- Perły Samorządu 2021
- Perły Samorządu 2021 #4
Perły Samorządu 2021 #4
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
2 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska, na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:
- ankiety zgłoszeniowej, którą przesłał Państwa urząd do konkursu Perły Samorządu 2021 organizowanego przez Dziennik Gazeta Prawna.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej (np. skan) na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Re: Wniosek o informację publiczną przez IŁAWA
Załączniki
- ANKIETA_GMINA_IŁAWA_2021.pdf
Ankieta Perły Samorządu 2021
RANKING
le c
©» samorządu202]
nkieta Rankinau Perty ś 11202
Wskazówki I instnikci kniani
Dla ułatwienia Państwa pracy, uzupełnianie ankiety w każdej chwili można wstrzymać, a następnie w dowolnym czasie wrócić do jej wypełnienia. W lewym
górnym rogu znajduje się przycisk, którym w dowolnym momencie możemy odłożyć wypełnienie ankiety. Należy zapisać sobie link, który wyświetli się po
naciśnięciu przycisku „Odłóż na później”
Pytania oznaczone * są pytaniami obowiązkowymi.
Ankieta została podzielona na sekcje tematyczne. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania obowiązkowe mogą Państwo przejść do kolejnej sekcji
klikając na przycisk „DALEJ” znajdujący się na dole danej sekcji. Można także wracać do sekcji już wypełnionych. Formularz został tak przygotowany, że
weryfikuje poprawność udzielonej odpowiedzi (np. nie można podać liczby wyższej niż 100 w pytaniach o udział procentowy danych wydatków w budżecie).
Proszę zwrócić uwagę, że w tegorocznej ankiecie ponownie zawarliśmy także dodatkowe pytania. Po raz kolejny poszukamy Liderów Dobrych Praktyk
„ Czyli samorządów, które mogą pochwalić się wyjątkowymi osiągnięciami w konkretnych obszarach: gospodarki, edukacji, zdrowia i opieki oraz środowiska.
Nie są to pytania obligatoryjne i nie wpływają bezpośrednio na pozycję w rankingu. Jednak podobnie jak w poprzednich latach, bardzo liczymy na aktywność
gmin także w udzielaniu odpowiedzi na te pytania — warto jest wskazać nowatorskie działania, które mogą stanowić wzór dla innych samorządów.
UWAGA! Ze względów technicznych podając odpowiedzi z liczbą i ułamkiem dziesiętnym prosimy używać znaku KROPKI [.], a nie przecinka [,] jako separatora
oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Prosimy także nie dodawać znaku procenta (%) czy innych symboli (np. km2) w odpowiedziach. Prosimy
także uważnie czytać pytania i zwrócić uwagę czy nie znajduje się w nich informacja o zaokrąglaniu danych w odpowiedzi (np. do pełnych tysięcy).
WAŻNE: Niewskazane jest korzystanie podczas wypełniania ankiety z przegladarki Internet Explorer.
| " NF inf - . tziela:
(l Dziennik Gazeta Prawna — Rafał Zieliński (Koordynator)rafal.zielinskiQinfor.pl , 22 482 42 01
| " h ini i odnośnie ranki tzielą:
(l PwC Advisory — Paweł Oleszczuk (Przedstawiciel Partnera Merytorycznego)pawel.oleszczukQpwc.com oraz Marta Gocłowska, marta.goclowskaQpwc.com
„+48 519 504 687
UWAGA. Proszę pamiętać o wypełnieniu i podpisaniu załącznika nr 1 do regulaminu dostępnego na stronie www.gazetaprawna.pl/rankingPerly2021
Podpisany i zeskanowany dokument należy wysłać na adres rafal.zielinskiQinfor.pl najpóźniej do 23 marca br.
Organizatorzy Rankingu Perły Samorządu 2021
1. Proszę podać adres e-mail
gminaQgmina-ilawa.pl
2.1. Nazwa JST
Gmina Iława
3. 2. Imię i nazwisko Włodarza
Krzysztof Harmaciński
4. 3. Imię i nazwisko osoby kontaktowej ws. ankiety
Andrzej Brach
5. 4. Stanowisko osoby kontaktowej ws. ankiety
Zastępca Wójta
6. 5. Telefon osoby kontaktowej ws. ankiety
0896490800
7. 6. Proszę podać adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktu w sprawie ankiety
Jeżeli inny niż podany wyżej
abrach(Qgmina-ilawa.pl
METRYCZKA
8. 1. Proszę zaznaczyć kategorię, która Państwa dotyczy
Gmina wiejska powyżej 5 tys. mieszkańców
9. 2. Proszę wskazać, w którym rankingu pragną Państwo wziąć udział
Najlepsza gmina i najlepszy włodarz
10. 3. Proszę podać wielkość budżetu gminy w 2019r.
Pytanie o dochody gminy. Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
69063170
11. 4. Proszę podać wielkość budżetu gminy w 2020 r.
Pytanie o dochody gminy. Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
73921758
12. 5. Proszę podać liczbę mieszkańców gminy (stan na 31.12.2019)
12914
13. 6. Proszę podać liczbę mieszkańców gminy (stan na 31.12.2020)
12925
14. 7. Proszę podać liczbę szkół i placówek, dla których gmina pełni rolę organu prowadzącego
7
15. 8. Proszę podać liczbę uczniów w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę
1144
KATEGORIA: NAJLEPSZY WŁODARZ
Włodarz — reprezentant gminy i jej mieszkańców
16. 1. Czy w 2020 r. wójt/burmistrz/prezydent reprezentował gminę w organach zarządczych lub doradczych
następujących gremiów skupiających samorządy:
b. Związek Polskich Samorządów
d. Związek Gmin Wiejskich RP
h. Stowarzyszenia samorządów na poziomie regionalnym (np. Podkarpackie Stowarzyszenie Samorządów
Terytorialnych, Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich, Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski). Proszę wskazać
jakie. - Stowarzyszenie Łączy nas kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania, Stowarzyszenie "16", Warmińsko - Mazurski
Zarząd Ludowe Zespoły Sportowe
i. Regionalne związki gmin (np. Związek Gmin Regionu Płockiego, Związek Miast i Gmin Morskich, Związek Gmin
Jurajskich, Związek Miast i Gmin Nadnoteckich itp.) Proszę wskazać jakie. - Związek gmin "Czyste Środowisko, Związek
Gmin Jeziorak, Związek Gmin Warmińsko - Mazurskich, Związek Gmin Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego,
17. 2. Czy w 2020 r. wójt/burmistrz/prezydent reprezentował gminę w następujących międzynarodowych
inicjatywach samorządowych
e. Stowarzyszenie Gmin Wiejskich Unii Europejskiej
i. Inne - proszę podać nazwę tych organizacji - Stowarzyszenie Euroregion Bałtyk
18. 3. Jak często kierowana przez włodarza gmina brała w 2020 r. udział w formalnych konsultacjach np. na
temat ważnych inwestycji, czy planów związanych z regionem, organizowanych przez samorząd województwa
(administrację regionalną) lub instytucje administracji rządowej?
c. regularnie, co najmniej raz na miesiąc i aktywnie, przekazując im informacje o swoich priorytetach
19. 4. Jaki procent wszystkich procedowanych (wprowadzonych do porządku obrad) uchwał Rady
Miasta/Gminy w 2020 r. stanowiły uchwały wprowadzone pod obrady organu na wniosek włodarza?
