- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #109
Praworządność szkół #109
Instytucja: |
IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI IM. STANISŁAWA STASZICA W SOSNOWCU |
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Odpowiedź - udostępnienie inf. publicznej przez IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI IM. STANISŁAWA STASZICA W SOSNOWCU
Ocena LLM: G) nie można ustalić kategorii odpowiedzi.Załączniki
- ODPOWIEDŹ-_DOPAMINA.docx
- SPRAWOZDANIE_FINANSOWE.pdf
- Regulamin_RR.pdf
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? - 570 os.
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak/Nie - TAK
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak/Nie - TAK
3.a. Jeśli tak to jakie? 1 - 4
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Tak/Nie – TAK
Uwaga: Ustalanie ocen w oparciu o średnią ważoną jest konsekwencją wniosku( kilkanaście lat temu) uczniów i rodziców, którzy oczekują od systemu oceniania jasnych, klarownych i transparentnych zasad. W ankietach uczniowie podkreślają, że system oceniania w szkole jest sprawiedliwy, zwracają uwagę na możliwość bieżącego monitorowania swoich postępów. Jednocześnie, wbrew temu, co się powszechnie słyszy, średnia ważona uwzględnia postęp ucznia! Za aktywność, systematyczną pracę uczeń w naszej szkole może uzyskać ocenę najwyższej wagi, czyli wagi 4. Z wielu wspólnych rozmów/dyskusji nt. oceniania wynika, że społeczność szkolna oczekuje systemu, w których kryteria będą czytelne, konkretne, a oceny porównywalne. Z rozmów z rodzicami wynika, że system oceniania sprzyja dyscyplinie pracy, kształtowaniu postaw odpowiedzialności u młodzieży, planowania i organizacji pracy. Zanim wprowadzono ten system zgłaszano wiele uwag dotyczących niesprawiedliwego oceniania, przypadkowości, uznaniowości, nieostrych/niejasnych kryteriów, różnej interpretacji; występowały problemy z uzasadnianiem ocen.
Nauczyciele nie ustalają ocen na podstawie średniej ważonej, ale z jej uwzględnieniem. To nie komputer układa sprawdziany, kartkówki i prace klasowe. O ich treści i punktacji decyduje nauczyciel. To nie system decyduje o odpowiedzi ucznia i jego aktywności. O tym decyduje nauczyciel. Nie jesteśmy zaskoczeni średnią ważoną, bo pokrywa się z naszą oceną wiedzy, umiejętności i postępów ucznia. Nie ma sytuacji szkolnych takich, że oceniamy ucznia na ocenę bardzo dobrą, a średnia ważona wskazuje na ocenę dobrą. Tak się po prostu nie zdarza.
Mamy wrażenie, że obecnie demonizuje się średnią ważoną, a nasza szkolna praktyka pokazała, że wystawiane oceny, zanim wprowadziliśmy obecny system, były dużo niższe niż obecnie.
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak/Nie – TAK (LICEUM)
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Tak/Nie - NIE
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Tak/Nie - NIE
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Tak/Nie - NIE
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Tak/Nie - NIE
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak/Nie – TAK
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
§ 81
1. W szkole obowiązują 3 typy strojów szkolnych:
1) galowy, który:
a) w wersji żeńskiej stanowi czarna lub granatowa spódnica, biała bluzka oraz granatowy lub czarny żakiet, który może zastępować czysty i wyprasowany mundurek szkolny, albo czarne lub granatowe spodnie garniturowe;
b) w wersji męskiej stanowią czarne lub granatowe spodnie garniturowe, biała koszula, ciemny krawat albo mucha w stonowanych barwach i czarna lub granatowa marynarka, którą może zastępować czysty i wyprasowany mundurek szkolny;
2) codzienny – mundurek szkolny - stanowią: dowolny czysty, schludny, o stonowanej kolorystyce, stosowny i nieuwłaczający niczyjej godności ubiór, ciemnogranatowa lub czarna marynarka z naszytymi paskami oraz obuwie zmienne;
3) strój sportowy stanowi koszulka z logo szkoły, spodenki gimnastyczne i obuwie sportowe.
2. Mundurek szkolny powinien być trwale oznaczony imieniem i nazwiskiem ucznia po wewnętrznej stronie klapy marynarki.
3. Zasady umieszczania pasków są następujące:
1) uczniowie noszą paski barwy białej;
2) paski naszywane są wokół rękawów;
3) grubość oraz liczba pasków zależy od klasy, w jakiej uczeń się znajduje: klasy I mają 1 pasek o szerokości 1 cm w odległości 5 cm od krawędzi rękawów,
klasy II drugi pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego,
klasy III trzeci pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego.
klasy IV czwarty pasek o szerokości 0,5 cm w odległości 0,5 cm od poprzedniego;
4. Strój ucznia powinien być dostosowany do temperatury panującej w obiekcie i umożliwiać noszenie mundurka podczas lekcji i przerw.
