Sekcja Infrastruktury i Higieny Szpitalnej Częstochowa,
dnia 22.10.2019r.
Miejski Szpital Zespolony
w Częstochowie
ul. Mirowska 15
W odpowiedzi na pismo z dnia 17.10.2019 r. przesyłamy informację publiczną
na temat żywienia w Szpitalu.
Miejski Szpital Zespolony w Częstochowie mieści się w trzech obiektach:
Szpital, przy ul. Mirowskiej 15, Szpital, przy ul. Mickiewicza 12,
Szpital, przy ul. Bony 1/3.
1. W Miejskim Szpitalu Zespolonym są zatrudnione trzy Panie dietetyczki.
Szpitale mieszczą się w trzech obiektach – Szpital, przy ul.
Mirowskiej 15,
Szpital, przy ul. Mickiewicza 12, Szpital, przy ul. Bony 1/3 (w
załączeniu zakres obowiązków).
Pani ………………………………….
__________________________________________________________________________
SP ZOZ Pion - Sekcja
Infrastruktury
Miejski Szpital Zespolony Z-ca Dyrektora i Higieny
Szpitalnej
ul. Mirowska 15 ds. Eksploatacyjno-
Częstochowa Technicznych
__________________________________________________________________________
Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
Stanowisko pracy DIETETYCZKA
Podporządkowanie służbowe Z-ca Dyrektora
ds. Eksploatacyjno-Technicznych
Podporządkowanie merytoryczne Kierownik Sekcji
Infrastruktury
i Higieny Szpitalnej
___________________________________________________________________
I ZAKRES OBOWIĄZKÓW
1. Znajomość i przestrzeganie przepisów prawa (w tym lokalnego)
obowiązujących dla Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej.
2. Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób
jak najbardziej efektywny.
3. Współpraca z firmą żywieniową, pielęgniarką epidemiologiczną,
przełożoną pielęgniarek i oddziałowymi.
4. Współpraca z ordynatorami oddziałów w sprawie diet specjalistycznych.
5. Utrzymywanie kontaktu z pacjentami, udzielanie rad i wskazówek
odnośnie żywienia w poszczególnych schorzeniach.
6. Sporządzanie relewy zbiorczej dla firmy żywieniowej wg rzeczywistego
stanu chorych i dostarczanie w ustalony sposób.
7. Codzienna kontrola pod względem temperatury, ilości i jakości
dostarczanych posiłków.
8. Dokonywanie comiesięcznego sprawozdania zbiorowego i przekazywanie
bezpośredniemu przełożonemu.
9. Ponoszenie odpowiedzialności za wykonawstwo swojej pracy przed
kontrolami wewnętrznymi i zewnętrznymi (SANEPID).
10. Obchód oddziałów w czasie posiłków
11. Bezzwłoczne powiadamianie bezpośredniego przełożonego, dyrektora,
firmę żywieniową o sprawach ważnych, mających wpływ na właściwe
funkcjonowanie żywienia pacjentów.
12. Realizacja przydzielonych zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami.
13. Przestrzeganie przepisów wewnętrznych.
14. Powiadamianie bezzwłoczne bezpośredniego przełożonego o uszkodzeniach
narzędzi i sprzętu oraz o istotnych sprawach mających wpływ na opiekę
nad pacjentami.
15. Aktywne uczestnictwo w różnych formach szkolenia zawodowego,
systematyczne podwyższanie kwalifikacji zawodowych.
16. Wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego, a nie
objętych niniejszym zakresem obowiązków.
II ZAKRES UPRAWNIEŃ
1. Uprawnienia wynikające z ustawodawstwa pracy oraz zakładowego
regulaminu pracy.
2. Samodzielne działanie w ramach ustalonego zakresu czynności
służbowych.
III ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI
1. Ścisłe przestrzeganie tajemnicy zawodowej i służbowej.
2. Przestrzeganie przepisów i zasad bhp P/Poż., art. 211 Kodeksu Pracy
oraz zakładowego regulaminu pracy.
3. Przestrzeganie przepisów Ustawy z dn. 10 maja 2018 r. o ochronie
danych osobowych (Dz.U. z dn. 24.05.2018 r. poz. 1000).
4. Przestrzeganie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
5. Znajomość obowiązujących przepisów i instrukcji służbowych w
dziedzinie ustalonego zakresu czynności.
6. Staranne, terminowe oraz zgodne z otrzymywanymi poleceniami
wykonywanie obowiązków służbowych.
7. Dbałość o powierzony sprzęt i czuwanie nad jego prawidłowym
funkcjonowaniem.