100
Włodarz — zarządzający urzędem i prowadzący politykę gminy
20. 1. Proszę wskazać, które z poniższych działań, mających na celu przyciągnięcie inwestorów, zostały podjęte
przez włodarza w 2020 r.:
a. Organizacja wydarzeń gospodarczych/branżowych (w tym online)
b. Spotkania bezpośrednie z inwestorami krajowymi i zagranicznymi (online)
c. Utworzenie lub aktualizacja przewodnika inwestora z opisami procedur, instrumentów wsparcia oferowanych w
gminie (w tym w wersji elektronicznej)
d. Działania podejmowane na rzecz współpracy pomiędzy przedsiębiorcami (np. organizacja biznes mikserów i innych
spotkań przedsiębiorców, udostępnianie informacji o przedsiębiorstwach działających na terenie gminy itp.)
e. Bieżące aktualizowanie map oraz folderów informacyjnych na temat gminnych terenów inwestycyjnych
f. Publikacja referencji od dotychczasowych inwestorów. Proszę podać linki dot. wskazanych działań -
https://www.gmina-ilawa.pl/category/dla-inwestora/referencje/
g. Włączenie się w działania w ramach kampanii marketingowych gminy (np. uczestnictwo w spotach) Proszę podać
linki dot. wskazanych działań - https://www.gmina-ilawa.pl/cudze-chwalicie-dzisiaj-premiera-ogladaj-koniecznie/
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie - Aktywny udział Wójta w skutecznym namawianiu inwestorów do
pozyskiwania dotacji i promowanie szkoleń w zakresie ich pozyskiwania https://www.gmina-ilawa.pl/zapraszamy-na-
spotkanie-informacyjne-nt-mozliwosci-uzyskania-dotacji-oraz-warsztaty/
21. 2. Jakie zmiany w funkcjonowaniu urzędu wprowadzono w związku z zapobieganiem rozprzestrzeniania się
COVID-19?
a. Praca zdalna (zanim zostało to wprowadzone regulacjami na poziomie krajowym [2.11.2020])
b. Rotacyjny system obecności w pracy stacjonarnej pracowników
c. Reorganizacja pracy urzędu - ograniczenie fizycznego kontaktu pracowników z mieszkańcami (np. przez wydzielenie
bezpiecznych pomieszczeń na konieczne spotkania [przed 10.04.2020 r.])
d. Opracowanie nowych zasad obsługi mieszkańców, dostosowanych do sytuacji pandemicznej
e. System umawiania wizyt mieszkańców na konsultacje online
f. System umawiania wizyt mieszkańców w urzędzie na konkretne godziny
g. Wprowadzenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów
h. Wprowadzenie możliwości składania wniosków przez Internet (np. przez ePUAP)
i. Wprowadzenie możliwości wydawania decyzji elektronicznie (np. przez ePUAP)
j. Wprowadzenie możliwości składania ofert elektronicznie w postępowaniach o zamówienia publiczne (także dla
zamówień o wartości poniżej tzw. progu unijnego)
k. Finansowanie i organizacja testów w kierunku zakażenia SARS-CoV-2 dla pracowników urzędu gminy
I. Regularne odkażanie wszystkich pomieszczeń w urzędzie (np. ozonowanie, zamgławianie itp.)
m. Uruchomienie usługi tzw. mobilnego urzędnika, czyli regularnego dojeżdżania urzędnika do mieszkańców w
przypadku, gdy nie mogli się oni stawić w urzędzie
22. 3. Jaki był średni czas oczekiwania na wydanie dokumentu albo decyzji w 2020 r. ?
a. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy — [miejsce na wpisanie liczby] dni
-0
b. Odpis aktów z Urzędu Stanu Cywilnego — [miejsce na wpisanie liczby] dni - nie dotyczy
c. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu — [miejsce na wpisanie liczby] dni - 0
d. Zezwolenie na usunięcie drzewa/krzewu - [miejsce na wpisanie liczby] dni - 0
e. Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości — [miejsce na wpisanie liczby] dni - 0
23. 4. Czy istnieją opłaty na rzecz gminy, których dokonać można jedynie w kasie urzędu (tj.nie ma możliwości
dokonania przelewu na konto bankowe)?
Nie
24. 5. Czy w kasie urzędu gminy można dokonywać płatności bezgotówkowych?
Tak
25. 6. Jaki procent pracowników urzędu gminy/urzędu miasta, posługiwało się w 2020 r. podpisem
elektronicznym/profilem zaufanym?
26
26. 7. Czy w urzędzie były w 2020 r. przyjmowane dokumenty podpisane podpisem elektronicznym?
Tak
27. 8. Czy członkowie kadry zarządzającej urzędem (włodarz i jego zastępcy, sekretarz, skarbnik, dyrektorzy
wydziałów) uczestniczyli w 2020 r. w zewnętrznych (w tym online) programach podnoszenia kwalifikacji (np.
szkolenia, kursy, warsztaty)? Jaka była tematyka szkoleń?
a. Regulacje prawne w administracji publicznej
b. Zarządzanie informacjami i danymi
c. Rozwój kompetencji cyfrowych
d. Dyscyplina finansów publicznych
e. Efektywne gospodarowanie majątkiem gminy
f. Aspekty etyczne działalności publicznej ( np. w zakresie polityki antykorupcyjne, antydyskryminacyjnej,
antymobingowej itp.)
g. Kontakt z obywatelem
h. Zwiększanie potencjału inwestycyjnego gminy
i. Zamówienia publiczne
Włodarz - zaangażowany lider społeczności
28. 1. Jak często i w jakiej formie włodarz był dostępny dla mieszkańców w czasie pandemii?
g. Inne, na przykład kalendarz codziennych zajęć online, bezpośredni mail do włodarza - proszę wymienić W PUNKTACH
jakie, proszę podać linki do informacji potwierdzających wskazane odpowiedzi - Wójt był dostępny przez cały czas
trwania pandemii. Pomimo wielu obostrzeń mieszkańcy byli przyjmowani na bieżąco z zachowaniem reżimu
sanitarnego.
29. 2. Czy w gminie w 2020 r. działały poniższe ciała doradcze (koordynator, rada, pełnomocnik itp.):
b. Rada Działalności Pożytku Publicznego
c. Ciało doradcze ds. seniorów
e. Ciało doradcze ds. mobilności /transportu**
f. Ciało doradcze ds. gospodarczych/przedsiębiorczości
g. Ciało doradcze ds. rynku pracy/zatrudnienia
h. Ciało doradcze ds. osób z niepełnosprawnościami
i. Ciało doradcze ds. sportu
j. Ciało doradcze ds. klimatycznych/ekologii /ochrony środowiska
k. Ciało doradcze ds. edukacji/oświaty
I. Ciało doradcze ds. kultury
m. Społeczna Komisja Mieszkaniowa**
30. 3. Które działania mające na celu wspieranie inicjatyw lokalnych zostały podjęte przez włodarza osobiście
chociaż raz w 2020 r.:
a. Promowanie oddolnej inicjatywy lokalnej za pomocą własnych kanałów komunikacji (np. przez portale
społecznościowe, w trakcie wywiadów, przez stronę urzędu miasta itp.) - proszę podać link do informacji
potwierdzających wskazaną odpowiedź - 1. https://www.gmina-ilawa.pl/gmina-ilawa-wspiera-wosp-mozna-wylicytowac-
okazaly-tort-i-patere/ https://www.gmina-ilawa.pl/ii-edycja-biegu-zasuwaj-juz-za-nami/
https://www.infoilawa.pl/galerie/145-osob-na-trasie-drugiej-edycji-biegu-zasuwaj-z-ilawy-do-susza,5164/27/219540
https://www.gmina-ilawa.pl/bieg-dobro-wraca/ https://www.gmina-ilawa.pl/konkurs-o-tytul-najaktywniejszego-
wolontariusza-powiatu-ilawskiego-edycja-za-rok-2020/ https://www.gmina-ilawa.pl/kilometry-dla-lenki/
https://www.gmina-ilawa.pl/galeria-sztuki-ludowej-im-jozefa-kuleszy-w-nowej-wsi-gotowa/
https://www.infoilawa.pl/aktualnosci/item/62612-zobacz-jak-wyglada-nowa-galeria-sztuki-ludowej-im-jozefa-kuleszy-w-
nowej-wsi-pod-ilawa-zdjecia https://www.gmina-ilawa.pl/xii-ogolnopolski-turniej-tanca-sportowego-o-puchar-wojta-
gminy-ilawa/ https://www.infoilawa.pl/aktualnosci/item/60364-zatanczyli-o-puchar-wojta-gminy-ilawa-ogolnopolski-
turniej-w-wikielcu-juz-za-nami-zobacz-zdjecia-i-wideo
b. Przyznanie dofinansowania dla inicjatywy lokalnej - proszę podać link do informacji potwierdzających wskazaną
odpowiedź - 2. https://www.gmina-ilawa.pl/gz-Izs-otrzymal-dotacje/ https://www.gmina-ilawa.pl/ii-edycja-biegu-
zasuwaj-juz-za-nami/ https://www.gmina-ilawa.pl/edycja-biegu-zasuwaj-juz-nami/ https://www.gmina-ilawa.pl/bieg-
dobro-wraca/ https://www.gmina-ilawa.pl/oferta-uproszczona-pro-bono/ https://www.gmina-ilawa.pl/wyniki-i-tury-
konkursow-wojta-gminy-ilawa/ https://www.gmina-ilawa.pl/uproszczona-oferta-realizacji-zadania-publicznego-
towarzystwa-ziemi-rudzienickiej/ https://www.gmina-ilawa.pl/konkursy-dla-organizacji-pozarzadowych-cz-iii/
https://www.gmina-ilawa.pl/konkurs-wojta-gminy-ilawa-3/ https://www.gmina-ilawa.pl/galeria-sztuki-ludowej-im-jozefa-
kuleszy-w-nowej-wsi-gotowa/
c. Rozwijanie struktur wspierających realizację inicjatyw lokalnych (np. Inkubator Inicjatyw Lokalnych, foldery
informacyjne o procedurze) ? - proszę podać link do informacji potwierdzających wskazaną odpowiedź - 3.
