ZARZĄDZENIE NR 2/01/2019
Prezesa Zarządu Spółki Wodociągi Kępińskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Kępnie
z dnia 18 stycznia 2019 roku
w sprawie: wprowadzenia nowej treści Regulaminu udzielania zamówień współfinansowanych lub
finansowanych ze środków publicznych — w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej — oraz ze środków zewnętrznych nie podlegających zwrotowi o wartości
nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 11 ust. 8 Ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z
2018 poz. 1986 ze zm.).
Działając na podstawie $ 3 ust. 3 e Regulaminu Pracy Zarządu z dnia 31 marca 2016 roku
postanawiam:
$1
Zatwierdzić do stosowania nową treść Regulaminu udzielania zamówień współfinansowanych lub
finansowanych ze środków publicznych — w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej — oraz ze środków zewnętrznych nie podlegających zwrotowi o wartości
nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 11 ust. 8 Ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2018 r. poz. 1986 ze zm.) stanowiącą Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
82
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i uchyla tym samym w całości Uchwałę Nr 7/2017
Zarządu Spółki Wodociągi Kępińskie Sp. z o.o. z dnia 16.02.2017 roku.
PREZES ZARZĄDU
5,
arek Póata
Otrzymują:
- Członkowie Komisji
-a/a
Załącznik nr |
do Zarządzenia Nr 2/01/2019
Prezesa Zarządu Spółki
Wodociągi Kępińskie Sp. z 0.0.
z dnia 18.01.2019 roku
Regulamin udzielania zamówień
współfinansowanych lub finansowanych ze środków publicznych — w szczególności ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej — oraz środków zewnętrznych niepodlegających zwrotowi
o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.)
w Wodociągach Kępińskich Sp. z 0.0.
w Kępnie
z siedzibą: ul. Wrocławska 28, 63-600 Kępno
Zatwierdzam do stosowania z dniem: .. ek, £ GM. . A Y/. s
a
rek Misała
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
$1
DEFINICJE
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
Regulaminie — bez bliższego określenia — należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin
Ustawie — należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 1, poz. 1986 z późn. zm.).
Zamawiającym lub Spółce — należy przez to rozumieć Wodociągi Kępińskie Sp. z 0.0. z
siedzibą ul. Wrocławska 28, 63-600 Kępno.
Kierowniku Zamawiającego — należy przez to rozumieć Prezesa Zarządu Spółki Wodociągi
Kępińskie Sp. z 0.0.
Wykonawcy — należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę
organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia,
która złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego.
Zamówienie publiczne (zamówienie) — zgodnie z art. 2 pkt. 13 Ustawy.
Zamówienie sektorowe — należy przez to rozumieć zamówienia, o których mowa w art. 132
ust. 1 Ustawy,
Zamówienie poza sektorowe — należy przez to rozumieć zamówienie publiczne inne niż
zamówienia, o których w art. 132 ust. 1 Ustawy i w żaden sposób nie związane ze świadczeniem
publicznych usług związanych z produkcją lub dystrybucją wody pitnej lub dostarczania wody
pitnej do takich sieci lub kierowania takimi sieciami.
POIiŚ — należy przez to rozumieć Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014
-2020.
10) Wytycznych — należy przez to rozumieć Umowę Partnerstwa 2014 — 2020 — Wytyczne w
zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko na lata 2014 — 2020 zatwierdzone przez Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 7
lipca 2017 r. oraz Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz funduszu
Spójności na lata 2014 — 2020 zatwierdzone przez Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 19 lipca
2017r.
| ON
$2
Zasady ogólne
Niniejszy regulamin stosuje się dla zamówień publicznych finansowanych ze środków POIiŚ.
W przypadku, jeżeli dane zamówienie jest w części finansowane ze środków Zamawiającego,
a w części współfinansowane ze środków POIiŚ, dla całego zamówienia stosuje się niniejszy
regulamin.
