PREZES SĄDU REJONOWEGO W RACIBORZU
47-400 Racibórz, ul. Nowa 29, Tel (32) 459 46 00, fax (32) 459 46 12
Racibórz, dnia 11 września 2019 r.
Adm. 058/17/19
Szymon Osowski
Katarzyna Batko — Tołuć
Sieć Obywatelska Watchdog
Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Pismem z dnia 2 września 2019 r. wystąpili Państwo do Sądu Rejonowego w Raciborzu o
udostępnienie następujących informacji publicznych:
1. Imię i nazwisko obecnego Prezesa tutejszego sądu.
2. Imię i nazwisko poprzedniego Prezesa tutejszego sądu.
3. Kiedy rozpoczęła się i kiedy zakończyła kadencja poprzedniego Prezesa tutejszego sądu?
4, Ilu było sędziów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich wydziałach) na koniec
2016, 2017 i 2018 roku?
5. Ile było nieobsadzonych etatów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich
wydziałach) na koniec 2016, 2017 1 2018 roku?
6. Ilu sędziów delegowanych z innego sądu pracowało w tutejszym sądzie odpowiednio w
ciągu 2016, 2017 i 2018 roku?
7. Ilu sędziów tutejszego sądu awansowało w ciągu odpowiednio - 2016, 2017 i 2018 roku?
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
10. Ile spraw miał/a sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
13. Czy tutejszy sąd w 2016 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
14. Czy tutejszy sąd w 2018 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
W zakresie punktu 1 i 2 Sąd informuje, że:
Zgodnie z treścią art. 10 ust 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U.2018.1330j.t.) w trybie wnioskowym udostępniana jest tylko taka informacja, która nie
została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej.
W związku z faktem, że żądana informacja dotycząca imienia i nazwiska obecnego
Prezesa tutejszego Sądu znajduje się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
Sądu Rejonowego w Raciborzu w zakładce Struktura Administracyjna > Prezes Sądu, zaś
imię i nazwisko poprzedniego Prezesa znajduje się w podmenu Wersje archiwalne w
metryczce dokumentu, zobowiązany zwolniony jest z obowiązku udostępnienia informacji w
trybie właściwym dla dostępu do informacji publicznej na wniosek pisemny w tym zakresie.
Wnioskodawca realizuje bowiem swoje prawo przez bezpośredni 24-godzinny dostęp do
informacji zamieszczonej w urzędowym publikatorze teleinformatycznym — Biuletynie
Informacji Publicznej.
Sąd informuje także że:
Ad 3. Początek kadencji: 10.06.2014 roku. Koniec kadencji : 10.06.2018 roku,
Ad4. 2016 - 13 sędziów
2017 - 13 sędziów
2018 — 13 sędziów + 2-ch asesorów
Ad 5. 2016-2
2017 -2
2018-0
Ad 6. W tut. Sądzie nie orzekał żaden delegowany sędzia.
Ad 7. 2016-0
2017-0
2018-0
Ad.13 i 14)
Sąd Rejonowy w Raciborzu w róku 2016'i 2018 nie prowadził statystyk dotyczących
liczby tomów akt dla każdej sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego.
Ad. 8)
W zakresie pytania dotyczącego średniej liczby spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018
roku (średnio we wszystkich wydziałach) Sąd wzywa do sprecyzowania wniosku, albowiem
pytanie nie jest precyzyjne i może być różnie interpretowane. Można przez to pytanie
rozumieć, że wniosek dotyczy przedstawienia informacji w zakresie:
a) średniej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku w odniesieniu do liczby sędziów
orzekających w Sądzie,
b) średniej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku w odniesieniu do procentu czynności
orzeczniczych sędziów orzekających w Sądzie (np. przewodniczący wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że będzie do jego referatu wpływało
o połowę spraw mniej niż do referatu sędziego, którego procent czynności orzeczniczych
określony jest w wymiarze 100%),
c) średniej ilości spraw pozostających w referacie sędziego według stanu na dzień
31 grudnia danego roku w odniesieniu do liczby sędziów orzekających w Sądzie,
d) średniej ilości spraw pozostających w referacie sędziego według stanu na dzień
31 grudnia danego roku w odniesieniu do procentu czynności orzeczniczych sędziów
orzekających w Sądzie.
W związku z tym należy wskazać, której z powyższych opcji dotyczy pytanie lub też
wskazać, czy wyliczenia winny być dokonane w inny sposób (należy precyzyjnie wskazać
sposób wyliczenia),
Ad.9 i 10)
W zakresie pytań dotyczących wskazania, ile spraw miał/ła sędzia z
największą/najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018 (niezależnie od wydziału) Sąd
wzywa do sprecyzowania wniosku, albowiem pytania nie są precyzyjne i mogą być różnie
interpretowane. Można przez te pytania rozumieć, że wniosek dotyczy przedstawienia
informacji w zakresie:
a) wskazania największej/najmniejszej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku do
referatu danego sędziego,
b) wskazania największej/najmniejszej ilości spraw, które pozostawały w referacie danego
sędziego na dzień 31 grudnia danego roku.
W związku z tym należy wskazać, której z powyższych opcji dotyczy pytanie lub też
wskazać, czy wnioskowane dane powinny być wyliczone w inny sposób (należy precyzyjnie
wskazać sposób wyliczenia).
Dodatkowo w zakresie najmniejszej liczby spraw należy wskazać, czy dane te należy
wyliczyć spośród sędziów, których procent czynności orzeczniczych określony jest
w wymiarze 100%, czy też ewentualnie odnieść wyliczenia również do sędziów, których
procent czynności orzeczniczych jest niższy (np. przewodniczących wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że w danym wydziale do jego referatu
będzie wpływało o połowę mniej spraw niż do referatów innych sędziów),
Ad.11i12)
W zakresie pytań dotyczących wskazania procentowego wykonania spraw przez
sędziego/sędzię z największą/najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018 (dane na
koniec roku) Sąd wzywa do sprecyzowania wniosku, albowiem pytania nie są precyzyjne.
Można przez te pytania rozumieć, że wnioskują Państwo o wyliczenie wskaźnika opanowania
wpływu, tzn. odniesienia procentowego liczby spraw załatwionych przez sędziego do liczby
spraw, które wpłynęły do referatu sędziego w danym roku. W związku z tym należy wskazać,
czy dane powinny być wyliczone właśnie jako wskaźnik opanowania wpływu, czy też w inny
sposób (należy precyzyjnie wskazać sposób wyliczenia).
Dodatkowo w zakresie najmniejszej liczby spraw należy wskazać, czy dane te należy
wyliczyć spośród sędziów, których procent czynności orzeczniczych określony jest
w wymiarze 100%, czy też ewentualnie odnieść wyliczenia również do sędziów, których
procent czynności orzeczniczych jest niższy (np. przewodniczących wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że w danym wydziale do jego referatu
będzie wpływało o połowę mniej spraw niż do referatów innych sędziów).
Wyjaśnienie w zakresie punktów 8, 9, 10, 11 i 12 wniosku powinno nastąpić w terminie
7dni od otrzymania niniejszego pisma przez Wnioskodawcę. W razie bezskutecznego
upływu tego terminu, podmiot pozostawi otrzymany wniosek w zakresie w/w punktów bez
rozpoznania, wobec niemożliwości jego właściwego rozpatrzenia, z przyczyn wskazanych
powyżej.
Ulm "ią r ga
SSI torzonek