[Gryfino], dnia 24 października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Gryfino
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gryfino
UI. 1 Maja 4,
74-100 Gryfino
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Sprawa-3166Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Gryfino (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 wz związku
zart. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca ') złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) . informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) . informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia
tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2016r., poz. 1764 z późn. zm.
NiueIwunzol M 8MOqoSso 8uEp Ez 9euzn el Azajeu wejez 'f[euzoAziyj Kqoso [eujelyuoy I[oeyJAuspi
?somiizou Efep ndnyez elueuoyop waosfelwu z niuezelmod M EJUSLUINSUCYĄ OYSIMZEU | SIW|
„ UDAUIAOezZIueBIo yejsoupef YońujeuNWoY I yo4momisued op zeJo oBbsujeuojAie] npeziowes
moueBJo 'Uońmom]sued moueBio op dis alnso]s ŚMEJS[), :z! 'iIMOUEJs Aig]y "o'p'o'n | Jsnęg
HE z elupoSZz d] 19d łse[ 8uezelMoqoz IoSoulełeizp f[suozpemod USBLUEJ M ElueEGsz.]soz.Id
feiopj op '(„o'p'o'n,) ysAmoqoso yońuep sluoiyoo O 1 /66L Eludieis Gz Elup z AMej]sn
mosidezid sluszsnIeu AqOHMOUE]JS d] 1Dd PO oumeJp yuońoefemAqeu mołuswunsuocy UsAuep
eluslume[n 'd'Fp'n | "pz z Jsn Gg "ue fezAmod w/uejomAzid M kuolmołsAm [euzoijqnd ifoeuuojul
op ndsłsop Eluszoruej6o SyuEłsszid EMOMEJSN JsOJdM iIMouE]s Uońuzońzy q9so SOLU]EMAJd
'yońuzozij qoso »soujemAld wueimoq Aqołezsnieu dl 1Dd zezid Aomepoysolu/4 Usńuep
u elueludśjsopf] '(obsujim/o nsyspoy LEE HE nIuelLunzoJ M buewnsuoy oyel 'h) EMopomez
qnl EzoJjepodso6 ElosoulełeIzp z yo! nyzkimz zaq OUMSJP d1 19d PO AłAqeU 8IS81yo LUAUEZEYSM
em eJojj 'yoAuzofzij qoso ysńmoqoso UsAuep 'euM8Jp Moom/qeu 4]SI| AJOMEPOYSOIUĄĄ
feueludajsopn z sluszokł/M sel su0lupesezn lułod M sz 'Kze|eu Jezeysm logoufe|oy [ezsmueid /Ą
„ BMEJd wi obsob/nGnisązid
z elnuBAzei eoiolqdispezid qn euzońzij eqoso ApB 'nypedAzud zeuo 'loyunj eruem/uoy/m I
eluezieIMOd YSEyUNIEM O WĄJ m oyunj Yo4 weluelułed z yazbimz yońobfew 'euzoijqnd efoyuny
yońobiułed Yoeqoso o IMpeuuoju Azońjop 8lu 0] lu8Z9IUEJBQ "A2OIQAISPSZIA 80IULIGIEJ GN]
leuzońzy Aqoso H$OuUJEMAUQ BU npAjBZM 52 niuSZ3IUEJBO EBajpod leuzoljqnad 1TOEULOJU! OD OMEJA"
:wesidszid 4 z welmoq elupoGz 'd'rp'n z Jsng ue M SUEZEYĄSM EIUSZOIUEJÓO EU np3j6zm
sz feuzoijqnd Ibewuojul elusiudójsopn Awowupo op Amejspod Ezpouoez elsaJyez wAłejsozod M
'wswsid WAuq31po AoMEpoySOIUM su01ud34sopn EuE]SOZ efDEWIOJU! 9SUEZEĄSĄ
'((ouswunsuoy oyef) EMopomez qn| Ezolepodso6 elosou|EłeIzp z nyzeimz
zeq oumeip AAqeu e1ojy yoAńuzoązy qoso yoAmwoqoso UsAuep yeupe[ siuszobł/ M z
mooJolqpo 4si| eluepod zezudod '('1 /LOz Eludieis Le Elup op) ZLOZ '9L0Z 'SLOZ UDEREJ
M OUqOsO — ouMme.lp s8ueysAzn ołejsoz (euepszids) suezeyszid nuoy WĄ o lpeuuojuu (z
ZEJO (1 /L0Z Eludueis Lg Elup op) ZLOZ I 9LOZ
'GLOZ USEJE| M ouqoso EUMeJp sIM]olU$A|peN M oGsueysAzod (iogoll) siqzoi| o Ifoewuiojur (|
