Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 18/2021
Prezesa Zarządu Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach z dnia 18.05.2021 roku
REGULAMIN UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ SEKTOROWYCH
na dostawy, usługi i roboty budowlane w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach
Postanowienia ogólne
$1
„ Regulamin niniejszy określa zasady postępowania przy udzielaniu zamówień sektorowych, do których
nie ma zastosowania ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019
z późn. zm.) tj. zamówień o wartości niższej niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 428.000 euro
dla dostaw i usług i 5.350.000 euro dla robót budowlanych (dalej „progi unijne”)!.
„W przypadku udzielania zamówień sektorowych na usługi społeczne i inne szczególne usługi, Regulamin
niniejszy ma zastosowanie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych
równowartość kwoty 428.000 euro i jest niższa niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 1.000.000
euro.
„Do udzielania zamówień sektorowych, o których mowa w ust. 1 stosuje się zasady Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności dotyczące niedyskryminacji (równego traktowania
i uczciwej konkurencji), obiektywizmu, proporcjonalności i przejrzystości.
. Do zamówień sektorowych o wartości równej lub przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość
kwoty 428.000 euro dla dostaw i usług, a dla robót budowlanych równowartość kwoty 5.350.000 euro,
stosuje się ustawę Prawo zamówień publicznych.
. Do zamówień sektorowych na usługi społeczne i inne szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy
Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych
tównowartość kwoty 1.000.000 euro.
82
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Zamawiającym lub Spółce - należy przez to rozumieć Zakład Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w
Pabianicach,
2) Kierowniku zamawiającego - należy przez to rozumieć Prezesa Zarządu Zakładu Energetyki Cieplnej
Spółka z o. o. w Pabianicach,
3) komórce organizacyjnej — należy przez to rozumieć odpowiednio właściwe komórki organizacyjne w
Spółce,
4) ustawie Pzp - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 2019 z późn. zm),
5) zamówieniu - należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między Spółką a wykonawcą,
której przedmiotem jest nabycie od wybranego wykonawcy dostaw, usług lub robót budowlanych,
6) zamówieniach sektorowych — należy przez to rozumieć zamówienia udzielane przez Spółkę w celu
obsługi stałych systemów przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją,
transportem lub dystrybucją energii cieplnej, oraz w celu dostarczania energii cieplnej do sieci,
7) zamówieniach pozasektorowych - należy przez to rozumieć zamówienia udzielane przez Spółkę w
celu obsługi stałych systemów przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z
! Podane progi unijne obowiązują od 1 stycznia 2020 r. na mocy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 16 grudnia 2019 r. w
sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 2450).
produkcją, transportem lub dystrybucją energii cieplnej, oraz w celu dostarczania energii cieplnej do
sieci do kwoty 130.000,00 PLN,
8) wartości zamówienia - należy przez to rozumieć całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy,
bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością,
9) cenie oferty — należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9
maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178),
10) komisji przetargowej — należy przez to rozumieć komisję przetargową powołaną przez kierownika
zamawiającego do przygotowania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia
sektorowego,
11) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych
środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego,
12) dostawach - należy przez to rozumieć nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia,
woda oraz prawa majątkowe, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu,
dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo
rozmieszczenie lub instalację,
13) usługach - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub
dostawami,
14) wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie
posiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych, dostawę
produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła
umowę w sprawie zamówienia,
15) najkorzystniejszej ofercie — należy przez to rozumieć ofertę przedstawiającą najkorzystniejszy
stosunek jakości do ceny lub kosztu lub ofertę z najniższą ceną lub kosztem,
16) dokumentacji przetargowej — należy przez to rozumieć specyfikację warunków zamówienia,
zaproszenie do negocjacji lub zaproszenie do składania ofert,
17) stronie internetowej — należy przez to rozumieć stronę internetową, na której zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego,
18) postępowaniu o udzielenie zamówienia — należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane w
drodze ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do negocjacji lub składania ofert, w celu
dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia lub —
w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki - wynegocjowania postanowień takiej umowy.
Zasady postępowania przy udzielaniu zamówień sektorowych
$3
1. Zamawiający przygotowuje 1 przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z
zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
2. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia
wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
3. Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
Tryby postępowania
54
Tryby postępowania o udzielenie zamówienia sektorowego:
1. Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o
zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
2. Przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o
zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani
wykonawcy, a oferty mogą składać wyłącznie wykonawcy zaproszeni do składania ofert.
3. Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki
umowy w sprawie zamówienia z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do
składania ofert.
Zaproszenie kierowane jest do wykonawców w liczbie nie mniejszej niż 3.
Negocjacje bez ogłoszenia przeprowadza się w sytuacji gdy:
a) wystąpi pilna potrzeba udzielenia zamówienia sektorowego,
b) charakter dostaw, usług lub robót budowlanych i ewentualnie związane z nimi ryzyko uniemożliwia
wcześniejsze dokonanie ich wyceny,
c) nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych dostaw lub usług w taki sposób, aby
umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu
ograniczonego,
d) przedmiotem zamówienia są specjalistyczne usługi, dostawy lub roboty budowlane prowadzone w
celu tworzenia sieci cieplnej.
4. Zamówienie z wolnej ręki — to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia
po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą.
Zamówienia z wolnej ręki udziela się w sytuacji gdy:
a) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z
przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze lub z przyczyn związanych z ochroną praw
wyłącznych,
b) konieczne jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, ze względu na wyjątkową sytuację której nie
można było przewidzieć,
c) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu
ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wszystkie
wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone, albo nie zostały złożone
żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w
istotny sposób zmienione,
d) w przypadku udzielenia dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych, zamówienia
polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych,
e) w przypadku udzielenia dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienia na
dodatkowe dostawy.