5. Po zakończeniu nauki uczeń może pozostawić swój mundurek w Szkole z przeznaczeniem dla osób niezamożnych.
6. W przypadku braku możliwości nabycia mundurka z powodów finansowych, utraty lub niezamierzonego zniszczenia mundurka, uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o stały lub czasowy przydział zastępczego stroju szkolnego ze zbioru mundurków używanych, będących w posiadaniu Szkoły.
7. Uczniowie klas I do dnia ślubowania noszą ciemnogranatowe lub czarne marynarki/żakiety bez pasków.
Od dnia ślubowania uczeń ma obowiązek noszenia w Szkole stroju uczniowskiego.
Stroje galowe obowiązują w dniach obchodów ważnych świąt szkolnych: inauguracji i zakończenia roku szkolnego, immatrykulacji klas I, „Ostatniego dzwonka”, Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, egzaminu maturalnego dla uczniów zdających ten egzamin, dni obchodów świąt państwowych i innych, określonych w rocznym planie pracy Szkoły jako świąteczne.
O ogłoszeniu innych dni galowych decyduje Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek Samorządu Uczniowskiego.
W dniu obchodzonym jako Dzień Sportu dopuszcza się dowolność stroju.
Na wniosek Samorządu Uczniowskiego Dyrektor może wyznaczyć także inny dzień, w którym nie obowiązuje strój szkolny.
W Szkole zabrania się noszenia ubrań i znaczków z wulgarnymi lub obraźliwymi rysunkami i napisami lub propagującymi ideologię faszystowską lub komunistyczną.
Uczeń powinien zachować stosowny umiar w doborze stroju i fryzury.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Tak/Nie - NIE
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Tak/Nie - TAK
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Tak/Nie - NIE
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak/Nie - TAK
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
§ 89 Ogólne kryteria ustalania przedmiotowych klasyfikacyjnych ocen śródrocznych, rocznych i końcowych:
1) ocena celująca:
a) zakres i jakość wiadomości:
- wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres obejmuje całość wymagań programowych
- treści powiązane ze sobą w systematyczny układ,
b) rozumienie materiału naukowego:
- zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków miedzy nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez pomocy nauczyciela,
c) posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
-samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych,
d) kultura przekazywania wiadomości:
-poprawny język i styl,
-swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową,
-umiejętność właściwej selekcji prezentowanych wiadomości;
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Tak/Nie - NIE
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Tak/Nie – NIE DOTYCZY
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica -NIE DOTYCZY
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
§ 72
1.Uczeń Szkoły ma prawo do (…), w szczególności do:
9) korzystania na terenie Szkoły z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, ale wyłącznie poza czasem przeznaczonym na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, a na zajęciach dydaktyczno-wychowawcze wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego te zajęcia;
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak/Nie - TAK
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Tak/Nie - NIE
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak/Nie - TAK
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak/Nie – TAK
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. – IV LO_Sosnowiec/skrzynka esp
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Tak/Nie -TAK
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Tak/Nie - TAK
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? WEDŁUG MOŻLIWOŚCI FINANSOWYCH RODZICA/PRAWNEGO OPIEKUNA
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Tak/Nie - TAK
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie – NIE
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek dostarczenia wychowawcy oddziału pisemnego usprawiedliwienia podpisanego przez rodziców, zawierającego informacje o przyczynach absencji. Usprawiedliwienie ucznia może nastąpić również za pomocą dziennika elektronicznego. Uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecność w Szkole. Usprawiedliwienie takie musi mieć formę pisemną i zawierać powód absencji.
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak/Nie - TAK
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Tak/Nie - NIE
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak/Nie - TAK
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak/Nie TAK
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak/Nie TAK
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak/Nie TAK
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak/Nie TAK
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców
-Własnym koncie Rady TAK
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak/Nie TAK
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki. – W ZAŁĄCZNIKU
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Tak/Nie NIE
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak/Nie TAK
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu. - W ZAŁĄCZNIKU
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak/Nie NIE
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak/Nie TAK
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? NIE DOTYCZY
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak/Nie TAK
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? – 2,3 ETATU ( 3 osoby)
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów.
1.Akademia Górnośląska im. W. Korfantego w Katowicach, kierunek Pedagogika w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyka społeczną.; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej , kierunek Psychologia w specjalności Psychologia Kliniczna.
2. Akademia Górnośląska im. W. Korfantego w Katowicach, kierunek Psychologia w dyscyplinie Psychologia.
3. SWPS Uniwersytet Humanistyczny, kierunek Psychologia w obszarze nauk społecznych.
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? – 183 os.