https://www.gmina-ilawa.pl/ruszyl-regionalny-portal-rekrutacyjny/
d. Organizowanie i uczestniczenie (także online) w spotkaniach edukacyjnych promujących ideę inicjatyw lokalnych -
proszę podać link do informacji potwierdzających wskazaną odpowiedź - http://www.bip.gmina-
ilawa.pl/akty/58/629/w_sprawie_dokonania_zmian_w_tresci_zalacz/ hhttp://www.bip.gmina-
ilawa.pl/akty/58/172/w_sprawie_okreslenia_trybu_i_C2_AOszczegolowych_kryteriow_oceny_wnioskow_o_C2_AOrealizacje_zadai
31. 4. Jakie działania proekologiczne realizowane były w urzędzie w 2020 r. ?
a. Osobiste uczestnictwo włodarza i urzędników w akcjach ekologicznych, edukacyjnych (także online)
b. Współpraca ze stowarzyszeniami/organizacjami (NGO), działającymi na rzecz gospodarki niskoemisyjnej
c. Zwiększenie udziału pojazdów niskoemisyjnych w użytkowanej flocie gminy (w stosunku do 2019 r.)
d. Zmiany w polityce zakupowej urzędu gminy skutkujące ograniczeniem zużycia produktów jednorazowych (innych niż
środki ochrony osobistej)
e. Instalacja automatycznych czujek oświetleniowych w urzędzie gminy
f. Instalacja automatycznych czujek monitorujących wodę
g. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie - Promowanie proekologicznego i zdrowego dojazdu do pracy - pracownicy
rezygnujący z samochodu na rzecz roweru otrzymują zestaw gadżetów gminnych, rezygnacja z faktur papierowych na
rzecz elektronicznych
32. 5.Jakie działania na rzecz wsparcia mieszkańców (szczególnie osób znajdujących się w trudnej sytuacji
życiowej) podejmowane były przez urząd gminy i jednostki mu podległe w 2020 r.
Program „Wspieraj Seniora'- Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej skierowany jest do osób starszych w wieku 70
+ i więcej, oraz osób poniżej 70 roku życia, którzy pozostaną w domu w związku z zagrożeniem zakażenia się COVID-
19. W 2020 r. ze wsparcia skorzystało 25 osób w wieku 70+ oraz 5 osób poniżej 70 r.ż. Usługa wsparcia polegała w
szczególności na dostarczeniu zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze,
środki higieny osobistej czy leki. Senior może również skor W ramach walki z epidemią COVID-19 pracownicy Ośrodka
przystąpili do akcji szycia maseczek wielokrotnego użytku, które rozdysponowano wśród pracowników instytucji i
mieszkańców Gminy Iława.
Pod koniec roku w ramach projektu „Działania profilaktyczne w walce z COVID-19 w Gminie Iława podjęto działania
profilaktyczne i zapobiegawcze prowadzące do wstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród
pracowników GOPS, klientów oraz osób starszych. Wsparciem objęto 70 osób z 4 podmiotów (GOPS w Iławie, Klub
Seniora w Ławicach, Lasecznie i Klub Senior + w Nowej Wsi). W ramach działań doposażono stanowiska pracy i w/w
podmioty w środki tj.: maseczki jednorazowe (700 szt.), gogle ochronne (100 szt.), przyłbice ochronne (100 szt.),
rękawiczki ochronne (30 op. po 100 szt.), fartuchy ochronne jednorazowe (100 szt.), kombinezony ochronne (20 szt.),
płyny do dezynfekcji rąk (150 |.), płyny do dezynfekcji powierzchni (150 I), maty dezynfekujące (10 szt.), lampy
dezynfekujące (3 szt.), termometry bezdotykowe (7 szt.), środki opatrunkowe (4 zestawy), płyn do dezynfekcji ran (6
szt.), stojące dezynfekatory do rąk (4 szt.), urządzenia do ozonowania (3 szt.). Wartość całego projektu wyniosła 41
537, 50 zł (w tym wkład własny 2 100,00 zł). Realizacja projektu odbywa się w okresie od 2020.10.01 do 31.01.2021.
33. 6. Proszę opisać konkretny przykład jednej, kluczowej, oddolnej, inicjatywy obywatelskiej rozwiniętej i
wdrożonej przez włodarza w 2020 r., która przyczyniła się do poprawy życia mieszkańców
W 2020 r. rozwinięto i wdrożono tak bardzo oczekiwaną inicjatywę powołania Klubu Integracji Społecznej i Klubów
Seniora w Ławicach, Lasecznie i Nowej Wsi.
Mając na celu poprawę jakości życia seniorów oraz ich integrację ze społeczeństwem lokalnym utworzono Kluby
Seniora w Ławicach, Lasecznie i Nowej Wsi, które funkcjonują przy GOPS w Iławie i zrzeszają łącznie ponad 100 osób
powyżej 60 roku życia. W ramach działań w w/w klubach zorganizowano szereg różnorodnych zajęć integracyjnych,
kulturalnych, ruchowych, manualnych , promujących zdrowy i aktywny styl życia. W roku 2020 z uwagi na panującą
pandemię koronawirusa COVID-19 zajęcia odbywały się w ograniczonym zakresie w okresie od stycznia do marca oraz
od czerwca do października. W celu zapewnienia bezpieczeństwa seniorom wprowadzono zasady reżimu sanitarnego.
Zajęcia prowadzone były w podgrupach z odrębnym instruktorem dla każdej podgrupy
- ruchowe ( piesze wycieczki z kijkami nordic walking, ćwiczenia na siłowni plenerowej, ćwiczenia na matach, z
gumami, wycieczki rowerowe, ćwiczenia na siłowni w budynku).