W przypadku, jeżeli zamówienie jest w całości finansowane ze środków Zamawiającego —
stosuje się Regulamin udzielania zamówień ze środków własnych Spółki o wartości
nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 11 ust. 8 Ustawy Prawo zamówień publicznych,
przyjęty uchwałą Nr 1/2017 Zarządu Spółki Wodociągi Kępińskie Sp. z 0.0., z dnia 03.01.2017
roku.
Wszelkie dokumenty dotyczące zamówień finansowanych lub współfinansowanych ze środków
POIiŚ są akceptowane przez Kierownika Zamawiającego.
Zamówień publicznych współfinansowanych ze środków POIiŚ udziela się przy uwzględnieniu
zasad wynikających z Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
Funduszu Spójności na lata 2014 — 2020.
We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie lub w przypadku
niejasności interpretacyjnych zastosowanie mają w pierwszej kolejności odpowiednie zapisy
Wytycznych.
Zamówienia publiczne finansowane lub współfinansowane ze środków POIiŚ udzielane są, w
zależności od wartości szacunkowej zamówienia, na podstawie:
a) Rozeznania rynku ($4), gdy wartość szacunkowa zamówienia wynosi od 20 000 PLN netto
do 50 000 PLN netto włącznie,
b) Zasady konkurencyjności ($ 5), gdy wartość szacunkowa zamówienia jest niższa lub równa
kwocie określonej w art. 4 pkt 9 ustawy Pzp, tj. 30 000 euro, a jednocześnie przekracza
50 000 PLN netto, a w przypadku zamówień sektorowych gdy wartość zamówienia jest
niższa od kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp,
a jednocześnie przekraczającej 50 000 PLN netto,
c) Ustawy Pzp, gdy wartość szacunkowa przekracza kwotę określoną w art. 4 pkt 8 ustawy
Pzp, tj. 30 000 euro, a w przypadku zamówień sektorowych, gdy wartość zamówienia jest
równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust 8
ustawy Pzp; z zastrzeżeniem dodatkowych obowiązków wynikających z Wytycznych,
które odnoszą się do zamówień, do których udzielenia stosuje się przepisy ustawy Pzp.
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie
wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością, z
uwzględnieniem ewentualnych zamówień, o których mowa w $ $ ust. 2 pkt 8 oraz jest
dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. Zabronione jest zaniżanie
wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości
szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność
łącznego spełnienia następujących przesłanek:
a) Usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie,
b) Możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie,
c) Możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę,
W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych,
organizacyjnych, celowościowych) wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość
poszczególnych jego części.
Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez podatku od towarów i usług
(VAT).
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
Przy ustalaniu wartości zamówień stosuje się zasady określone przepisami art. 32 — 35 ustawy
Pzp.
Sumowanie zamówień winno odbywać się wg kryterium tożsamości rodzajowej zamówienia.
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Opis przedmiotu zamówienia nie może odnosić
się do określonego wyrobu, źródła, znaków towarowych, patentów lub specyficznego
pochodzenia, chyba, że takie odniesienie jest uzasadnione przedmiotem zamówienia i
dopuszczono rozwiązania równoważne. W przypadku dopuszczenia rozwiązań równoważnych,
w celu spełnienie wymogu opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, powinien zostać określony zakres równoważności, Wykonawca, który powołuje
się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego jest obowiązany wykazać,
że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone
przez zamawiającego.
Do opisu przedmiotu zamówienia publicznego stosuje się nazwy i kody określone we
Wspólnym Słowniku Zamówień, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2195/2002
Parlamentu europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika
Zamówień (CPV) (Dz. Urz. WE L 340 z 16.12.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 6, t. 5, str. 3).
Terminy odnoszące się do każdego etapu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
ustalane są zgodnie z prawem krajowym, unijnym oraz Wytycznymi, w sposób umożliwiający
ich dotrzymanie.
Wszyscy Wykonawcy mają taki sam dostęp do informacji dotyczących danego zamówienia
publicznego i żaden Wykonawca nie jest uprzywilejowany względem drugiego, a postępowanie
przeprowadzone jest w sposób transparentny.
Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz opisu dokonywania oceny ich
spełniania, o ile zostaną opisane przez Zamawiającego, określane są w sposób proporcjonalny
do przedmiotu zamówienia, zapewniający zachowanie uczciwej, konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Nie można formułować warunków przewyższających wymagania
wystarczające do należytego wykonania zamówienia.
Kryteria oceny ofert składanych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia są
formułowane w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, przy czym:
a) Każde kryterium oceny ofert musi odnosić się do danego przedmiotu zamówienia,
b) Każde kryterium (i opis jego stosowania) musi być sformułowane jednoznacznie i
precyzyjnie, tak żeby każdy poprawnie poinformowany Wykonawca, który dołoży
należytej staranności, mógł interpretować je w jednakowy sposób,
c) Wagi (znaczenie) poszczególnych kryteriów powinny być określone w sposób
umożliwiający wybór najkorzystniejszej oferty,
d) Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności
jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej oraz doświadczenia.
Zakaz ten nie dotyczy zamówień na usługi społeczne i innych szczególnych usług, o
których mowa w załączniku XIV do Dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r.
w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L
94 z 28.03.2014 s. 65) oraz załącznik XVII Dyrektywy 2014/25/UE z dnia 26 lutego
2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę
2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243).
e) Cena może być jedynym kryterium oceny ofert. Poza wymaganiami dotyczącymi ceny
wskazane jest stosowanie jako kryterium oceny ofert innych wymagań odnoszących się
do przedmiotu zamówienia, takich jak np. jakość, funkcjonalność, parametry
4
18.
19.
20.
techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania
zamówienia, koszty eksploatacji oraz organizacja, kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
W przypadku zamówień o wartości do 50 000 PLN netto włącznie zawarcie pisemnej umowy
z Wykonawcą nie jest wymagane. W takim przypadku wystarczające jest potwierdzenie
podniesienia wydatku w oparciu o fakturę, rachunek lub inny dokument księgowy o
równoważnej wartości dowodowej.
W celu uniknięcia konfliktu interesów osoby wykonujące w imieniu Zamawiającego czynności
związane z procedurą wyboru Wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert, nie
mogą być powiązane osobowo lub kapitałowo z Wykonawcami, którzy złożyli oferty. Powinny
to być osoby bezstronne i obiektywne.
Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między
Zamawiającym łub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu
Zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane z
przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy, a Wykonawcą,
połegające w szczególności na:
a) Uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
b) Posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z
przepisów prawa lub nie został określony przez IZ, PO
c) Pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta,
pełnomocnika
d) Pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w
linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
$3
Wniosek o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Przed wszczęciem procedury udzielenia zamówienia komórka (osoba) wnioskująca składa
pisemny wniosek o wszczęcie zamówienia do kierownika Zamawiającego lub upoważnionej
przez niego osoby.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:
a) opis przedmiotu zamówienia,
b) informację (uzasadnienie) dotyczącą potrzeby udzielenia zamówienia,
c) szacunkową wartość zamówienia w złotych i euro,
d) wskazanie źródeł finansowania,
e) informację o łącznej wartości zamówień tego rodzaju w danym roku budżetowym w złotych
i euro,
f) proponowany tryb wyboru wykonawcy.
Po potwierdzeniu pokrycia wydatku w planie rzeczowo — finansowym, wniosek podlega
zatwierdzeniu przez Kierownika Zamawiającego lub upoważnioną przez niego osobę.
Zamawiający przygotowuje ewentualne dodatkowe elementy, w szczególności: specyfikację
warunków zamówienia, opis przedmiotu zamówienia oraz istotne warunki umowy.
$4
Zamówienia o wartości od 20 tys. PLN do 50 tys. PLN włącznie (Rozeznanie rynku)
W przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN do 50 tys. PLN netto włącznie, Zamawiający
musi posiadać, o ile to możliwe dokumenty potwierdzające rozeznanie rynku, wskazujące, iż
dana usługa, robota lub dostawa została wykonana po cenie nie wyższej niż od ceny rynkowej.