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? – 42 os.
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? – 5 os.
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak/Nie TAK
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Tak/Nie NIE
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Tak/Nie NIE
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Tak/Nie NIE
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Tak/Nie NIE
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Tak/Nie NIE
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Tak/Nie NIE
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Tak/Nie NIE DOTYCZY
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak/Nie TAK
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak/Nie) TAK
-Szatnia (Tak/Nie) TAK
-Teren wokół szkoły (Tak/Nie) TAK
- Inne (proszę wpisać jakie)
-Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 72
1. Uczeń Szkoły ma prawo do wszystkich praw gwarantowanych przez Konstytucję RP, Konwencję o prawach dziecka, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, przepisy prawa oświatowego, w szczególności do:
1) właściwego zorganizowania procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) poznania programów nauczania na dany rok dla swojego oddziału oraz systemu wymagań z poszczególnych przedmiotów, w tym wymagań na maturę;
3) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
4) korzystania ze szczególnych praw dotyczących zwolnień z obowiązkowego sprawdzania wiadomości i poprawiania ocen określonych w systemie oceniania wewnątrzszkolnego;
5) reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami;
6) uzyskania dodatkowej pomocy nauczyciela, w postaci indywidualnej konsultacji, zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału;
7) zadawania pytań dotyczących treści nauczania oraz otrzymywania wyjaśnień i odpowiedzi;
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki, szkolnej sieci internetowej;
9) korzystania na terenie Szkoły z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, ale wyłącznie poza czasem przeznaczonym na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, a na zajęciach dydaktyczno-wychowawcze wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego te zajęcia;
10) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
11) inicjatywy społecznej i obywatelskiej, w tym należenia do wybranej przez siebie organizacji, działającej na terenie Szkoły oraz poza nią jeśli jej działalność jest zgodna z prawem;
12) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, w tym do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz inicjowania ich organizowania,
13) wpływania na kształt życia szkolnego i do pełnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły przekazywanych do Samorządu Uczniowskiego, który przedstawia je opiekunowi samorządu lub Dyrektorowi;
14) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób, a także nieuczestniczenia w imprezach i uroczystościach szkolnych z powodu przekonań religijnych;
15) uczestnictwa w szkolnych wycieczkach, imprezach i uroczystościach;
16) korzystania, zgodnie z przyjętymi kryteriami, ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje Szkoła;
17) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
18) czasowego realizowania nauki w szkole za granicą.
2. Uczniowi wypełniającemu obowiązki przysługują przywileje:
1) zgłaszania nieprzygotowania do zajęć na zasadach określonych w systemie oceniania wewnątrzszkolnego;
2) zwolnienia z odpowiedzi ustnej jeśli jego numer z dziennika został wygenerowany przez dziennik elektroniczny;
3) ochrony przed otrzymaniem oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej i kartkówki w następnym dniu po imprezach organizowanych przez Szkołę lub za zgodą Szkoły, jeśli ich przygotowanie lub uczestnictwo w nich uniemożliwiły uczniom przygotowanie się do lekcji;
4) przerw w zajęciach szkolnych, umożliwiających przygotowanie się do olimpiady lub konkursu. W przypadku olimpiady na szczeblu:
a) szkolnym – jeden dzień,
b) centralnym – dwa tygodnie,
c) w przypadku olimpiad i konkursów przedmiotowych na szczeblu niższym od centralnego o ilości takich dni wolnych decyduje Dyrektor na wniosek opiekuna, przy czym liczba takich dni nie może być większa niż jeden tydzień;
5) korzystania z pomieszczeń, urządzeń stanowiących wyposażenie szkoły po uprzednim ustnym lub pisemnym otrzymaniu zgody nauczyciela lub Dyrektora Zespołu lub pod opieką wymienionych osób.
6) do dowolności stroju w dni uzgodnione przez Samorząd Uczniowski z Dyrekcją.
3. W przypadku naruszenia praw ucznia przez organy Szkoły i w innych sprawach spornych uczeń lub jego rodzice mają prawo odwoływania się do:
1) wychowawcy oddziału;
2) Dyrektora;
3) pedagoga;
4) szkolnego Rzecznika Praw Ucznia;
5) Samorządu Uczniowskiego;
6) Rady Rodziców;
7) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
8) organu prowadzącego.
