TP) Nadleśnictwo Radomsko
Radomsko, dnia 12-10-2017
Znak spr.: ZG.0172.21.2017
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Radomsko (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie
art. 17 ust. 1 w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej
jako „Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie
informacji publicznej obejmującej:
1)informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do
dnia złożenia wniosku),
2)informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na
prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów
związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił
się o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1)informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do
dnia złożenia wniosku),
* Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Nadleśnictwo Radomsko, ul. Piłsudskiego 3, 97-500 Radomsko
tel.: +48 44683 20 10, fax: +48 44 683 20 85, www. radomsko.lodz.lasy.gov.pl
e-mail: radomskoQlodz.lasy.gov.pl
NIP 772-001-26-67; REGON 590019175; konto BGŻ Piotrków Tryb. 53 2030 0045 1110 0000 0026 46401
Nadleśnictwo Radomsko
2)informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 05.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2
u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie
dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.di.p. uznano za
dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1jinformacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach
2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2)informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno
w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy
odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które
nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako
konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane wart. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie
bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie
to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji,
oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego
im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art.
22! Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych
stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej
wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych
konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.”), do
której przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP
zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów
państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych
ikomunalnych jednostek organizacyjnych. lmię i nazwisko konsumenta
w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej
osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o.
Wtym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu
Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. | OSK
2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć, że prawo do informacji
publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba
że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z
Nadleśnictwo Radomsko, ul. Piłsudskiego 3, 97-500 Radomsko
tel.: +48 44683 20 10, fax; +48 44 683 20 85, www. radomsko.lodz.lasy.gov.pl
e-mail: radomskoQlodz.lasy.gov.pl
NIP 772-001-26-67; REGON 590019175; konto BGŻ Piotrków Tryb. 53 2030 0045 1110 0000 0026 46401
Nadleśnictwo Radomsko
pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im
prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami
pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji
publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym
samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę
prywatności i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia
również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem zawartych przez PGLLP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby
bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego
pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz
orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w
świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji? (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął
niezbędne działania w celu zachowania ich poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i
związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on
wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu
art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest
przedsiębiorcą?.
Jak też wynika zorzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane
o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają
wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt Il 1313/15 (prawomocny). W tym
samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. oilości drewna
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych
stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa
1108/14, utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn.
akt: | OSK 387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-
ZD 2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX
nr 970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt | ACz 709/12,
LEX nr 1148378
Nadleśnictwo Radomsko, ul. Piłsudskiego 3, 97-500 Radomsko
tel.: +48 44683 20 10, fax: +48 44 683 20 85, www. radomsko.lodz.lasy.gov.pl
e-mail: radomskoQlodz.lasy.gov.pl
NIP 772-001-26-67; REGON 590019175; konto BGŻ Piotrków Tryb. 53 2030 0045 1110 0000 0026 46401
Nadleśnictwo Radomsko
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków
sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy
realizacji umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą
stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w
zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego
zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w
zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe
o nabywcach takie jak:
-przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
-warunki sprzedaży,
—formy zabezpieczenia umów,
harmonogramy realizacji umów,
-poziom cen
—masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z
powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami,
uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola
przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do
zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna
nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są
konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie
uznając, że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem
z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony
i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji
obejmujących zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż
informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym
samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na
spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci
również nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy
przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji
Nadleśnictwo Radomsko, ul. Piłsudskiego 3, 97-500 Radomsko
tel.: +48 44683 20 10, fax: +48 44 683 20 85, www. radomsko.lodz.lasy.gov.pl
e-mail: radomskoQlodz.lasy.gov.pl
NIP 772-001-26-67; REGON 590019175; konto BGŻ Piotrków Tryb. 53 2030 0045 1110 0000 0026 46401
ARS
A Nadleśnictwo Radomsko
A
(sj
z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost
z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to
informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz
jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania
mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na
którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy
sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie
dostępny pod adresem _ internetowym _http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co
umożliwia zapoznanie się z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków
umownych na jakich zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na
tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje
z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca
ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić
udostępnienia informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p.
wskazuję:
spodmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie
na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
spodmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe.
_NADŁEŚNI zY
raka WAŻ)
Nadleśniczy Nadleśnictwa Radomsko
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia
13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Radomsko o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Nadleśnictwo Radomsko, ul. Piłsudskiego 3, 97-500 Radomsko
tel.: +48 44683 20 10, fax: +48 44 683 20 85, www. radomsko.lodz.lasy.gov.pl
e-mail: radomsko©lodz.lasy.gov.pl I
NIP 772-001-26-67; REGON 590019175; konto BGŹ Piotrków Tryb. 53 2030 0045 1110 0000 0026 46401