RE: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Jugów w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #384 z Nadleśnictwo Jugów
W załączeniu przesyłam Decyzję nr 01/2020 Nadleśniczego Nadleśnictwa Jugów
dotycząca poniższego wniosku.
Oryginał decyzji został przesłany pocztą tradycyjną.
Z leśnym pozdrowieniem
DARZ BÓR
Rzecznik prasowy Nadleśnictwa Jugów
Gabriel Grobelny
Zastępca Nadleśniczego
e-mail:{{ email }}<mailto:{{ email }}> | tel. +48 74 872 24 52, +48 690 129 156 IP Cisco: 1311320| fax: +48 74 872 22 79
[cid:image001.png@01D47693.86E28810]
N a d l e ś n i c t w o J u g ó w
57-430 Jugów ul. Główna 149
From: [External] {{ email }} [mailto:{{ email }}]
Sent: Monday, December 14, 2020 9:13 PM
To: 1311 Biuro Nadleśnictwa Jugów
Subject: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w NadleśnictwachSzanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
--Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
> W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-17 10:10:06.598112+00:00 z > adresu {{ email }}: > Szanowni Państwo, > Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski > zawarte w > Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym > > przez Nadleśnictwo Jugów w dniu 4 listopada 2020r. 1. > Wnioskujemy o > przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich > trzech lat, gdy przedstawiciele > strony społecznej zgłaszali > postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia > gospodarki > leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku wnioskujemy o > > podanie: 1. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi > dotyczące prowadzenia > gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? > 2. zagadnień, których dotyczyły > postulaty, wnioski, bądź uwagi > zgłaszane przez stronę społeczną. 3. kanałów > komunikacji > Nadleśnictwa ze stroną społeczną 4. rezultatów zgłaszania > > postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w > szczególności > informacji, czy w wyniku zaangażowania strony > społecznej Nadleśnictwo > zmodyfikowało swoje plany prowadzenia > gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki > sposób. 5. > dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną. Zmuszeni > > jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, > gdyż w > obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne > udostępnienie rzeczowej informacji. > Dla przykładu, wskazujecie > Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą > wszelkich > przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o > > gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i > uwag”, które > definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie > sposób przyjąć – jak wynika > z Państwa wniosku - że każde > zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o > obowiązujące > przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia > > przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób > współuczestniczenia w > decyzjach o gospodarce leśnej”. > Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często > możliwości ocenić, jakie > intencje i cele przyświecają pytającemu lub > wnioskodawcy > (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z > > tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób > > współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Państwa > wniosek > obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są > albo nie mogą być przez > nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w > jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego > obowiązujące przepisy i > procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby > informacji > o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego > > zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje > każdego „udziału > w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej > osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy > szereg tego rodzaju spotkań ma > charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie > archiwizujemy, czy to w > formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o > nieokreślonym > statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, > > postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony > nadleśnictwa, lecz > bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub > inne treści (w tym w ogóle > niewłaściwie adresowane do > nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami > o wnioskach, > postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w > > nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci > petycji lub pism > składanych lub przychodzących do sekretariatu > pocztą tradycyjną, elektroniczną, > ewentualnie również pytań lub > komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie > społecznościowym > oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie > > jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej > warunkom > określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu > do nawet spełniających > warunek konkretności i rzeczowości > postulatów czy żądań formułowanych przez > internautów w serwisach > społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy > > zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich > autorzy i czy > mieszczą się w Państwa definicji „strony > społecznej” (tym bardziej, że mogą > posługiwać się anonimowymi > profilami). Wreszcie nawet udostępnienie > informacji, co do > których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września > 2001 > r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez > Państwa > wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i > przekształcenia, > wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem > pracy (vide: wyrok NSA z 7 > grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). > Dlatego w związku z: § ogromnym zakresem > czasowym i > przedmiotowym Państwa wniosku; § brakiem możliwości oddelegowania > > przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do > przetwarzania > wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji > podstawowych zadań > nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a > częściowo brakiem fizycznej > możliwości realizacji tego zdania > (np. konieczność przeglądania papierowych > archiwów w sytuacji, > gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii > > COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); § koniecznością > dodatkowej pracy > związanej z anonimizacją danych osób fizycznych > w przypadku udostępniania > informacji odnośnie ich uwag, wniosków > i postulatów, w tym dokumentacji > korespondencji; § możliwą > koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo > dodatkowej osoby > lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu > > przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w > rozsądnym > czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność > przejrzenia i analizy > prywatnych wiadomości oraz komentarzy > internautów na profilu nadleśnictwa w > serwisie społecznościowych > za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na > żądanej liście > przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci > > publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w > sytuacji, gdy > nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia > takich informacji i > prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów > ukazujących się w ogólnodostępnych > mediach); informuję, że > informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może > być przez > nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 > > ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji > publicznej. Co więcej, > przekształcenie i przetworzenie > wnioskowanych informacji będzie wymagało, z > uwagi na okoliczności > wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych > > dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, > na > podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo > obliczy i przedstawi > te koszty i pobierze od Państwa jako > wnioskodawców opłatę w wysokości > odpowiadającej tym kosztom. W > związku z powyższym, w celu umożliwienia nam > prawidłowej > odpowiedzi, wzywam Państwa do: § uzupełnienia wniosku poprzez > > m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat” wskazanie > zakresu dat, > którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także > doprecyzowanie pytań zawartych we > wniosku poprzez > skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i > > możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście > może > gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną > możliwość, by to > robić); § wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 > pkt 1) ustawy z dnia 6 września > 2001 r. o dostępie do informacji > publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie > tych informacji, w > tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu > > publicznego. Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim > wydłużonym > terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć > żądane informacje, by > udzielić Państwu odpowiedzi, a także > wyliczyć, ile będzie kosztowało > przetworzenie tych danych i > poinformować Państwa o opłacie. 2. Czy w > najbliższych 12 > miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach > > rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz > prowadzenia z > nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, > to jakie zmiany są > planowane? W przypadku konsultacji > społecznych przy tworzeniu planu > urządzania lasu lub prognozy > oddziaływania na środowisko, proces ten jest > opisany i wynika z > przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, > > rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w > sprawie > szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu > urządzenia lasu, uproszczonego > planu urządzenia lasu oraz > inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w > Lasach > Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora > generalnego > Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą > nadleśnictwa jest stosowanie > wyżej wskazanych regulacji, a nie > planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku > wszelkich innych > „procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony > > społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki > leśnej” sposób ich > rozpatrywania lub prowadzenia jest > zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony > jest od tego, jaki > postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub > > organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i > formy > odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. > Nie sposób mówić zatem > o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w > „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają > i uzależnione są od > każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. > Dlatego > ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż > pytanie > o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie > nastąpiły, nie jest pytaniem o > informację publiczną podlegającą > udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 > grudnia 2010 r., > II SAB/Wa 219/10). Z leśnym pozdrowieniem DARZ BÓR > > Rzecznik prasowy Nadleśnictwa Jugów Gabriel Grobelny Zastępca > Nadleśniczego > e-mail:{{ email }}<mailto: > {{ email }} > .gov.pl> | tel. +48 74 872 24 52, > +48 690 129 156 IP Cisco: 1311320| fax: +48 > 74 872 22 79 > [cid:image001.png@01D47693.86E28810] N a d l e ś n i c t w o > > J u g ó w 57-430 Jugów ul. Główna 149