Trybu zamówienia z wolnej ręki nie stosuje się w przypadku udzielania zamówień współfinansowanych
ze środków Unii Europejskiej.
5. O wyborze trybu udzielenia zamówienia sektorowego decyduje kierownik jednostki.
Przygotowanie postępowania
$5
1. Przygotowanie postępowania polega na opracowaniu i przedłożeniu do zatwierdzenia przez kierownika
zamawiającego niezbędnych dokumentów — a w przypadku robót budowlanych również uzyskaniu
niezbędnych decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa budowlanego - umożliwiających
rozpoczęcie i przeprowadzenie postępowania oraz zawarcie ważnej umowy.
2. Uruchomienie postępowania następuje na podstawie wniosku o realizację kierownika komórki
organizacyjnej, dla której realizowane jest zamówienie. Wniosek o realizację według wzoru załącznika
nr 2 powinien zawierać:
a) opis przedmiotu zamówienia — nazwa, parametry techniczne, jakościowe, ilość, kod CPV,
b) rodzaj zamówienia (dostawa, usługa, robota budowlana),
c) wartość szacunkowa netto zamówienia w PLN,
d) inne istotne informacje: np. wymagany lub pożądany termin wykonania zamówienia,
„. Wniosek o realizację postępowania może zawierać także inne informacje, które powinny być ujęte na
etapie realizacji zamówienia, np. w specyfikacji warunków zamówienia (np. warunki udziału w
postępowaniu, dokumenty wymagane od wykonawcy, kryteria oceny ofert, wymagania dotyczące
wadium, zaliczki).
„. Wniosek o realizację zatwierdza kierownik zamawiającego.
„ W przypadku realizacji wniosku na realizację zamówienia sektorowego, postępowanie prowadzi komisja
przetargowa według zasad określonych w niniejszym Regulaminie oraz Regulaminie komisji
przetargowej stanowiącym załącznik nr 3.
Przedmiot zamówienia
$6
. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane
przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką
przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie
dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny".
. Ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, oraz nie
wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli
przedmiotem zamówienia są roboty budowlane.
„. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie Wykonawcy w PLN,
bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością.
„. Wartość zamówienia ustala się:
a) na roboty budowlane — na podstawie kosztorysu inwestorskiego albo kalkulacji własnej sporządzonej
w oparciu o dotychczas ponoszone rzeczywiste koszty inwestycji i informacje uzyskane z rynku,
b) na dostawy i usługi - przy pomocy dostępnych (publikowanych) cenników, oszacowania, badania
rynku itp.
c) na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo - na podstawie łącznej wartości zamówień tego
samego rodzaju udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku
kalendarzowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw.
$7
„. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w formie ustnej, pisemnej lub elektronicznej.
2. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim.
„. Nieujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
„. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w $ 21 ust. 2 Regulaminu.
. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenie o spełnieniu warunków
udziału i nie podleganiu wykluczeniu, składane są w formie pisemnej z własnoręcznym podpisem lub w
formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem
osobistym.
. Inne oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują,
zgodnie z wyborem zamawiającego: pisemnie lub drogą elektroniczną (np. mailem).
„ Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują dokumenty lub informacje, o których mowa w ust. 6
drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.
Ogłoszenia i zaproszenia
88
. Ogłoszenie o postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu
ograniczonego zamieszcza się na stronie internetowej Spółki - BIP.
„W przypadku, gdy ze względu na charakter zamówienia, informacja o wszczętym postępowaniu winna
dotrzeć do możliwie jak największej liczby potencjalnych wykonawców, zamawiający może zamieścić
ogłoszenie o przetargu także w innych miejscach (np. w BZP) oraz w prasie lokalnej lub
ogólnokrajowej.
„ Po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu zamawiający może bezpośrednio poinformować o wszczęciu
postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej
działalności świadczą dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.
„W przypadku zamówień realizowanych w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zapytania ofertowego,
zamawiający winien skierować zaproszenie do negocjacji lub do złożenia oferty, do co najmniej trzech
wykonawców.
„W przypadku zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia wymagane jest przeprowadzenie negocjacji
z co najmniej dwoma wykonawcami. Jeżeli mimo zaproszenia do negocjacji trzech wykonawców brak
jest zainteresowania złożeniem oferty przez wykonawców, wówczas zamawiający może przeprowadzić
negocjacje z jednym wykonawcą.
„. Ogłoszenie o postępowaniu oraz zaproszenie do negocjacji lub składania ofert winno zawierać
informację, iż jest ono prowadzone zgodnie z „Regułaminem udzielania zamówień sektorowych na
dostawy, usługi i roboty budowlane w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach,
a w postępowaniu nie obowiązują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.”
Warunki udziału w postępowaniu
59
„ O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
a) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa
nakładają obowiązek ich posiadania;
b) posiadają zdolności techniczne lub zawodowe oraz dysponują osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia;
c) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
d) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie niniejszego
Regulaminu.
. Wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału, polegać na zdolnościach
technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, niezależnie
od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest
udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w
szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.
„ W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia,
wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, jeśli podmioty te zrealizują roboty
budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.
. Wykonawca, który polega na sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, odpowiada
solidarnie z podmiotem, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów, za szkodę poniesioną przez
zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów
nie ponosi winy.