- manualne (wyrób dekoracji na spotkanie integracyjne, tworzenie kartek okolicznościowych metodą quilling)
- spotkanie z psychologiem,
- zajęcia kulinarne
- spotkanie z kosmetyczką ( tajniki idealnego makijażu w wieku senioralnym, dbanie o skórę z problemami
wynikającymi z wieku i stanu zdrowia),
- spotkania integracyjne (z uczestnikami Uniwersytetu III Wieku z Iławy pn. „Poezja Wisławy Szymborskiej” oraz
spotkanie karnawałowo - walentynkowe
W okresie pandemii, podczas zawieszenia działań, seniorzy wyposażeni zostali w materiały do wyrobu stroików na
Święto Zmarłych oraz dekoracji świątecznych. Uczestnicy KS, czując potrzebę niesienia pomocy innym, włączyli się w
akcję szycia maseczek wielokrotnego użytku.
Inicjatywa wdrożona przez Wójta Gminy Iława cieszy się bardzo dużą popularnością i wiele gmin sąsiednich i
partnerskich wzoruje się na polityce senioralnej prowadzonej przez Gminę Iława.
KATEGORIA: NAJLEPSZA GMINA
OBSZAR : GOSPODARKA
34. 1 a. Proszę podać kwotę zadłużenia gminy na koniec 2019 r.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł) *
19693480
35. 1 b. Proszę podać kwotę zadłużenia gminy na koniec 2020 r.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
16817480
36. 2. a. Proszę podać zakładane wpływy z podatków i danin publicznych na 2020 r. wskazane w uchwale
budżetowej obowiązującej na 1.01.2020 r.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
10072780
37. 2 b. Proszę podać zakładane wpływy z podatków i danin publicznych na 2020 r. wskazane w ostatniej
uchwale budżetowej podjętej w 2020 r.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
10130546
38. 3. Czy gmina korzystała w 2020 r. z kredytów i instrumentów dłużnych na realizację przedsięwzięć
inwestycyjnych?
c. Gmina mogła realizować priorytetowe projekty, bo miała wymaganą zdolność kredytową lub wystarczające zasoby
pieniężne
39. 4. a. Proszę podać kwotę środków w zrealizowanym budżecie na 2019 r. pozyskanych z funduszy
zewnętrznych.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
6875688
40. 4. b. Proszę podać kwotę środków w zrealizowanym budżecie na 2020 r. pozyskanych z funduszy
zewnętrznych.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
8093899
41. 4. c. Wtym środki z budżetu państwa związane z przeciwdziałaniem skutkom COVID-19 (z wyjątkiem
środków przekazanych w ramach refinansowania zadań zleconych)
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
1058485
42. 5. a. Czy gmina prowadziła w 2020 r. wspólne zakupy (Centrum Usług Wspólnych) dla swoich jednostek lub
z innymi gminami:
TAK
43. 5. b. W przypadku odpowiedzi „Tak” w pytaniu 5a, proszę wskazać:
Gmina prowadziła wspólne zakupy dla swoich jednostek
44. 6. Czy gmina prowadziła w 2020 r. wspólne zakupy dla swoich jednostek na działania w związku z
pandemią COVID-19?
Tak
45. 7. Proszę wskazać, które z poniższych działań mających na celu pozyskanie inwestorów zostały podjęte w
Państwa gminie w 2020 r.:
a. Gmina posiadała opracowany program promocji gminy i/lub strategię pozyskiwania inwestorów (nie starszą niż z
2018 r.)
b. W gminie wypracowano mechanizm zachęt podatkowych w celu pozyskania nowych inwestorów
c. Gmina udostępniała informacje (w tym online) dla inwestorów w językach obcych (np. publikacja oferty gminy,
informatorów dla inwestorów opracowanych w językach obcych, posiadanie angielskiej (lub w innym języku obcym)
wersji strony internetowej urzędu lub podstrony/zakładki dot. inwestycji w gminie, etc.)
d. Gmina miała opracowane i stosowała aktualne standardy/listę zasad związanych z inwestycjami, które pozwalają
stwierdzić, czy dana inwestycja spełnia wymogi „inwestycji zrównoważonej” w obszarze społeczno-gospodarczym,
finansowym, środowiskowym, planistycznym, itp. na różnych etapach inwestycji, tj. projektowania, budowy, eksploatacji
e. Gmina dysponowała w pełni uzbrojonymi terenami inwestycyjnymi (gotowymi pod zabudowę)
f. Gmina posiadała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla ponad 80% terenów (podlegających mpzp,
tj. z wyłączeniem lasów, terenów podlegających ochronie itp.)
g. W gminie były podejmowanie działania na rzecz utworzenia giełd lokalnych, targowisk etc. (innych stref aktywności
gospodarczej)
46. 8. Które z niżej wymienionych form partnerstwa publiczno-społecznego mających na celu wspólne projekty
inwestycyjne zastosowano w Państwa gminie w 2020 roku:
a. Partnerstwo z innym podmiotem sektora publicznego (ale nie jednostką gminy)
47. 9. Które z poniższych działań zostały podjęte przez gminę w 2020 r. w celu wsparcia podmiotów
gospodarczych w związku z trudną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19?
a. obniżenie stawek czynszów w nieruchomościach gminnych
b. zamrożenie czynszów w nieruchomościach gminnych
c. umorzenie czynszów w nieruchomościach gminnych
d. odroczenie terminów lub rozłożenie na raty podatków lokalnych
e. zwolnienia z podatku od nieruchomości
f. zwolnienie z opłaty targowej
g. zwolnienie z opłat od dzierżawy gruntu
h. wsparcie promocyjno-informacyjne (np. udostępnianie informacji o dostawach realizowanych przez punkty
gastronomiczne, udostępnienie miejskich powierzchni reklamowych etc)
i. wykupywanie roślin, zniczy niesprzedanych przez przedsiębiorców w związku z zamknięciem cmentarzy podczas
święta Wszystkich Świętych
j. bezpłatne korzystanie z miejsc parkingowych w płatnej strefie przez branżę gastronomiczną dowożącą jedzenie
k. organizacja bezpłatnych szkoleń z zakresu pozyskiwania finansowania, wsparcia, radzenia sobie w kryzysie itd.
I. uruchomienie bazy usług zdalnych zawierających informacje o podmiotach z różnych branż świadczących zdalne
usługi
48. 10. Proszę opisać najważniejsze działania (maksymalnie trzy), jakie gmina wprowadziła z własnej inicjatywy
(poza ustawowymi rozwiązaniami) w 2020 r. na rzecz wsparcia przedsiębiorców w związku z trudną sytuacją
wynikającą z pandemii COVID-19.
Wsparcie branży turystycznej poprzez kampanię promocyjną w mediach publicznych i społecznościowych ( fb,
instagram itp. ) już w marcu 2020 r. pt" Nie rezygnuj z wakacji nad Jeziorakiem. Przyjedź do nas - tu jest bezpiecznie, z
dala od ludzi i wirusa. Przestrzeń, woda, las. Działania te zostały wzmocnione poprzez nasze gminy partnerskie:
Istebna w Beskidach i Mysłakowice w Karkonoszach - stworzyliśmy system wzajemnej promocji turystycznej i
"podsyłania" sobie klientów (Górale na Pojezierzu Iławskim i odwrotnie).
2. Wspólna inicjatywa :"lława na wynos'- wsparcie branży gastronomicznej w mediach społecznościowych -każdy
zamawia coś na wynos np. pizzę, kebab, rybę itd. - dzięki temu branża gastronomiczna nie tylko przetrwała, ale
zanotowała wyższe od spodziewanych obroty. Promowaliśmy hasło "Nie kupuj w markecie, zamów smaczne gotowe
domowe danie w cenie promocyjnej. Dzięki temu wytworzyła się pewna nisza rynkowa nowych usług i paradoksalnie -
powstał nowy podmiot gospodarczy - burgerownia z dostawa do domu w Nowej Wsi.