Do udokumentowania, że zamówienie zostało wykonane po cenie nie wyższej niż cena
rynkowa, niezbędne jest przedstawienie co najmniej wydruku zapytania ofertowego
zamieszczonego na stronie internetowej beneficjenta wraz z otrzymanymi ofertami, lub
potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych
wykonawców, o iłe na rynku istnieje co najmniej trzech potencjalnych wykonawców danego
zamówienia, wraz z otrzymanymi ofertami. W przypadku, gdy w wyniku upublicznienia
zapytania ofertowego lub skierowania zapytania do potencjalnych wykonawców nie otrzymano
ofert, niezbędne jest przedstawienie np. wydruków co najmniej dwóch ofert ze stron
internetowych z opisem towaru/usługi i ceną lub wydruków co najmniej dwóch maili z
informacją na temat ceny za określony towar/usługę albo innego dokumentu świadczącego o
istnieniu co najmniej dwóch ofert.
Udokumentowanie obejmuje wszystkie otrzymane oferty. Jeżeli w odpowiedzi na
zamieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej ogłoszenie o zamówieniu złożona
zostanie tylko jedna ważna oferta, wówczas należy uzupełnić udokumentowanie o ofertę
pochodzącą z innego źródła (np. jednej z pozostałych możliwości wskazanych z pkt 2). Jedna
oferta nie jest wystarczająca dla udokumentowania, że zamówienie zostało wykonane po cenie
nie wyższej niż cena rynkowa. Przy czym oferta niezgodna z ogłoszeniem nie stanowi oferty
ważnej i podlega odrzuceniu.
Notatka potwierdzająca przeprowadzenie rozmów telefonicznych z potencjalnymi
wykonawcami nie będzie uznawana za udokumentowanie rozeznania rynku.
W przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto zawarcie pisemnej
umowy z wykonawcą nie jest wymagane. W takim przypadku wystarczające jest potwierdzenie
poniesienia wydatku w oparciu o fakturę rachunek lub inny dokument księgowy o równoważnej
wartości dowodowej.
Do zamówień udzielonych w wyniku rozeznania rynku zastosowanie mają postanowienia
niniejszego Załącznika dotyczące konfliktu interesów.
$5
Szczególne warunki realizacji zamówień publicznych udzielanych zgodnie z zasadą
konkurencyjności dla zamówień o wartości przekraczającej 50 000,00 PLN netto (Zasada
konkurencyjności)
W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy:
1) upublicznić zapytanie ofertowe zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 3 poniżej, przy
czym zapytanie ofertowe zawiera co najmniej:
a) opis przedmiotu zamówienia publicznego,
b) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich
spełniania, przy czym stawianie warunków udziału nie jest obowiązkowe,
c) kryteria oceny oferty,
d) informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do
poszczególnych kryteriów oceny oferty,
e) opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty,
6
£
f) termin składania ofert, przy czym termin na złożenie oferty wynosi nie mniej niż 7
dni kalendarzowych od daty ogłoszenia zapytania ofertowego w przypadku dostaw i
usług, a 14 dni kalendarzowych od daty ogłoszenia zapytania ofertowego w przypadku
robót budowłanych. Termin 7 lub 14 dni kalendarzowych biegnie od dnia następnego
po dniu upublicznienia zapytania ofertowego i kończy się z upływem ostatniego dnia.
Jeżeli koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin
upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy,
8) termin realizacji umowy,
h) określenie warunków istotnych zmian umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o ile przewiduje się możliwość zmiany
takiej umowy,
i) informację o możliwości składania ofert częściowych, o ile zamawiający taką
możliwość przewiduje,
j) opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim
muszą odpowiadać oferty wariantowe wraz z wybranymi kryteriami oceny, jeżeli
zamawiający wymaga lub dopuszcza ich składanie,
k) informację o planowanych zamówieniach, o których mowa w $ 6 ust. 2 pkt. 8, ich
zakres oraz warunki, na jakich zostaną udzielone, o ile zamawiający przewiduje udzielenie
tego typu zamówień.
2) wybrać najkorzystniejszą spośród złożonych ofert spełniająca warunki udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o ustalone w zapytaniu
ofertowym kryteria oceny; wybór oferty jest dokumentowany protokołem postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
Upublicznienie zapytania ofertowego oznacza wszczęcie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w ramach projektu.