Wykluczenie Wykonawcy
8 10
. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający wykluczy wykonawcę:
a) który został prawomocnie skazany za przestępstwa karne, przestępstwo o charakterze
terrorystycznym lub przestępstwo skarbowe, określone w art. 108 ust. 1 pkt. 1) ustawy Pzp,
b) wobec którego wydano prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję administracyjną o zaleganiu
z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
c) wobec którego orzeczono wyrokiem lub tytułem środka zapobiegawczego zakaz ubiegania się o
zamówienia publiczne.
. Zamawiający może wykluczyć wykonawcę z postępowania również na podstawie innych przesłanek, o
ile taką możliwość przewidział w dokumentacji przetargowej danego postępowania.
„. Przesłankami fakultatywnego wykluczenia wykonawcy z postępowania mogą być:
a) otwarcie likwidacji lub ogłoszenie upadłości wykonawcy,
b) nie wykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszego zamówienia na rzecz zamawiającego,
c) wprowadzenie zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji lub zatajenie informacji,
mających wpływ na ocenę spełniania warunków udziału lub braku podstaw wykluczenia.
. Zamawiający wskazuje przesłanki wykluczenia z postępowania w ogłoszeniu o postępowaniu albo w
zaproszeniu do negocjacji lub składania ofert.
$ 11
„. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
„ W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w
postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie
zamówienia.
. Zapisy Regulaminu dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców występujących
wspólnie.
. Jeżeli oferta wykonawców, o których mowa w ust. 1, została wybrana, zamawiający może żądać przed
zawarciem umowy w sprawie zamówienia, umowy regulującej współpracę tych wykonawców.
. Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełnienia przez
wykonawców, o których mowa w ust. 1, warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione
charakterem zamówienia.
.. Zamawiający może określić warunki realizacji zamówienia przez wykonawców, o których mowa w ust.
l, w inny sposób niż w przypadku pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem
zamówienia i proporcjonalne.
$ 12
„ Zamawiający może żądać od wykonawcy oświadczeń lub dokumentów potwierdzających:
a) spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
b) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego,
c) brak podstaw do wykluczenia z postępowania.
. Wykonawca składa wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
„Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu i nie podleganiu wykluczeniu”, a jeżeli
zamawiający żąda dokumentów potwierdzających ich spełnianie, również te dokumenty.
. Za wyjątkiem oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu i nie podleganiu
wykluczeniu, zamawiający może odstąpić od żądania złożenia wraz z ofertą lub wnioskiem o
dopuszczenie do udziału w postępowania dokumentów, o których mowa w ust. 2. W tym przypadku
dokumenty te będą żądane jedynie od wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza.
„ Wykaz dokumentów wymaganych od wykonawcy określa się w dokumentacji przetargowej — odpowiednio
do trybu: w specyfikacji warunków zamówienia, zaproszeniu do negocjacji, zaproszeniu do składania
ofert.
. Zamawiający może żądać od wykonawcy wszelkich oświadczeń i dokumentów, które pozwolą na
dokonanie oceny wiarygodności złożonej oferty oraz ocenę wiarygodności wykonawcy.
Przeprowadzenie postępowania
$ 13
„ Zamawiający może żądać od wykonawcy wniesienia wadium. Wadium wnosi się przed upływem terminu
składania ofert, Zamawiający określa kwotę wadium nie większą niż 2% wartości zamówienia. Wysokość
wadium, warunki jego wniesienia i zwrotu określa dokumentacja przetargowa.
„ Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej
lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza.
„ Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana:
a) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia na warunkach określonych w ofercie,
b) nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
c) zawarcie umowy w sprawie zamówienia stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy,
d) jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z przyczyn leżących po jego stronie, nie
złożył wymaganych dokumentów lub oświadczeń, albo nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o
której mowa w $ 18 ust. 2 pkt. c) Regulaminu, co powodowało brak możliwości wybrania oferty
złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej.
„. Zamawiający może żądać od Wykonawcy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli
zastrzegł to w dokumentacji przetargowej. Zabezpieczenie ustala się w wysokości od 2 % do 5 % ceny
całkowitej brutto podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania.
. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem, zabezpieczenie służy także pokryciu roszczeń z tytułu
gwarancji jakości. Wysokość kwoty zabezpieczenia, warunki jego wniesienia i zwrotu określa dokumentacja
przetargowa.
8 14
. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi Dział Techniczny we współpracy z kierownikiem
komórki organizacyjnej, dla której realizowane jest zamówienie. Dział Techniczny opracowuje
dokumentację przetargową stanowiącą podstawę przygotowania ofert lub wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu przez wykonawców.
. Specyfikacja Warunków Zamówienia, zwana dalej „Specyfikacja lub SWZ” zawiera:
a) nazwę (firmę) i siedzibę zamawiającego, adres strony internetowej,
b)tryb udzielenia zamówienia,
c) opis przedmiotu zamówienia,
d)termin wykonania zamówienia,
e) warunki udziału w postępowaniu,
f) wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia
warunków udziału w postępowaniu,
g)informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania
oświadczeń i dokumentów,
h)wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami,
i) miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert,
j) wymagania dotyczące wadium,
k)termin związania ofertą,
l) opis sposobu przygotowywania ofert,
m)opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem
znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert,
n)opis sposobu obliczenia ceny,
o)informację o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia
umowy w sprawie zamówienia,
p)wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
q)istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie
zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy,
r) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,
s) informację o przewidywanych zamówieniach podobnych lub dodatkowych,
t) informację o możliwości powierzenia lub zastrzeżenia wykonania zamówienia lub części zamówienia
podwykonawcom.
. Zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do
Specyfikacji od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia.
. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści Specyfikacji. Zamawiający jest
obowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynęła
do zamawiającego później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania
ofert.
. Zamawiający udostępnia treść wyjaśnienia Specyfikacji, bez ujawniania źródła zapytania, na stronie
internetowej.
. Jeżeli wniosek o wyjaśnienie treści Specyfikacji wpłynął po upływie terminu składania wniosku, o
którym mowa w ust. 3, zamawiający może udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania.
Przedłużenie terminu składania ofert nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści
Specyfikacji.
„ W uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść
Specyfikacji. Dokonaną zmianę zamawiający niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej.
. Jeżeli w wyniku zmiany treści Specyfikacji jest niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w
ofertach, zamawiający przedłuża termin składania ofert i informuje o tym wykonawców na stronie
internetowej.
$ 15
„ Termin składania ofert oraz wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy
niż:
a) 14 dni w przypadku zamówienia na roboty budowlane,
b) 7 dni w przypadku zamówienia na dostawy lub usługi,
c) 3 dni w przypadku zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.
W uzasadnionych przypadkach Prezes Zarządu może wyrazić zgodę na skrócenie terminów o których
jest mowa powyżej.
„ Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę.
. Wykonawca jest związany ofertą przez czas określony przez zamawiającego w dokumentacji
przetargowej, nie krócej niż 30 dni.
4. Miejsce oraz nieprzekraczalny termin składania ofert określa dokumentacja przetargowa.
„ Przed upływem terminu związania ofertą zamawiający może zwrócić się do wykonawców o wyrażenie
zgody na przedłużenie tego terminu o wyznaczony czas. Przedłużenie terminu związania ofertą wymaga
przedłużenia wadium.
$16
. Zamawiający może dopuścić składanie ofert częściowych, jeżeli przedmiot zamówienia jest podzielny.
W takim przypadku wykonawca może złożyć oferty częściowe na jedną lub więcej części zamówienia,
chyba że zamawiający określi maksymalną liczbę części zamówienia, na które oferty częściowe może
złożyć jeden wykonawca.
„ Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy.
„ Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę:
a) kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi;
b) prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy.
. Zamawiający może żądać wskazania przez wykonawcę części zamówienia, której wykonanie zamierza
powierzyć podwykonawcy oraz podania przez wykonawcę nazw (firm) podwykonawców.
. Jeżeli zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy dotyczy podmiotu, na którego zasoby wykonawca
powoływał się w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, wykonawca jest
obowiązany wykazać zamawiającemu, iż proponowany inny podwykonawca lub wykonawca
samodzielnie spełnia je w stopniu nie mniejszym niż wymagany w trakcie postępowania o udzielenie
zamówienia.
Wybór najkorzystniejszej oferty
$ 17
- Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu ich otwarcia.
„. Otwarcie ofert następuje w dniu upływu terminu składania ofert. Otwarcie ofert jest jawne.
. Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej informację o
kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
„ Zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie internetowej informacje o:
a) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności
gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte;
b) cenach lub kosztach zawartych w ofertach.
$ 18
1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści, z zastrzeżeniem ust.2.
2. Zamawiający poprawia w ofercie:
a) oczywiste omyłki pisarskie,
b) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych
poprawek,
c) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty
— niezwłocznie zawiadamiając o tym Wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
2. Zamawiajacy może badać, czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia, w szczególności w sytuacji gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia
powiększonej o VAT.
3. W sytuacji określonej w ust. 2 na wezwanie zamawiającego, wykonawca jest obowiązany udowodnić, że
cena oferty nie jest rażąco niska przedkładając stosowne wyjaśnienia i dowody.
$ 19
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
a) została złożona po terminie składania ofert,
b) została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania lub niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu,
c) jest niezgodna z przepisami Regulaminu,
d) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów,
e) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia określonymi w dokumentacji przetargowej,
f) zawiera rażąco niską cenę,
g) wykonawca nie wniósł wadium lub wadium jest nieprawidłowo wniesione,
h) wykonawca nie zgodził się na przedłużenie terminu związania ofertą,
1) wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki
o której mowa w $ 18 ust.2 pkt. c,
$ 20
1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
dokumentacji przetargowej.
2. Zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały w dokumentacji
przetargowej.
3. Kryteriami oceny ofert może być cena lub koszt oraz kryteria jakościowe odnoszące się do przedmiotu
zamówienia.
$21
1. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający zamieszcza na stronie internetowej oraz
wysyła do wykonawców informację o wyborze oferty.
2. Informacja o wyborze oferty zawiera:
a) nazwę (firmę) oraz adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, uzasadnienie jej wyboru oraz nazwy
(firmy) i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktacje przyznaną ofertom w każdym
kryterium oceny ofert i łączną punktację,
b) nazwę (firmę) wykonawców, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie faktyczne.
„ Informacja przesłana do wykonawcy, którego ofertę wybrano, zawiera poza danymi, o których mowa w
ust. 2, określenie miejsca i terminu zawarcia umowy.
822
. Wykonawca, którego oferta została wybrana obowiązany jest do zawarcia umowy w terminie
wskazanym przez zamawiającego.
. Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy lub nie wnosi
wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może dokonać ponownego
badania i oceny ofert spośród pozostałych w postępowaniu wykonawców albo unieważnić
postępowanie.
