AST
© 2
142) LASY PAŃSTWOWE - NADLEŚNICTWO SOBIBÓR
Sobibór, dnia ... A. października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Sobibór
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Sobibór
Sobibór 103, 22-200 Włodawa
Zm. spr.: ZG.0172.18.2.2017
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Sobibór (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1
w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie
informacji publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
FSC
www.fsc.org
FSC* C118909
Znak odpowiedzialnej
gospodarki leśnej
Lasy Państwowe — Nadleśnictwo Sobibór, Sobibór 103, 22-200 Włodawa
tel.: +48 82 571 98 11, fax: +48 82 571 98 59, e-mail: sobiborQlublin.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność
osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do
ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się
o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 6 września 2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2
u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy
niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.ip. uznano za
dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach
2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno
w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 24 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy
odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły
drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem
ztym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na
prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy
informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych
funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy
osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22'
Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi
wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną
w przywołanym powyżej art. 5Sust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych konsumentów
nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.'), do której przestrzegania
w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie zart. 3 ust. 1
u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów
samorządu terytorialnego oraz do państwowych ikomunalnych jednostek
organizacyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania
zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za
dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. W tym kontekście należy wskazać na trafne
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia
2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć, że prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych
osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne,
mających związek z pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach powierzenia
i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują
z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie
byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem
funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym
samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności
i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również
odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym
drewnem zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami.
Udzielenie tych informacjj w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie
tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy
przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego pojęcia,
z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te
z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie definiowania i relacji
wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”.
W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4
ustawy zdnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (dalej jako
„u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania
ich poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób
> Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on
wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach
drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą
(zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada
2015 r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość
decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji
m.in. oilości drewna przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen
jednostkowych i łącznych stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy
poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa,
o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową —
w zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego
zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL
LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie
dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe o nabywcach
takie jak:
-przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
—warunki sprzedaży,
-formy zabezpieczenia umów,
—harmonogramy realizacji umów,
—poziom cen
—masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego
załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść
umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa
1108/14, utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r.,
sygn. akt: | OSK 387/15.
Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048,
OSNC-ZD 2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK
582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn.
akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378
dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego
kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które
ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie
zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa PGLLP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie
utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając,
że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...]
października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony
i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących
zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla
PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż
odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych przesłankach
z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie
zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem
PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony
tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do
których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci -
strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich
poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także
tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży
drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod
adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie
się znim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich
zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na
tajemnicę przedsiębiorstwa PGLLP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje
z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę
zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający zart. 16 ust. 2 pkt 2 wzw. zart. 17 ust. 1 u.dii.p.
wskazuję:
« podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
« podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
NADLEZZNICZY
Nadleśniczy Nadleśnictwa Sobibór
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z
dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do
Nadleśniczego Nadleśnictwa Sobibór o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
niniejszej decyzji.