§ 74
1. Uczeń ma prawo do wyboru oraz zmiany oddziału i przedmiotów rozszerzonych, a także do zmiany grupy językowej jeśli jej poziom zaawansowania znacząco odbiega od możliwości ucznia (…)
2. W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma prawo jednokrotnie dokonać zmiany oddziału lub rozszerzenia realizowanego w danym oddziale (…)
§ 77
1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. ( …)
§ 79
1.Uczeń pełnoletni lub rodzice ucznia niepełnoletniego mogą odwołać się od nałożonej kary w terminie 3dni od dnia otrzymania informacji. (…)
§ 80
1.Od decyzji o skreśleniu przysługuje stronie prawo odwołania się do Śląskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
§ 82
14.Uczniowie posiadający stałe zwolnienie z wychowania fizycznego, a także informatyki oraz stale nieuczestniczące w lekcjach religii, mogą w czasie tych lekcji przebywać w bibliotece, na konsultacjach u nauczycieli lub pod opieką pracownika niepedagogicznego. Uczeń pełnoletni może ponadto wyjść w tym czasie ze Szkoły, stosując procedurę opisaną w punkcie 5. Jeśli lekcje te wypadają na pierwszej bądź ostatniej godzinie lekcyjnej uczeń taki jest zwolniony z zajęć.
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 75
1. Uczeń powinien:
1) dbać o honor Szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje, a także dbać o piękno mowy ojczystej;
2) systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki;
3) współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed Szkołą, być współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej;
4) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły oraz przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów;
5) przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia, przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu Szkoły;
6) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy;
7) przestrzegać zasad higieny osobistej oraz dbać o estetykę ubioru;
8) przestrzegać wszelkich aktów prawnych obowiązujących na terenie Szkoły;
9) podporządkować się zaleceniom Dyrektora, nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego;
10) samodzielnie wykonywać prace pisemne;
11) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów, a przede wszystkim powstrzymywać się przed paleniem tytoniu, piciem alkoholu oraz zażywaniem narkotyków i dopalaczy, a także używaniem papierosów elektronicznych;
12) uczestniczyć we wszystkich imprezach organizowanych przez Szkołę lub oddział, także wtedy gdy odbywają się one po zakończeniu zajęć dydaktycznych ucznia w danym dniu;
13) posiadać ważną legitymację szkolną i okazywać jej na żądanie pracowników Szkoły.
§ 82
1.Uczeń ma obowiązek regularnego i systematycznego uczęszczania na wszystkie zajęcia przewidziane dla niego w planie.
2.Przychodzenie do Szkoły na wybrane zajęcia w celu wzięcia udziału w sprawdzianie osiągnięć edukacyjnych jest zabronione.
3.Uczeń ma obowiązek punktualnego przychodzenia na wszystkie zajęcia szkolne.
4.W czasie trwania zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych uczeń nie może opuszczać klasy bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym te zajęcia.
5. Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko na wniosek lub w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego albo na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego. Przed opuszczeniem Szkoły uczeń okazuje zwolnienie pracownikowi dyżurującemu przy wejściu i pozostawia go wpisując się jednocześnie do księgi wyjść. Dyżurujący pracownik przekazuje oddane zwolnienie wychowawcy ucznia. W razie zaistnienia nagłej sytuacji rodzinnej lub złego samopoczucia dziecka wychowawca kontaktuje się telefonicznie z rodzicami ucznia, przekazuje informację o stanie dziecka i ustala sposób odebrania dziecka ze Szkoły.
5.Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko na wniosek lub w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego albo na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego. Przed opuszczeniem Szkoły uczeń okazuje zwolnienie pracownikowi dyżurującemu przy wejściu i pozostawia go wpisując się jednocześnie do księgi wyjść. Dyżurujący pracownik przekazuje oddane zwolnienie wychowawcy ucznia. W razie zaistnienia nagłej sytuacji rodzinnej lub złego samopoczucia dziecka wychowawca kontaktuje się telefonicznie z rodzicami ucznia, przekazuje informację o stanie dziecka i ustala sposób odebrania dziecka ze Szkoły.
6.Opuszczenie terenu Szkoły w czasie zaplanowanych dla ucznia obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych bądź opiekuńczych może nastąpić tylko w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnoletniego lub na podstawie pisemnej prośby o zwolnienie, złożonej przez ucznia pełnoletniego według procedury określonej w Regulaminie Szkoły.
7.Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek dostarczenia wychowawcy oddziału pisemnego usprawiedliwienia podpisanego przez rodziców, zawierającego informacje o przyczynach absencji. (…)
13.Uczniowie zwolnieni z zajęć wf mają obowiązek przebywania podczas lekcji w sali gimnastycznej, a po poinformowaniu prowadzącego te zajęcia mogą przebywać w bibliotece szkolnej lub na konsultacjach u nauczycieli.
