- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #38
Praworządność szkół #38
Instytucja: |
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W JAWORZNIE |
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
7 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Re: Wniosek o informację DOPAMINA LAB przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W JAWORZNIE
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W JAWORZNIE i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- zał.6.pdf
- zał.5.pdf
- zał.4.pdf
- zał.3.pdf
- zał.2.pdf
- zał.1.pdf
Statut Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
PE ć
Zadącznób na 6
13. Uczeń może być ukarany w następującej formie:
1) upomnienia przez nauczyciela lub wychowawcę;
2) wpisu do rejestru uwag w dzienniku elektronicznym Librus:
3) upomnienia dyrektora;
4) pisemnego powiadomienia rodziców o nagannym zachowaniu ucznia;
5) nagany dyrektora Szkoły;
6) obniżenia oceny zachowania;
7) ograniczenia uprawnień:
a) zawieszenie udziału w zajęciach pozalekcyjnych i reprezentowaniu Szkoły na zewnątrz;
b) wykluczenie — za zgodą rodziców — udziału w zabawie, wycieczce, teatrze itp.;
8) zobowiązania ucznia do naprawienia wyrządzonych szkód;
9) przeniesienia do klasy równoległej w swojej szkole na wniosek zespołu wychowawczego,
za zgodą rodziców i dyrektora Szkoły;
10) przeniesienia przez Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach do innej placówki na wniosek
dyrektora Szkoły.
33Statut Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
AJRERE
Of 3 czu rw 5
4
3. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a zwłaszcza:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, przygotowywania się do nich oraz
właściwego zachowania w ich trakcie;
2) identyfikować się ze społecznością szkolną;
3) dostrzegać znaczenie rodziny w swoim życiu i życiu społeczeństwa:
4) szanować i ujawniać postawy patriotyczne, dbać o piękno mowy ojczystej;
5) okazywać szacunek nauczycielom, pracownikom Szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie
akceptowane formy;
6) identyfikować się z kulturą europejską;
7) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
8) wystrzegać się szkodliwych nałogów;
9) naprawiać wyrządzone szkody materialne lub zwrócić koszty za wyrządzone przez siebie
zniszczenia;
10) przestrzegać zasad kultury współżycia:
11) dbać o honor i tradycje Szkoły, współtworzenie jej autorytetu;
12) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz
ustaleniom Samorządu Uczniowskiego;
13) zapoznania się ze Statutem Szkoły;
14) punktualnie przychodzić na zajęcia szkolne:
15) przebywać w świetlicy szkolnej w czasie oczekiwania na rozpoczęcie lekcji:
16) systematycznie pogłębiać wiedzę i rozwijać swoje zdolności i zainteresowania;
17) przestrzegać zasad oceniania wewnątrzszkolnego;
18) przestrzegać regulaminów pracowni, świetlicy, biblioteki i sali gimnastycznej;
19) sumiennie wywiązywać się z zadań i obowiązków przydzielonych lub przyjętych przez siebie (np.
dyżury, pomoc koleżeńska itp.);
20) godnie i kulturalnie zachowywać się poza szkołą;
21) podkreślać uroczystym strojem święta szkolne i państwowe: dziewczęta: biała bluzka z granatową /
czarną spódnicą. spodniami lub jednobarwną sukienką w stonowanych kolorach; chłopcy: biała
koszula, granatowe / czarne długie spodnie. Spódnica, sukienka, krótkie spodenki w stroju
uroczystym i codziennym nie krótsze niż do połowy uda.
22) nosić zmienne obuwie na płaskiej podeszwie:
23) nosić obowiązujący na zajęciach wychowania fizycznego strój: biały podkoszulek bez emblematów,
czarne lub granatowe spodenki i obuwie sportowe na białej podeszwie.
24) chronić i zabezpieczać własność prywatną, przestrzegać ustalonych warunków korzystania
z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
25) przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności;
26) przestrzegać zasad tolerancji i szanowani poglądów innych ludzi;
27) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów;
28) troszczyć się o mienie Szkoły i jej estetyczny wygląd, utrzymywać czystość i porządek na terenie
Szkoły i wokół niej;
29) uczestniczyć w pracach społecznych na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
30) przebywać podczas zajęć szkolnych na terenie szkoły (zabrania się samowolnego opuszczania
terenu podczas lekcji);
31) okazywać pomoc ludziom starszym i niepełnosprawnym;
32) przystąpić do egzaminu ósmoklasisty.