8. Dbałość o stan sanitarno-higieniczny sprzętu i pomieszczeń.
9. Prowadzenie dokumentacji do wykonywanych czynności.
10. W pracy obowiązuje: używanie odzieży ochronnej i obuwia zmiennego.
11. Odpowiedzialność służbowa za podjęte działania i osiągnięte rezultaty.
Wyżej wymieniony zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
powierzam
Pani: ………………………..
.................................................
(Podpis Dyrektora)
Niniejszy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności przyjmuję do
wiadomości
i ścisłego przestrzegania.
Ponadto do Pani obowiązków należy:
Zastępowanie na polecenie bezpośredniego przełożonego, nieobecnego
pracownika
w Sekcji Infrastruktury i Higieny Szpitalnej.
.....................................................................
(Podpis bezpośredniego przełożonego)
Częstochowa, dnia ......................................
..............................................
(Podpis Pracownika)
2. Na dietetyka pracującego na pełny etat w Szpitalu, przy ul. Mirowskiej
15 przypada około 200 pacjentów, na dietetyka pracującego na ½ etatu w
Szpitalu, przy ul. Mickiewicza 12 przypada około 100 pacjentów, na
dietetyka pracującego na pełny etat w Szpitalu, przy ul. Bony 1/3
przypada około 140 pacjentów.
3. W Szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady
dietetyka,
pacjenci są informowani o w/w konsultacji przez pielęgniarki
zabiegowe.
4. Wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej wynosi 13,70 zł.-
netto, tj. 14,80 zł.- brutto za 1/osobodzień.
5. Szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej (minimalna
wartość wsadu surowcowego wynosi 8,10 zł.).
6. Szpital posiada dokumentację regulującą wartość odżywczą i kaloryczną
posiłków oraz alergeny występujące w posiłkach, natomiast nie posiada
dokumentacji dopuszczającej ilości konserwantów, barwników, dodatków.
W załączeniu przesyłamy jadłospis, gramówkę oraz oznaczenia alergenów.
[pic]
[pic]
[pic]
[pic]
7. Jakość posiłków podawanych pacjentom kontrolują dietetyczki z
poszczególnych obiektów szpitalnych (sensorycznie, organoleptycznie),
mierzenie temperatury potraw przed wydaniem na oddział i podczas
wydawania obiadu. W/w kontrole odbywają się codziennie.
8. W Szpitalu nie kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość
pokarmu.
9. W umowie z zewnętrzną firmą cateringową nie określono wymogu
zatrudnienia dietetyka.
10. W Szpitalu nie istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących
niewłaściwego żywienia bądź zatrucia. Nie ma osoby odpowiedzialnej za
kontakt w sprawie skarg dotyczących żywienia.
11. W 2017 r. i 2018 r. brak skarg dotyczących niewłaściwego żywienia w
Szpitalu.
12. W 2018 r. lekarze nie przechodzili żadnego szkolenia z zakresu zasad
prawidłowego żywienia chorych w Szpitalu.
13. Wykaz diet stosowanych w Miejskim Szpitalu Zespolonym:
- Dieta podstawowa
- Dieta bogatoresztkowa
- Dieta łatwostrawna
- Dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu
- Dieta łatwostrawna z ograniczeniem substancji pobudzających
wydzielanie soku żołądkowego
- Dieta łatwostrawna o zmienionej konsystencji:
a) papkowata
b) płynna
c) płynna wzmocniona
d) do żywienia przez zgłębnik lub przetokę
e) kleikowa
- Dieta ubogoenergetyczna
- Dieta o kontrolowanej zawartości kwasów tłuszczowych
- Dieta łatwostrawna bogata białkowo
- Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów
- Dieta łatwostrawna niskobiałkowa
- Dieta wegetariańska
- Dieta bezglutenowa
- Dieta niskosalicylanowa
- Dieta ubogoresztkowa
- Dieta w pokrzywce.
Źródła opracowania diet: Dieta dietetyka, Publikacje naukowe, wewnętrzne
regulacje szpitala.
14. Szpital zapewnia diety wskazane przez lekarza oprócz diety koszernej.
15. Na życzenie pacjenta Szpital zapewnia dietę wegetariańską lub
wegańską.
16. Szpital w szczególnych przypadkach np.: Oddział Chirurgii Urazowo-
Ortopedycznej zapewnia pacjentom suplement diety o nazwie Protifar
Sekcja Infrastruktury
i Higieny Szpitalnej
Beata Szychalska
Dietetyczka w Szpitalu, przy ul. Mirowskiej 15
Barbara Bergahuzen