15.Uczniów uczestniczących we wszelkich imprezach organizowanych przez Szkołę lub w Szkole obowiązują zapisy Statutu i odpowiednich regulaminów. Dotyczy to także wycieczek, wyjść zbiorowych, studniówek i półmetków.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
§ 78
1. Za nieprzestrzeganie postanowień prawa szkolnego przewiduje się następujące rodzaje kar:
1) na mocy decyzji wychowawcy oddziału:
a) upomnieniem wychowawcy oddziału,
b) upomnieniem wychowawcy oddziału wobec uczniów oddziału;
2) na mocy decyzji Dyrektora podjętej po konsultacji z Radą Pedagogiczną:
a) upomnieniem lub naganą Dyrektora,
b )upomnieniem lub naganą Dyrektora udzieloną publicznie wobec uczniów Szkoły;
3) na mocy uchwały Rady Pedagogicznej:
a) zawieszeniem w przywilejach ucznia na określony czas,
b) zawieszeniem w przywilejach ucznia połączonym z obowiązkiem podjęcia przez ucznia określonych przez Radę Pedagogiczną działań o charakterze naprawczym, uwzględniającym naprawienie wyrządzonej szkody oraz podjęcie pracy społecznej na rzecz potrzebujących;
2. Zawieszenie w przywilejach ucznia może nastąpić w przypadku poważnego naruszenia powszechnie obowiązujących norm obyczajowych i społecznych, a zwłaszcza poważnego naruszenia Statutu i Regulaminu Szkoły. (…)Sprawozdanie finansowy Rady Rodzicó i
fir ców IV Liceum ogólnokształcąc iałami
dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica w Sosnowcu na rok 2022-2023. EO
Wykonanie
w 2022/23 r.
Wykonanie
w 2022/23 r.
38.661,23 zł
10.414,45 zł
5.847,19 zł
5.707,90 zł
Rodzaje wydatków
przychodów
Wpłaty rodziców
(składki
zadeklarowane)
122.755,28 zł Pomoc,
dofinansowanie do
wyjazdów uczniów,
nagrody dla
uczniów
Materiały biurowe,
ksero, promocja
szkoły
Wydatki na wodę i
dystrybutory
2. |Dotacje i darowizny | 1000,00 zł
Olimpiady —
dofinansowanie
54.300,00 zł
2.451,43 zł
6.076.73 zł
Wydatki na
remonty,
modernizacje,
j doposażenie
Wydatki na
ponadstandardowy
sprzęt szkolny
| Wydatki
okolicznościowe w
tym Jubileusz
125.833,43 zł
[475,18 zł 10.
126.483,68 zł
125.833,43 zł
1.125,43 zł
. |Stan na
31.08.2023 r.
4 Wł WL
MOM IL
Ii
Hi
H
LS
MMM M
M
M
Załącznik do Uchwały Nr 6/2022 z dnia 28.09.2022
Rady Rodziców
IV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami
Dwujęzycznymi im. St. Staszica w Sosnowcu
Regulamin Rady Rodziców
IV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. St. Staszica
w Sosnowcu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
$1
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego Regulaminu jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Szkole — należy przez to rozumieć IV L.O. z Oddziałami Dwujęzycznymi im. St. Staszica w Sosnowcu
2. Statucie — należy przez to rozumieć Statut szkoły,
3. Dyrektorze — należy przez to rozumieć Dyrektora szkoły,
4. Radzie — należy przez to rozumieć Radę Rodziców szkoły,
5. Radzie Klasowej — należy przez to rozumieć wewnętrzny organ wybierany przez rodziców uczniów
danej klasy,
6. Zebraniu Klasowym — należy przez to rozumieć Zebranie Rodziców Uczniów Klasy,
7. Prezydium — należy przez to rozumieć Prezydium Rady Rodziców,
8. Komisji Rewizyjnej — należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Rodziców,
9. Rodzicach — należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów Szkoły,
10. nauczycielu — należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego.
Rozdział il
Cele i zadania Rady
82
1. Podstawowym celem Rady jest reprezentowanie interesów rodziców uczniów Szkoły poprzez
podejmowanie działań, jako organu Szkoły, wynikających z przepisów oświatowych, Statutu i niniejszego
Regulaminu oraz wspieranie Dyrektora, nauczycieli i innych organów Szkoły w pracy na rzecz dobra
uczniów.
2. Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a) pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju Szkoły,
b) zapewnienie rodzicom wpływu na działalność Szkoły poprzez wyrażanie i przekazywanie
Dyrektorowi i innym organom Szkoły, organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu
nadzór pedagogiczny stanowisk i opinii w sprawach związanych z działalnością Szkoły,
c) formułowanie opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa oświatowego oraz Statutu,
d) finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej Szkoły,
e) wspieranie działalności samorządu uczniowskiego,
10.
11.
1. Na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców w rt
<a
f) organizowanie współ, -
pracy z Dyrektorem i i i =
pracy. nauczycielami Szkoły w celu podniesienia jakości jej
Rozdział III
Struktura i zasady wyborów Rady oraz jej organów wewnętrznych
$3
Podstawowym ogniwem organizacji ogółu rodziców Szkoły jest Zebranie Klasowe.