:AOMEPOYSOIU/M 8lusludójsopn simeud M sloledo soelnpleuz |
eu|jezozsndop ez oueuzn 'd'I'p'n mosidszud eqh81m$ M zijeue uoAupsqzelu niuszpemoJdaz.id od
"NĄSOIUM Eluszołz Elup po
sobiseltu z zu Azsznłp lu salyo Eu NYsoluM op 3Is ElUeMOYUNSO]SN op nulwuaj niusznłpsz.d o
'd'rp'n z 1snel He z elupoBz S0MEpoySOIUM EłEMOLLOJUIOd q] Od 1 ZL0Z'60' PO niup M
'auzońzij Aqoso AAq slu eumeJp IweosJoiqpo Wryef M
elseIjez m 'uosumelp LAueysńzn wsluemolepodso6 z UsAuezkimz mown Aueys (€
'MooJolqpo 4si| sluepod zezidod '(nysolum eluszołz Elup op) /LOZ '9LOZ
'GLOZ USBIE| M ouqoso — oUMaJp suEySsAZN OłE]soZ 8UEZEĄSZIA NWOY LĄ O sbeuuojur (z
'(nysolum eluszołz
elup op) ZLOZ 9L02 'GLOZ UDEJE| M ouqoso eumajp oBaueysAzod siqzol] o Sbeuuojur (|
.fEoefnufeqo feuzoijqnd ibewuoju! slusiudajsopn
O 8IS HOQIMZ EOMEpOYSOIUĄĄ U *ZLOZ'OL'bz niup Mm [rew-s eGoJp wAuejsezJjd LeIysoluU/M
AINAINGVSVZN
art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu
Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym
NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w
zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy
drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek
z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im
ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę
prywatności i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również odmowę
udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem zawartych
przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w
żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy
u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność
zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa
oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej jako
„u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w
celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie
uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów
Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004
r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna
dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II
1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora
Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr
1148378
'MQLN UDAJEMEZ 1988.) Z JSOJdM AokfeyluAm mołueUe.1U0y
ysioms Koluwefej Auoiyoo yszkimoqo eu I6emn z Ibeuwuojul elueludójsopn op euolumeJdn
1se[ sIu 41 1Dd lus]ez e Aoloiqóispszid Aoiuwelej Auolys0 op emeJd ul obeoeklnGn;sAzud z
ilemouG/zalz elu zsiumQl lo Koolqaispsziq 'Aoloiqaispszuid Aoluwefiej Uol Kuojyoo op omeud
el[nGn;sAzud mooJolqżispszid sniejs wńsoefecu eumeJp woom/qeu obszszAmod po eluze|ezsiN
„drpn z 1sn G "Ue z Yoeyuejsezjd yońAuolułods eu als eJsido
iloeuuojul [euemoysolum Blueludśjsopn emoWpo z! jezeyAm WAWes WA (| 'Bzolepodso6 9solem
Buzoeuz molueyejuoy fol I 41 T9Od BIP Ew ej efoeuuOjul zi ezeyńm zo) yef IwejusyeJjuoy z
lemojpuey Aoseldjodsm Apesez yońoblnufeqo ifoeuuojur osoujnod łDoZI]SEZ 'OMOM]SUEG
Ase] w4u$e] 8IM]SIEpodsosg) WAMOMISUEJ M EmMisIOIQAISpezid soiuwefe] YUońobimoueEjs
