- Jawność w spółkach komunalnych
- Jawność w spółkach komunalnych #1713
Jawność w spółkach komunalnych #1713
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację przez KatarzynaBatkoToluc
Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:
1. Czy spółka prowadzi BIP?
1.1. Jeśli tak, to prosimy o podanie linku do BIP spółki.
1.2. Prosimy o podanie daty ostatniej aktualizacji strony BIP spółki.
1.3. Czy spółka publikuje dokumenty z prac organów (protokoły z rad nadzorczych, posiedzeń zarządów)? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
1.4. Czy spółka publikuje wyniki kontroli zewnętrznych realizowanych przez uprawnione podmioty? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
1.5. Czy spółka publikuje wyniki kontroli wewnętrznych prowadzonych przez organy spółki? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.2. Czy spółka prowadzi rejestr umów?
2.1. Jeśli tak, to czy spółka publikuje rejestr umów? Prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.3. Czy spółka posiada procedury zamówień z wolnej ręki?
a) Tak
b) Nie4. Czy spółka posiada procedury przyznawania dotacji/darowizn/stypendiów/sponsoringu?
a) Tak
b) Nie5. Czy spółka publikuje informacje o przyznanych dotacjach/darowiznach/stypendiach/sponsoringu? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.6. Czy spółka publikuje sprawozdania finansowe? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.7. Jakie były przychody spółki w 2019 r.? Prosimy o podanie kwoty.
8. Jaka była strata spółki w 2019 r.? Prosimy o podanie kwoty.
9. Jaka była łączna wysokość części stałej wynagrodzenia wypłaconej członkom organu zarządzającego w 2019 r.?
10. Jaka była łączna wysokość części zmiennej wynagrodzenia wypłaconej członkom organu zarządzającego w 2019 r.?
11. W jakim stopniu (procentowo) zostały zrealizowane cele zarządcze spółki na 2019 r.?
12. Czy uchwała w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków organu zarządzającego, dotycząca 2019 roku, została opublikowana? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.13. Czy w 2019 r. spółka kupowała reklamy, ogłoszenia lub teksty sponsorowane w mediach?
13.1. Jeśli tak, to jakie były wydatki spółki na promocję w mediach w 2019 r., o której mowa w poprzednim pytaniu?14. Czy w 2019 roku radni realizowali w spółce uprawnienia, przewidziane w art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym? [uzyskiwanie informacji i materiałów, wstęp do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wgląd w działalność (...) spółki]
15. Czy w 2019 roku spółka przyznawała dotacje/darowizny/stypendia/sponsoring?
a) Tak
b) Nie16. Prosimy o podanie adresu skrzynki ePuap Państwa spółki.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres: {{EMAIL}} UWAGA: prosimy o to, by nie zmieniać podanego adresu.
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Odp. na wniosek o informację przez Zieleń Miejska Sp. z o.o.
Załączniki
- image001.jpg
- Działalność_ZM_2019.doc
ŹM
ua
Zieleń Miejska
INFORMACJA
z działalności przedsiębiorstwa
Zieleń Miejska Spółka z o.o.
w Bielsku-Białej
za rok 2019
30 kwiecień 2020
Podstawowe dane o Spółce:
Nazwa Spółki : ZIELEŃ MIEJSKA Spółka z o.o.
Adres : Aleja Armii Krajowej 132
43 - 316 Bielsko – Biała
Tel / Fax 33 / 814 26 53; 33 / 814 26 54: 33 / 814 55 07.
Forma Spółki : Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadająca
osobowość prawną zgodnie z prawem polskim.
Geneza Spółki :
Spółka powstała z części majątku zlikwidowanego
Przedsiębiorstwa Państwowego “Zarządu Zieleni Miejskiej”
w Bielsku – Białej na mocy:
– Uchwały Rady Miejskiej w Bielsku – Białej z dnia
16.01.1992 r
nr XXVIII / 221 / 92
– Zarządzenia nr 97 / 91 Zarządu Miasta z dnia
02.09.1991r.
– Zarządzenia nr 144/92 Zarządu Miasta z dnia
20.01.1992r.
Spółka zarejestrowana została dnia 09.03.1992 roku w Sądzie Rejonowym w
Bielsku -Białej pod numerem RHB1730 Rejestru Handlowego.