Zebranie Klasowe wybiera spośród siebie, w wyborach, z nieograniczonej liczby kandydatów Radę
Klasową, składającą się z 3 osób.
Do zgłoszenia kandydatury osoby nieobecnej na Zebraniu Klasowym należy dołączyć jej pisemną
zgodę.
Wybór Rady Klasowej następuje zwykłą większością głosów.
W skład Rady wchodzi po jednym przedstawicielu Rad Oddziałowych w osobie Przewodniczącego Rady
Klasowej, a w przypadku jego nieobecności, obowiązku przejmuje Zastępca Przewodniczącego. Prawo
do reprezentacji nie przysługuje Skarbnikowi.
Przedstawicielem Rady Klasowej w Radzie jest Przewodniczący Rady Klasowej.
W przypadku jego nieobecności na posiedzeniu Rady prawa i obowiązki
Wiceprzewodniczący Rady Klasowej.
Rada wybiera spośród siebie, w wyborach tajnych, z nieograniczonej liczby kandydatów Prezydium,
przejmuje
składające się z 5 osób.
Do zgłoszenia kandydatury do Prezydium osoby nieobecnej na posiedzeniu Rady należy dołączyć jej
pisemną zgodę.
Odwołanie członka Rady Klasowej może nastąpić w czasie każdego Zebrania Klasowego. w przypadku
rezygnacji z członkostwa w Radzie Klasowej lub na pisemny wniosek % liczby rodziców uczniów klasy,
zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, z zachowaniem zasady reprezentatywności rodziców,
przy obecności, co najmniej połowy rodziców uprawnionych do głosowania.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Klasowej lub Rady przeprowadza się wybory
uzupełniające w trybie zwykłym.
54
oku szkolnym wybiera w głosowaniu :
a) Prezydium
b) Komisję Rewizyjną
2. W skład Prezydium wchodzą:
a) Przewodniczący
b) Wiceprzewodniczący
c) Sekretarz
d) Skarbnik
e) Członek
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą:
a) Przewodniczący
b) Sekretarz
c) Członek
—
85
1. Rada działa poprzez posiedzenia plenarne oraz organy wewnętrzne, zgodnie z ich kompetencjami.
2. Posiedzenia zwyczajne Rady odbywają się co najmniej dwa razy w roku szkolnym. |
3. Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący Prezydium z własnej inicjatywy, oraz na wniosek Dyrektora, |
ztym, że pierwsze posiedzenie zwołuje dotychczasowy Przewodniczący nie później niż do końca
września każdego roku. |
4. O terminie, miejscu i przedmiocie posiedzenia zawiadamia się członków Rady, co najmniej 7 dni przed
planowanym terminem posiedzenia.
5. W uzasadnionych przypadkach może być zwołane posiedzenie nadzwyczajne po zawiadomieniu
członków Rady najpóźniej na dzień przed terminem posiedzenia.
6. Tryb zwoływania posiedzeń Prezydium, Komisji Rewizyjnej i Rad Klasowych określają te organy.
7. Uchwały Rady oraz Prezydium są numerowane w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
8. Uchwały Rady, Prezydium, Komisji Rewizyjnej i Rad Klasowych podejmowane są zwykłą większością
głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby ich członków.
9. Posiedzenia Rady oraz Prezydium są protokołowane. Rady Klasowe decydują samodzielnie o formie
dokumentowania swoich decyzji.
10. W posiedzeniach Rady, Prezydium i Komisji Rewizyjnej mogą brać udział, z głosem doradczym,
zaproszone osoby.
11. Rada oraz Prezydium może obradować również w trybie zdalnym przy wykorzystaniu środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość w sposób zapewniający jednoczasową komunikację
wszystkich uczestników posiedzenia. Protokół z posiedzenia zdalnego podpisywany jest na kolejnym
posiedzeniu Rady odbytym w trybie zwykłym.
Rozdział IV
Kompetencje i zasady działania Rady oraz jej organów wewnętrznych
86
1. Kompetencje Rady określają zapisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela i aktów wykonawczych do tych ustaw.