Upublicznienie zapytania ofertowego polega na jego umieszczeniu w bazie konkurencyjności
(adres strony: www.konkurencyjnosc.gov.pl oraz www.bazakonkurencyjnosci.funduszeeurope
jskie.gov.pl a w przypadku zawieszenia działalności bazy potwierdzonego odpowiednim
komunikatem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego — na umieszczeniu tego
zapytania co najmniej na stronie internetowej Zamawiającego, lub stronie internetowej
wskazanej przez właściwą instytucję będącą stroną umowy o dofinansowanie.
W przypadku gdy ze względu na specyfikę projektu zamawiający rozpoczyna realizację
projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w celu upublicznienia
zapytania ofertowego powinien upublicznić to zapytanie co najmniej na swojej stronie
internetowej lub innej stronie internetowej wskazanej przez właściwą instytucję będącą stroną
umowy o dofinansowanie.
Dla udokumentowania zawarcia umowy z wykonawcą i sporządzenia protokołu postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, konieczna jest forma pisemna.
Protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zawiera co najmniej:
1) informację o sposobie upublicznienia zapytania ofertowego,
2) wykaz ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, wraz ze wskazaniem daty
wpłynięcia oferty do zamawiającego,
3) informację o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców, o ile takie
warunki były stawiane
4) informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych
kryteriów oceny i sposobie przyznawania punktacji poszczególnym wykonawcom za spełnienie
danego kryterium,
5) wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru,
6) datę sporządzenia protokołu i podpis zamawiającego,
7) następujące załączniki:
a) potwierdzenie publikacji zapytania ofertowego na stronie internetowej,
b) złożone oferty,
c) oświadczenie/oświadczenia o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty,
podpisane przez osoby wykonujące w imieniu Zamawiającego czynności związane
z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert (tj.
powiązań, o których mowa w $ 2 ust. 19.
Informację o wyniku postępowania umieszcza się w bazie konkurencyjności, a w przypadku
zawieszenia działalności bazy potwierdzonego odpowiednim komunikatem ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego — na umieszczeniu tego zapytania co najmniej na
stronie internetowej Zamawiającego, lub stronie internetowej wskazanej przez właściwą
instytucję będącą stroną umowy o dofinansowanie. Informację o wyniku postępowania wysyła
się do każdego wykonawcy, który złożył ofertę oraz umieszcza się na stronie internetowej
Zamawiającego. Informacja o wyniku postępowania powinna zawierać co najmniej nazwę
wybranego wykonawcy. Na wniosek wykonawcy, który złożył ofertę, istnieje obowiązek
udostępnienia wnioskodawcy protokołu postępowania o udzielenie zamówienia z wyłączeniem
części ofert stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Po przeprowadzeniu procedury uregulowanej w niniejszym paragrafie następuje podpisanie
umowy z wykonawcą wybranym zgodnie z zasadą konkurencyjności. W przypadku, gdy
wykonawca odstąpi od podpisania umowy z Zamawiającym, możliwe jest podpisanie umowy
z kolejnym wykonawcą, który w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego uzyskał
kolejną najwyższą liczbę punktów.
Nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy, o której mowa
w pkt 8 powyżej, w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru
wykonawcy, chyba że:
1) zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w zapytaniu ofertowym lub
dokumentach zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany, o ile nie prowadzą one do
zmiany charakteru umowy,
2) zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od
dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się
niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki:
a) zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub
technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności
sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego,
b) zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie
kosztów dla zamawiającego,
c) wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej
pierwotnie w umowie
3) zmiana nie prowadzi do zmiany charakteru umowy i zostały spełnione łącznie następujące
warunki:
a) konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których
zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,
b) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w
umowie,
4) wykonawcę, któremu zamawiający udzielił zamówienia, ma zastąpić nowy wykonawca:
- na podstawie postanowień umownych, o których mowa w ust. 9 pkt 1,
- w wyniku połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub
nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy
wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego
podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy,
- w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy względem jego
podwykonawców,
10.
