SCAN0006.PDF
|
Sprawę prowadzi:
Wydział Kontaktów
Społecznych Agata Frączek
Tel. 32 273 9747
Ę
( SEKAP
© Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
Zabrze dna wawsacń
OR-III.1431.170.2018 3-31996-2018
Sieć Obywatelska Watchdog Polska Ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Zarejestrowana pod nr KRS 0000181348 przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy w Warszawie,
XIX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,
NIP: 5262842872
REGON: 015690020
DECYZJA
Na podstawie art. 104 oraz art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.) w zw. z art. 3.ust. 1 pkt I oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, zwanej dalej: udip (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330) po rozpoznaniu Państwa wniosku złożonego w dniu 20 lipca 2018 r. o udostępnienie
informacji publicznej,
ze względu na to, iż informacja publiczna, o udostępnienie której wnosił Wnioskodawca ma charakter informacji przetworzonej, a w niniejszej sprawie nie wystąpił szczególnie
istotny interes publiczny, odmawiam udostępnienia informacji publicznej w zakresie:
wydatków gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi
na wniosek w 2018 roku.
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0007.PDF
|
4
47 Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
Uzasadnienie
Wnioskodawca: Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska reprezentowane
przez członków zarządu: Szymona Osowskiego, Katarzynę Batko — Tołuć, Bartosza
Wilka, w dniu 20 lipca 2018 r. wniósł o udostępnienie następującej informacji
publicznej:
1. Czy w Urzędzie gminy (miejskim/miasta), w którymś z jego wydziałów, w jednostce organizacyjnej gminy (np. ośrodek kultury) lub samorządowej osobie prawnej (np. w spółce należącej do gminy)prowadzone są media?
2. Jeśli tak, wnosimy o podanie jakiego typu media są prowadzone (np. gazeta, radio, telewizja, inne - jakie) i wskazanie jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej gminy.
Prosimy o podanie linku, jeżeli media dostępne są w Internecie.
4. Jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o informację czy jest on zarejestrowany w sądzie.
5. Jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o przesłanie ostatnich 5 numerów — licząc od dnia odpowiedzi na wniosek, w formie pdf.
6. - Prosimy o informację o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia
udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku.
Pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. Prezydent Miasta Zabrze udzielił informacji w zakresie pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 4 i pkt 5. Natomiast w zakresie pkt 6 uznano, iż wnioskowane informacje stanowią informacje publiczne przetworzone z uwagi nailość oraz specyfikę gromadzonych i przechowywanych dokumentów, które uniemożliwiają ich proste udostępnienie. Udostępnienie bowiem wnioskowanych informacji wiąże się z koniecznością podjęcia szeregu niestandardowych czynności wymagających zaangażowania dużej liczby zasobów kadrowych. Wnioskodawcy w piśmie z dnia 2 sierpnia 2018 r. zostali poinformowani o uznaniu wnioskowanych informacji w zakresie pkt 6 za informacje o charakterze przetworzonym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 udip i wezwani do wykazania szczególnie istotnego interesu
publicznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma.
str. Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0008.PDF
|
4% Zahrze
Prezydent Miasta Zabrze
Wnioskodawca nie wykazał w jakim zakresie udostępnienie wnioskowanej informacji
przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Organ po dokonaniu analizy zakresu pytania nr 6 w pierwszej kolejności ustalił, że nie posiada zestawienia obejmującego wydatki gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku, a jego sporządzenie
wymaga podjęcia szeregu działań.
Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem w orzecznictwie należy podkreślić, że informacja przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma tzw. informacji publicznej prostej. Z uwagi jednak na treść żądania, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o wspomnianym wyżej prostym charakterze, może się wiązać z koniecznością przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usunięcia danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią informacje proste, informacją przetworzoną, której udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego (por. wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego z dnia 21 lipca 2016 r. o sygn. akt II SA/Kr 562/16 oraz por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 kwietnia a 2012 r. I OSK 202/12). W niniejszej sprawie dochodzi właśnie do wyżej opisanej sytuacji. Podmiot zobowiązany musiałby bowiem w celu przygotowania wnioskowanej informacji sporządzić zestawienie poprzez przyporządkowanie szeregu informacji obecnie znajdujących się w różnych źródłach (np. w zarządzeniach, w fakturach, w umowach, zleceniach) i wymagającego zaangażowania wielu osób według właściwości właściwych wydziałów. Szczątkowe informacje znajdują się bowiem teraz w różnych zbiorach dokumentów i nie ma możliwości udostępnienia ich bez wcześniejszego zaangażowania w ich przygotowanie. Naczelny Sąd Administracyjny w wytoku z dnia 5 marca 2015 r. w sprawie o sygn. akt I OSK 866/14 podkreślił, że również suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów jakie musi ponieść organ, może być traktowana jako informacja przetworzona. W niniejszym przypadku organ musi ponieść znaczne nakłady czasowe
i kadrowe, żeby odpowiednio dla wnioskodawcy informację przygotować.
str. Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0009.PDF
|
4% Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
W celu podania wydatków gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia
odpowiedzi na wniosek w 2018 roku, należałoby wykonać szereg czynności, tj.:
1. ustalić zadania budżetowe, z których mogły być finansowane wydatki związane z ogłoszeniami, artykułami sponsorowanymi, materiałami dedykowanymi lub
innego typu promocją,
2. w systemie informatycznym, zbadać szczegóły każdego dokumentu zaklasyfikowanego do ww. zadań budżetowych, pod kątem rodzaju wydatku oraz sporządzić wykaz dokumentów księgowych, które należałoby odszukać
w formie papierowej, aby dokonać analizy merytorycznej ich opisu,
3. następnie Wydział Księgowości Urzędu Miejskiego w Zabrzu musiałby ustalić numery księgowe, pod którymi będzie można odnaleźć stosowne faktury, rachunki lub zaliczki, wyszukać stosowne dokumenty po ich numerach iprzekazać poszczególnym wydziałom merytorycznym, które musiałyby
przygotować odpowiedź na ww. wniosek,
4. właściwe Wydziały Urzędu Miejskiego w Zabrzu, po ocenie merytorycznej, musiałby następnie sporządzić zestawienie, które będzie zawierało wyłonione dokumenty odpowiadające kryteriom określonym w zapytaniu wraz z kwotami
poszczególnych wydatków, a następnie dokonać zsumowania ich wartości
Powyższe czynności wiązałoby się z uciążliwymi utrudnieniami w pracy następujących wydziałów Urzędu Miejskiego w Zabrzu: - Wydziału Kontaktów Społecznych, - Wydziału Kultury i Dziedzictwa, - Wydział Promocji, Turystyki i Sportu, - Biura ds. Inwestorów, - Wydziału Infrastruktury Komunalnej,
- Wydziału Księgowości.
Biorąc pod uwagę powyższe należało uznać, że. wnioskowane informacje mają
charakter przetworzony.
str. 4 Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0010.PDF
|
47 Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. l pkt I ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330) uzyskanie informacji przetworzonej jest możliwe, gdy istnieje szczególnie istotny interes publiczny. Dlatego też Prezydent Miasta Zabrze pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. zwrócił się do Wnioskodawcy o wskazanie szczególnie istotnego interesu publicznego związanego z udzieleniem przedmiotowej informacji, wyznaczając mu 14 — dniowy
termin od otrzymania wezwania.
Wnioskodawca nie ustosunkował się do przesłanego mu wezwania i tym samym nie wykazał istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego, nie wyjaśnił jaką posiada rzeczywistą możliwość oraz wiedzę, aby wykorzystać uzyskane informacje publiczne w celu usprawnienia funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego i lepszej
ochrony interesu publicznego.
W związku z powyższym Prezydent Miasta Zabrze po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego, czy występuje w niniejszej sprawie szczególna istotność dla interesu publicznego stwierdził, że po stronie Wnioskodawcy nie występuje interes publiczny uzasadniający udzielenie przetworzonej informacji publicznej.
