ol.obl, ZGU| 80RU
Elbląg, dnia 17 kwietnia 2024 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska z dnia 27 marca 2024 r. 6 udzielenie informacji publicznej, na podstawie
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst
jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy Polskiego pajaki
Łowieckiego w Elblągu odmawia udostępnienia:
l. sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata
gospodarcze 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, aBaLizÓna, 2022/2023
(5 ostatnich lat )
2. uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, pódjętych w okresie
01.01.2023-25.03.2024 ,
3. informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy
dokonywał darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych
4. zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej .od 2020 r. do 2023 r., za
lata gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone
zostały w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego
Związku Łowieckiego (dalej zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. l pkt
5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. | pkt 5 ustawy o dostępie do informacji
publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze
publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty
reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania
publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne; w których
Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu
gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu
przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. | ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi,
że udostępnieniu pódlega informacja publiczna. W art. I ust. I ustawy
zdefiniowano informację publiczną jako każdą informację o sprawach
publicznych. Art. I ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej zastrzega
zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw określających
odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. I ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo
łowieckie (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki
jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę
łowiecką poprzez hgdowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej
ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące
zasady gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do
gospodarki finansowej Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia
wniosek, że nie można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia
się organom administracji. W konsekwencji nie każda informacja będąca w
dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego funkcjonowania będzie informacją
publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy Prawo łowieckie, lecz
tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r.,
sygn. akt I OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14).
Tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie
publicznej, co oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać należy za dane
niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. | ust. | ustawy o dostępie do
informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP,
wskazującym, że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności
organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to
obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek
organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o
działalności osób i jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby
pełniące funkcje publiczne oraz samorządy gospodarcze i zawodowe -
przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od wskazanych w art. 4 ust. 1
pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów można żądać
innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę
informacyjną tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny
(patrz: wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym
określił ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań
tego PZŁ należy:
I) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i
samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami
społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju
populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej
łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych; *;'
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku
Łowieckiego prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarneżo sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkujsnia 9 w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego; |
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o
tematyce łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania
zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych;
lla) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art.
35 ust. I i 2 ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego
Związku Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego,
składek członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów z działalności
gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego Związku
Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów
statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy
tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega
podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji
publicznej, gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań
publicznych wskazanych w przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem
publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej
może Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do
Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie
sprawy.
ŁOWCZY a aieicu
Zarządu Okręgówągo
mgr inż.
........................że ża eoeoece
Łowczy Okręgowy