Uniwersytecki Szpital Kliniczny
SWARIA w Białymstoku
UNIWERSYTECKI
SĘ kk ul. M. Skłodowskiej-Curie 24A
> W BIAŁYMSTOKU 15-276 Białystok
ć tel.: 85 831 83 35
www.uskwb.pl
Białystok, dnia 22 maja 2020 r.
OP/V/2020/748
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pan Szymon Osowski
Członkowie zarządu
Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
[sprawa-20220Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl]
DECYZJA
Na podstawie art. 10, art. 14 ust. 2 i art. 16 ust. | ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej (Dz.U. z 2018 r., poz. 1330) oraz art. 104, art. 105 i art. 107 ustawy
z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096),
Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku
Odmawia
udostępnienia informacji publicznej, w zakresie następujących pytań o numerach 4b, 6 i 9:
1) „4b) Informację o tym, czy w Państwa placówce funkcjonuje izba przyjęć /szpitalny oddział
ratunkowy, w którym mogą być przyjmowane osoby z podejrzeniem zakażenia wirusem
SARS-CoV-2.
b) Jeśli tak, prosimy o udostępnienie dokumentu określającego procedury na wypadek
konieczności przyjęcia takiego pacjenta na izbie przyjęć/oddziale ratunkowym. ';
2) „6) Treść wszystkich dokumentów opisujących procedury na oddziałach i w poradniach
szpitalnych oraz na blokach operacyjnych i porodowych, wprowadzone w placówce
w odniesieniu do zagrożenia epidemicznego związanego z wirusem SARS-CoV-2';
3) „9) Informację, jaka jest procedura postępowania z pacjentem podejrzanym o zakażenie
SARS-CoV-2, w czasie oczekiwania na wynik testu, ".
UZASADNIENIE
Wnioskodawca zażądał udostępnienia powyższej informacji w formie elektronicznej
poprzez przesłanie jej na podany we wniosku z dnia 27 marca 2020 r. adres poczty
elektronicznej (sprawa-20220Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1330), zawiadomiono wnioskodawcę, że wyznacza się nowy termin na
rozpatrzenie wniosku, wskazując dzień 25 maja 2020 r.
Dokonując analizy przedmiotowego wniosku Uniwersytecki Szpital Kliniczny
w Białymstoku (zwany dalej: Szpitalem lub USK w Białymstoku) pismem z dnia 8 kwietnia
2020 r. znak: OP/IV/2020/501 poinformował Wnioskodawcę, że wewnętrzne procedury
dotyczące postępowania z pacjentem podejrzanym o zakażenie SARS-CoV-2, nie zawierają
danych o sprawach publicznych i nie stanowi informacji publicznej podlegającej udostępnieniu
w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2016
r. poz. 1764). Prowadzona dokumentacja służy zapewnieniu bezpieczeństwa i nie stanowi
dokumentu urzędowego.
Podkreślić należy, że dokumenty wewnętrzne nie przesądzają o kierunkach działania
organu i nie są skierowane do podmiotów zewnętrznych. Dokumenty takie służą wymianie
informacji, zgromadzeniu niezbędnych materiałów, uzgadnianiu poglądów i stanowisk.
Mogą mieć dowolną formę, nie są wiążące co do sposobu załatwienia sprawy, nie są w związku
z tym wyrazem stanowiska organu i nie stanowią informacji publicznej, o czym organ
poinformował.
Treść żądanej dokumentacji należy zakwalifikować jako dokumentację wewnętrzną,
a tego rodzaju dokumenty (jak to wynika z orzecznictwa) nie stanowią informacji publicznej
i nie powinny podlegać udostępnieniu. Równie dobrze efektem finalnym uzgodnień
wewnętrznych mogłaby być notatka służbowa, czy też ustna wymiana informacji i ustalenie
stanowisk. Przedmiotowe procedury miały przede wszystkim za zadanie wymianę informacji
w zakresie informacji i wytycznych istotnych dla postępowania z pacjentem zakażonym
COVID-19. Uściślają zasady działania w określonych sytuacjach, ale nie stanowią o kierunku
działania Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku. Bez wątpienia przedmiotowe
procedury są związane z wewnętrzną organizacją funkcjonowania Szpitala, ale nie stanowią
dokumentów urzędowych, nie stanowią bowiem ani oświadczenia woli, ani oświadczenia
wiedzy, nie są też kierowane do innego podmiotu bądź składane do akt sprawy.
Zatem, dokumenty tego rodzaju należy kwalifikować jako dokumenty wewnętrzne.
W ocenie USK w Białymstoku, jeśli bowiem uznać, że procedury wewnętrzne,
nie są dokumentem wewnętrznym i powinno się je upublicznić zatem należałoby uznać,
że wszystkie notatki, zapiski ze spotkań, dokumenty powstające w toku codziennej pracy także
powinny podlegać udostępnieniu. W wyroku NSA z dnia 17 października 2013 r.,
I OSK 1105/13 podkreślono, że od „dokumentów urzędowych” w rozumieniu
art. 6 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej odróżnia się bowiem „dokumenty
wewnętrzne” służące wprawdzie realizacji jakiegoś zadania publicznego, ale nie przesądzające
o kierunkach działania organu. Dokumenty takie służą wymianie informacji, zgromadzeniu
niezbędnych materiałów, uzgadnianiu poglądów i stanowisk. Mogą mieć dowolną formę,
nie są wiążące, co do sposobu załatwienia sprawy, nie są w związku z tym wyrazem stanowiska
organu, nie stanowią więc informacji publicznej. Ta linia orzecznicza znalazła
odzwierciedlenie także w wielu innych wyrokach jak chociażby w wyroku NSA z dnia
21 czerwca 2012 r., I OSK 666/12, wyroku z dnia 29 lutego 2012 r., I OSK 2196/11, wyroku
z dnia 27 stycznia 2012 r., I OSK 2130/11, czy też wyroku z dnia 15 lipca 2010 r..
I OSK 707/10.
Mając na uwadze powyższe, wnioskowane dokumenty są nośnikiem informacji
o charakterze wewnętrznym, pomocniczo służącym do zarządzania personelem medycznym.
Przy tym gromadzenie i posiadanie tego typu informacji nie jest wymagane przepisami prawa.
Nie jest dokonywane w związku w główną działalnością organu, a tylko wspomagają pracę
pracowników w sferze porządku i bezpieczeństwa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
w Białymstoku. Nie odnoszą się zatem do obszaru jakiejkolwiek działalności organu,
o której mowa w art. 1 i 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, a tym samym
nie zawierają komunikatu o sprawach publicznych. Zatem Szpital skategoryzował żądaną
informację, jako niepodlegającą udostępnieniu w drodze dostępu do informacji publicznej.
Wobec powyższych należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji nie służy odwołanie, jednakże przysługuje prawo złożenia
wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przedmiotowy wniosek składa
się do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku, w terminie 14 dni od dnia
doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem
doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa
do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna
i prawomocna. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa
do wniesienia odwołania.
YE JE bele
yteckie, zpiłala Klinicznego
W r kwa
KR n. med. Jan Kochanowicz