W dniu 24.08.2001 roku Postanowieniem Sądu Rejonowego w Bielsku – Białej
Spółka wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem :
KRS 0000038284
Numer statystyczny 070030156
Numer NIP 547-005-04-46
Kapitał zakładowy 1 984 000,00 zł
Skład Zarządu i Rady Nadzorczej:
Zarząd działał w składzie:
Aleksander Adamiec – Prezes Zarządu
Rada Nadzorcza działała w składzie:
Andrzej Jurkiewicz - Przewodniczący do dnia 23.04.2019 r.
Kazimierz Kamiński - Przewodniczący od dnia 24.04.2019 r.
Krystyna Buzikiewicz - Zastępca Przewodniczącego do dnia 19.03.2019 r.
Małgorzata Bonczek - Dąbal - Zastępca Przewodniczącego od dnia 20.03.2019
r.
Janina Kuropatwa - Sekretarz do 23.04.2019r.
Krzysztof Włosiński - Sekretarz od 24.04.2019r.
Zakres prowadzonej działalności:
Zakres działalności Spółki z o.o. Zieleń Miejska nie uległ zmianom.
Spółka poprzez swoje działy kontynuowała działalność w zakresach :
– produkcji i sprzedaży ozdobnego materiału szkółkarskiego (dział PR),
– budowy i pielęgnacji terenów zieleni (dział TZ),
– administrowania lasem komunalnym (dział LK),
– zarządzania cmentarzami komunalnymi oraz wykonywania kompleksowych
usług pogrzebowych (dział ZC),
– marketingu i sprzedaży artykułów ogrodniczych (dział MS),
Zatrudnienie w Spółce w 2019 roku wynosiło przeciętnie 43,2 etatów.
Na dzień 31.12.2019 r. zatrudnione były 44 osoby, w tym w niepełnym
wymiarze czasu pracy 3.
Działalność Spółki na przestrzeni 2019 roku w poszczególnych działach:
- Dział Produkcji Roślinnej.
1 Dział liczył 7 stałych pracowników i dysponował gruntami o łącznej
powierzchni 21 ha. Uprawa gruntowa roślin ozdobnych odbywała się na
czterech polach: przy Al. Armii Krajowej oraz przy ul. Gościnnej, Falistej
i Portowej. Na terenie bazy przy Al. Armii Krajowej 132 znajduje się całe
zaplecze produkcyjno – socjalne. Produkcją objętych było ponad 25 gatunków
drzew i krzewów, w tym 25 odmian iglastych i 22 odmiany liściastych tj.
kilkakrotnie mniej niż w latach minionych. Jest to wynik podjętych już
wcześniej przez Zarząd działań, mających na celu dostosowanie się do
potrzeb rynku. mających na celu zwiększenie wielkości partii produkcyjnej,
a tym samym obniżenie jednostkowych kosztów produkcyjnych oraz
umożliwiających w przyszłości oferowanie naszych produktów dużym, hurtowym
odbiorcom. Poza tym sukcesywnie zwiększany jest udział roślin szczepionych,
jak również roślin dostępnych cały sezon wegetacyjny tj. w pojemnikach. W
roku sprawozdawczym dokonano znacznego bo ponad trzykrotnego powiększenia
produkcji pojemnikowanej, która pozwala na prowadzenie sprzedaży materiału
od wczesnej wiosny do samej zimy. Wiąże się to jednakże znacznymi wydatkami
na: pojemniki, urodzajną ziemię ogrodniczą, torf, nawozy, matę ogrodniczą i
robociznę związaną z pozyskaniem roślin z gruntu. Z drugiej jednak strony
taki sposób produkcji znacząco obniża koszty prac pielęgnacyjnych podczas
wzrostu roślin, jednakże wymaga stosowania systemu nawadniającego. W
okresie zimy produkcja prowadzona była na terenie szklarni, gdzie
przeprowadzano rozmnażanie wegetatywne roślin, jak również odbywało się
uszlachetnianie czyli szczepienie cennych odmian na podkładkach. Poprawy
wyników ekonomicznych z tej części naszej działalności należy się
spodziewać dopiero w latach następnych, tj. po aklimatyzacji rośli
przesadzonych do pojemników ze znacznie ograniczonym systemem korzeniowym.
Proces przekształcania produkcji wg. powyższego modelu jest sukcesywnie
kontynuowany. Prowadzony jest w tempie wynikającym z wielkości powstających
powierzchni produkcyjnych po wyprzedaniu rosnącego na nich materiału
roślinnego oraz możliwości produkcyjnych działu.
