Prezes Sądu Okręgowego
w Opolu
Opole, dnia 27 września 2017 r.
A-061-92/17
DECYZJA
o odmowie udostępnienia informacji publicznej
Prezes Sądu Okręgowego w Opolu
po rozpoznaniu w dniu 26 września 2017 roku
wniosku Bartosza Wilka Członka Zarządu Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska
o udostępnienie informacji publicznej poprzez udostępnienie rejestru umów, zawartych w
imieniu Sądu od | stycznia 2017 r. do 31 lipca 2017 r., zawierającego informacje w zakresie
co najmniej daty zawartych umów, przedmiotach umów, stronach umów, kwotach umów,
na podstawie art. 16 ust. I ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września
2001r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 )
odmawia udostępnienia informacji publicznej.
Uzasadnienie
Wnioskodawca — Bartosz Wilk - Członek Zarządu Sieci Obywatelskiej Watchdog
Polska, pismem z dnia 11 sierpnia 2017r. zwrócił się o udostępnienie informacji publicznej m.
in. w zakresie rejestru umów, zawartych w imieniu Sądu Okręgowego w Opolu począwszy
od I stycznia 2017 r. do 31 lipca 2017 r., zawierającego informacje w zakresie co najmniej
daty zawartych umów, przedmiotach umów, stronach umów, kwotach umów.
Pismem z dnia 25 sierpnia 2017 r. Prezes Sądu Okręgowego w Opolu powiadomił
Wnioskodawcę o tym, że informacja ujęta w pkt 1 wniosku stanowi informację
przetworzoną w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej i
wezwał do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego uzasadniającego
udostępnienie wnioskowanej informacji w terminie 14 dni pod rygorem odmowy
udostepnienia informacji.
Wnioskodawca nie podjął próby wykazania szczególnie ważnego interesu publicznego
uzasadniającego udostępnienie wnioskowanej informacji w postaci sporządzenia rejestru
umów zawartych w imieniu Sądu Okręgowego w Opolu.
Problematyka dostępu do informacji publicznej została uregulowana przepisami ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz. U 2001 r. Nr 112, poz. 1198
ze zm.) Zakres przedmiotowy pojęcia informacji publicznej określa art. 1 ust. l
wymienionej ustawy, zgodnie z którym każda informacja o sprawach publicznych stanowi
informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie w
niej określonych. Dokonując wykładni językowej tego przepisu uznać należy, że umowy
zawierane przez jednostkę sądownictwa powszechnego stanowią informację publiczną w
rozumieniu art. 1 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Realizacja konstytucyjnego prawa
uzyskiwania informacji (art. 61 Konstytucji) obejmuje dostęp do informacji oraz dostęp
do dokumentów urzędowych. Wszelkie wyjątki od tej zasady winne być wyraźnie
sformułowane.
W ocenie Prezesa Sądu Okręgowego w Opolu żądana przez Wnioskodawcę informacja,
obejmująca rejestr umów zawartych w imieniu Sądu Okręgowego w Opolu począwszy od I
stycznia 2017r. do 31 lipca 2017r. z wyszczególnieniem wymaganych przez wnioskodawcę
danych w formie i kolejności przezeń wskazanej stanowi informację przetworzoną.
Żądana informacja w jej elementach składowych u Zobowiązanego istnieje jedynie w postaci
zbioru umów. Sąd Okręgowy w Opolu nie prowadzi szczegółowego rejestru umów, a tym
bardzie rejestru, który zawierałby dane opisujące bądź wyrażające elementy przedmiotowo
istotne zawieranych umów.
Uczynienie zadość żądaniu Wnioskodawcy wymaga zatem przeanalizowania posiadanego zasobu
dokumentów tj. każdej umowy z osobna w celu stworzenia informacji przedmiotowo nowej w
postaci rejestru opisanego przez wnioskodawcę. Wyselekcjonowanie szczegółowych danych z
każdej z umów, a następnie stworzenie swoistego zestawu informacji wymaga bez wątpienia
znacznego zaangażowania intelektualnego pracowników, co może negatywnie wpłynąć na tok
realizacji ustawowych zadań nałożonych na Zobowiązanego. Zarówno charakter, jak i
ostateczny kształt żądanej informacji prowadzi do przekształcenia informacji prostej w
informację przetworzoną.