11.
5) zmiana nie prowadzi do zmiany charakteru umowy a łączna wartość zmian jest mniejsza niż
5 225 000 euro w przypadku zamówień na roboty budowlane lub 209 000 euro w przypadku
zamówień na dostawy i usługi, i jednocześnie jest mniejsza od 10% wartości zamówienia
określonej pierwotnie w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w
przypadku zamówień na roboty budowlane, jest mniejsza od 15% wartości zamówienia
określonej pierwotnie w umowie.
Zapytanie ofertowe może zostać zmienione przed upływem terminu składania ofert
przewidzianym w zapytaniu ofertowym. W takim przypadku należy w opublikowanym zgodnie
z pkt 3 lub 4 powyżej zapytaniu ofertowym uwzględnić informacje o zmianie. Informacja ta
powinna zawierać co najmniej: datę upublicznienia zmienianego zapytania ofertowego a także
opis dokonanych zmian. Zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do
wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne z uwagi na zakres wprowadzonych
zmian.
Treść pytań dotyczących zapytania ofertowego wraz z wyjaśnieniami zamawiającego
publikowana jest zgodnie z pkt 3 lub 4 powyżej.
$6
Wyłączenia
Procedur określonych dla rozeznania rynku oraz zasady konkurencyjności nie stosuje się do
zamówień określonych w art. 4 Pzp, z wyjątkiem zamówień określonych w art. 4 pkt 8 Pzp
Możliwe jest niestosowanie procedur określonych dla rozeznania rynku oraz zasady
konkurencyjności przy udzielaniu zamówień w następujących przypadkach:
1) w wyniku przeprowadzenia procedury zasady konkurencyjności nie wpłynęła żadna oferta,
lub wpłynęły tylko oferty podlegające odrzuceniu, albo wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni
z postępowania lub nie spełnili warunków udziału w postępowaniu, pod warunkiem, ze
pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,
2) zamówienie może być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z jednego z
następujących powodów:
a) brak konkurencji ze względów technicznych o obiektywnym charakterze
b) przedmiot zmówienia jest objęty ochroną praw wyłącznych, w tym praw własności
intelektualnej,
- wyłączenie może być zastosowane, o ile nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub zastępcze,
a brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężenia parametrów zamówienia,
3) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego
wykonawcę, w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub
artystycznej,
4) w przypadku zamówień, do których ma zastosowanie zasada konkurencyjności, ze względu
na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie
zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów
określonych dla zasady konkurencyjności,
5) w przypadku zamówień, do których ma zastosowanie zasada konkurencyjności, ze względu
na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której
wcześniej nie można było przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia
i nie można zachować terminów określonych dla zasady konkurencyjności,
6) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach
badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych z wyłączeniem zamówień
obejmujących produkcję masową służącą osiągnięciu rentowności ekonomicznej lub pokryciu
kosztów badań i rozwoju.
7) Zamawiający udziela Wykonawcy wybranemu zgodnie z zasadą konkurencyjności
uzupełniających zamówień na dodatkowe dostawy, polegających na częściowej wymianie
dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększeniu bieżących dostaw lub rozbudowie
istniejących instalacji, a zmiana Wykonawcy prowadziłaby do nabycia materiałów o innych
właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub
nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu tych produktów lub
instalacji. Czas trwania umowy w sprawie zamówienia na dostawy dodatkowe nie może
przekraczać 3 lat,
8) zamawiający udziela Wykonawcy wybranemu zgodnie z zasadą konkurencyjności, w okresie
3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, przewidzianych w zapytaniu ofertowym
zamówień uzupełniających na usługi lub roboty budowlane, polegających na powtórzeniu
podobnych usług lub robót budowlanych,
9) przedmiotem zamówienia są dostawy na szczególnie korzystnych warunkach w związku z
likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym,
10) zamówienie na dostawy jest dokonywane na giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o
giełdach towarowych, w tym: na giełdzie towarowej innych państw członkowskich
Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
10