3. Intensywna Promocja Jezioraka - najdłuższego jeziora w Polsce (żeglarstwo, sporty wodne - jako alternatywa dla
wyjazdów zagranicznych) W szczycie sezonu jezioro dosłownie się zakorkowało. Takiego sezonu nie było od 30 lat !!!!
Promowanie turystyki aktywnej (Ścieżki rowerowe, szlaki piesze, konne itd), wędkarstwo, grzybobranie itp.
4. Wsparcie branży muzycznej poprzez GOK Laseczno - koncerty on - line, mimo pandemii i determinacji w okresie
letnim udało się zrealizować kilka koncertów między innymi: Stachuriada w Siemianach (Edward Stachura mieszkał i
pracował u nas), koncerty w ramach projektów "Niepodległa"
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie gospodarki? Sprawdź się!
49. 11. Pytanie LIDERSKIE - nieobowiązkowe. Proszę opisać jedno szczególne, innowatorskie działanie
podejete w 2020 r. w zakresie restrukturyzacji budżetu gminy, które przyczyniło się do zwiększonej
efektywności budżetowej. Proszę wskazać jaka była korzyść finansowa „ewentualnie jakie inne działania można
było dzięki temu sfinansować.
Wprowadzono ściślejsza kontrolę podległych jednostek, szczególnie szkół. Regularne spotkania z kierownikami
jednostek tj. dyrektorami szkół, GOPS, GOK i motywowanie do racjonalnego wydatkowania (system motywacyjny)
spowodowało realne oszczędności w wysokości ok. 10 %
OBSZAR: EDUKACJA
50. 1. Proszę podać łączną kwotę środków z Funduszy Europejskich (lub innych źródeł zewnętrznych poza
MEN) na realizację projektów edukacyjnych pozyskanych w 2019 r. przez gminę lub publiczne szkoły i placówki
prowadzone przez gminę.
(Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
32450
51. 2. Proszę podać łączną kwotę środków z Funduszy Europejskich (lub innych źródeł zewnętrznych poza
MEN) na realizację projektów edukacyjnych pozyskanych w 2020 r. przez gminę lub publiczne szkoły i placówki
prowadzone przez gminę (z wyłączeniem wsparcia udzielanego w związku z pandemią COVID-19)
(Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
1024040
52. 3. Proszę podać kwotę środków pozyskanych z budżetu państwa (lub innego źródła zewnętrznego) na
wsparcie nauki zdalnej (zakup sprzętu lub oprogramowania, finansowanie kosztów dostępu do Internetu)
Proszę NIE WLICZAĆ środków otrzymanych w ramach refinansowania zadań zleconych.
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
175000
53. 4. W jaki sposób gmina wspierała szkoły i placówki we wdrożeniu nauki zdalnej?
a. pozyskano środki ze źródeł zewnętrznych na sprzęt i oprogramowanie
b. zakupiono (ze środków własnych) sprzęt lub oprogramowanie do nauki zdalnej
c. zorganizowano szkolenia dla nauczycieli w zakresie korzystania z narzędzi umożliwiających prowadzenie nauki
zdalnej
d. finansowano szkolenia dla nauczycieli w zakresie korzystania z narzędzi umożliwiających prowadzenie nauki zdalnej
(finansowanie ze środków własnych lub pozyskanych przez gminę specjalnie na ten cel)
e. sfinansowano koszt jednolitego oprogramowania do prowadzenia zajęć w szkołach i placówkach prowadzonych
przez gminę
f. inne działania - proszę wymienić W PUNKTACH jakie - zakup usług informatycznych - konfiguracja komputerów,
laptopów, adaptacja sprzętu i wdrożenie do pracy zdalnej
54. 5. Czy w gminie organizowane były zajęcia dla uczniów ze szczególnymi potrzebami w czasie prowadzonej
nauki zdalnej ?
TAK
55. 6. Czy w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę były prowadzone ponadprogramowe zajęcia
dydaktyczne w czasie pandemii (ponad godziny wynikające z Ramowych Planów Nauczania)?
TAK
56. 7. W jaki sposób gmina nagradzała szczególne osiągnięcia uczniów (w nauce, artystyczne, sportowe) w
2020 r. ?
a. przyznając stypendia finansowane ze środków własnych gminy
b. fundując nagrody dla uczniów za szczególne osiągnięcia
c. przez promocję osiągnięć uczniów w gminie
d. włodarz kierował listy gratulacyjne / drobne upominki
e. zorganizowano wydarzenie, podczas którego wyróżniono / nagrodzono uczniów za szczególne osiągnięcia
57. 8. Jakie były średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(język polski)
52
58. 9. Jakie były średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(matematyka)
39
59. 10. Jakie były średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(język obcy — język zdawany przez większość uczniów w gminie)
43
60. 11. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(język polski) * [jeżeli dotyczy]
Brak odpowiedzi.
61. 12. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(matematyka) * [jeżeli dotyczy]
Brak odpowiedzi.
62. 13. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez gminę
(język obcy — język zdawany przez największą liczbę uczniów w gminie) * [jeżeli dotyczy]
Brak odpowiedzi.
63. 14. Proszę opisać jedno szczególne działanie podjęte przez gminę, poza finansowanymi z budżetu państwa,
na rzecz wsparcia nauki zdalnej w szkołach (zarówno na rzecz uczniów jak i nauczycieli) w 2020 r.
W szkołach prowadzonych przez Gminę Iława organizowano zajęcia dla uczniów nie mających odpowiednich
warunków do nauki zdalnej w domu ( brak opieki dorosłych, trudności z łączem internetowym); uczniowie ci zostali
otoczeni opieką przez wychowawców świetlicy, udostępniono im sprzęt znajdujący się w pracowniach komputerowych,
przestrzegano wszelkich zasad reżimu sanitarnego.
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie edukacji? Sprawdź się!
64. 15. Pytanie LIDERSKIE - pytanie nieobowiązkowe. Proszę opisać jedną najciekawszą innowację lub
eksperyment edukacyjny realizowany w szkołach i/lub placówkach prowadzonych przez gminę w roku szkolnym
2019/2020 r., który przyczynił się do podniesienia efektów kształcenia. Proszę opisać rolę gminy w
opracowaniu i/lub wdrożeniu tego działania. (Jeśli eksperyment/przedsięwzięcie został przerwany przez
pandemię, a jego realizacja rozpoczęła się w roku szkolnym 2019/2020 to także proszę go opisać)
1. Szkoła podstawowa im. Michała Lengowskiego w Rudzienicach
Innowacja wprowadzona przez nauczyciela języka angielskiego w kl.V-VIII:
Od września 2020r korzystamy z wirtualnych zadań/ testów na platformie quizizz.com. Uczniowie rozwiązują zadania/
testy na koniec lekcji jako utrwalenie wiadomości z zajęć za pomocą swoich smartfonów. Była to informacja zwrotna
dla nauczyciela na ile uczniowie przyswoili materiał z danej lekcji, jako że każdy uczeń w miarę możliwości korzystał z
własnego konta, a informacja o zdobytym wyniku została wysyłana do nauczyciela automatycznie. W ten sposób
również można pracować w grupach. Takie rozwiązanie poprawiało aktywność na lekcji, ciekawa forma zachęcała
uczniów do pracy. Takie zadania były również stosowane w formie pracy domowej. Nauczyciel może szybko
zweryfikować postępy uczniów i utrwalenie materiału.
Oczywiście przy ocenianiu/ sprawdzaniu były brane pod uwagę możliwości techniczne (dostęp do sprzętu i internetu).
Dzięki wprowadzeniu pracy na quizizz.com można było szybko wprowadzić nauczanie zdalne.
2. Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Gałdowie
„Lubimy czytać” Autor: Beata Przeworska Przedmiot: j. polski. Innowacja dydaktyczna. Data wprowadzenia 01.10.2019
r. Data zakończenia 31.05.2020 r. Adresatami innowacji są uczniowie klas IV — VIII. Innowacja ma na celu szerzenie
idei czytelnictwa, poprawę techniki czytania, swobodne posługiwanie się językiem polskim oraz zachęcanie do
wypowiedzi ustnych na temat przeczytanego tekstu. Ma ona zachęcać i motywować do samodzielnego sięgania po
lekturę oraz krytycznego odbioru literatury. Innowacja jest odpowiedzią na spadek poziomu czytelnictwa wśród
uczniów, słabą umiejętność interpretacji tekstów literackich, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym
zawartym w aktualnej podstawie programowej dla Il etapu edukacyjnego.
OBSZAR: ZDROWIE I OPIEKA
65. 1. Proszę wskazać programy, które gmina dofinansowała/organizowała w zakresie polityki prozdrowotnej w
2020 r.:
a. Ochrona zdrowia psychicznego dorosłych
b. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
c. Bezpłatne badania mające na celu diagnozowanie chorób nowotworowych
d. Profilaktyka chorób cywilizacyjnych (zawały, udary, otyłość, depresja)
e. Organizacja i finansowanie testów w kierunku zakażenia COVID-19 dla pracowników podmiotów prowadzonych przez
gminę (np. GOPR, MOPS, DPS)
66. 2. W jaki sposób gmina wspierała lokalny DPS (lub inny ośrodek opieki, w którym przebywają mieszkańcy
gminy) w związku z trudną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19 w 2020 r.?
a. Dodatkowe środki finansowe na potrzeby DPS
b. Organizacja wolontariatu na rzecz DPS
e. Organizacja testów dla pracowników i podopiecznych w kierunku zakażenia wirusem SARS-CoV-2 (np. organizacja
poboru wymazów na terenie DPS)
f. Finansowanie testów dla pracowników i podopiecznych DPS w kierunku zakażenia wirusem SARS-CoV-2
67. 3. Proszę podać udział procentowy dzieci w wieku 0-3 lat, objętych opieką żłobkową w placówkach
finansowanych przez gminę w 2020 r., w stosunku do liczby zgłoszeń.
100
68. 4. Czy spełnienie obowiązku szczepień było traktowane jako kryterium pierwszeństwa w zakresie
przyjmowania dzieci do żłobków lub przedszkoli prowadzonych przez gminę? *
NIE
69. 5. Jaka była planowana liczba mieszkańców do objęcia wsparciem w zakresie ochrony zdrowia i
profilaktyki, na które gmina w 2020 r. przeznaczyła środki finansowe?
2000
70. 6. Jaką liczbę mieszkańców objęto programami w zakresie ochrony zdrowia i profilaktyki, na które gmina w
2020 r. przeznaczyła środki finansowe?
1500
71. 7. Jaką kwotę z budżetu gminy przeznaczono na wsparcie placówek medycznych w związku z walką z
COVID-19 (z wyjątkiem placówek prowadzonych przez gminę) (np. środki ochrony, dezynfekujące, testy na
obecność koronawirusa itp.)
40000
72. 8. Jakie zmiany w funkcjonowaniu przestrzeni publicznej gmina wprowadziła w związku z zapobieganiem
zakażeniom COVID-19 (inne niż wymagane regulacjami na poziomie krajowym), jeśli z uwagi na jaj wielkość
było to możliwe
a. Zmiana organizacji transportu publicznego (np. Wyznaczenie miejsc, które nie powinny być zajmowane przez
pasażerów - zanim wprowadzone zostały obostrzenia na poziomie krajowym, tj. przed [25.03.2020])**
e. Zakaz/ograniczenie ruchu pojazdów silnikowych na fragmentach dróg, w celu zwiększenia dostępnej przestrzeni dla
pieszych/rowerzystów i tym samym - dystansu społecznego**
f. Opracowanie specjalnych oznaczeń i informacji, umieszczanych w przestrzeni publicznej (np. naklejek "Proszę tutaj
nie siadać," linii wyznaczających dystans społeczny, plakatów informacyjnych opracowanych przez gminę itp.)**
73. 9. Jakie działania w zakresie opieki nad mieszkańcami gmina podejmowała w związku z występowaniem
COVID-19?
a. Organizacja pomocy seniorom - np. zaangażowanie wolontariuszy
b. Dostarczanie posiłków rodzinom będącym pod opieką GOPS / MOPS / MOPR
c. Zakup maseczek i innych środków ochrony dla potrzebujących mieszkańców
d. Telefon zaufania (albo inna forma pomocy) rodzinom dotkniętym problemem przemocy domowej
e. Mobilne punkty opieki medycznej
f. Wsparcie osób przebywających w kwarantannie (np. dostarczanie jedzenia, leków)
g. Zorganizowanie izolatoriów dla osób pozostających w kwarantannie (działania podjęte z własnej inicjatywy, a nie w
wyniku zarządzenia administracji centralnej)
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie - Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, szczególnie dla osób starszych,
szycie maseczek w Klubie Integracji Społecznej
74. 10. Czy i w jaki sposób gmina współpracowała z placówkami medycznymi lub Sanepidem w zakresie walki z
pandemią COVID-19 (z wyjątkiem działań wynikających z prowadzenia placówek medycznych)? *
Dofinansowanie Szpitala Powiatowego w Iławie - wyposażenie oddziału COVID-owego w sprzęt ochronny (maski,
przyłbice, odzież ochronna). Aktywna pomoc gminy i zaangażowanie się w akcję dofinansowania zakupu dodatkowego
respiratora. Akcja zakupu i przekazania pulsoksymetrów osobom starszym. Zapewnienie transportu łóżek do DPS w
Iławie w czasie kryzysu gwałtownych zachorowań. Wsparcie DPS-u w Iławie - 200 maseczek. Urządzenie
tymczasowych miejsc kwarantanny dla powracających z zagranicy w świetlicach wiejskich w Nowej Wsi iw
Stradomnie oraz rezerwę w Woli Kamieńskiej w ramach stałej współpracy z Sanepidem włączenie organizacji
pozarządowych i sołectw w w szycie maseczek , opieka nad noworodkami , ozonowanie, lampy bakteriobójcze
„DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W WALCE Z COVID-19 W GMINIE IŁAWA” . W ramach projektu prowadzono działania
profilaktyczne i zapobiegawcze prowadzące do wstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród
pracowników GOPS, klientów oraz osób starszych. Wsparcie kierowano do 70 osób z 4 podmiotów (GOPS w Iławie,
Klub Seniora w Ławicach, Lasecznie i Klub Senior + w Nowej Wsi). W ramach działań zaplanowano doposażenie
stanowisk pracy i w/w podmioty w środki ochronne. Wartość całego projektu wyniosła 41 537, 50 zł (w tym wkład
własny 2 100,00 zł). Realizacja projektu odbywała się w okresie od 01.10.2020 r. do 31.01.2021r. Program
"Teleopieki" w Gminie Iława oraz program "Koperta Życia"
Kolejnym przykładem wdrażania innowacyjnych rozwiązań przez Gminę Iława jest realizowany przez tutejszy GOPS
program usług teleopieki. Program skierowany jest do 20 mieszkańców naszej gminy w wieku senioralnym
wyposażeni w odpowiednio skonfigurowane aparaty telefoniczne wraz z bransoletką lub zawieszką.
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie zdrowia? Sprawdź się!
75. 11. Pytanie LIDERSKIE - pytanie nieobowiązkowe. Proszę wskazać jedno konkretne działanie w obszarze
zdrowia i opieki podejmowane przez gminę na rzecz społeczności lokalnej związane z przeciwdziałaniem
rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19 lub zwalczaniem jej skutków.
