej nieobecności na zajęciach.
5) W przypadku dłuższej nieobecności rodzic powinien poinformować
wychowawcę
o dłuższej nieobecności dziecka w szkole w ciągu 3 dni.
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy
wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak/Nie
NIE, ALE NIE MOŻNA WEJŚĆ Z ZEWNĄTRZ (DRZWI Z ELEKTROZATRZASKIEM)
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Tak/Nie
NIE
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na
wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy
przedmedycznej? Tak/Nie
TAK
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak/Nie
TAK
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady
Rodziców? Tak/Nie
DOBROWOLNE WPŁATY
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację
wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak/Nie
NIE
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje
społeczność szkolną
o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak/Nie
NIE
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców
-Własnym koncie Rady
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne
sprawozdania finansowe wydatków? Tak/Nie
TAK, NA KAŻDYM ZEBRANIU Z RODZICAMI PRZEKAZUJE INFORMACJE
O WYDATKACH I WPŁYWACH
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego
sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
SPRAWOZDANIE W ZAŁĄCZNIKU – ZAŁĄCZNIK NR 1
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Tak/Nie
NIE
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu?
Tak/Nie
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu.
TAK
REGULAMIN RADY RODZICÓW W ZAŁĄCZNIKU – ZAŁĄCZNIK NR 2
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w
wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą?
Tak/Nie
NIE
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie
etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak/Nie
TAK
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich
jest?
NIE DOTYCZY
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak/Nie
TAK
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym?
0,38 ETATU
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia
kierunkowego
i ukończonych kursów.
TAK, STUDIA MAGISTERSKIE
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii?
117
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki?
3
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ?
17
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak/Nie
TAK
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła
energii? Tak/Nie
NIE
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane
specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i
wokół szkoły)? Tak/Nie
NIE
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za
oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Tak/Nie
NIE
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania
chłodzące
(w przypadku fali upałów)? Tak/Nie
NIE
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje
bazujące
na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park
kieszonkowy, żywa altana? Tak/Nie
TAK, OGRÓD DESZCZOWY
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych
wegetariańskich
i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej
diecie? Tak/Nie
NIE DOTYCZY – BRAK ZGŁOSZEŃ
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo
płatna? Tak/Nie
NIE DOTYCZY – BRAK ZGŁOSZEŃ
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub
placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków
technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak/Nie
TAK
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak/Nie) TAK
-Szatnia (Tak/Nie) NIE
-Teren wokół szkoły (Tak/Nie) TAK
- Inne (proszę wpisać jakie)
-Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem
szkoły).
Prawa uczniów.
§ 131
1. Prawa ucznia uwzględniają założenia Konwencji Praw Dziecka. Uczeń ma
prawo do:
1) znajomości swoich praw i do ich dochodzenia;
2) wiedzy o przysługujących prawach oraz środkach, jakie przysługują
uczniom
w przypadku naruszania ich praw;
3) swobodnego dostępu na zajęcia lekcyjne;
4) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki pod opieką nauczyciela;
5) bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i
ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
6) pomocy w nauce;
7) pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
8) rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;
9) wolności myśli, sumienia i wyznania, przy czym rodzicom przysługuje
prawo do ukierunkowania dziecka i pieczy nad korzystaniem przez nie z
przysługującej wolności;
10) swobody wyrażania myśli i przekonań - także światopoglądowych i
religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
11) swobodnej wypowiedzi, a w szczególności swobodę poszukiwania,
otrzymywania
i przekazywania informacji w dowolnej formie;
12) wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska (obrony) we własnej
sprawie;
13) przedstawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące
uczniów
(lub indywidualnego ucznia);
14) przedstawiania w ramach samorządu uczniowskiego radzie pedagogicznej
oraz dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów;
15) jawnej i umotywowanej oceny, do informacji o zasadach oceniania,
klasyfikowania
i promowania oraz o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz o
możliwościach odwołania od ustalonej oceny, warunkach przystąpienia i
trybie przeprowadzania egzaminu poprawkowego, klasyfikacyjnego;
16) poszanowania jego godności;
17) opieki wychowawczej i higienicznych warunków pobytu w szkole,
zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej bądź psychicznej;
18) tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego;
19) higienicznych warunków nauki;
20) odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy;
21) otrzymywania pomocy materialnej;
22) uczeń ma prawo należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na
terenie szkoły;
23) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno
wychowawczym;
24) rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów.
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze
statutem szkoły).