$ 23
„. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
a) nie złożono żadnej oferty nie podlegającej odrzuceniu,
b) nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
c) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę
kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty,
d) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie
zamówienia nie leży w interesie Zamawiającego, czego nie można było wcześniej przewidzieć,
e) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia.
W wyjątkowych przypadkach zamawiający może unieważnić postępowanie z innych przyczyn niż określone
w ust. 1.
. Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania Zamawiający zamieszcza na stronie internetowej oraz
wysyła do wykonawców.
Dokumentowanie postępowań
$ 24
. Podczas prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza protokół
postępowania.
. Oferty, opinie biegłych (rzeczoznawców), wszelkie oświadczenia, zawiadomienia, wnioski oraz inne
dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie
zamówienia stanowią załączniki do protokołu.
. Protokół wraz z załącznikami - jest jawny, z wyjątkiem informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania.
. Na pisemny wniosek wykonawcy biorącego udział w postępowaniu zamawiający udostępnia dokumenty,
o których mowa w ust. 3.
„ Udostępnienia protokołu i innych dokumentów dokonuje się wyłącznie:
a) w siedzibie Spółki, w dniach i godzinach pracy zamawiającego,
b) w obecności członka komisji przetargowej.
„Z udostępnienia dokumentów, o którym mowa w ust. 5, sporządza się notatkę i włącza ją do
dokumentacji postępowania.
. Dział Techniczny przechowuje dokumentację przetargową oraz protokół postępowania wraz z
załącznikami w sposób gwarantujący ich nienaruszalność - przez okres 4 lat od zakończenia
postępowania o udzielenie zamówienia.
Umowy w sprawie zamówień
$ 25
. Do umów zawartych w wyniku postępowań wszczętych na podstawie niniejszego Regulaminu stosuje się
przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740).
. Niedopuszczalna jest istotna zmiana postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na
podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość
dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub Specyfikacji oraz określił warunki takiej
zmiany.
.. Dopuszczalne są zmiany umowy uznane za "nieistotne", w szczególności gdy nie ulega zmianie ogólny
charakter umowy w stosunku do umowy w pierwotnym brzmieniu oraz gdy:
a) zmienione warunki nie mają wpływu na krąg wykonawców biorących udział w postępowaniu i na
treść złożonych ofert,
b) zmiana nie narusza równowagi ekonomicznej umowy na korzyść wykonawcy w sposób
nieprzewidziany pierwotnie w umowie,
c) zmiana nie rozszerza i nie zmniejsza w sposób znaczny zakresu świadczeń i zobowiązań
wynikających z umowy,
d) zmiana polega na zastąpieniu wykonawcy, któremu zamawiający udzielił zamówienia, nowym
wykonawcą, jeżeli zamawiający wyraził na to zgodę,
e) łączna wartość zmian jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
. Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania
odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
a) stawki podatku od towarów i usług,
b) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z
dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
c) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości
stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
— jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Postanowienia końcowe
$ 26
. W postępowaniach prowadzonych na podstawie niniejszego Regulaminu udzielania zamówień
sektorowych wykonawcom nie przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w ustawie Prawo
zamówień publicznych (odwołanie, skarga).
.. Wykonawca, którego interes prawny doznał uszczerbku na skutek naruszenia postanowień Regulaminu
może złożyć skargę do kierownika jednostki w terminie 5 dni od dnia powzięcia wiadomości o tym
naruszeniu.
. Zamawiający rozpoznaje skargę w terminie 5 dni od jej otrzymania, udzielając wykonawcy pisemnej
odpowiedzi. Brak udzielenia odpowiedzi w terminie oznacza oddalenie zarzutów podniesionych w
skardze.
$ 27
1. Postanowienia Regulaminu mogą być stosowane przy udzielaniu zamówień pozasektorowych.
. Postanowienia Regulaminu mogą być stosowane przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne
szczególne usługi, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 428.000
euro.
3. Zamówienia, do których z uwagi na wyłączenia ustawowe przepisy ustawy Pzp nie mają zastosowania,
niezależnie od ich wartości, realizuje się zgodnie z Regulaminem.
4. Jeżeli zamówienie ma być finansowane z udziałem środków pochodzących z funduszy celowych (np.
funduszy Unii Europejskiej, Fundacji, NFOŚiGW, WFOŚiGW itp.), postępowanie o udzielenie takiego
zamówienia przeprowadza się zgodnie z Regulaminem i wymaganiami instytucji finansującej.
$ 28
Regulamin opublikowany jest na stronie internetowej Zamawiającego.
$ 29
Postanowienia Regulaminu stosuje się do postępowań o udzielenie zamówienia sektorowego i pozasektorowego
wszczętych po dniu wejścia w życie przepisów przedmiotowego Regulaminu.