Odbiorcami naszej produkcji roślinnej byli: klienci indywidualni,
firmy zakładające ogrody oraz dział Terenów Zieleni naszej Spółki,
wykonujący między innymi nasadzenia uzupełniające na terenie naszego
miasta.
- Dział Terenów Zieleni.
Dział Terenów Zieleni liczył śr. 8 osób i zajmował się usługami w
zakresie budowy oraz pielęgnacji ogrodów i terenów zieleni wraz z usługami
sprzętem ogrodniczym.
W 2019 roku 67,27 % przychodów dział TZ uzyskał na podstawie
zawartych umów z Gminą Bielsko-Biała wykonując zadania na terenach zieleni
miejskiej.
Dział Terenów Zieleni posiada liczne atuty, takie jak:
• pełna dyspozycyjność i mobilność przy obsłudze zieleńców przez cały okres
trwania umowy,
• prowadzenie prac systematycznie, planowo i na bieżąco w zależności od
potrzeb,
• wykwalifikowana kadra kierownicza jak i pracownicza,
• wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu prac ogrodniczych – od projektu,
przez budowę, po konserwację zieleńców z uwzględnieniem specyfiki
miejskiej,
• własne zaplecze transportowe i park maszyn specjalistycznych,
• własne szkółki roślin iglastych i liściastych dostosowanych do lokalnych
trudnych warunków klimatyczno – glebowych,
• szerokie spektrum działania, od drobnych prac ogrodniczych i
porządkowych, po wysoko specjalistyczne np. wycinki, cięcia pielęgnacyjne
drzew - również metodą alpinistyczną i w trudno dostępnych miejscach
oraz dekoracja miasta flagami i choinkami świątecznymi.
Niestety Dział TZ naszej Spółki funkcjonuje na trudnym rynku,
konkurując z licznymi niewielkimi firmami, pracującymi na zupełnie innych
zasadach prowadzenia działalności gospodarczej.
Dzięki temu, iż Dział Terenów Zieleni ma opinię solidnego i
kompetentnego wykonawcy, posiada rzeszę stałych klientów i pozyskuje
nowych. Na wyniki ekonomiczne tego działu znaczący wpływ mają niskie ceny
jednostkowe w tym sektorze usług, nieprzewidywalny przebieg pogody i
trudności w pozyskiwaniu sumiennych, wykwalifikowanych pracowników.
Wprowadzanie nowoczesnego specjalistycznego sprzętu, spowoduje
zmniejszenie nakładów pracy ludzkiej i zwiększy możliwości działu oraz
poszerzy ofertę usług, które Spółka będzie mogła wykonywać na rzecz Miasta.
W omawianym okresie Spółka dla potrzeb tego działu zakupiła, mini samochód
ciężarowy marki Piaggio, który ze względu na rozmiary i ciężar idealnie
nadaje się do prac porządkowych na terenach miejskich parków oraz samochód
Renault Kangoo ZE o napędzie w pełni elektrycznym do dyspozycji
kierownictwa Spółki, służący do nadzorowania wszelkich prac czy też
przygotowania ofert na terenie naszego miasta.
Ponadto dział dysponuje specjalistyczną maszyną do wykopywania drzew
typu HOLMAC, umożliwiającą pozyskiwanie materiału roślinnego wraz z
właściwą bryłą korzeniową z pól produkcyjnych w sposób mechaniczny jak
również przesadzanie drzew o dość znacznych rozmiarach, poszerzając paletę
naszych usług. W rejonie naszego miasta jesteśmy jedną z nielicznych firm
oferującą usługi mechanicznego przesadzania drzew.
