Re: Wniosek o informację publiczną przez CENTRUM ZDROWIA W MIKOŁOWIE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w sprawie Warunki pracy w szpitalach w związku z SARS-CoV-2 #244 z CENTRUM ZDROWIA W MIKOŁOWIE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Szanowni Państwo
W odpowiedzi na wiadomość e-mail z dnia 09 kwietnia 2020r., informuję, że Centrum Zdrowia w Mikołowie Sp. z o.o. podtrzymuje w całości swoje dotychczasowe stanowisko.
Ponadto odnosząc się do treści maila, wskazujemy, że Centrum Zdrowia w Mikołowie Sp. z o.o. pozostaje w bieżącym kontakcie z podmiotami, które oferują realne wsparcie działalności szpitala w czasie ogłoszonego stanu epidemii - w różnych możliwych formach. Jeśli i Państwo zdecydujecie się na realne wsparcie tutejszego Szpitala - w formie rzeczowej lub pieniężnej - będziemy bardzo wdzięczni.
Nie sposób jednak przyjąć Państwa argumentacji prawnej, która w obecnej sytuacji - stanu epidemii - zmierza wprost do stworzenia i udostępnienia Państwu informacji publicznej o charakterze przetworzonym. Powyższe spowodować może utrudnienia w organizacji udzielania świadczeń - w jej najbardziej newralgicznym elemencie - a więc w zakresie zapewnienia epidemiologicznego bezpieczeństwa pacjentów i personelu tutejszego Szpitala. Powyższe nastąpić może poprzez zaangażowanie personelu odpowiedzialnego za wskazany wyżej odcinek działań w proces sporządzania wnioskowanej informacji przetworzonej - wyłącznie na Państwa potrzeby.
Odnosząc się jednak do Państwa argumentacji, informujemy, że jest ona nierzeczowa i wprowadzająca w błąd z przyczyn wskazanych poniżej. Po pierwsze, ograniczanie konstytucyjnych wolności i praw nie następuje tylko w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych (jak Państwo błędnie sugerujecie), lecz również w wielu innych przypadkach - w drodze ustawy - na podstawie art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Zgodnie z tym przepisem wszelkie ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być zawarte w ustawie. Również prawo do informacji - zawarte w Konstytucji RP - na które Państwo się powołujecie - podlega wielu ograniczeniom - zawartym m.in. w ustawie o dostępnie do informacji publicznej.
Po drugie, wskazać należy, że Państwa stanowisko całkowicie pomija obowiązywanie tzw. domniemania konstytucyjności ustaw, które chroni przed sytuacją, w której każdy - dla swego jednostkowego interesu - mógłby się powoływać na niekonstytucyjność ustanowionych przepisów. Wskazana wyżej zasada zapewnia bezpieczeństwo funkcjonowania systemu prawnego. Tym samym do czasu kiedy zgodność z Konstytucją RP tychże przepisów nie zostanie zakwestionowana - zgodnie z obowiązującym prawem, stosowanie ustawowych regulacji, w tym przepisu art. 15 zzs przywołanej wcześniej ustawy - jest w pełni legalne i podlega ochronie prawnej.
Z uwagi na powyższe - Centrum Zdrowia w Mikołowie Sp. z o.o., prosząc o zrozumienie obecnej sytuacji, podtrzymujemy swoje dotychczasowe stanowisko.
Z poważaniem
Centrum Zdrowia w Mikołowie Sp. z o.o.
From: {{ email }}
Sent: Thursday, April 9, 2020 6:46 PM
To: {{ email }}
Subject: Wniosek o informację publicznąSzanowni Państwo,
Dziękujemy za przesłaną informację. Pragniemy wskazać, że dostępności informacji o jakie wnioskowaliśmy jest niezbędna do prowadzenia debaty publicznej o wsparciu rządu odnośnie funkcjonowania instytucji związanych z ochroną zdrowia w Polsce w czasie zagrożenia COVID19. Rząd informuje, że sytuacja jest pod kontrolą i instytucje ochrony zdrowia są przygotowane zarówno w zakresie ochrony swoich pracowników, jak i pacjentów. Jednocześnie w wielu miejscach pojawiają się apele obywateli, pracowników instytucji ochrony zdrowia o wsparcie m.in. szpitali nawet o podstawowe środki ochrony. Bez prawa do informacji społeczeństwo zdanie jest wyłącznie na dane przekazywane przez Rząd, przy czym informacje docierające do społeczeństwa z innych źródeł budzą niepokój.
Prawo do informacji określone w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP, którego częścią jest prawo do informacji publicznej (art. 61 Konstytucji RP) jest prawem człowieka. Zgodnie z art. 228 ust. 3 Konstytucji RP ewentualne ograniczenie wolności i praw może nastąpić w czasie stanów nadzwyczajnych w zakresie określonym w ustawie. Przypominamy, że w Polsce nie obowiązuje żaden ze stanów nadzwyczajnych.
Przepis art. 15zzs ust. 1 pkt 10 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych jest niekonstytucyjny w zakresie w jakim powoduje ograniczenie wolności i praw. Mogą się Państwo powoływać na niekonstytucyjne przepisy i ograniczyć wiedzę społeczeństwa o tym jak wygląda sytuacja w systemie ochrony zdrowia albo mogą Państwo stosować Konstytucję RP i umożliwić debatę publiczną opartą o rzeczywiste dane.
Z poważaniem
Katarzyna Witek--
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
KRS: 0000181348
tel: +48 22 844 73 55
www.siecobywatelska.pl | www.watchdogportal.pl | www.informacjapubliczna.org
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego--
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
KRS: 0000181348
tel: +48 22 844 73 55
www.siecobywatelska.pl | www.watchdogportal.pl | www.informacjapubliczna.org
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego> W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-04-06 12:40:24.087344+00:00 z > adresu {{ email }}: > Szanowni Państwo W > związku z Państwa wnioskiem zawartym w wiadomości e-mail z > dnia > 27 marca 2020r. O udzielenie informacji publicznej, informuję, że > z uwagi > na przepis art. 15zzs ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o > szczególnych > rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, > przeciwdziałaniem i zwalczaniem > COVID-19, innych chorób > zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, > jak > również z uwagi na wagę obecnie wykonywanych zadań, w jego sprawie > nie > będą podejmowane żadne czynności - bez naruszenia > obowiązujących w tym > zakresie terminów, a tym samym bez stanu > bezczynności ze strony Centrum > Zdrowia w Mikołowie Sp. z o.o. > Przystąpienie do weryfikacji formalnej i > merytorycznej wniosku > nastąpi po uchyleniu stanu epidemii. Zgodnie z > przepisem art. > 15zzs ust. 1 pkt 6) lub 10) ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o > > szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, > przeciwdziałaniem i > zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych > oraz wywołanych nimi sytuacji > kryzysowych: w okresie stanu > zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii > ogłoszonego z powodu > COVID bieg terminów procesowych i sądowych m.in.. w > > postępowaniach administracyjnych lub w innych postępowaniach > prowadzonych na > podstawie ustaw nie rozpoczyna się, a > rozpoczęty ulega zawieszeniu. Z > poważaniem Centrum Zdrowia w > Mikołowie Sp. z o.o. ____________ Virus > checked by G DATA > ANTIVIRUS Wersja: AVA 25.25251 z 25.03.2020 Informacje: > > www.gdata.pl
____________
Virus checked by G DATA ANTIVIRUS
Wersja: AVA 25.25486 z 23.04.2020
Informacje: www.gdata.pl