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 18/2021
Prezesa Zarządu Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach z dnia 18.05.2021 roku
Pieczątka jednostki organizacyjnej Zakładu data
WNIOSEK O REALIZACJĘ
> zakupu materiału / urządzenia*
> zakupu usługi
> zakupu robót budowlanych
aaa zwraca się z wnioskiem o wyrażenie zgody na udzielenie zamówienia na:
- Przewidywana
Numer CPV | Wielkość / Ilość wartość netto [zł]
| Nazwa materiału / urządzenia
usługi / roboty budowlanej
Inne informacje:
Podpis kierownika jednostki organizacyjnej
Potwierdzam brak w magazynie / zgodność z planem*
Podpis osoby upoważnionej
Nie wyrażam / wyrażam* zgodę na realizację wniosku
(od strony finansowej) (od strony technicznej)
Podpis Członka Zarządu/Podpis Głównego Księgowego Podpis Członka Zarządu
* - niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 18/2021
Prezesa Zarządu Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach z dnia 18.05.2021 roku
Regulamin Komisji Przetargowej
DEFINICJE
$1
Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają:
1) zamawiający — Zakład Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach;
2) kierownik zamawiającego - Prezes Zarządu lub osoba działająca na podstawie upoważnienia,
uprawniona do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;
3) Komisja - komisja przetargowa powołana przez Kierownika zamawiającego;
4) Regulamin — Regulamin komisji przetargowej;
5) Regulamin zamówień sektorowych — Regulamin udzielania zamówień sektorowych na dostawy, usługi
i roboty budowlane w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółka z o. o. w Pabianicach;
6) SWZ lub Specyfikacja — Specyfikacja Warunków Zamówienia lub inny przekazywany Wykonawcom
dokument, w którym zamawiający określa zasady i warunki udzielenia zamówienia;
7) Ustawa — ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U poz. 2019 z późn.
zm.);
8) wykonawca — osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości
prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych, dostawę produktów lub świadczenie
usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia;
9) zamówienie - umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są
dostawy, usługi lub roboty budowlane.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
$2
1. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym do oceny
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert oraz do dokonywania innych czynności
określonych w niniejszym Regulaminie oraz w Regulaminie zamówień sektorowych.
2. Postanowienia Regulaminu mają zastosowanie do prac komisji powoływanych przez kierownika
zamawiającego w celu przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
sektorowego.
3. Czynności w toku procedury udzielenia zamówienia dokonywane są z zachowaniem wewnętrznych
regulacji zamawiającego, w tym m.in. w zakresie obiegu dokumentów, składania wniosków.
4. W zakresie nie uregulowanym w niniejszym Regulaminie, zastosowanie mają przepisy Regulaminu
udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółka z
o. o. w Pabianicach.
5. Posługiwanie się niniejszym Regulaminem nie zwałnia członków komisji z odpowiedzialności za
przeprowadzenie postępowania zgodnie z przepisami prawa.
SKŁAD KOMISJI
83
Kierownik zamawiającego powołuje komisję do przeprowadzania postępowania o udzielenie
zamówienia oraz wskazuje przewodniczącego komisji i jej sekretarza spośród członków komisji.
Zamawiający może odstąpić od powołania komisji przetargowej.
Komisja może mieć charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzenia
określonych postępowań.
Członków komisji powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego.
Komisja przetargowa składa się z co najmniej 3 członków.
$4
Członkami komisji nie mogą być osoby, które:
a) ubiegają się o udzielenie zamówienia będącego przedmiotem postępowania,
b) pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej,
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, lub są związane z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli albo pozostają we wspólnym pożyciu z wykonawcą, jego
zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia,
c) w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku
pracy lub zlecenia z wykonawcą, otrzymywały od wykonawcy wynagrodzenie z innego tytułu lub
były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia,
d) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione
wątpliwości co do bezstronności tych osób,
e) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie
zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne
przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
. Obowiązkiem członków komisji jest złożenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia, niezwłocznie po zapoznaniu się z oświadczeniami lub dokumentami
złożonymi przez wykonawców pisemnych oświadczeń o braku lub istnieniu okoliczności, o których
mowa w ust. 1. Przed odebraniem oświadczenia, kierownik zamawiającego lub osoba, której powierzył
czynności w postępowaniu, uprzedza członka komisji składającego oświadczenie o odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
. Oświadczenie winno zostać złożone także w terminie późniejszym, jeżeli okoliczności,
o których mowa w ust. 1 ujawnią się w toku prac komisji. Oświadczenia dołącza się do protokołu
postępowania o udzielenie zamówienia.
.. Przewodniczący komisji wyłącza z jej prac członka, który:
a) złożył oświadczenie o zaistnieniu którejkolwiek z okoliczności, o których mowa w ust. 1,
b) nie złożył oświadczenia w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji,
c) złożył oświadczenie niezgodne z prawdą — w takim wypadku wyłączenie następuje z chwilą
uzyskania wiadomości wskazujących na nieprawdziwość oświadczenia,
d) złożył zgodne z prawdą oświadczenie o braku okoliczności, o których mowa w ust. 1, jeżeli po
złożeniu oświadczenia okoliczności takie zaistniały.
. Informację o wyłączeniu członka komisji, przewodniczący komisji przekazuje kierownikowi
zamawiającego, który podejmuje decyzję o odwołaniu członka ze składu komisji i ewentualnym
powołaniu w jego miejsce nowego członka komisji. Nowy członek komisji składa oświadczenie, o
którym mowa w ust. 2, w najkrótszym możliwym terminie.
6. Wobec przewodniczącego komisji czynności odebrania oświadczenia i ewentualnego wyłączenia
dokonuje bezpośrednio kierownik zamawiającego, podejmując decyzję o jego odwołaniu i powołaniu w
jego miejsce nowego przewodniczącego komisji.
$5
l. Czynności komisji, jeżeli zostały dokonane z udziałem członka podlegającego wyłączeniu, po
powzięciu wiadomości o okolicznościach, o których mowa w $ 4 ust. 1 powtarza się, chyba że
postępowanie powinno zostać unieważnione. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do sytuacji, w której
członek komisji zostanie wyłączony z powodu nie złożenia oświadczenia, o którym mowa w $ 4 ust. 2
niniejszego Regulaminu, albo złożenia oświadczenia niezgodnego z prawdą.
2. Nie powtarza się czynności otwarcia ofert oraz innych czynności faktycznych nie wpływających na
wynik postępowania.
