GAŃS7)
A
STY
i (|) Nadleśnictwo Janów Lubelski
4
Janów Lubelski, dnia 18.11.2020 r.
Zn. spr.: ZGZ.0172.5.2020
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
e-mail: sprawa-33633QQ0fedrowanie.siecobywatelska.pl
W nawiązaniu do Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej
otrzymanego przez Nadleśnictwo Janów Lubelski dnia 05.11.2020r. poniżej
zamieszczamy odpowiedzi na przedmiotowe pytania i wnioski.
1. „Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.”
W celu udostępnienia rzeczowej informacji proszę o doprecyzowanie przesłanego
przez Państwa wniosku.
Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą
wszelkich przejawów współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach
dotyczących gospodarki leśnej w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”,
które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika
z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
Znak odpowiedzialnej
gospodarki leśnej
Nadleśnictwo Janów Lubelski, ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35, 23-300 Janów Lubelski
tel.: +48 15 872 00 72, fax: +48 15 872 01 85, e-mail: janowlubelskiQlublin.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
-2-
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy
i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy
oczekiwań
jakiejkolwiek
reakcji
ze
strony
nadleśnictwa,
lecz
bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa).
Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas
kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu
pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowym. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
konkretności i rzeczowości postulatów, czy żądań formułowanych przez internautów
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowymi profilami).
Ponadto udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
dużym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem
możliwości
oddelegowania
przez
nadleśnictwo
pracownika
lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników,
a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
-3-
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
koniecznością przetworzenia dużej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem
w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia
i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność
zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków
zgłaszanych w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę
społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo nie ma obowiązku gromadzenia takich
informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się
w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane
wyżej,
poniesienia
przez
nadleśnictwo
dodatkowych
nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust.
1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
doprecyzowania pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001r.
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Po uzyskaniu odpowiedzi będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym
terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić
Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych
danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. „Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany
są planowane?”
-4-
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, Rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, jak również obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania
Lasu i wytycznych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (Zarządzenie nr
12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie
planowanie w nich zmian.
Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany
i każdorazowo uzależniony od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana
osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu i formy
odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem
o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie
o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem
o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie
z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Waldemar Kuśmierczyk
Nadleśniczy
(podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym)
Do wiadomości
1.
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie, ul. Czechowska 4, 20-950 Lublin
Potwierdzam zgodność kopii wydruku z dokumentem elektronicznym:
Identyfikator dokumentu
2956.4038.5201
Nazwa dokumentu
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie inf. publicznej z
dnia 05.11.2020r.pdf
Tytuł dokumentu
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie inf. publicznej z
dnia 05.11.2020r
Sygnatura dokumentu
ZGZ.0172.5.2020
Data dokumentu
2020-11-18
Skrót dokumentu
CEEA25F0DBFF469E55A3A03E8AB9A307D7AE007F
Wersja dokumentu
1.7
Data podpisu
2020-11-18 14:18:00
Podpisane przez
Waldemar Kuśmierczyk Nadleśniczy
Rodzaj certyfikatu
Certyfikat kwalifikowany podpisu elektronicznego
EZD 3.100.1.1.32266
Data wydruku: 2020-11-18
Autor wydruku: Flis-Martyniuk Ewa (starszy specjalista SL)