CENTRALNY SZPITAL KLINICZNY
MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
w WARSZAWIE ©
02-507 Warszawa, ul. Wołoska 137
Dyrektor tel. 22 508 10 20, fax 22 845 14 68 tel. centr. 22 508 20 00
Z-ca Dyrektora ds. Medycznych tel. 22 508 10 19
Z-ca Dyrektora ds. Klinicznych i Naukowych tel. 22 508 10 90
Z-ca Dyrektora ds. Administracyjno- Technicznych tel. 22 508 10 90
Główny Księgowy tel. 22 508 11 50
L.dz. CSK- KO 5 oh [54/18/00 Warszawa, dnia 27 maja 2020 r.
Katarzyna Batko-Tołuć
Szymon Osowski
Sprawa-20239(0fedrowanie.siecobywatelska.pl
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
WRAZ Z
WEZWANIEM DO WSKAZANIA SZCZEGÓLNIE ISTOTNEGO INTERESU PUBLICZNEGO
Działając w imieniu Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji w Warszawie (dalej „CSK MSWiA”), poniżej przedstawiam odpowiedź na Pana pytania
zawarte we wniosku z dnia 27 marca 2020 r. o udostępnianie informacji publicznej:
1. Ad. We wskazanym okresie u 77 osób hospitalizowanych w CSK MSWiA potwierdzono zarażenie
wirusem SARS CoV-2.
2. Ad. 2 Na dzień złożenia wniosku hospitalizowanych było 68 pacjentów zarażonych SARS
CoV-2.
3. Ad. 3 Od dnia 4 marca do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku zmarło 120 osób.
4. Ad. 4 W CSK MSWiA funkcjonuje Szpitalny Oddział Ratunkowy, w którym mogą być
przyjmowane osoby z podejrzeniem SARS CoV-2. CSK MSWiA, jako szpital jednoimienny nie
posiada procedury segregacji chorych (innych niż z podejrzeniem zarażeniem SARS CoV-2)
w obrębie SOR, bowiem przyjmowani są wszyscy pacjenci z podejrzeniem zakażenia lub zakażeni
wirusem SARS CoV-2.
5. Ad. 5 CSK MSWiA decyzją Wojewody Mazowieckiego stał się szpitalem tzw. jednoimiennym,
przeznaczonym do leczenia osób zarażonych wirusem SARS CoV-2. W związku z powyższym
pacjenci z podejrzeniem bądź stwierdzonym zarażeniem wirusem SARS CoV 2 są przyjmowani
w budynku placówki.
6. Ad. 6 Wyjaśniam, że wszelkie procedury stosowane w CSK MSWiA stworzone zostały w oparciu
o wytyczne i procedury Ministra Zdrowia, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i zalecenia
Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych I Administracji w Warszawie
ul. Wołoska 137, Warszawa 02-507
Wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego — Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Sąd Rejonowy dla m. St. Warszawy w Warszawie X Ill Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem.
KRS 0000133822, REGON 006472651, NIP 521-29-25-596
Konsultantów Krajowych. Uprzejmie informuję, zgodnie z art. 14 ust | ustawy z dnia 6 września
2001 r. odostępie do informacji publicznej (dalej „Ustawa”), że procedury z uwagi na ich
obszerność nie są możliwe do przekazania pocztą e-mail. Stosownie do art. 14 ust 2 Ustawy
informuję, że możliwe jest udostępnienie ich w siedzibie CSK MSWiA przy ul. Wołoskiej 137.
Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną proszę o kontakt z Panią Moniką Godlewską
607 319 797 celem ustalenia terminu udostępnienia procedur.
7. Ad. 8 W CSK MSWiA przeprowadzane są testy na obecność wirusa Sars CoV-2. Na otrzymania
wniosku testy wykonywali podwykonawcy. W CSK MSWiA przeprowadzane są obecnie testy
GENE Finder TM COVID 19 PLUS REAL/AMP. Średni czas oczekiwania na wynik badania
wynosi 18 godzin. Do dnia 27 marca 2020 r. wykonano w CSK MSWiA 398 badań.
