Nadleśnictwo Kwidzyn
Zn. spr.: ZZL.0610.27.2020
- poczta elektroniczna
Kwidzyn, 17.11.2020
sprawa-33541Qfedrowanie.si watelska.pl
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dot: procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony
społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej.
Nadleśnictwo Kwidzyn przysyła odpowiedź na pismo z dnia 4.11.2020r.
(data wpływu 5.11.2020r., |.dz. 5566), dot. udostępnienia informacji publicznej nt.
procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony
społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej.
W przypadku Państwa pytań o brzmieniu;
„Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego
przypadku wnioskujemy o podanie:
a) kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b) zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
c) kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d) rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a
w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i
Nadleśnictwo Kwidzyn, ul. Braterstwa Narodów 67, 82-500 Kwidzyn, www.kwidzyn.gdansk.lasy.gov.pl
tel.: +48 55 279-39-29, fax: +48 55 261-00-55, e-mail: kwidzynQgdansk.lasy.gov.pl
BGŻ S.A. Warszawa 89 2030 0045 1110 0000 0220 8260 www.lasy.gov.pl
f2) Nadleśnictwo Kwidzyn
jeżeli tak, to w jaki sposób.
e) dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną”.
zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika z
Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o
obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie
są albo nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego
posiadaniu, gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne.
Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacj o przypadkach „wyrażania
zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”.
Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej”
każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag,
żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz
bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach,
postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które
były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również
Nadleśnictwo Kwidzyn, ul. Braterstwa Narodów 67, 82-500 Kwidzyn, www.kwidzyn.gdansk.lasy.gov.pl
tel.: +48 55 279-39-29, fax: +48 55 261-00-55, e-mail: kwidzynQ gdansk. lasy.gov.pl
BGŻ S.A. Warszawa 89 2030 0045 1110 0000 0220 8260 www.lasy.gov.pl
(2) Nadleśnictwo Kwidzyn
pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz
odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie
wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa
wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i
rzeczowości postulatów, czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często
nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji
„strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowym profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i
zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej, w
sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
— ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
—_ brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacj podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego
pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania
(np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie
zdalnym lub hybrydowym);
—_ koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków
i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
— możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych
wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej
liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
Nadleśnictwo Kwidzyn, ul. Braterstwa Narodów 67, 82-500 Kwidzyn, www.kwidzyn.gdansk.lasy.gov.pl
tel.: +48 55 279-39-29, fax: +48 55 261-00-55, e-mail: kwidzynQ gdansk. lasy.gov.pl
BGŻ S.A. Warszawa 89 2030 0045 1110 0000 0220 8260 www.lasy.gov.pl
(2 Nadleśnictwo Kwidzyn
publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w
ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej
odpowiedzi, wzywam Państwa do:
— uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w
ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić),
— wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001r. o
dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym
terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić
Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych
danych i poinformować Państwa o opłacie.
W odpowiedzi na Państwa pytanie zawarte w pkt 2, o brzmieniu; „Czy w
najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią
Nadleśnictwo Kwidzyn, ul. Braterstwa Narodów 67, 82-500 Kwidzyn, www.kwidzyn.gdansk.lasy.gov.pl
tel.: +48 55 279-39-29, fax: +48 55 261-00-55, e-mail: kwidzynQ gdansk. lasy.gov.pl
BGŻ S.A. Warszawa 89 2030 0045 1110 0000 0220 8260 www.lasy.gov.pl
© Nadleśnictwo Kwidzyn
dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?”,
informujemy iż;
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu
lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z
przepisów ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach, Rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
Urządzania Lasu i wytycznych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
(zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych
„procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki
postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i
jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub
preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w
„procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i
oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż
pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o
informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21
grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z powóśżaniem;
JĄ
NADLE Śj
NADREŚNLGZY
ł : Q
Zbigniew bubińsk
—
Nadleśnictwo Kwidzyn, ul. Braterstwa Narodów 67, 82-500 Kwidzyn, www.kwidzyn.gdansk.lasy.gov.pl
tel.: +48 55 279-39-29, fax: +48 55 261-00-55, e-mail: kwidzynQ gdansk. lasy.gov.pl
BGŻ S.A. Warszawa 89 2030 0045 1110 0000 0220 8260 www.lasy.gov.pl