$6
Odwołanie członka komisji może nastąpić jeżeli:
a) z przyczyn obiektywnych nie może on wykonywać swoich obowiązków,
b) nieobecność członka komisji na posiedzeniu komisji została nieusprawiedliwiona,
c) członek komisji nie wykonuje nałożonych na niego obowiązków lub obowiązków wynikających z
przepisów prawa, postanowień Regulaminu oraz decyzji przewodniczącego komisji, innych niż obecność
na posiedzeniach komisji.
UDZIAŁ BIEGŁYCH I INNYCH OSÓB W PRACACH KOMISJI
87
1. Jeżeli dokonanie oceny ofert lub innych czynności w postępowaniu wymaga wiadomości specjalnych,
przewodniczący komisji składa kierownikowi zamawiającego umotywowany wniosek o powołanie
biegłych (rzeczoznawców).
2. Wniosek powinien wskazywać osobę biegłego oraz przewidywaną wysokość jego wynagrodzenia wraz
ze źródłem finansowania. Do wniosku powinien zostać załączony projekt umowy z biegłym.
58
1. Decyzję o powołaniu biegłego podejmuje kierownik zamawiającego.
2. Po podpisaniu umowy i zobowiązania do zachowania poufności, ale przed przystąpieniem do
wykonania jakichkolwiek czynności, biegły składa oświadczenie, o którym mowa w $ 4 ust. 2
niniejszego Regulaminu. Przewodniczący komisji nie dopuszcza do wykonania czynności przez
biegłego, w stosunku do którego zajdzie którakolwiek z okoliczności, o których mowa w $ 4 ust. 1
niniejszego Regulaminu.
2. Biegły przedstawia opinię na piśmie w terminie określonym w umowie, a na zaproszenie
przewodniczącego Komisji bierze udział w posiedzeniach Komisji z głosem doradczym
i udziela dodatkowych wyjaśnień.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW KOMISJI
89
Członkowie komisji będący pracownikami zamawiającego wykonują swoje obowiązki związane z
udziałem w pracach komisji w ramach obowiązków służbowych.
Obowiązkiem przełożonego członka komisji jest umożliwienie członkowi komisji udziału w pracach
komisji.
Członek komisji jest zobowiązany, najwcześniej jak to jest możliwe, powiadomić przewodniczącego
komisji o swojej nieobecności na posiedzeniu komisji, podając przyczyny nieobecności.
8 10
Członkowie komisji wykonują powierzone im czynności w dobrej wierze, z zachowaniem najwyższej
staranności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, swoją wiedzą i doświadczeniem.
Do obowiązków członków komisji należy w szczególności:
a) udział w posiedzeniach komisji,
b) wykonywanie czynności związanych z pracami komisji, zgodnie z postanowieniami niniejszego
Regulaminu i poleceniami przewodniczącego komisji.
Członkom komisji nie wolno ujawniać jakichkolwiek informacji związanych z przebiegiem prac
komisji, w tym w szczególności informacji związanych z przebiegiem badania, oceny i porównania
treści złożonych ofert.
Członek komisji ma prawo i obowiązek uczestnictwa we wszystkich pracach komisji oraz prawo
wglądu we wszystkie dokumenty związane z pracą komisji.
$11
Przewodniczący komisji kieruje jej pracami. Do jego obowiązków należy w szczególności:
a) wyznaczanie terminów posiedzeń komisji,
b) odebranie oświadczeń członków komisji, o których mowa w $ 4 ust. 2 niniejszego Regulaminu oraz
poinformowanie kierownika zamawiającego o okolicznościach, o których mowa w $ 4 ust. 4 albo w
$ 5 niniejszego Regulaminu,
a) podział między członków Komisji prac podejmowanych w trybie roboczym,
b) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia,
c) informowanie kierownika zamawiającego o problemach związanych z pracami komisji w toku
postępowania o udzielenie zamówienia,
d) nadzór nad terminowym i prawidłowym dokonywaniem czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Do obowiązków sekretarza komisji należy m.in.:
a) prowadzenie dokumentacji postępowania w sprawie udzielenia zamówienia, w tym protokołu
postepowania,
b) organizowanie, w uzgodnieniu z przewodniczącym komisji, posiedzeń komisji,
c) obsługa techniczno-organizacyjna i administracyjna komisjj w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, w tym m.in. przyjęcie i rejestracja ofert,
d) udostępnianie ofert oraz innych dokumentów na wniosek wykonawców, w sposób określony w
Regulaminie udzielania zamówień sektorowych.
. Przewodniczący i sekretarz komisji korzystają w trakcie wykonywania swoich obowiązków z pomocy
organizacyjnej Działu Technicznego.
CZYNNOŚCI W TRAKCIE POSTĘPOWANIA
$12
Obowiązkiem komisji jest takie prowadzenie postępowania, które umożliwi jego zakończenie w terminie
związania wykonawcy ofertą, chyba że termin ten został przedłużony.
1.
$ 13
Po rozpoczęciu postępowania, sekretarz komisji m.in.:
a) zamieszcza ogłoszenie, SWZ i inne dokumenty na stronie internetowej,
b) przyjmuje i rejestruje zapytania wykonawców odnośnie treści SWZ lub innych dokumentów i
niezwłocznie przekazuje informacje o ich wpłynięciu przewodniczącemu Komisji,
c) zamieszcza na stronie internetowej wyjaśnienia lub informacje o zmianach SWZ,
d) przyjmuje i rejestruje oferty,
e) zamieszcza - przed otwarciem ofert - na stronie internetowej, informację o kwocie, jaką zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
f) sporządza protokół zebrania wykonawców, jeżeli zostało ono zwołane,
g) sporządza protokoły z posiedzeń komisji.