W roku minionym wykonywaliśmy usługi na rzecz Miasta w zakresie
konserwacji, pielęgnacji i utrzymania parków zieleńców i skwerów wraz z
placami zabaw, w rejonach II i VIII o łącznej powierzchni 25,5 ha, co
stanowi 50,7 % powierzchni ogółem objętych tymi pracami. Trzeba w tym
miejscu odnotować fakt, że w roku sprawozdawczym nastąpiło podniesienie
poziomu standardu utrzymania terenów zieleni miejskiej, co nie umknęło
obserwatorom przestrzeni publicznych oraz zostało wyrażone w wielu opiniach
a nawet podziękowaniach dla władz samorządowych z Panem Prezydentem na
czele. Jednakże fakt ten miał negatywny wpływ na osiągnięte na tym polu
wyniki finansowe przez dział Trenów Zieleni. Mimo zastosowania
profesjonalnych narzędzi pracy, motywacyjnego systemu wynagradzania
pracowników, wytężonego nadzoru nie byliśmy w stanie zbilansować
przychodami kosztów działalności w tym zakresie. Ponadto wykonaliśmy
kompleksowo zagospodarowania terenów zielonych przy Rzeźbie Studia Filmów
Rysunkowych – Pampalini, przy Dworcu PKP w Oświęcimiu jako podwykonawca
BPBP z Bielska Białej, przy ul. Rychlińskiego i na Błoniach jako
podwykonawca firmy Strabag, jak i wykonaliśmy szereg prac na zlecenie FCA
FIAT Gestin. W celu poszerzenia palety naszych usług, w okresach
zmniejszenia natężenia prac ogrodniczych przeszkolono 3 pracowników w
zakresie: prawa jazdy kat C (w tym 1 os. C+E), obsługi podestu ruchomego,
pilarz – drwal, celem pełnego wykorzystania zakupionej końcem 2018 roku
zwyżki na podwoziu samochodu ciężarowego MAN. Zakupiono cały szereg
drobniejszego sprzętu takiego jak: wydajna kosiarka bijakowa Zanon
przystosowana do naszych ciągników ogrodniczych Goldoni, zbieraczki do
skoszonej trawy do naszych kosiarek typy Rider, tablica drogowa LED do
prowadzenia prac w pasie drogowym w godzinach nocnych i inne.
- Dział Lasu Komunalnego.
Las Komunalny to obszar o powierzchni 471 ha, położony w granicach
administracyjnych miasta w jego południowej części. Główny kompleks
„Cygański Las” od zachodu graniczy z gruntami Nadleśnictwa Bielsko, a od
południa z miejscowością Bystra.
Ponadto do administrowanego lasu należą kompleksy leśne :
– uroczysko Przegibek – Straconka
– uroczysko Krzemieniówka
– uroczysko Łysa Góra
Administracja lasem komunalnym prowadzona jest przez trzy osoby,
oparta jest o stosowną umowę i obejmuje prace z zakresu hodowli, ochrony,
użytkowania, inżynierii leśnej i ochrony przeciwpożarowej. Wszelkie
działania są prowadzone na podstawie Planów Urządzania Lasu, sporządzanych
na okres 10 lat przez Biuro Urządzania Lasu, na wniosek właściciela. W
oparciu o te dokumenty przygotowane są corocznie wnioski gospodarcze
zatwierdzane przez Inspektora nadzoru i właściciela czyli Gminę Bielsko
–Biała. Aktualne Plany Urządzania Lasu obowiązywać będą do 31.12.2020r.
W lesie komunalnym występują głównie drzewostany mieszane z przewagą
buka i świerka. Świerk pochodzenia obcego cierpi od szkód wyrządzanych
przez kornika, opieńkę i silne wiatry, stąd konieczność sukcesywnej
przebudowy struktury lasów.
Środki na realizację zadań, ujętych w sporządzanych przez
administratora wnioskach gospodarczych, Spółka otrzymuje od właściciela, a
ich wysokość uzależniona jest od zgłaszanych przez Spółkę potrzeb i
konstrukcji budżetu Gminy Bielsko – Biała. W grudniu 2017 roku miały
miejsce ogromnych rozmiarów wiatrołomy, niespotykane w latach minionych.
Usuwanie skutków tych wichur prowadzone było w 2018 i 2019 roku.
- Dział Cmentarzy Komunalnych i Zakładu Pogrzebowego.
Utrzymanie cmentarza należy do zadań własnych Gminy. Zgodnie z Ustawą
„O samorządzie gminnym” i Ustawą „O cmentarzach i chowaniu zmarłych” jest
to działalność „ non profit”. Dział liczy 13 osób.
W myśl podpisanej umowy, Zieleń Miejska przejęła to zadanie na
zasadach samofinansowania, tzn. z opłat pobieranych za miejsca na
cmentarzu pokrywane są bieżące koszty utrzymania cmentarza, bez ponoszenia
kosztów inwestycji i remontów.
Głównym składnikiem przychodów cmentarza są opłaty pobierane na
podstawie obowiązującego cennika uchwalonego przez Radę Miejską, który jest
corocznie waloryzowany o wskaźnik inflacji.
Na terenie miasta znajduje się 26 cmentarzy, z których dwa są
cmentarzami komunalnymi, dwa to cmentarze o charakterze pamiątkowym, jeden
wojskowy a pozostałe to cmentarze parafialne.