2. Rada jest organem Szkoły, który reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.
3. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
a) występowanie we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły do Dyrektora oraz pozostałych organów
Szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny; |
b) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły; |
c) opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły składanego przez Dyrektora; =
d) opiniowanie możliwości podjęcia w Szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację, w
szczególności organizację harcerską; -
e) opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli, w związku z ubieganiem się przez nich o awans na
stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowaniego; o
f) występowanie do Dyrektora z wnioskiem o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na |
terenie Szkoły jednolitego stroju oraz udziału w określeniu wzoru tego stroju; |
g) występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy Dyrektora i nauczycieli; |
h) uchwalanie corocznego preliminarza Rady i jego zmian; u o - |
i) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Rady po zbadaniu sprawozdania przez Komisję
Rewizyjną;
j) występowanie z wnioskami o utworzenie komisji i zespołów zadaniowych mających charakter
opiniująco doradczy. Zasady, tryb tworzenia, zadania komisji lub zespołu ustala Prezydium;
k) uchwalanie propozycji wysokości składek rodziców uczniów Szkoły;
|) dokonywanie wyboru ubezpieczyciela w zakresie NNW dla chętnych uczniów Szkoły;
87
1. Prezydium wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej posiedzeniami.
Do podstawowych zadań i obowiązków Prezydium należy:
a) bieżące kierowanie pracami Rady w okresie między posiedzeniami, w tym gospodarką finansową
Rady,
b) stworzenie i realizacja preliminarza Rady,
c) wykonywanie uchwał Rady,
d) koordynowanie prac Rad Klasowych,
e) nadzór nad pracami komisji powołanych przez Radę i Prezydium
f) złożenie na pierwszym w nowym roku szkolnym posiedzeniu Rady S|
poprzedni rok szkolny. Sprawozdanie jest przyjęte lub odrzucone przez Radę uchwała po
prawozdania ze swoich prac za
przeprowadzeniu jawnego głosowania.
g) złożenie na pierwszym w nowym roku szkolnym posiedzeniu Rady sprawozdania finansowego za
poprzedni rok szkolny. Sprawozdanie jest przyjęte lub odrzucone przez Rade uchwałą po
przedstawieniu wyników prac Komisji Rewizyjnej
3. Prezydium reprezentuje Radę i ogół rodziców uczniów Szkoły wobec Dyreki
oraz na zewnątrz.
4. Kadencja Prezydium Rady trwa od dni:
ym. Z dniem dol
tora i innych organów Szkoły
wania się Prezydium Rady
ja powołania do dnia ukonstytuo!
m Rady wygasają mandaty
w kolejnym roku szkolni konania wyboru nowego Prezydiu
poprzedniego Prezydium Rady.
5. W imieniu Rady dokumenty skutkujące
Prezydium: Przewodniczący wraz Z drugim członkiem.
6. Członkowie Rady oraz jej organów wewnętrznych mają obo
pracach.
zobowiązaniami finansowymi podpisują dwaj Członkowie
wiązek aktywnego uczestniczenia w ich
88
„ Komisja Rewizyjna jest organem sprawującym kontrolę nad działalnością Prezydium.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
a) kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności finansowej Prezydium pod
względem zgodności z obowiązującymi przepisami,
b) przedstawianie Radzie informacji i wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
ozdania finansowego Rady.
c) opiniowanie rocznego spraw:
|a tryb pracy oraz formę protokołowania uchwał.
3. Komisja Rewizyjna samodzielnie określ
CEJ
a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
1.. Pracami Rady i Prezydium kieruje Przewodniczący,
/dium, na wniosek Przewodniczącego, określa
2. Szczegółowy zakres zadań i obowiązków członków Prezy!
uchwała Prezydium.
w w W KM KU W" W. W WM wm a
„ Prezydium określa w formie Uchwały sposób zatwier.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Prezi
Pie
- Rada, Komisja Rewizyjna i Prezydium dokumentuj
dzania wydatków ze środków Rady.
ydium Rada przeprowadza wybory uzupełniające na
zwolnione miejsce.
810
ją swoje zebrania i podejmowane podczas zebrań
czynności w formie protokołu.
Uchwały Rady, Komisji Rewizyjnej i Prezydium podpisuje osoba protokołująca lub Sekretarz
i Przewodniczący lub jego Zastępca.
Rozdział V
Organizacja pracy i zadań Rad Klasowych
$11
Rada Klasowa reprezentuje ogół rodziców uczniów klasy wobec Dyrektora i innych organów Szkoły.
Kadencja Rady Klasowej trwa jeden rok.
. Do zadań Rady Klasowej należy w szczególności:
a) realizowanie celów i zamierzeń Rady oraz jej Prezydium w danej klasie,
b) prezentowanie opinii i wniosków formułowanych przez rodziców uczniów klasy wobec Dyrektora i
nauczycieli,
c) występowanie z wnioskami, w tym dotyczącymi organizacji pracy Szkoły oraz oceny pracy
nauczycieli i Dyrektora, do Rady
d) informowanie rodziców uczniów klasy o działaniach Rady i Prezydium.
