11 grudnia 2024 r. Warszawa
233/SOWP/2024/AZ
Komendant Główny Policji
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa
za pośrednictwem
Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie
Wielkopolskim
Odwołujący się:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
nr KRS: 0000181348
ODWOŁANIE
od decyzji nr 1/2024 z dnia 20 listopada 2024 r.
w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej
Działając w imieniu Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska, na podstawie art. 16
ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zw. z art. 127 §
1 i § 2, art. 129 § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego, niniejszym składamy odwołanie od decyzji Komendanta Wojewódzkiego
Policji w Gorzowie Wielkopolskim nr 1/2024 z dnia 20 listopada 2024 r. odmawiającej
udostępnienia informacji.
Zaskarżonej decyzji zarzucamy:
1. naruszenie art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 Nr 78
poz. 483 z późn. zm.), poprzez jego niezastosowanie i nieudostępnienie odwołującemu
się informacji dotyczącej liczby funkcjonariuszy Policji przebywających na zwolnieniu
lekarskim w marcu 2023 r., październiku 2023 r., marcu 2024 r. oraz październiku
2024 r., pomimo braku podstaw do zastosowania ograniczenia prawa do informacji w
tym zakresie,
2. naruszenie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 202 2r. poz. 902 z późn. zm.) – dalej jako u.d.i.p. w zw.
z treścią art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz.
145 z późn. zm.), poprzez jego błędne zastosowanie i odmowę udostępnienia informacji
w zakresie wnioskowanym przez odwołującego się, pomimo iż w sprawie nie
zachodziła okoliczność ograniczająca prawo do informacji w tym zakresie,
3. naruszenie art. 19 ust. 2 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskiej i Politycznych
oraz art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
poprzez nieudostępnienie informacji publicznej na wniosek i tym samym
nieuzasadnione ograniczenie prawa człowieka do otrzymywania informacji.
Mając na względzie powyższe, wnosimy o:
uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i przekazanie sprawy Organowi do ponownego
rozpoznania.
UZASADNIENIE
7 listopada 2024 r. złożyliśmy do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie
Wielkopolskim wniosek o informację w zakresie:
−
ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu
lekarskim w marcu 2023 r.,
−
ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na
zwolnieniu lekarskim w październiku 2023 r.,
−
ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu
lekarskim w marcu 2024 r.,
−
ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na
zwolnieniu lekarskim w październiku 2024 r.,
−
ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na
zwolnieniu lekarskim na dzień złożenia niniejszego wniosku.
28 listopada 2024 r. odebraliśmy decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie
Wielkopolskim odmawiającą udostępnienia wnioskowanych informacji w związku z art. 5 ust.
1 ustawy z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zw. z treścią art. 20a
ust. 1 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o Policji. W decyzji wskazano, że celem regulacji art.
20a ustawy o Policji jest ochrona informacji związanych z działalnością Policji, co ma służyć
zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań, jakie ustawodawca nałożył na tę formację. Co
więcej udostępnienie wnioskowanych informacji nie jest pożądane z punktu widzenia
bezpieczeństwa i obronności państwa i wpłynęłoby na utrudnienie prawidłowego wykonywania
zadań przez policję. Z tych względów Komendant postanowił odmówić udostępnienia
informacji, o które wnioskowało Stowarzyszenie.
Z powyższym stanowiskiem Stowarzyszenie nie może się zgodzić.
"Akcja Lucyna" stanowi formę protestu mającego na celu zwrócenie uwagi na istotne problemy
systemowe w Policji. Informacja o liczbie funkcjonariuszy uczestniczących w tej inicjatywie
jest kluczowa dla pełnego zrozumienia skali zjawiska. Jej ujawnienie mogłoby zapobiec
szerzeniu się niepewności i dezinformacji w przestrzeni publicznej, które prowadzą do eskalacji
napięć społecznych oraz sprzyjają manipulacji opinią publiczną.
Protest ten jest skutkiem istniejących problemów, a nie ich przyczyną. Może świadczyć o
obniżeniu motywacji funkcjonariuszy do wykonywania obowiązków, co potencjalnie
negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa publicznego oraz poczucie bezpieczeństwa
obywateli. Informacje na temat protestu już funkcjonują w debacie publicznej, a odmowa
udostępnienia szczegółowych danych jedynie zaostrza sytuację, sprzyjając dezinformacji i
eskalacji napięć.
Zaznaczamy, że ujawnienie żądanych informacji nie zagraża porządkowi publicznemu ani
funkcjonowaniu Policji. Przeciwnie, brak transparentności w tej sprawie może prowadzić do
tworzenia nieuzasadnionych teorii oraz spadku zaufania do Policji jako instytucji publicznej.
Udostępnienie informacji pozwoliłoby na rzetelne wyjaśnienie sytuacji i odbudowę zaufania
społecznego.
Co do powoływania się przez Komendanta na art. 20a ust. 1 ustawy o policji pragniemy zwrócić
uwagę, że w ramach złożonego wniosku o informację nie domagaliśmy się informacji o
formach i metodach realizacji zadań Policji, o jej obiektach ani żadnych danych
identyfikujących policjantów - wniosek dotyczy jedynie podania ogólnych, zbiorczych liczb.
Tak więc, naszym zdanie, art. 20a ust. 1 ustawy o policji nie ma zastosowania na gruncie tej
sprawy.
W świetle powyższego wnosimy o uchylenie decyzji Komendy Wojewódzkiej Policji w
Szczecinie oraz zobowiązanie organu do ponownego rozpatrzenia wniosku.
Członkinie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji.
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
tel: 22 844 73 55
adres email: biuro@siecobywatelska.pl
skrytka ePUAP: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
www.siecobywatelska.pl | www.informacjapubliczna.org
NIP 5262842872
KRS 0000181348
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Dokument podpisany przez
KATARZYNA HANNA
BATKO-TOŁUĆ
Data: 2024.12.11 10:57:43
CET
Signature Not Verified
Dokument
podpisany przez
Marzena Błaszczyk
Data: 2024.12.11
11:07:42 CET
Signature Not
Verified