8. Ad. 9 Pacjent z podejrzeniem zarażeniem SARS CoV-2 przebywa w CSK MSWiA w oczekiwaniu
na wynik testu w oddziałe obserwacyjnym.
9. Ad. 10 nie wprowadzono zakazu wypowiadania się o sytuacji w szpitalu.
Ponadto wnoszę o wykazanie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego pisma, z punktu widzenia
jakiego konkretnie interesu publicznego istotne są żądane informacje, zawarte w pytaniach w pkt 7 Państwa
wniosku, a także do wskazania na jakiej podstawie ich udostępnienie można uznać za szczególnie istotne dla
ww. interesu publicznego.
UZASADNIENIE
Dane, o które wnioskują Państwo w pkt.7, raportowane były w dniu 27 marca 2020 r. przez CSK
MSWiA do Ministerstwa Zdrowia za pośrednictwem stworzonej przez Ministerstwo Zdrowia aplikacji.
Aplikacja nie daje możliwości wygenerowania wykazu, w związku z powyższym istnieje konieczność
podjęcia przez CSK MSWIA szeregu czynności polegających na odpowiednim przetworzeniu
wnioskowanych informacji przed ich udostępnieniem- a w związku z tym należy uznać, że żądają Państwo
udostępnienia informacji publicznych o charakterze przetworzonym.
Jakkolwiek pojęcie informacji przetworzonej nie zostało zdefiniowane ustawowo, to w literaturze
i orzecznictwie sądów administracyjnych ta kwestia została zdefiniowana jako przeciwieństwo informacji
prostej. Informacja prosta to taka, której treść nie ulega zmianie przed jej udostępnieniem. Informacja
przetworzona z kolei to informacja nowa jakościowo, nieistniejąca dotychczas w przyjętej ostatecznej treści
ipostaci, chociaż jej źródłem są materiały znajdujące się w posiadaniu zobowiązanego, która musi być
dopiero wytworzona przez określony podmiot (por. M.Rozbicka- Ostrowska, 1. Kamińska „Ustawa
o dostępie do informacji publicznej. Komentarz” Warszawa 2008 LexisNexis (wydanie I), s.176
za M.Bernaczyk ,M.Jabłoński, K.Wygoda, „Biuletyn Informacji Publicznej. Informatyzacja administracji”
Wrocław 2005 s.87) Powyższe potwierdza stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie
wyrażone w wyroku z dnia 9 sierpnia 2011 r.(sygn. I OSK 976/11) „(...) jeżeli jednak utworzenie zbioru
informacji prostych wymaga analizowania całego zasobu posiadanych dokumentów w celu wybrania tylko
tych, których żąda wnioskodawca i to kosztem takiego nakładu środków i zaangażowania pracowników,
które negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na organ zobowiązany do
udostępnienia informacji publicznej, to jest to informacja przetworzona. Udostępnienie wnioskodawcy
informacji publicznej, jeżeli wiąże się z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień,
wyciągów, usuwania danych chronionych prawem, czyni takie informacje informacją przetworzoną, której
udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego. "
W tym miejscu należy wskazać stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodnie z którym:
„Podobnie ocenić należy, kwalifikując żądane informacje jako przetworzone lub proste, zaangażowanie
pracowników w uzyskanie informacji zarówno wtedy gdy ich wytworzenie lub uzyskanie odbywa się
w drodze pracy z materiałami w formie papierowej, jak i w drodze uzyskania ich ze zbiorów elektronicznych.
Sam fakt umieszczenia danych w zbiorach elektronicznych nie oznacza, że ich uzyskanie następuje w sposób
prosty” (vide: wyrok NSA z dnia 1 lutego 2017 r., sygn. akt: I OSK 1082/15)
Ponadto, jak podkreśla się w literaturze przedmiotu, cyt.: ,,(...) nie wystarczy przy tym, że uzyskanie
informacji przetworzonej jest istotne dla interesu publicznego. Ma być szczególnie istotne, co stanowi
Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych I Administracji w Warszawie
ul. Wołoska 137, Warszawa 02-507
Wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego — Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Sąd Rejonowy dla m. St. Warszawy w Warszawie X III Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem.
