WÓJT GMINY WISZNIA MAŁA
ul, Wrocławska 9, 55-114 Wisznia Mała
tel.71 312-70-25, fax. 71 312-70-68
55-214 Wisznia kia
Wisznia Mała, 25.07.2018 r.
a Sz. P.
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Bartosz Wilk
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-7099Q©fedrowanie.siecobywatelska.pl
DOT. WNIOSKU O DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ z dnia 16.07.2018 r.
W odpowiedzi na wniosek — pismo (e-mail) z dnia 16 lipca 2018 r. - działając na podstawie art. 10
ust. 2 w związku z art. 2 ust. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz. U. ż 2015, poż.2058 ze zmianami) —
przedkładam poniższe informacje:
1.
W Urzędzie Gminy Wisznia Mała na podstawie umowy o pracę zatrudniony jest pracownik ds.
promocji i współpracy, do którego obowiązków należy m.in. prowadzenia mediów.
Powyżej wymieniony pracownik obsługuje następujące media:
- stronę internetową gminy Wisznia Mała,
- Fanpage gminy Wisznia Mała,
- wydaje Biuletyn Informacyjny „Wieści Gminne Wiszni Małej”,
- zamieszcza artykuły w prasie oraz internecie,
- zamieszcza informacje lokalne na telewizorze dostępnym dla mieszkańców w Urzędzie Gminy
Wisznia Mała oraz SPZOZ w Wiszni Małej (Ośrodek Zdrowia).
Wymienione powyżej media są dostępne pod adresami internetowymi:
www .wiszniamala.pl
https://www facebgok.com/wiszniamała/
Gmina 4 x w roku wydaje Biuletyn Informacyjny „Wieści Gminne Wiszni Małej”, który nie jest
zarejestrowany w sądzie.
Wydane numery „Wieści Gminnych Wiszni Małej” w formacie PDF, są dostępne na stronie
internetowej gminy:
http://www.wiszniamala.pl/dla-mieszkancow/aktualnosci/wiesci-gminne-wiszni-malej
W odpowiedzi na POWYŻSZY PUNKT, informuję, iż wnioskowane informacje mają charakter
informacji przetworzonej zgodnie art. 3 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (j.t. Dz. U. z 2015, poz.2058 ze zmianami). Mając powyższe na uwadze,
wzywam Pana do wykazania w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma, że uzyskanie
informacji we wnioskowanym zakresie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Zgodnie z
orzeczeniem WSA w Warszawie z dnia 5 listopada 2013r. (sygn. akt Il SA/Wa 1455/13)
„udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o (...) prostym charakterze,
wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania
danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią takie informacje proste, informacją przetworzoną,
której udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego”.
Sam proces przetwarzania w świetle orzecznictwa który jest podstawa dookreślenia pojęcia
„informacja przetworzona” to przede wszystkim wysiłek intelektualno-organizacyjny, który prowadzi do
uzyskania jakościowo nowej informacji wobec materiału wyjściowego „wykreowanie nowego typu
informacji”, przygotowanej „specjalnie” dla wnioskodawcy, wedle jego zakresu-kryteriów, którym nie
dysponuje podmiot zobowiązany na dzień złożenia wniosku. Nie jest to zatem czynność mechaniczna
sprowadzająca się automatycznego zestawienia lub usuwania danych, lecz poprzedzona musi być
działaniami organizacyjno - myślowymi w stosunku do wyjściowego zbioru informacji (takich jak analiza
dokumentów, selekcja danych, obliczenia, zestawienia, podsumowania).
W tym miejscu należy podkreślić, że obowiązek wykazania, iż uzyskanie informacji jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego ciąży na wnioskodawcy. Stanowisko to również znajduje
potwierdzenie w aktualnej linii orzecznictwa sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 9 listopada 2011
r. (sygn. I OSK 1365/11) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdza: „Domaganie się dostępu do informacji
publicznej mającej charakter przetworzony, jest zasadne jedynie wówczas, gdy wnioskodawca wykaże, iż
jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego”. W tym samym tonie wypowiada się także WSA w
Warszawie, który w wyroku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (sygn. Il SA/Wa 18/12) wskazuje, że „w myśl art. 3
ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej
obejmuje uprawnienia do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w
takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Wnioskujący o udzielenie
informacji przetworzonej winien przed organem wykazać interes publiczny, bowiem w przeciwnym razie
musi się liczyć z decyzją odmowną, wydaną w trybie art. 16 ust. 1 przywołanej ustawy.”
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ustawodawca wprowadził szczególną przesłankę
udostępnienia informacji publicznej, co wskazuje, że nie chodzi tutaj o jakikolwiek interes publiczny, lecz
o interes szczególnie istotny. Tylko taki bowiem będzie uprawniał wnioskodawcę do otrzymania
informacji przetworzonej (por. wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2011 r. sygn. akt | OSK 1870/10). Z wyroku
NSA z dnia 9 grudnia 2010 r. (sygn. | OSK 1768/10) wynika, że „Wnioskodawca żądający informacji
publicznej przetworzonej (...) dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona ważna dla dużego
kręgu potencjalnych odbiorców, ale również że jej uzyskanie stwarza realną możliwość wykorzystania
uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu
publicznego”.
Mając na uwadze powyższe, zasadnym stało się wezwanie wnioskodawcy do wykazania,
że uzyskanie wnioskowanych informacji we wniosku W TYM ZAKRESIE jest szczególnie istotne dla
interesu publicznego.