34Statut Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
ak „A
2. Uczeń ma prawo do:
1) informacji o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, a ponadto o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej ocen klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) informacji o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
3) oceniania wiedzy, umiejętności i postawy, a także klasyfikowania i promowania zgodnie
z postanowieniami odpowiednich przepisów niniejszego Statutu;
4) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;
5) poszanowania swej godności i prywatności:
6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
7) swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich;
8) nietykalności osobistej:
9) korzystania z pomocy doraźnej;
10) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
11) bezpiecznych warunków pobytu w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją
oraz innymi przejawami patologii społecznej:
12) korzystania ze wszystkich pomieszczeń szkolnych, urządzeń, sprzętów, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, zgodnie z ich przeznaczeniem
i w myśl obowiązujących regulaminów;
13) reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach i innych imprezach, zgodnie
ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;
14) korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego;
15) uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych:
16) zwrócenia się z prośbą do nauczyciela o ponowne wyjaśnienie trudnych dła niego problemów
omawianych na lekcji lub występujących w zadaniu domowym;
17) przedstawienia wychowawcy klasy, dyrektorowi Szkoły i innym nauczycielom swoich problemów
oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
18) ulg i przywilejów wynikających z zasad oceniania wewnątrzszkolnego:
19) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, wystawionej zgodnie z zasadami oceniania
wewnątrzszkolnego:
20) informacji o planowanej pracy klasowej lub sprawdzianie obejmującym większą partię materiału niż
trzy jednostki lekcyjne na tydzień przed terminem;
21) zwolnienia z pytania i pracy domowej następnego dnia po uczestnictwie w pozaszkolnych zawodach
sportowych, konkursach przedmiotowych lub występach artystycznych;
22) odpoczynku w czasie ferii i przerw świątecznych, w związku z czym nie zadaje się na ten okres prac
pisemnych i ustnych:
23) aktywnego udziału w comiesięcznej ocenie swojego zachowania:
24) reprezentowania Szkoły na zewnątrz w czasie obchodów rocznic i świąt państwowych oraz
oświatowych, np. w poczcie sztandarowym (warunkiem uczestnictwa ww. reprezentacji są bardzo
dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie);
25) uczestnictwa w posiedzeniach Rady Pedagogicznej w wyniku inicjatywy dyrektora, wychowawcy
lub jego samego, po uprzednim uzgodnieniu problematyki wystąpienia z wychowawcą lub
opiekunem organizacji, którą ma reprezentować;
26) opracowywania i redagowania gazetki szkolnej po uprzednim skonsultowaniu się z opiekunem
samorządu uczniowskiego;
27) korzystania z pomocy stypendialnej;
28) bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
33REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
Działając na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.) oraz Statutu Szkoły Podstawowej nr 3
z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie, Rada Rodziców uchwaliła regulamin
o następującej treści:
Rozdział i
POSTANOWIENIA OGÓLNE
81
1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców (opiekunów prawnych) uczniów Szkoły
Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego
w Jaworznie, współdziałającą z dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem
Uczniowskim, organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny
oraz innymi organizacjami i instytucjami w realizacji statutowych zadań szkoły.
2. Regulamin niniejszy określa m.in. kompetencje, wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,
a także szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rad Oddziałowych oraz
przedstawicieli tych Rad do Rady Rodziców szkoły.
Rozdział 2
CELE, ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
s 2
1. Celem Rady Rodziców jest:
1) reprezentowanie ogółu rodziców uczniów szkoły,
2) wspieranie szkoły we wszystkich obszarach jej działalności, zwłaszcza w zakresie
polepszania jej bazy dydaktycznej i materialno-technicznej, organizowania
w czasie pozalekcyjnym, na rzecz środowiska szkolnego, przedsięwzięć
kulturalnych, artystycznych, turystycznych, sportowych i integracyjnych, a także
udzielanie pomocy dzieciom, będącym w trudnej sytuacji materialnej.