ioeuuojul elueludójsopn I Auolys0 IloeyjASe|j peSEZ Eluejejsn olmeids m [']uu u otoz
eylueizpzed [*] elup z weluszpbziez Hzpemoldm Auleleue68) JojysIAQ Io$oujnod Alnpeso.d [o]
sz 'obfeuzn 8IMEZSIEM M YSM nyoJAM w/Aus0woMEeJd [ezAmod wńuełomAzid M łeuzn z3) YE
losoujnod m suemAufzijn slujueMySSUu0Y ES 0) oGsoklndny o6amozeJopzey zeJo dl 1Od
emisJolqólspazid soluruefej kiIMouUEJSs sz "oye[ I og$owopelm feuzoijqnd op Su0luMe[n sezoyo/ op
Ałejsoz slu eumeup Kzepszids Uoemon m a]1eMEZ sfoeLJOJU! SMOłOBsZOZS SZ EIUSE[AM 41 1Dd
'EOMEpOYĄSOIU/Ą $Is EGsiqn 8J9]y o Ifoeuuojul Aoluwefe] M EIUEMOUDEZ Op 09 (Azepszids mown
U0.]S - MOUSUEJJUOĄ OB8[ ZEJO qd] 19d) MooJoIqdlspszuid E|OM Ełe]SOZ EuoluMe[n Auzoeuzoupel
I Auzoełejsop qosods M z! 'Xzajeu 9euzn IwesJolqsispszid E '41 19d Azp3lwod U2AUBJ8IMEZ
MOWN 988.) ZEJO UDAMOM]SUEd MOSE] oG2U|EJeU89) EJolySJAT 8b Ju EluszpEZIeZ op Eyluzokjez
obauełomod z Aobkfeyluim emsiolqdispszud Koluwefej selyez sezpemn eu stkfew 'Walez y
« MQJEMO] Uońuu! 9Soj! qn| Umeip oBbouepazids eseLU —
uses woizod —
'mQun jfoezi|eo/ AueJbououLey —
'moun eluezoeidzoqez AULOJ -
Azepsz/ds Iyuniem —
Azepezids moyuniem usiupoBzn Goaiqszid —
:yef enje] UoeomAqeu o emojobozozs eloeuULOjU! zelumOQ.l
yef mojuerjy Uońujobozozsod wńobzońjop 8ISolyez m YoAmojpuey ioelfooBeu | ifoyne moBlejezid
yluAm I Beiqezud 'ul'w bZojeu g] J9d M emjsuorgalspez.id s9iuweofej] YoŃobimoUEJS IOBULOJUI Op
87 /EZBySM EluszpEziez o68] op Z Ju nyluzobjez M „Emisiolqórspezid aoiuwelej Yońobimouejs
oeuuojui zeyńĄ” gp Ju sluszpkziez łepim I OLOZ Eyluerzpzed g Elup UJAMOMISUEJ
mose] Auleieue9 JojysJAq z! Jyej elejsozod Elogouzoijogo — wAuzo/jyej sluejs wńłelu]siez
M — EMmozon|jją Emsiolqalspszid Aoiuwefej ioiujep Aujewuoj j4edse eu $ez KzsMAZEMZ
AoJolqaispszud $oluwefej 9iMouEjs Eo wejłez e 'yuz'"n p 1sn LL Je m
emouu [elo]4 o 'emsuolqalspsz.d Aoluwefej |foluljsp (1usweje) pjadse Aujeajetu BlelułodAm ua9
worzod Kzo 'Moun ifoezijes1 AueJGououUeUy 'MQuwn eluszosidzeqez Auuoj 'Azepszids IjunJem
Azepszids MOyunIem uslupoGzn Geiqszid "uru wuńj m 'eumeip IweomAqeu z UseMOLUN M
8jiemMez oloeWJoju! amołoBbszozs zalumOJ sz logomijdjem eGajn elu elosysłuoy WA M
'woomAqeu yokujobszozsod o8q0m
UoAueMoSsojs UsAuzobĄ | UoAMOy]SoUpel us9 ZEJO Joliupod Auep zszid ndnyez op oBauojelzpAz.d
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach
z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co
więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP
we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drewna
stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP_ jest publicznie dostępny pod adresem
internetowym http://drewno zilp.lasy.qov. l/drewno/, co umożliwia zapoznanie si i
Wnioskodawcę _i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec
drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
u podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
NADLEŚNICZGG
Ż ŚŹĄFINO
Nadleśniczy Nadleśnictwa Gryfino
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Gryfino o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.