Muzeum Narodowe w Krakowie Kraków, dnia 25 lipca 2019 r.
Al. 3 Maja 1
30-062 Kraków
DP-14/142/2/2019
Sz. P.
Szymon Osowski, Katarzyna Batko — Tołuć
Członkowie Zarządu
Sieć Obywatelska Watchdog Polska sp. z 0.0.
email: sprawa-14132Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
INFORMACJA O UDOSTĘPNIENIU WNIOSKOWANEJ
INFORMACJI PUBLICZNEJ
W odpowiedzi na wniosek z dnia 22 lipca 2019 r., doręczony w dniu 22 lipca 2019r.,
w odpowiedzi na postawione w nim, niżej wymienione pytania, uprzejmie informuję:
Ad. 1) wskazanie nazwy instytucji i adresu jej siedziby głównej:
Muzeum Narodowe w Krakowie Gmach Główny, al. 3 Maja 1, Kraków 30-062
Ad. 2) Czy do instytucji można wejść z psem asystującym? - tak
Ad. 3) Czy do instytucji można wejść z psem innym niż pies asystujący? - nie
Ad 4) Czy, jeśli do instytucji można wejść z psem innym niż pies asystujący, pies taki musi
spełniać któryś z poniższych warunków (Prosimy wymienić wszystkie stosowane warunki z
wymienionych poniżej):Nie dotyczy
Ad 5) Czy do instytucji można wejść z innymi zwierzętami niż psy? Nie
Ad 6) Czy wejście z psem/innym zwierzęciem podlega dodatkowej opłacie? Nie
Ad 7) Czy instytucja zapewnia dostęp dla osób z niepełnosprawnościami?
Dzięki zamontowaniu specjalnych wind zewnętrznych i wewnętrznych, platform schodowych
oraz przenośnych szyn, Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie jest niemal
całkowicie dostępny dla osób niepełnosprawnych (brak dostępu do szatni i antresoli na II
piętrze).
Ad 8) Jeśli instytucja zapewnia dostęp dla osób z niepełnosprawnościami, to jakie rozwiązania
z poniższych wprowadzono w Państwa instytucji (Prosimy wymienić wszystkie stosowane
rozwiązania):
a. podjazd dla wózków
Dzięki zamontowaniu specjalnych wind zewnętrznych i wewnętrznych, platform
schodowych oraz przenośnych szyn, Gmach Główny Muzeum Narodowego w
Krakowie jest niemal całkowicie dostępny dla osób niepełnosprawnych (brak dostępu
do szatni i antresoli na II piętrze.
b. toaleta przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością — tak, na parterze
budynku
c. miejsce postojowe dla osób z niepełnosprawnością - brak własnego parkingu. Tuż przy
wejściu do budynku jest miejski płatny parking podziemny, w ramach którego
wydzielono miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych
http://mi.krakow.pl/parkingi/parking-przy-muzeum
d. oznaczenia/opisy w alfabecie Braille'a — w Gmachu Głównym nie
e. kontrastowe oznaczenia ułatwiające orientację osobom z niepełnosprawnością wzroku
- nie
f. obniżony blat w miejscu obsługi gości — punkt informacyjny jest wolnostojącą wyspą,
z dwóch stron dostępną bez ograniczeń; brak obniżonego blatu w kasach biletowych
Gmachu
g. szerokie ciągi komunikacyjne bez przeszkód - tak
h. inne
Szczegółowy opis dostępności Gmachu Głównego oraz oddziałów MNK, wraz ze
zdjęciami, znajduje się na stronie Muzeum: https://mnk.pl/udogodnienia-dla-
niepelnosprawnych
Muzeum Narodowe w Krakowie prowadzi regularne szkolenia w ramach programu
ECHOCAST dla pracowników pierwszego kontaktu, dotyczące m.in. obsługi widzów o
specjalnych potrzebach.
Inne działania aktywizujące i ułatwiające dostęp do oferty MNK
e W czerwcu 2019 roku (podobnie jak w roku ubiegłym) zorganizowaliśmy miesiąc
bezpłatnego zwiedzania dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Były
to działania organizowane we współpracy z Urzędem Miasta i Urzędem
Marszałkowskich w ramach Małopolskich Dni Integracji oraz Tygodnia Osób
Niepełnosprawnych „Kocham Kraków z wzajemnością”. Od 31.05 — 30.06.2019 —
z oferty skorzystało ok. 1000 osób.
« Współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz osób z
niepełnosprawnościami, m.in.: Fundacja Aktywnej Rehabilitacji, Fundacja Anny
Dymnej Mimo Wszystko, Fundacja na Rzecz Chorych na SM, Fundacja Sustinae,
Fundacja Szkoła bez barier, Fundacja Szansa dla Niewidomych, Katolickie
Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych i Ich Przyjaciół — Klika, Stowarzyszenie
na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej, Polska Organizacja
Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, Fundacja Integracja, Fundacja Wspólnota
Nadziei, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
« Współpracujemy również ze szkołami, realizując projekty edukacyjne,
przysposobienie do pracy wychowanków ośrodka, udostępnianie wystaw uczniom.
Nasi partnerzy to m.in. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci
Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-
Wychowawczy nr 3 w Krakowie.
Ad 9) Czy instytucja zapewnia w programie aktywności przystosowane dla osób z różnymi
niepełnosprawnościami?
a) Działania edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnościami w I połowie 2019 roku:
Muzeum przyjazne — spotkania dla osób z niepełnosprawnością (wystawy czasowe)
Spotkania w trakcie, których zwiedzamy galerie Muzeum Narodowego w Krakowie i
proponujemy działania aktywizujące. Dostosowujemy metody pracy do potrzeb
uczestników.
Wystawa Wyspiański. Nieznany. Gmach Główny.
b)
spotkania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Ilość spotkań: 5/Liczba uczestników: 58
Wystawa Wajda. Gmach Główny.
- spotkania dla osób z dysfunkcją słuchu tłumaczone na Polski Język Migowy
Ilość spotkań: 2/Liczba uczestników: 10
Wystawa Moc natury. Henry Moore w Polsce. Gmach Główny.
- spotkania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Ilość spotkań: 4/Liczba uczestników: 8
- spotkanie dla osób z dysfunkcją wzroku
Ilość spotkań: 2/Liczba uczestników: 16
- warsztaty dla osób dorosłych ze spektrum autyzmu
Ilość spotkań: 4/Liczba uczestników: 45
Działania edukacyjne, zaplanowane na II połowę 2019 roku:
W ramach cyklu edukacyjnego "Muzeum przyjazne - spotkania dla osób z
niepełnosprawnością" w sezonie jesienno-zimowym będą zorganizowane spotkania i
warsztaty dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, także dla osób z
niepełnosprawnością wzroku i słuchu do wystaw czasowych i stałych.
Kalendarium spotkań można znaleźć na naszej stronie muzealnej w aktualnościach oraz
pod linkiem: https://mnk.pl/cykle/muzeum-przyjazne-spotkania-dla-osob-
niepelnosprawnych
Ad 10) Jeśli instytucja zapewnia w programie aktywności przystosowane dla osób z różnymi
niepełnosprawnościami, to jakie rozwiązania z poniższych wprowadzono w Państwa instytucji
(Prosimy wymienić wszystkie stosowane rozwiązania):
a.
c.
eksponaty, których można dotykać:
W Galerii „Broń i Barwa w Polsce” — przygotowano dla widzów punkty „Dotknij
historii”, gdzie można wziąć do ręki szablę lub przymierzyć hełm rycerski.
Na wystawie „Sytuacja się zmieniła” — pod opieką edukatora (w trakcie zajęć
edukacyjnych) można dotykać wybranych rzeźb.
Dodatkowo przy pokazie obrazu „Dama z gronostajem „Leonardo da Vinci”
zorganizowane zostało stanowisko dla osób niewidomych, gdzie znajdują się
przygotowane do dotykania tyflografiki z obrazem Damy oraz kopia postaci gronostaja.
2
wydarzenia tłumaczone na język migowy — tak, są to wybrane zajęcia edukacyjne
materiały z audiodeskrypcją — tak
Piki audiodeskrypcyjne są przygotowane do pobrania za strony:
https://mnk.pl/artykul/okolice-sztuki-audiodeskrypcja-integracja-ekspresja
opisy eksponatów napisane w języku łatwym do przeczytania — częściowo tak
INNE (jakie?)
Ad 11) Czy instytucja wydzieliła miejsce do nakarmienia/przewinięcia dziecka?
Przy sklepie muzealnym znajduje się kanapa, na której można usiąść i nakarmić dziecko.
Przewijak znajduje się w największej toalecie na parterze oraz w toalecie damskiej przy szatni
na poziomie — 1.
Ad 12) Czy budynek, w którym Państwa instytucja prowadzi działalność kulturalną, został
wybudowany przed 1995 rokiem?
Budynek, zaprojektowany przez Bolesława Szmidta, Czesława Boratyńskiego i Edwarda
Kreislera, wznoszony był z przerwami w latach 1934-1989. W roku 1998, dzięki zamontowaniu
specjalnych wind i podnośników, umożliwiono zwiedzanie także osobom
z niepełnosprawnościami.
Moaydalegrdzefa- Włodarczyk
/KR 2279