3) aktywizowanie ogółu rodziców (opiekunów prawnych) do czynnego udziału
w realizacji nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy
szkole,
4) tworzenie właściwego klimatu społecznego, zapewniającego uczniom bezpieczny
pobyt w szkole.
53
1. Do podstawowych zadań Rady Rodziców należą:
1) pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz realizacji
planu pracy szkoły,
2) wyrażanie opinii, wniosków i stanowisk rodziców w sprawach przewidzianych przez
prawo oświatowe i statut szkoły,
3) gromadzenie i dysponowanie środkami finansowymi dla wspierania statutowej
działalności szkoły oraz ustalanie zasad ich wydatkowania,
4) współpraca „z Samorządem Uczniowskim oraz innymi organizacjami
młodzieżowymi i społecznymi działającymi w szkole,
5) współudział i udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół
i zespołów zainteresowań, otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
6) zapewnienie rodzicom, we wspólnym działaniu z dyrektorem szkoły, nauczycielami
oraz innymi organami, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły.
g 4
1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę
oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami iopiniami we
wszystkich sprawach szkoły,
2) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-
profilaktycznego szkoły,
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania w szkole (po wizytacji organu nadzorującego szkołę, jeżeli wydano
zalecenia),
4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
5) opiniowanie innych form zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów,
6) wnioskowanie do dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
z wyjątkiem nauczyciela stażysty,
7) wyrażenie opinii o pracy nauczyciela kończącego staż i podlegającego ocenie
dorobku zawodowego,
8) udział przedstawiciela Rady Rodziców w powołanym przez organ sprawujący
nadzór pedagogiczny zespole oceniającym rozpatrującym odwołanie od oceny
pracy nauczyciela,
9) udział przedstawiciela Rady Rodziców w powołanym przez organ prowadzący
szkołę zespole oceniającym rozpatrującym wniosek dyrektora szkoły
o ponowne ustalenie oceny jego pracy,
10) udział dwóch przedstawicieli Rady Rodziców w komisji konkursowej dla wyłonienia
kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
11) aktywizowanie rodziców wokół przedsięwzięć służących szkole,
12) wnioskowanie o utworzenie rady szkoły,
13) opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących
we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, a także
materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym
roku szkolnym,
14) opiniowanie propozycji dyrektora wprowadzenia dodatkowych dni wolnych od
zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
15) występowanie Rady Oddziałowej rodziców do dyrektora szkoły podstawowej
z wnioskiem o niedzielenie oddziału klas I-III w sytuacji, gdy zwiększy się liczba
uczniów o 1 — 2 w ciągu roku szkolnego.
16) zapewnienie sprawnego przepływu informacji pomiędzy rodzicami
a organami szkoły, dotyczących potrzeb środowiskowych i rozwojowych uczniów
oraz warunków i sposobów ich zaspakajania,
17) uczestnictwo w opracowywaniu zasad i form współdziałania szkoły
z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki,
18) upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-
wychowawczych rodziny,
19) pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania,
wychowania i opieki oraz udzielanie w tym zakresie pomocy szkole,
20) reprezentowanie rodziców na konferencjach Rady Pedagogicznej i w codziennym
życiu szkoły w celu przedstawienia opinii dotyczących sposobów rozwiązywania
bieżących problemów oraz podejmowanie działań zmierzających do realizacji
i doskonalenia zadań statutowych szkoły,
21) pomoc dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju
szkoły,
22) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz innym organizacjom
młodzieżowym działającym w szkole,
23) organizowanie prac użytecznych na rzecz szkoły,
24) organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
25) opiniowanie zamiaru podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną
organizację, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym
jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności
dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
współpraca z dyrektorem szkoły i nauczycielami w celu podnoszenia poziomu
nauczania, a w szczególności:
a) zapoznanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami realizacji
procesów nauczania,
b) dokonywanie wspólnie z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami analizy
i oceny zainteresowań uczniów,
a) wzbogacanie wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne,
27) współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły
i rodziny, a w szczególności:
a) dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w środowisku pozaszkolnym,
b) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny,
c) udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej
i sportowej uczniów,
d) udzielanie pomocy szkole w zapobieganiu zjawiskom niedostosowania
społecznego wśród uczniów oraz udzielanie pomocy materialnej tym uczniom
i ich rodzicom,
e) współudział i organizowanie zajęć pozalekcyjnych rozwijających
zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
28) współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności:
a) udzielanie pomocy materialnej w organizowaniu uczniom wypoczynku
w czasie ferii, wakacji i dni wolnych od zajęć,
b) udzielanie pomocy w organizacji żywienia i dożywiania uczniów,
c) udział w działalności na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu
higieny oraz utrzymania ładu i porządku.