Zgodnie z zaleceniami MRiPS z dnia 21 maja 2020 r, podjęto działania profilaktyczne i zapobiegawcze w celu
rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. W dobie panującej pandemii, mając na uwadze bezpieczeństwo zarówno
pracowników Ośrodka jak i naszych klientów zmieniono zasady bezpośredniej obsługi klienta. Zarządzeniem
kierownika GOPS z dnia 25 maja 2020r. w prowadzone zostały szczegółowe zasady bezpiecznego postępowania
podczas stanu epidemii COV-2 dla pracowników tutejszego Ośrodka. Wszyscy pracownicy Ośrodka wyposażeni zostali
w środki ochrony typu: rękawiczki jednorazowe, maseczki, przyłbice, gogle, środki do dezynfekcji rąk, fartuchy
ochronne.
Pomieszczenia Ośrodka poddawane były codziennej dezynfekcji płynem dezynfekującym.
Zaostrzony reżim sanitarny wprowadzono również we wszystkich Klubach Seniora.
W ramach walki z epidemią COVID-19 pracownicy Ośrodka przystąpili do akcji szycia maseczek wielokrotnego użytku,
które rozdysponowano wśród pracowników instytucji i mieszkańców Gminy Iława.
Pod koniec roku w ramach projektu „Działania profilaktyczne w walce z COVID-19 w Gminie Iława podjęto działania
profilaktyczne i zapobiegawcze prowadzące do wstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród
pracowników GOPS, klientów oraz osób starszych. Wsparciem objęto 70 osób z 4 podmiotów (GOPS w Iławie, Klub
Seniora w Ławicach, Lasecznie i Klub Senior + w Nowej Wsi). W ramach działań doposażono stanowiska pracy i w/w
podmioty w środki tj.: maseczki jednorazowe (700 szt.), gogle ochronne (100 szt.), przyłbice ochronne (100 szt.),
rękawiczki ochronne (30 op. po 100 szt.), fartuchy ochronne jednorazowe (100 szt.), kombinezony ochronne (20 szt.),
płyny do dezynfekcji rąk (150 |.), płyny do dezynfekcji powierzchni (150 I), maty dezynfekujące (10 szt.), lampy
dezynfekujące (3 szt.), termometry bezdotykowe (7 szt.), środki opatrunkowe (4 zestawy), płyn do dezynfekcji ran (6
szt.), stojące dezynfekatory do rąk (4 szt.), urządzenia do ozonowania.
OBSZAR: CYFRYZACJA
76. 1. Czy gmina w 2020 r. korzystała z systemu informacji przestrzennej (SIP)? (własnego lub innej JST)
TAK
77. 2. Czy w 2020 r. w gminie funkcjonował system inteligentnego oświetlenia ulic?
TAK
78. 3. Które działania z zakresu rozwoju kompetencji cyfrowych mieszkańców gmina realizowała w 2020 r.?
a. szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe wśród seniorów
b. szkolenia dla młodzieży szkolnej w zakresie cyberbezpieczeństwa, korzystania z sieci i e-usług
c. edukacja w zakresie uzależnień cyfrowych
d. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie - Współpraca z firmami szkolącymi w zakresie podnoszenia kompetencji
cyfrowych wśród rolników (obsługa bankowość elektronicznej, profil zaufany) Pomoc mieszkańcom, szczególnie
starszym poprzez GOPS, sołtysów w zakresie obsługi stron: pacjent.gov.pl, IKP
79. 4. Ile osób skorzystało z działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych mieszkańców realizowanych
przez gminę w 2020 r.?
300
80. 5. Które kategorie zbiorów danych są udostępnianych online - bez konieczności składania wniosku o dostęp
do informacji publicznej?
a. Plany zagospodarowania przestrzennego
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego / funduszy sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
81. 6. Które z powyższych zbiorów danych są udostępniane w formacie umożliwiającym pracę na danych?
(np. pliki edytowalne)
a. Plany zagospodarowania przestrzennego (są obowiązkowe)
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego/funduszy sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
82. 7. Czy gmina posiada certyfikat IS037120 (Zrównoważony rozwój społeczny. Wskaźniki usług miejskich i
jakości życia)?
g. NIE
83. 8. Proszę opisać jedno najistotniejsze działanie podjęte przez gminę w celu zwiększenia poziomu cyfryzacji
usług publicznych (w tym obsługi mieszkańców) wprowadzone w 2020 r.
W 2020 r. wdrażano projekt e-usług publicznych dla mieszkańców Gminy Iława,
realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 —
2020.
Całkowita wartość projektu: 1 391 868,00 zł zaś dofinansowanie wynosi: 1 183 087,80 zł.
Celem projektu jest usprawnienie realizacji spraw o charakterze publicznym poprzez cyfryzację procesów
administracyjnych na terenie działalności gminy.
Projekt obejmuje realizację następujących zadań:
- wdrożenie 20 e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości ( takich jak np. prowadzenie spraw w zakresie podatki od
nieruchomości, rolnego, leśnego od środków transportowych, złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zajecie pasa
drogowego, na usunięcie drzew i krzewów, złożenie wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,
- uruchomienie 4 systemów teleinformatycznych: Centralna platforma E-usług Mieszkańca, Zmodernizowanie systemu
dziedzinowego, Elektroniczny system obiegu dokumentów, Zmodernizowanie systemu informacji przestrzennej.
- Zakup środków trwałych, tj. niezbędnego sprzętu (10 komputerów, 3 laptopów, 2 skanerów oraz wyposażenia
serwerowni) i oprogramowania,
- Modernizacje strony WWW,
- Modernizację okablowania strukturalnego w siedzibie Urzędu Gminy Iława.
1. Obecnie trwają już prace wdrożeniowe prowadzone przez firmę MADKOM SA z Gdyni polegające na wdrożeniu
systemów informatycznych oraz uruchomienie e-usług publicznych wraz z dostawą niezbędnego sprzętu. Planowany
termin zakończenia realizacji zadania — lipiec 2021 r.
2. Wykonana została również modernizacja okablowania W 2020 r. przystąpiono do projektu E-urząd, przygotowanie
infrastruktury technicznej w celu wdrożenie E usług - okablowanie, serwerownia oraz rozpoczęcie przygotowań do
wdrożenia e -usług. Rozwijano system e-usług w zakresie planowania przestrzennego i dostępu do systemu GIAP
(elektronizacja wypisów i zaświadczeń z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego)
84. 9. Proszę podać kwotę nakładów finansowych przeznaczoną na powyższe działania w 2020 r. (dotyczy
pytania 83.8.)
Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł) *
98074
OBSZAR: ŚRODOWISKO
85. 1. Proszę wskazać działania prowadzone w gminie w 2020 r. w zakresie gospodarki odpadami:
a. Regularna obwoźna zbiórka odpadów wielkogabarytowych
b. Dofinansowanie zakupu pojemników na zbiórkę odpadów dla właścicieli nieruchomości
c. Regularna zbiórka elektrośmieci od gospodarstw domowych
d. Ulga za posiadanie kompostownika przydomowego - proszę podać w jakiej wysokości - 5 zł od gospodarstwa
domowego
e. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady PET
f. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady odbierane od osób znajdujących się w kwarantannie w związku z
pandemią COVID-19
86. 2. a. Proszę wskazać stawkę za odbiór odpadów na koniec 2019 r.
17,00
87. 2. b. Proszę wskazać stawkę za odbiór odpadów na koniec 2020 r.
22,00
88. 2. c. Czy sposób naliczania opłat za odbiór odpadów w 2020 r. uległ zmianie w stosunku do 2019 r.?