Oba cmentarze zarządzane są w oparciu o umowę użyczenia, w myśl
której, do podstawowych obowiązków zarządcy należy:
• wykonywanie prac konserwacyjno - pielęgnacyjnych,
• ponoszenie kosztów zarządu i administracji,
• ponoszenie kosztów usług tj. opłat za dostawę wody, energii
elektrycznej, wywozu nieczystości,
• informowanie właściciela o konieczności wykonania niezbędnych
remontów budynków i budowli cmentarza w zakresie rzeczowym i finansowym,
które będą pokrywane z budżetu Gminy Bielsko – Biała.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwowany jest sukcesywny wzrost
udziału pochówków urnowych w stosunku do wszystkich pochówków na
cmentarzach komunalnych i wynosi obecnie ponad 51%. Nasz zakład w zakresie
kremacji korzysta głównie z usług firmy z Żor. Tego typu pochowania
umożliwiają dochowywanie prochów zmarłych do istniejących grobów, bez
zachowania 20 letniego okresu nienaruszalności grobu. Odnotowano również
wzrost liczby pochowań urnowych na cmentarzach parafialnych.
Biorąc pod uwagę obecną ilość pochowań oraz fakt, że ok. 20% z nich
odbywa się do istniejących grobów oraz wzrastającą liczbę pochowań
urnowych, szacujemy, iż miejsc na cmentarzu powinno wystarczyć na ok. 5
lat.
W latach 2011 – 2019 odbyło się od 431 do 558 pochowań rocznie, w tym
345 urnowych w 2019 roku co stanowi 62 % pochowań ogółem. Tak więc łącznie
na obu cmentarzach komunalnych dokonano 631 pochowań, w tym 387 urnowych
tj. 61,3%.
Spółka z o.o. Zieleń Miejska, zgodnie z umową użyczenia, zapewnia
bieżące utrzymanie cmentarzy na możliwie najwyższym poziomie, dostosowanym
do uzyskanych wpływów z tytułu opłat cmentarnych.
Corocznie w sprawozdaniu z działalności cmentarzy dla Urzędu
Miejskiego przedstawiane są wyniki działalności, jak również problemy
związane z utrzymaniem oraz zestawienie koniecznych do przeprowadzenia
remontów, które wykraczają poza kompetencje Spółki.
Zieleń Miejska oprócz zarządzania cmentarzami komunalnymi świadczy
również kompleksowe usługi w zakresie organizowania ceremonii pogrzebowych.
Zakład pogrzebowy Spółki w chwili obecnej ma ok. 15% udziału w lokalnym
rynku usług funeralnych.
Najważniejszym elementem pozyskiwania klientów jest wysoki standard
usług oraz kompleksowa pomoc w załatwianiu spraw związanych z pochówkami.
Spółka dysponuje stosownymi pomieszczeniami obsługi klienta oraz
magazynem z dużym asortymentem towarów. Ponadto Zakład pogrzebowy dysponuje
dwoma (a od grudnia 2019 r. trzema) karawanami marki Mercedes i wykonuje
usługi na najwyższym poziomie.
- Dział Marketingu i Sprzedaży.
Dział MS oprócz prowadzenia całości zagadnień związanych z reklamą
Spółki, polegającą na przygotowywaniu i zlecaniu wykonania wszelkich
materiałów reklamowych, dba o właściwy wizerunek Spółki w mediach.
Przygotowuje i przeprowadza już cykliczne akcje marketingowe, jak również
współpracuje z pozostałymi działami w sferze realizacji ich potrzeb w
zakresie działań marketingowych.
W pawilonie handlowym prowadzona jest sprzedaż materiału roślinnego
własnego jak i towarów obcych, takich jak: nasiona, nawozy, podłoża do
uprawy roślin, kwiaty doniczkowe, drobne narzędzia ogrodnicze, środki
ochrony roślin do zwalczania chorób, szkodników oraz chwastów. W 2019 roku
w dalszym ciągu powiększono oferowany asortyment materiału roślinnego
pochodzącego od nowych dostawców w związku z ograniczaniem wielkości
asortymentu własnej produkcji.
Poza tym Kierownik tego działu zajmuje się oferowaniem,
kontraktowaniem i nadzorem wspólnie z kierownikami działów Terenów Zieleni
i Produkcji Roślinnej realizowanych kontraktów z profesjonalnymi podmiotami
takimi jak: BPBP (bielska Przemysłówka), Strabag, Eurovia, Gesting FCA
(FIAT), i inne.