Do obowiązków przewodniczącego komisji w toku postępowania należy m.in.:
a) zapewnienie, żeby otwarcie ofert złożonych przez wykonawców nastąpiło w ustalonym terminie,
b) sprawdzenie, czy oferty zostały złożone zgodnie w wymogami SWZ oraz czy nie doszło do ich
przedwczesnego otwarcia,
c) otwarcie ofert,
d) wykonywanie innych czynności, które nie zostały na mocy przepisów prawa lub niniejszego
Regulaminu zastrzeżone do kompetencji Komisji lub kierownika zamawiającego,
e) przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej, jeżeli zachodzi taka potrzeba, poręczeń i
gwarancji bankowych, gwarancji ubezpieczeniowych oraz innego rodzaju dokumentów składanych
przez wykonawców jako wadium oraz informowanie tej komórki o konieczności dokonania zwrotu
wadium wykonawcom.
8 14
Po otwarciu ofert komisja przeprowadza dalsze czynności w toku postępowania, zgodnie z przepisami
Regulaminu udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane w Zakładzie Energetyki Cieplnej
Spółka z o. o. w Pabianicach.
$ 15
Oferty złożone po wyznaczonym terminie składania ofert podlegają odrzuceniu.
Pozostałe oferty otwiera się, sporządzając zestawienie tych ofert.
8 16
Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, w
tym w obecności przewodniczącego.
Jeżeli na posiedzeniu komisji nie ma wymaganego kworum, posiedzenie odracza się.
„ Jeżeli w trakcie głosowania zapadnie równa liczba głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji.
CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z BADANIEM I OCENĄ OFERT
8 17
„. Komisja dokonuje poprawy:
a) oczywistych omyłek pisarskich,
b) oczywistych omyłek rachunkowych z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych
poprawek,
c) innych omyłek polegających na niezgodności oferty z SWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści
oferty,
- niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
„ Sekretarz komisji sporządza zestawienie poprawek dokonanych przez Komisję w treści ofert.
$ 18
Komisja bada oferty pod kątem wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku
do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
komisja zwraca się do Wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny lub kosztu.
Komisja ocenia wyjaśnienia Wykonawcy i ew. proponuje kierownikowi zamawiającego decyzję w
sprawie odrzucenia oferty.
$ 19
W ramach czynności badania ofert, komisja ustala czy oferty odpowiadają treści SWZ. oraz czy nie
występują przesłanki do odrzucenia oferty.
Komisja może zwrócić się do wykonawców z żądaniem złożenia wyjaśnień odnośnie treści złożonych
ofert.
Oferty nie podlegające odrzuceniu są ocenianie zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny ofert.
820
Po zbadaniu ofert, Komisja dokonuje oceny spełniania przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu i braku podstaw wykluczenia określonych w SWZ.
Komisja wzywa wykonawców, którzy w wyznaczonym terminie nie złożyli dokumentów
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia, do
uzupełnienia tych dokumentów w określonym terminie.
$21
Po dokonaniu czynności, o których mowa w $ 17 - 20, Komisja kieruje do kierownika zamawiającego
wnioski o odrzucenie określonych ofert.
O podjętych decyzjach, Zamawiający zawiadamia zainteresowanego wykonawcę wraz
z uzasadnieniem oraz zamieszcza te informacje na stronie internetowej.
$ 22
1. Jeżeli nie zajdą okoliczności uzasadniające unieważnienie postępowania, komisja przedstawia
kierownikowi zamawiającego wyniki oceny wniosków lub ofert oraz proponuje wybór
najkorzystniejszej oferty na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji.
2. - Przed dokonaniem indywidualnej oceny ofert członkowie komisji zapoznają się z opinią biegłego, jeżeli
został on powołany.
3. Indywidualna ocena ofert odbywa się wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych dla
danego postępowania.
4. Jeżeli jest to uzasadnione przyjętymi kryteriami oceny ofert można odstąpić od indywidualnej oceny
ofert. W takim przypadku komisja sporządza jedynie pisemne uzasadnienie wyboru oferty
najkorzystniejszej.
8 23
1. Podpisany protokół z posiedzenia komisji zawiera propozycję wyboru oferty najkorzystniejszej, jeżeli
Komisja dokona wyboru oferty.
2. Jeżeli kierownik zamawiającego zatwierdzi propozycję komisji, przewodniczący komisji przedstawia
mu do podpisania projekty wymaganych zawiadomień i ogłoszeń.
$ 24
1. Kierownik zamawiającego stwierdza nieważność czynności komisji podjętych z naruszeniem przepisów
prawa.
2. Na polecenie kierownika zamawiającego, komisja powtarza unieważnioną czynność.
ZAKOŃCZENIE PRAC KOMISJI
8 25
1. Komisja kończy prace związane z udzieleniem danego zamówienia z dniem podpisania umowy w
sprawie zamówienia lub z dniem podjęcia przez kierownika zamawiającego decyzji o unieważnieniu
postępowania.
. Po zakończeniu prac Komisji jej przewodniczący przekazuje dokumentację postępowania do właściwej
komórki organizacyjnej w celu jej przechowania zgodnie z przepisami prawa.
N
PRZEPISY KOŃCOWE
$ 26
Niniejszy Regulamin ma odpowiednie zastosowanie do pracy komisji przetargowej w celu przygotowania i
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, do którego mają zastosowanie
przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 z późn. zm).