Nie
89. 2. d. ** Jeśli w pytaniu 2c odpowiedziano "TAK" „proszę wskazać miesięczny koszt odbioru odpadów na
koniec 2019r. od gospodarstwa domowego lub 4- osobowej rodziny zamieszkującej mieszkanie o powierzchni
60 m2 zużywającej średnio 2.5 m3 na osobę. Przykładowo, jeśli stawka odbioru śmieci w gminie liczona była na
1 osobę, stawkę należy pomnożyć przez 4; jeśli podstawą naliczania odbioru odpadów było zużycie 1m3 wody,
stawkę należy pomnożyć przez liczbę osób (4) oraz średnie zużycie wody na osobę (2,5) (4 osoby * 2,5m3 wody
* stawka za 1m3), etc.
00
90. 2. e. **Jeśli w pytaniu 2c odpowiedziano "TAK", proszę wskazać miesięczny koszt odbioru odpadów na
koniec 2020r. od gospodarstwa domowego lub 4- osobowej rodziny zamieszkującej mieszkanie o powierzchni
60 m2 zużywającej średnio 2.5 m3 na osobę.
Przykładowo, jeśli stawka odbioru śmieci w gminie liczona była na 1 osobę, stawkę należy pomnożyć przez 4;
jeśli podstawą naliczania odbioru odpadów było zużycie 1m3 wody, stawkę należy pomnożyć przez liczbę osób
(4) oraz średnie zużycie wody na osobę (2,5) (4 osoby * 2,5m3 wody * stawka za 1m3), etc.
00
91. 3. Czy system odbioru odpadów w gminie się bilansuje?
Tak
92. 4. Jak często prowadzony jest odbiór frakcji zmieszanej odpadów komunalnych z domów jednorodzinnych?
c. Raz na dwa tygodnie
93. 5. Proszę podać procentowy udział masy wytworzonych odpadów komunalnych frakcji zmieszanej w
ogólnej masie odpadów komunalnych w gminie w 2019 r.
87,85
94. 6. Proszę podać procentowy udział masy wytworzonych odpadów komunalnych frakcji zmieszanej w
ogólnej masie odpadów komunalnych w gminie w 2020 r.
61,91
95. 7. Które działania w zakresie ochrony środowiska i polityki klimatycznej realizowane były w gminie w 2020
r.?
a. Wdrożono politykę eliminowania jednorazowych produktów plastikowych w placówkach prowadzonych przez gminę
b. Opracowano i dostarczono mieszkańcom gminy materiały edukacyjne/informacyjne w zakresie poprawnej segregacji
odpadów
d. Zwiększono poziom retencji (przez działania takie, jak: budowa zbiorników retencyjnych, ogrodów deszczowych, itp.)
e. Zwiększono udział powierzchni biologicznie czynnych (np. zielone dachy, ścieżki w parkach wykonane z materiałów
przepuszczalnych, zielone torowiska, itd.)**
f. Zabezpieczono infrastrukturę gminną przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych
g. Zbierano folię rolniczą
96. 8. Które z poniższych inicjatyw mających na celu podniesienie jakości powietrza gmina zastosowała w 2020
r.
a. Podjęto inwentaryzację pieców węglowych
c. Dofinansowano wymianę pieców węglowych na bardziej ekologiczne źródła ogrzewania (np. gaz, fotowoltaika, pompy
ciepła, itd.)
d. Dofinansowano termomodernizację budynków mieszkalnych
e. Inwestowano w stacje pomiaru jakości powietrza
g. Kontrolowano paleniska (np. przez Straż Miejską).
h. Wspierano doradztwem mieszkańców w pozyskiwaniu środków dystrybuowanych z poziomu krajowego
i. Zatrudniono doradcę energetycznego
97. 9. Które z rozwiązań w zakresie elektromobilności** funkcjonowały w gminie w 2020 r.:
b. Inwestycje w zwiększenie liczby punktów ładowania pojazdów elektrycznych
98. 10. W jaki sposób gmina monitoruje efektywność działań na rzecz ochrony środowiska lub przeciwdziałania
skutkom zmian klimatycznych? Proszę w punktach opisać działania podejmowane z inicjatywy gminy (nie
więcej niż 5) i ich skuteczność.
W tym zakresie Gmina wprowadziła pakiet kompleksowych działań podlegających okresowej ocenie wskaźnikowej,
zgodnie z przyjętą strategią rozwoju na lata 2015-2030.. W zakresie jakości i ochrony wód powierzchniowych jezior i
rzek, przede wszystkim najdłuższego w Polsce jeziora Jeziorak Gminna Iława ściśle współpracuje z Sanepidem oraz
Policją, Państwową Strażą Pożarną i Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. W okresie od kwietnia do
listopada służby gminy Iława (Wójt osobiście) wspólnie z ww. służbami odbywają regularnie partole "na wodzie”. W
tym zakresie współpracujemy również ze środowiskiem żeglarskim, właścicielami wypożyczalni sprzętu wodnego itp.
Wszelkie nieprawidłowości mogące zagrozić katastrofą ekologiczną są natychmiast eliminowane. Gmina prowadzi
systematyczne kontrole szczelności szamb. Dotyczy to 22 % obszarów jeszcze nie skanalizowanych (mamy 78 %
podłączonego do zbiorczej kanalizacji sanitarnej. Dotyczy to również tzw. płyt obornikowych.
Pracownicy Urzędu Gminy wraz z sołtysami prowadzą regularne kontrole pieców tzw. kopciuchów. W tym zakresie,
dzięki dotacjom z Gminy i ogromnym zainteresowaniu wymianą na kotły ekologiczne poprawia się jakość powietrza.
Regularnie likwidujemy azbest z budynków mieszkalnych i gospodarczych. Plan likwidacji opracowano w tym zakresie
do roku 2030.
Akcje "Czyste jeziora, rzeki, lasy" - kilka razy w ciągu roku. Płetwonurkowie regularnie monitorują czystość plaż i
wydobywają szkodliwe i niebezpieczne przedmioty. Sprawnie działa system odbioru odpadów stałych i ciekłych z wysp
i brzegów Jezioraka oraz bezpośrednio z jachtów (statek śmieciarka, pompy do odsysania ścieków - pierwszy w
Polsce program pilotażowy)
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie środowiska? Sprawdź się!
99. 11. Pytanie Liderskie nieobowiązkowe. Jakie konkretne i kluczowe działania podjęła gmina w 2020 r. w
zakresie ochrony środowiska ( poprawa jakości powietrza, skuteczna gospodarka odpadami, retencja itp. ) ?
Gmina prowadziła kompleksowe działania edukacyjne w każdej grupie wiekowej - od przedszkolaków na seniorach
skończywszy. W szkołach i oddziałach przedszkolnych 2 razy w roku prowadzone były akcje sprzątania świata - mimo
sytuacji pandemicznej- w ograniczonym zakresie były prowadzone. W akcję włączyli się dorośli: mieszkańcy
poszczególnych sołectw, organizacje pozarządowe działające na naszym terenie, druhowie OSP, księża, podmioty
gospodarcze działające w branży turystycznej, a nawet sami turyści. Wieloletnią tradycją jest sprzątanie brzegów
jezior i rzek przed i po sezonie turystycznym. Przy okazji takich akcji propagujmy ideę segregacji odpadów i ciągle
uczymy i przypominamy o zasadach selektywnej zbiórki odpadów. Dzięki temu wyedukowane ekologicznie dzieci
często upominają dorosłych i pilnują właściwego segregowania. Corocznie organizujemy konkursy ekologiczne,
również podczas imprez . W ubiegłym roku, w czasie zaplanowanych dożynek, konkurs - w warunkach pandemii -
odbył sięon line.
100. Skąd Państwo dowiedzieliście się o rankingu Perły Samorządu ?
Mailing
101. Dane osobowe
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Infor Biznes Sp. z 0.0., z siedzibą przy Okopowa
58/72, kod pocztowy 01-042 w Warszawa dla potrzeb niezbędnych do przeprowadzenia badań oraz analizy wyników
tych badań, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Przyjmuję do wiadomości, że
wyrażona przeze mnie zgoda może być wycofana w każdej chwili.