W konsekwencji Prezydent Miasta stwierdził, że:
1. nie istnieje uzasadnienie, że wnioskodawca działa w interesie publicznym,
2. nie istnieje uzasadnienie, że informacje, które zamierza uzyskać będą ważne dla szerszego kręgu odbiorców,
3. nie istnieją dowody na to, aby wnioskodawca posiadał możliwości wykorzystania uzyskanych informacji publicznych w celu usprawnienia funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego i lepszej ochrony interesu publicznego.
Ustawodawca celowo zabezpieczył możliwość udzielania przetworzonej informacji publicznej przez wprowadzenie mechanizmu szczególnej istotności dla interesu publicznego. Udostępnienie więc informacji przetworzonej nie jest zależne jedynie od wystąpienia interesu publicznego, ale od szczególnej istotności tego interesu.
Podkreślić należy, że udostępnienie informacji publicznej o charakterze
przetworzonym ma wpłynąć na usprawnienie funkcjonowania organów jednostki
str. 5 Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0011.PDF
|
dE
© Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
samorządu terytorialnego lub zapewnić ochronę interesu publicznego (por. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 sierpnia 2013 r. o sygn. akt II SA/OI 467/13).Dla uznania takiego uprawnienia strony organ musiałby stwierdzić wysoce kwalifikowaną formę takiego interesu społecznego. Należy bowiem uznać, że racjonalny ustawodawca używając w przepisie nie tylko formy "istotny", lecz także "szczególnie istotny", chciał podkreślić "szczególną" wyjątkowość sytuacji, kiedy stronie dopiero przysługiwałoby uprawnienie do uzyskania informacji wymagającej przetworzenia.
W niniejszej sprawie podmiot nie wykazał, że działa w interesie publicznym, tym samym dokonując ogólnej oceny, nie możliwe jest przyjęcie, że taki interes w niniejszej sprawie występuje, a ponadto będzie to ważne dla szerszego kręgu odbiorców. Zaznaczyć należy, że brak wskazania przez wnioskodawcę, w czym upatruje on szczególnej istotności dla interesu publicznego żądanej informacji publicznej, znacznie ogranicza możliwość poczynienia przez podmiot zobowiązany stosownych ustaleń i w konsekwencji uwzględnienia wniosku (por. wyrok NSA z 25 kwietnia 2017 r., sygn. I OSK 2359/16).
Biorąc pod uwagę powyższe, Prezydent Miasta Zabrze nie stwierdza istnienia podstaw prawnych do udzielenia przedmiotowej informacji (por. wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2011 r. o sygn. akt I OSK 1870/10). Korzyści bowiem z upublicznienia tejinformacji muszą być większe niż konsekwencje zaabsorbowania środków osobowych, rzeczowych i czasowych organu potrzebnych na jej przetworzenie. Pomimo, że to wnioskodawca winien wykazać, że informacje, które zamierzał uzyskać, nie dotyczą wyłącznie jego interesu, po dokonaniu samodzielnej oceny w niniejszym stanie faktycznym należy uznać, że po stronie Wnioskodawcy nie występuje przesłanka szczególnie istotnego interesu publicznego.
Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji. "
W nawiązaniu do art.16 ust. 2 pkt 2 udip, wskazuję osoby, które zajęły stanowisko
w toku postępowania o udostępnienie przedmiotowej informacji publicznej:
1. Dariusz Krawczyk - Naczelnik Wydziału Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu,
2. Dorota Szatters — Naczelnik Wydziału Kultury i Dziedzictwa Urzędu Miejskiego w Zabrzu,
3. Renata Walęza — Inspektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Urzędu Miejskiego w Zabrzu,
str. 6 Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze. pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|
SCAN0012.PDF
|
4Ę
4% Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
4. Małgorzata Giela - Główny Specjalista ds. Informacji Publicznej w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Zabrzu,
5. Agata Frączek — Podinspektor w Wydziale Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu.
Pouczenie
Na podstawie art. 127 $ 2 i art. 129 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zabrze, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Zgodnie z art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania
przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Na podstawie art. 130 $ 4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia
odwołania.
str. 7 Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
|