Pracami Rady Klasowej kieruje jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
Rozdział VI
Zasady gospodarki finansowej i wydatkowania funduszy Rady
$12
Źródłem funduszy Rady są:
a) dobrowolne składki rodziców Szkoły, darowizny od osób fizycznych oraz osób prawnych,
b) dotacje,
c) dochody z innych źródeł.
Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być wydatkowane na wspieranie celów statutowych Szkoły,
w tym szczególnie:
a) dofinansowanie wycieczek szkolnych dla uczniów, w tym uczniów nie mogących samodzielnie
sfinansować kosztów wycieczki;
b) dofinansowanie kosztów udziału przedstawicieli szkoły w olimpiadach i konkursach
międzyszkolnych; o
c) sfinansowanie nagród dla uczniów uczestniczących w konkursach szkolnych oraz uczniów
z najlepszymi wynikami w nauce;
d) dofinansowanie imprez szkolnych; m
e) dofinansowanie lub finansowanie zakupu lub wykonania ponadstandardowego wyposażenia szkoły
lub zakupu ponadstandardowych środków dydaktycznych, które nie są finansowane przez organ
prowadzący;
"
oRiu ia m zy
f) inne
3. - Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady mogą składać:
a) Dyrektor
b) Rada Pedagogiczna
c) Wychowawcy klas
d) Rady Klasowe
e) Rada Szkoły
f) Samorząd Uczniowski.
4. Rada ma wydzielone konto bankowe.
5. Środkami zgromadzonymi na koncie bankowym dysponuje Rada przez upoważnione osoby. Prezydium
określa w formie Uchwały osoby upoważnione do dostępu do konta Rady i wykonywania w imieniu Rady
dyspozycji finansowych.
6. W przypadku zaistnienia wątpliwości Rady, co do możliwości przeznaczenia środków na dany
wnioskowany cel, Rada ma prawo zwrócenia się do organu prowadzącego o rozstrzygnięcie tej kwestii w
trybie art. 57 Prawa oświatowego.
$13
1. Podstawą działalności finansowej Rady jest roczny preliminarz. Preliminarz obejmuje okres od 1
października w danego roku do 30 września roku następnego.
2. Rada lub Prezydium ma prawo zaproponować wysokość dobrowolnej składki na Radę w powiązaniu ze
szczególnym zakresem wydatków do końca czerwca danego roku szkolnego i podaje ją do wiadomości
rodziców na początku kolejnego roku szkolnego.
3. Prezydium przedstawia Radzie preliminarz budżetowy do zaopiniowania i przyjęcia w drodze uchwały na
pierwszym posiedzeniu w danym roku szkolnym.
4. Po uzyskaniu deklaracji rodziców, co do wysokości dobrowolnych wpłat na Radę Rodziców, Prezydium
jest uprawnione do dokonania aktualizacji preliminarza zgodnie z uzyskanymi deklaracjami.
5. Prezydium Rady jest, w uzasadnionych przypadkach, upoważnione do dokonywania zmian w
uchwalonym preliminarzu do wys. 25% środków wynikających z wpłat deklarowanych na rzecz Rady w
danym roku szkolnym. O ewentualnych zmianach w preliminarzu Prezydium ma obowiązek powiadomić
Radę na jej najbliższym posiedzeniu.
6. Sposób wydatkowania środków pochodzących z darowizn od osób fizycznych lub organizacji częściowo
zależny jest od życzeń lub wskazań darczyńców. Prezydium może wydatkować te środki w porozumieniu
z Darczyńcami oraz Dyrektorem szkoły. Prezydium informuje Radę o sposobie wydatkowania tychże
środków na najbliższym posiedzeniu Rady.
7. Wdziałalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania.
8. W przypadku wydatkowania środków publicznych mają zastosowanie przepisy dotyczące finansów
publicznych.
9. Rada lub Prezydium może podjąć decyzję o użyczeniu konta Rady celem dokonywania zbiórek środków
na określone cele na potrzeby uczniów, środki wpływające na te cele podlegają rozdysponowaniu
zgodnie z celem i nie mogą być wykorzystane w inny sposób. Środki te nie stanowią funduszy Rady.
$ 14
Rachunkowość Rady prowadzona jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych
1 aa
m w
FL
Ph
w" waz
zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi nieprowadzących
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1539 oraz Dz. U. z 2003, Nr 11, poz. 117).
$15
Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada w drodze uchwały, zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Rozdział VII
Zmiany Regulaminu i przepisy końcowe
$ 16
Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia, po zasięgnięciu
opinii Rad Klasowych.
8 17
Z dniem wejścia w życie traci moc dotychczasowy Regulamin Rady Rodziców stanowiący załącznik nr 3 do
Uchwały Rady Rodziców z dnia 25.09.2017 r.
$ 18
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2022 r.
8 19
Rada posługuje się pieczątką podłużną o treści
„Rada Rodziców IV. Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. St. Staszica w Sosnowcu”