WOJEWÓDZKIE CENTRUM SZPITALNE
cennum _ KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ | KA DOLNY
an 58 - 506 Jelenia Góra, ul. Ogińskiego 6 ŚL ĄSK
Jeleniogórskiej NIP: 611-12-13-469, REGON: 000293640
Jelenia Góra, dnia 7 kwietnia 2020 r.
NZK/07/08/04/2020
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
adres: sprawa-2041 6(Qfedrowanie.siecobywatleska.pl
Odpowiedź na wniosek z dnia 31 marca 2020 r.
Działając w imieniu Wojewódzkiego Centrum Szpitalnego Kotliny Jeleniogórskiej z/s w Jeleniej
Górze w odpowiedzi na wniosek z dnia 31 marca 2020 r. wysłany z adresu mailowego:
sprawa-204 1 6(0fedrowanie.siecobywatleska.pl
wskazuję, że brak jest podstaw formalno-prawnych do udzielenia informacji zgodnie z żądaniem
wniosku w związku z czym odmawiam jej udzielenia.
UZASADNIENIE
Na wstępie wskazać należy, że wiadomością mailową z dnia 31 marca 2020 r. Sieć Obywatelska
Watchdog na podstawie art. 61 ust. 1i 2 Konstytucji RP wystąpiła z wnioskiem o udostępnienie
informacji dotyczących wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie wnioskodawca przyznaje, że „zdaje
sobie sprawę” z obecnego obciążenia personelu i nie chce zwiększać tego obciążenia, jednakże z
uwagi na dobro pacjentów konieczna jest usystematyzowana informacja z wielu placówek. W
związku z panującą epidemią oraz dla dobra personelu szpitala jak i zdrowia obywateli,
Wnioskodawca zadał 10 pytań związanych z zakażenie wirusem SARS-CoV-2. Ponadto
Wnioskodawca zażądał odpowiedzi w/w materii w terminie 14 dni i jej przesłanie na adres w/w
mailowy.
tel. sekretariat: (075)-75-37-201, tel. centrala: (075)-75-37-100
fax: (075)-75-42-335
e-mail: poczta(Qspzoz.jgora.pl
CERTYFIKAT 2018/83
W tym miejscu wskazać należy, że ze strony WCSKI z/s w Jeleniej Górze analizie poddana została
treść w/w wniosku w szczególności pod kątem ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej. Z pola widzenia nie można stracić, że sam Wnioskodawca nie wskazuje jako
podstawy prawnej swojego wniosku w/w ustawy, a posiłkuje się Konstytucją RP. Niniejsze
utwierdza w przekonaniu, że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej w myśl
rzeczonej ustawy, co skutkuje brakiem restrykcji po stronie WCSKI z/s w Jeleniej Górze
chociażby co do wskazanego w ustawie terminu udzielenia informacji bądź decyzji odmownej
w przypadku braku udzielenia informacji.
Z, ostrożności jednak WCSKIJ z/s w Jeleniej Górze odniesie się do w/w ustawy w szczególności do
zakresu przedmiotowego ustawy, a w szczególności do art. 6.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wprowadziła definicję legalną
"informacji publicznej" - przez którą, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy, należy rozumieć "każdą
informację o sprawach publicznych". Art. 6 ust. 1 ustawy zawiera przykładowe wyliczenie rodzajów
informacji publicznej podlegających udostępnieniu. W doktrynie wskazuje się, że informacją
publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także
wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie
wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub
majątkiem Skarbu Państwa.
Analiza art. 6 u.d.i.p. wskazuje na to, że przedmiotem wniosku może być jedynie informacja o
zaistniałych faktach, a także o niektórych zamierzeniach organu. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy nie
wszystkie przyszłe działania organu mają przy tym taki charakter, ale jedynie te, które dotyczą
zamierzeń władzy ustawodawczej i wykonawczej o polityce wewnętrznej i zagranicznej, o
projektowaniu aktów normatywnych i o programach w zakresie realizacji zadań publicznych,
sposobie ich realizacji oraz wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań.
Wnioskiem w świetle ustawy o dostępie do informacji publicznej może być objęte jedynie pytanie o
określone fakty, o stan pewnych zjawisk na dzień udzielenia odpowiedzi, w szczególności w
sprawach wymienionych w art. 6 ustawy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy pytania o zamierzenia
organów mogą dotyczyć jedynie polityki zagranicznej i wewnętrznej oraz odnosić się do zamierzeń
władzy ustawodawczej i wykonawczej projektowania aktów normatywnych oraz programów w
zakresie realizacji zadań publicznych. Z tych też względów wskazać należy, że żądana informacja nie
mieści się w katalogu z art. 6 ustawy jak i zakresu ustawy o dostępie do informacji publicznej, stąd
też brak jest podstaw prawnych do działania zgodnego z żądaniem Wnioskodawcy. Nie może być
mowy aby sytuacja związaną z sytuacją epidemiologiczną w kraju stanowiła informację publiczną,
gdyż inny jest zamysł omawianej ustawy.
Zdaniem WCSKI z/s w Jeleniej Górze swoistym podsumowaniem zaprezentowanego poglądu niech
będzie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 grudnia 2019 r., sygn.
akt II SAB/Kr 400/19, którego teza stanowi, że
Przedmiotem informacji publicznej są zagadnienia, które mają znaczenie dla większej ilości osób, czy
grup obywateli lub też są ważne z punktu widzenia poprawności funkcjonowania organów państwa.
Celem ustawy nie jest zatem zaspokajanie indywidualnych (prywatnych) potrzeb w postaci
uzyskiwania informacji dotyczących wprawdzie kwestii publicznych, lecz przeznaczonych dla celów
handlowych, edukacyjnych, zawodowych czy też na potrzeby toczących się postępowań sądowych.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej ma służyć uniwersalnemu dobru powszechnemu
związanemu z funkcjonowaniem publicznych instytucji. Wnioski o udostępnienie informacji
publicznej składane przez podmioty, których interesów dotyczą, nie są wnioskami o udzielenie
informacji publicznej, nie odnoszą się bowiem do "sprawy publicznej". U.di.p. nie może być
podstawą do otrzymania informacji we własnej sprawie. Sprawami publicznymi nie będą zatem
konkretne i indywidualne sprawy określonej osoby lub podmiotu. Ustawa o dostępie do informacji
publicznej nie może być nadużywana i wykorzystywana w czysto prywatnych sprawach. Z żądania
udostępnienia informacji publicznej musi wynikać interes obiektywny a nie subiektywny.
Na marginesie wskazuję, że Państwowa Inspekcja Sanitarna wraz z Ministerstwem Zdrowia na
bieżąco informuje co do sytuacji związanej z wirusem SARS-CoV-2, gdyż są to organy
odpowiedzialne za sytuację sanitarno-epidemiologiczną na terenie kraju.
Podsumowując podtrzymuję zajęte w piśmie stanowisko.