Działalność Zarządu Spółki na przestrzeni 2019 roku.
W zakresie sprzedaży w sklepie ogrodniczym, w kalendarz naszych działań
na stałe wpisał się szereg akcji marketingowych mających na celu
zwiększenie sprzedaży materiału szkółkarskiego tj. wiosenny kiermasz,
jesienny kiermasz, sprzedaż drzewek świątecznych, które były szeroko
propagowane w prasie, lokalnej stacji radiowej a także poprzez umieszczenie
na terenie miasta licznych banerów. Na terenie ekspozycji zewnętrznej
doskonale sprawdza się system automatycznego nawadniania roślin. Dokładamy
wszelkich starań by oferowane przez nas towary były najwyższej jakości a
asortyment pozwalał zadowolić każdego klienta. W związku z tym paleta
wyrobów i towarów poszerza się z każdym rokiem. Dbamy również o otoczenie
pawilonu handlowego by było inspiracją dla klientów zakładających swoje
własne ogrody.
W zakresie działalności działu Terenów Zieleni, dokonano zakupu
profesjonalnej kosiarki bijakowej Zanon, samochodu mini-ciężarowego,
zbieraczek do skoszonej trawy i innego profesjonalnego sprzętu, poszerzając
w ten sposób wachlarz naszych usług oraz umożliwiając wzrost wydajności
pracy i zdolności przerobowych firmy. W roku sprawozdawczym Spółka
wystartowała między innymi w przetargu na przebudowę ogrodu jordanowskiego
pomiędzy ulicami Zieloną i Broniewskiego. Zadanie wymagało utworzenia
konsorcjum czterech firm na czele z naszą Spółką. Po intensywnych pracach
przygotowawczych złożona została przez konsorcjum oferta na ponad 6 mln.
zł, która w postępowaniu prowadzonym przez Urząd Miasta uzyskała najwyższą
ocenę. Jednakże ze względu na fakt, iż najlepsza oferta znacznie
przekroczyła kwotę jaką Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zadania,
postępowanie przetargowe zostało unieważnione. Wykonanie przez Spółkę tak
dużego zadania wraz z konsorcjantami spowodowałoby znaczną poprawę
osiąganych w latach minionych wyników finansowych zarówno w parametrze
przychodów jak również zysku z prowadzonej działalności. Niestety w
powtórzonym postępowaniu przetargowym na to zadanie konsorcjum złożyło
ofertę, która uzyskała drugą lokatę. W międzyczasie nie braliśmy udziału w
innych znaczących postępowaniach ze względu na ograniczone zdolności
wykonawcze. Nie mniej jednak dział TZ wykonywał usługę utrzymania terenów
zielonych dla miasta na obszarze stanowiącym 50,7 % powierzchni objętych
tymi pracami.
W zakresie działalności działu Produkcji Roślinnej, sukcesywnie
rozbudowujemy zakres produkcji pojemnikowanej, umożliwiającej sprzedaż
materiału roślinnego przez cały sezon.
W związku z tym zużycie wody do podlewania roślin sukcesywnie rośnie,
dlatego przygotowujemy się do tego poprzez planowanie wykonania zbiornika
na wody opadowe a w razie potrzeby przewidujemy budowę studni głębinowej.
Ze względu na słabe wyniki finansowe w pierwszym półroczu okresu
sprawozdawczego, wstrzymano tempo prowadzenia prac w zakresie zmiany
sposobu produkcji roślin, a uwolnione w ten sposób możliwości przerobowe
zostały skierowane do wykonywania zakontraktowanych prac ogrodniczych przez
dział Marketingu i Sprzedaży na terenie Bielska Białej i okolic oraz w
Oświęcimiu.
W zakresie administracji Lasami Komunalnymi, prowadzono działalność
zgodnie z zatwierdzonymi przez Prezydenta wnioskami gospodarczymi na rok
2019. W grudniu 2017 roku, nastąpiły niespotykane dotąd szkody wywołane
wichurami. W związku z tym, podjęto szereg działań rozpoczętych w 2018 roku
a kontynuowanych przez cały 2019 polegających przede wszystkim na usuwaniu
wszelkich zagrożeń dla ludzi i mienia a następnie na odtwarzaniu
drzewostanu, który bardzo mocno ucierpiał podczas wichur. Prowadzono
również intensywne prace na ciekach wodnych i elementach małej retencji na
obszarach leśnych by minimalizować skutki nawalnych deszczy dla rejonów
przylegających do lasów miejskich. Na potrzeby tego działu zakupiono niemal
nowy samochód terenowy marki Suzuki Jimny w miejsce takiego samego ale
bardzo już wysłużonego. Prace leśne wykonywane są przez Wykonawcę
wyłonionego przez Spółkę w procedurze zamówienia publicznego. Wykonawca
wykonuje prace bez zastrzeżeń, zgodnie z wytycznymi, terminowo, przy
zachowaniu ustalonych zasad BHP.