KRS 0000133822, REGON 006472651, NIP 521-29-25-596
dodatkowy kwalifikator przy ocenie, czy mamy do czynienia z informacją przetworzoną (...) " (por. M.
Rozbicka-Ostrowska, I. Kamińska „Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz" Warszawa
2008 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie I) ss. 176). Dodatkowo w doktrynie zaznacza się, że
choć pojęcie „interesu publicznego" nie zostało ustawowo zdefiniowane cyt.: ,, (...) interes publiczny odnosi
się w swej istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako
pewnej całości, zwłaszcza, jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem mieniem komunalnym lub majątkiem
Skarbu Państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże się z możliwością realnego
wpływania na funkcjonowanie określonych instytucji w szerokim tego słowa znaczeniu (...) w zakresie prawa
dostępu do informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby
mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie
jego organów (..) " G.w.). Analogiczne stanowisko zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Warszawie w wyroku z dnia 16 listopada 2009 r. (sygn. akt: II SA/Wa 1197/2009) wskazując, że pojęcie
„interesu publicznego" cyt.: ,„ (...) jest pojęciem węższym znaczeniowo od pojęcia interesu społecznego
i odnosi się w swej istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz innych podmiotów
publicznych jako pewnej całości, związanej szczególnie z funkcjonowaniem podstawowej struktury państwa.
Zatem interes publiczny w zakresie udzielania informacji publicznej przez organy administracji publicznej
istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia
funkcjonowania państwa (..)”. Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie
w wyroku z dnia 2 kwietnia 2003 r. (sygn. akt: SA/Sz 2872/2002) zaznaczył, że treść pojęcia „.interesu
publicznego" w rozumieniu art. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej cyt.: ,„ (...) należy oceniać
w świetle okoliczności konkretnej sprawy. Interesu takiego nie będzie można wykazać, jeżeli wnioskodawca
ma w uzyskaniu informacji wyłącznie własny interes. Musi on zatem wykazać, że działa w interesie
publicznym, a informacje, o których chce się dowiedzieć, mają szczególne znaczenie (...) Dodatkowo, na
podkreślenie zasługuje fakt, że powyższe pozostaje zgodne z uzasadnieniem wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2011 roku (sygn. | OSK 402/11) LEX nr 1082749. W
uzasadnieniu wskazano: Artykuł 3 ustawy wskazuje na konieczność istnienia pozytywnej przesłanki
w postaci szczególnie istotnego interesu publicznego niezbędnej dla uzyskania informacji publicznej
przetworzonej. Przepis nie wskazuje na kim przede wszystkim spoczywa obowiązek wykazania, że przesłanka
ta występuje. Jest jednak oczywiste, że w pierwszej kolejności to wnioskodawca powinien udowodnić, że
domaga się realizacji istniejącego a nie hipotetycznego uprawnienia.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że wezwanie CSK MSWiA należy uznać za w pełni
uzasadnione.
Tym samym zgodnie z art. 13 ust 2 ustawy informacja publiczna nie może być udostępniona w
terminie określonym w art. 13 ust. | ustawy, z uwagi na konieczność wykazania interesu publicznego przez
wnioskodawcę i ewentualnego przetworzenia żądanej dokumentacji. Jednocześnie wskazuję, że w sytuacji
wykazania interesu publicznego, dokumentacja zostanie przekazana w terminie 14 dni od dnia wykazania
przez Wnioskodawcę szczególnie istotnego interesu publicznego.
l DYREKT = :
Cefiralng s p Szpitala K znego
towarze L
Waldemar Wierzba
Wyk. w 2 egz.:
Egz. Nr 1 — adresat
Egz. Nr2 — a/a
Sporz. - ZRP-DKK
Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych I Administracji w Warszawie
ul. Wołoska 137, Warszawa 02-507
Wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego — Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Sąd Rejonowy dla m. St. Warszawy w Warszawie X Ill Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem.
KRS 0000133822, REGON 006472651, NIP 521-29-25-596