W doktrynie jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że
informacja przetworzona, o której mowa w art. 3 ust. | pkt I wyżej wymienionej ustawy, to
taka informacja, na którą składa się pewna suma informacji tzw. informacji publicznej
prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak
na treść żądania, udostepnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o
wspomnianym wyżej charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia
odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie
zabiegi czynią przekształcenie informacji prostych w informacją przetworzoną, której
udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego”. ( wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17.10.2006 sygn. akt I OSK 1347/05, wyrok
NSA z dnia 21 września 2012 r. sygn. akt I OSK 1477/12 LEX nr 1264566 ).
Wyodrębnienie informacji spośród ogromnej ilości orzeczeń sądu okręgowego zapadłych w
sprawach o zapłatę jest bardzo pracochłonne, bez wątpienia wymaga zaangażowania
intelektualnego i zasadniczo dezorganizuje bieżące prace właściwego oddziału.
Udostępnienie żądanej informacji wiązałoby się z podjęciem przez sąd czynności
wymagających znacznego nakładu pracy intelektualnej i zaangażowania środków,
sprowadzając jednocześnie organ do roli jednostki usługowej, angażującej przekazane jej z
budżetu państwa środki publiczne na przetworzenie żądanych przez wnioskodawcę
dokumentów.
W kontekście powyższego informacja objęta wnioskiem Obywatelskiej Sieci Watchdog
Polska w istocie ma charakter przetworzony ( wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 grudnia
2014 r. sygn. akt IV SA/Po 940/14 LEX nr 1575922 ). Zobowiązany na dzień złożenia
wniosku nie dysponował gotową informacją, a jej wytworzenie wymaga znacznego
zaangażowania sił i środków, co może negatywnie wpłynąć na bieżące wykonywanie
zadań Sądu Okręgowego w Opolu.
Udzielenie informacji przetworzonej skorelowane jest z potrzebą istnienia przesłanki
interesu publicznego. Według przepisu art. 3 ust. 1 pkt I wyżej wymienionej ustawy , nie
wystarczy, aby uzyskanie informacji przetworzonej było istotne dla interesu publicznego, ale
musi ono być szczególnie istotne, co jest dodatkowym kwalifikatorem przy ocenie czy
wnioskodawca ma prawo do uzyskania informacji publicznej.
Pojęcie „interesu publicznego" jest pojęciem niedookreślonym. Interes publiczny odnosi
się w swej istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz instytucji
publicznych, jako pewnej całości. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże
się z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie określonych instytucji
państwa w szerszym słowa tego znaczeniu (wyrok Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2005 r. sygn. akt II SA /Wa 2225/04 LEX
nr 189180). W zakresie prawa dostępu do informacji publicznej, oznacza to, Że interes
publiczny występuje wtedy, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć znaczenie
z punktu widzenia funkcjonowania państwa (pot. wyrok Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt I OSK 1347/05 Lex nr
281369). dniu 6.06.2006 r.). Charakter, czy pozycja podmiotu, który występuje z żądaniem
udzielenia informacji publicznej, a zwłaszcza realne możliwości wykorzystania przez
niego uzyskanych danych, ma wpływ na ocenę istnienia interesu publicznego
uzasadniającego udzielenie mu stosownej informacji (z uzasadnienia wyroku WSA II
SA/Wa 2225/04).
Wnioskodawca nie udzielił odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku poprzez
wykazanie szczególnego istotnego dla interesu publicznego charakteru żądanej
informacji. Trudno jest zatem Zobowiązanemu domniemywać istnienie takiego interesu.
Udostępnienie informacji publicznej przetworzonej nie powinno nastąpić wyłącznie w
interesie prywatnym, a więc Wnioskodawca musi wykazać, że informacje, które zamierza
uzyskać nie dotyczą wyłącznie jego interesu. Mając na uwadze wyżej przedstawione
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz to, że Wnioskodawca nie wskazał
szczególnego interesu publicznego, widzianego w skali państwa czy w skali Sądu
Okręgowego w Opolu, jego wniosek o udostepnienie informacji publicznej w zakresie pkt 1
ocenić trzeba jako nieuzasadniony.
Udzielenie wnioskodawcy żądanej informacji przetworzonej byłoby uzasadnione jedynie
wówczas, gdyby mogło to się przełożyć np. na poprawę funkcjonowania sądów a ponieważ
jest inaczej, zasadna jest odmowa udostępnienia informacji publicznej.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy środek odwoławczy
w postaci odwołania, do Prezesa Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu za pośrednictwem
Prezesa Sądu Okręgowego
w Opolu w terminie 14 dni od otrzymania
niniejszego pisma.
W trakcie biegu terminu do wniesienia
odwołania strona może zrzec się prawa do
wniesienia odwołania wobec organu
administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji
publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa
do wniesienia odwołania przez stronę
postępowania, decyzja staje się ostateczna i
prawomocna.