W zakresie zarządzania cmentarzami komunalnymi, ze względu na
systematyczne zmniejszanie się wolnej przestrzeni do wykonywania pochówków,
zarząd po uzyskaniu pozytywnej opinii Pana Prezydenta, podjął działania
mające na celu zrealizowanie budowy instalacji do spopielania zwłok.
Zgodnie z zapisami Umowy Spółki w §7, przedmiotem przedsiębiorstwa Spółki
zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest m. in. pkt 26. - 96.03.Z -
Pogrzeby i działalność pokrewna, która obejmuje m. in. grzebanie i
kremację zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz usługi powiązane. Potwierdzenie
tego stanu rzeczy znajdujemy również w zapisach KRS Dział 3 rubryka 1 –
Przedmiot działalności. Oznacza to, że budowa instalacji do spopielania i
jej eksploatacja mieści się w przedmiocie działalności Spółki i nie wymaga
jego rozszerzenia. W związku z tym, że uzyskana w toku działań opinia
Wydziału Urbanistyki w zakresie możliwości realizacji budowy w istniejącym
budynku kaplicy była negatywna, Zarząd podjął działania, których skutkiem
jest zmiana m.p.z.p. która nastąpiła w styczniu 2018 roku, umożliwiająca
lokalizację linii do spopielania zwłok w istniejącej kaplicy na cmentarzu w
Kamienicy. W zakresie możliwości finansowych spółki na realizację tego
zadania, Zarząd uzyskał zgodę Prezydenta Miasta na sprzedaż części naszych
nieruchomości, które nie stanowią uprawnego kompleksu i nie są
wykorzystywane do celów produkcyjnych. Sprzedaż nastąpiła w II kwartale
2018 roku. Uzyskane w ten sposób środki finansowe zostaną przeznaczone na
realizację omawianego zadania. W marcu 2019 roku uzyskano pozwolenie na
budowę instalacji przystąpiono do przygotowywania dokumentacji przetargowej
na dostawę i montaż instalacji do spopielania zwłok. W związku z tym, że
priorytetem było zawarcie umowy na instalację spełniającą najwyższe
standardy ekologiczne jak i jakościowe, postępowanie było dwukrotnie
unieważniane. Dopiero w trzecim postępowaniu, które zostało zakończone już
w 2020 roku został osiągnięty zakładany cel. Poza tym w ramach prowadzenia
działalności cmentarnej i pogrzebowej staramy się utrzymać wysoki poziom
usług. Wykonano kolejny etap prac remontowych i modernizacyjnych w budynku
administracji cmentarzami oraz zakupiono trzeci karawan pogrzebowy, ze
względu na dodatkowe zapotrzebowanie wynikające z zawartej umowy z Bielskim
Centrum Onkologicznym na usługę transportu osób zmarłych. Staramy się
poprawiać poziom segregacji odpadów na terenie cmentarza ale mimo
posiadania wszelkiego rodzaju pojemników na odpady segregowane, efekty są
niezadawalające.
W związku z wejściem w życie ustawy o e-mobilności spółka zakupiła
pierwszy całkowicie elektryczny samochód osobowo ciężarowy marki Renault
Kangoo ZE do wykorzystania głównie na terenie miasta. Pierwotnie
poszukiwany był elektryczny karawan ale w związku z brakiem możliwości na
razie takiego pojazdu został zakupiony wyżej wymieniony do realizacji
działań podejmowanych przez dział Terenów Zieleni.
Spółka nasza również wypełniła swoje obowiązki ustawowe i zarejestrowała
się w stosownej bazie wytwórców odpadów tzw. BCO.
Omówienie wyników finansowych Spółki w 2019 roku.