§ 133
1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie.
1) Uczeń jest zobowiązany uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć,
przybywać
na nie punktualnie. Mimo spóźnienia na zajęcia uczeń zobowiązany jest
przybyć do sali,
w której odbywają się zajęcia.
2) Uczeń jest zobowiązany systematycznie przygotowywać się do zajęć,
pracować rzetelnie
i sumiennie.
3) Przestrzegać zasad kultury w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i
innych pracowników szkoły.
4) Uczeń jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność na zajęciach
szkolnych. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonują rodzice poprzez
dziennik elektroniczny lub
w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecnościach dziecka na
zajęciach. Oświadczenie musi być podpisane przez rodzica lub prawnego
opiekuna dziecka. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na
zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie. Uczeń nie może sam
usprawiedliwiać swojej nieobecności na zajęciach.
5) W przypadku dłuższej nieobecności rodzic powinien poinformować
wychowawcę o dłuższej nieobecności dziecka w szkole w ciągu 3 dni
6) Uczeń jest zobowiązany nosić strój zgodny z zasadami ustalonymi w
statucie szkoły oraz strój galowy zgodnie z ceremoniałem szkoły.
7) Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających
życiu i zdrowiu.
8) Uczeń nie używa telefonów komórkowych lub innych urządzeń
elektronicznych
na terenie szkoły, bez zgody nauczyciela.
9) Zabronione jest fotografowanie, filmowanie bądź nagrywanie przez uczniów
innych osób bez ich wyraźnej zgody.
10) Na terenie szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane
do innej osoby. Zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów.
11) Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i
wzbogacać jej dobre tradycje.
12) Współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą, być
współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszelkie sprawy społeczności
uczniowskiej.
13) Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia
obowiązków ucznia, przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w
pomieszczeniach
i otoczeniu szkoły.
14) Przebywać w pomieszczeniach szkolnych tylko w obecności nauczyciela.
15) Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, odnosić się
z szacunkiem do innych, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy w
stosunku do nauczycielek
i nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
16) Dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, przestrzegać zasady
higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru.
17) Przestrzegać ustaleń wewnątrzszkolnych, władz szkolnych i wszelkich
przepisów wydawanych przez władze państwowe.
18) Za zniszczone mienie szkoły odpowiedzialność materialną ponoszą
rodzice. Rodzice zobowiązani są osobiście naprawić zniszczone mienie lub
pokryć koszty jego naprawy, albo koszty zakupu nowego mienia.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje
się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
ROZDZIAŁ 3 Kary
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów.
§ 139
1. Za nieprzestrzeganie statutu, a w szczególności uchybienie obowiązkom,
uczeń może zostać ukarany:
1) rozmową wychowawczą – pouczeniem;
2) przyznaniem punktów ujemnych z zachowania;
3) upomnieniem ustnym lub naganą pisemną wychowawcy;
4) upomnieniem ustnym lub naganą pisemną dyrektora;
5) pisemnym powiadomieniem rodziców lub opiekunów prawnych o nagannym
zachowaniu ucznia;
6) ograniczeniem lub zakazem udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych;
7) obniżeniem oceny z zachowania;
8) przeniesieniem do innej szkoły.
2. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary
nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność
osobistą ucznia.
3. Rodzaj kary jest uzależniony od stopnia szkodliwości czynu sprawcy.
4. O wszystkich zastosowanych wobec uczniów karach wychowawca powiadamia
rodziców. Rodzice ukaranych uczniów mają prawo do wyczerpującego
uzasadnienia wymierzonej kary.
5. O udzielonej uczniowi karze wychowawca klasy zawiadamia ucznia i jego
rodziców
w terminie do trzech dni od udzielenia kary.
6. Na rodziców uczniów winnych zniszczenia mienia społecznego (wandalizm)
spoczywa obowiązek naprawienia wyrządzonej przez ucznia szkody w
terminie nie dłuższym niż
2 tygodnie.
Odpowiedzi udzielono w oparciu zapisy statutu szkoły ogólnodostępnego na
stronie szkoły.
https://sp35sosnowiec.edupage.org/a/dokumenty
Kursywą zaznaczono wkopiowane fragmenty statutu szkoły.
We wrześniu 2023 r. powołana została Komisja statutowa, której zadaniem
jest analiza statutu pod katem zgodności z obowiązującym prawem oraz
opracowanie projektu zmian w statucie szkoły możliwych do wprowadzenia od 1
września 2024 roku.
Z poważaniem
Joanna Jarosz