W 2019 roku Spółka zanotowała poziom przychodów netto ze sprzedaży i
zrównane z nimi w wysokości 6 013 tys. zł. przy kosztach działalności
operacyjnej na poziomie 6 069 tys. zł. Przełożyło się to na osiągnięcie w
2019 roku niewielkiej straty ze sprzedaży w wysokości 56 tys. zł. Jednakże
po uwzględnieniu wszystkich przychodów i kosztów operacyjnych a także
finansowych oraz po uiszczeniu należnego podatku dochodowego Spółka
zamknęła rok stratą netto w wysokości 115 tys. zł.
Wartość kapitałów Spółki na dzień 31.12.2019 r. po uwzględnieniu
proponowanego pokrycia straty z kapitału zapasowego wynosiła: 4 041 tys.
zł.,
- w tym kapitał podstawowy 1 984 tys. zł.
Spółka na bieżąco finansowała swoją działalność, nie miała zaległości
wobec organów podatkowych i ZUS, utrzymywała płynność finansową. Spółka
dokładała starań by racjonalnie wykorzystywać posiadany majątek. W roku
2019 przychody Spółki z tytułu najmu i dzierżaw posiadanego majątku
wyniosły 338 tys. zł.
Planowane działania perspektywiczne.
• Zainstalowanie linii do spopielania zwłok w istniejącej kaplicy na
cmentarzu komunalnym w Kamienicy poprzez wykonanie niezbędnych prac
budowlanych oraz realizację dostawy z montażem urządzeń. Planujemy
również wyłonić dostawcę leasingu na zakupione urządzenia.
• Kolejne powtórzenie w roku 2020 akcji marketingowych, takich jak:
Kiermasz Wiosenny, Kiermasz Jesienny oraz przedświąteczna sprzedaż
choinek.
• Kontynuacja i poszerzanie współpracy z dużymi firmami budowlanymi oraz
drogowymi w zakresie budowy przestrzeni zielonych wokół powstających
inwestycji.
• Zmiana profilu produkcji materiału szkółkarskiego w oparciu o stany
magazynowe, dokonane analizy sprzedaży oraz trendy na rynku roślin
ozdobnych oraz przy zastosowaniu dedykowanego oprogramowania.
• Kontynuowanie działań mających na celu zwiększenie udziału produkcji
pojemnikowanej wraz z rozbudową koniecznego do tego systemem nawadniania
roślin poprzez budowę zbiornika retencyjnego na wody opadowe i ewentualną
budowę studni głębinowej.
• Budowa dróg wewnętrznych o podwyższonej nośności w celu dalszej
mechanizacji produkcji roślinnej.
• Realizacja części zadań wykonywanych w dziale Lasy Komunalne przez
pracowników Spółki, ograniczając tym samym podwykonawstwo w tym zakresie.
• Planuje się powiększenie ekspozycji zewnętrznej tzw. Wystawnika w celu
utrzymania dynamiki sprzedaży w pawilonie handlowym.
• Przeprowadzenie koniecznych remontów zabudowań gospodarczych i
mieszkalnych w celu poprawy ich stanu technicznego.
• Doposażenie pracowników w niezbędny sprzęt oraz przeprowadzenie
odpowiednich szkoleń w celu umożliwienia wykonywania drobnych robót
budowlanych w zakresie remontu i budowy ścieżek, alejek, chodników i
placów zabaw.
Tempo i osiągany poziom realizacji powyższych zamierzeń, zależne będą od
wielkości posiadanych przez Spółkę środków finansowych na ten cel.
Niezbędny jest również zakup lub leasing sprzętu mechanicznego wg
poniższego wykazu:
✓ koparko-ładowarka,
✓ frezarka do rekultywacji szkółek, jako przystawka do ciągnika,
✓ frezarka do pni,
✓ specjalistyczny sprzęt do pielęgnacji boisk,
✓ urządzenie do opróżniania kontenerów 1100 l dla ZC,
Realizacja wyżej wymienionych zamierzeń znacznie zwiększy
dyspozycyjność i elastyczność naszej Spółki w zakresie prac wykonywanych na
rzecz Miasta oraz pozwoli na systematyczną poprawę wyników finansowych
osiąganych przez Spółkę.
Spółka w roku 2020 r. planuje osiągnięcie pozytywnego wyniku
finansowego przy jednoczesnej realizacji spopielarni zwłok i poniesieniu
koniecznych nakładów bieżących podczas realizacji tego zadania
inwestycyjnego jak i związanego z tym działaniem dokończeniem remontu
budynku administracji Cmentarzy Komunalnych.
Sporządził:
Prezes Zarządu
mgr inż. Aleksander
Adamiec