2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego
szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór
pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia
programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
26
—
Rozdział 3
ORGANY RADY RODZICÓW, ICH STUKTURA I ZADANIA
85
RADA ODDZIAŁOWA RODZICÓW
1. Rada Oddziałowa rodziców wybierana jest w tajnym głosowaniu na pierwszym ogólnym
zebraniu rodziców (opiekunów prawnych) uczniów danej klasy w każdym roku szkolnym,
przy czym obowiązuje zasada, że jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic lub opiekun.
2. Wybory odbywają się bez względu na frekwencję rodziców na zebraniu.
3. Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Oddziałowej rodziców:
1) zgłoszenie co najmniej trzech kandydatów do Rady (muszą wyrazić zgodę) —
rodzice mogą sami zgłaszać chęć kandydowania,
2) wybór komisji skrutacyjnej - minimum 2 osoby,
3) rodzice obecni na zebraniu wypisują na dostarczonych kartkach trzy nazwiska
spośród zgłoszonych kandydatów,
4) komisja skrutacyjna zbiera kartki z nazwiskami, podlicza ilość głosów oddanych
na poszczególnych kandydatów i ogłasza wyniki wyborów, podając nazwiska
trzech osób, które uzyskały największą liczbę głosów i tym samym tworzą
3-osobową Radę Oddziałową rodziców,
uakopa
RAP
5) jeżeli trzecia i kolejne osoby uzyskają tę samą liczbę głosów, głosowanie na te
osoby zostaje powtórzone.
6) wybrani rodzice wybierają ze swego grona przewodniczącego rady, jego
zastępcę i skarbnika.
7) komisja skrutacyjna sporządza protokół na okoliczność odbytych wyborów
(przekazywany jest on do dokumentacji Rady Rodziców szkoły).
Przewodniczący Rady Oddziałowej rodziców reprezentuje klasę w Radzie Rodziców szkoły.
Kadencja Rady Oddziałowej rodziców trwa 1 rok.
W posiedzeniach Rady Oddziałowej może brać udział wychowawca klasy z głosem
doradczym.
Rodzice uczniów danej klasy mogą odwołać Radę Oddziałową rodziców w całości
lub poszczególnych jej członków w następujących przypadkach:
1) utraty zaufania rodziców (opiekunów prawnych), reprezentujących
co najmniej 10 uczniów danej klasy,
2) odejścia dziecka z klasy,
3) rezygnacji z pełnionej funkcji.
Odwołanie całości lub części Rady Oddziałowej rodziców odbywać się może
na każdym zebraniu rodziców (opiekunów prawnych) dzieci danej klasy. Na tym
samym zebraniu klasowym, w tajnym głosowaniu, wybierane są nowe osoby.
Podstawowe zadania Rady Oddziałowej rodziców, to między innymi:
1) realizacja zadań Rady Rodziców szkoły na terenie danej klasy,
a w szczególności dostosowanie zadań określonych w 6 3 do konkretnych
potrzeb klasy, wyrażanych przez rodziców (opiekunów prawnych) uczniów
i nauczycieli,
2) współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji programu
działania Rady Rodziców szkoły oraz do pomocy i udziału w życiu klasy i szkoły.
86
SKŁAD RADY RODZICÓW SZKOŁY
W skład Rady Rodziców szkoły wchodzą po jednym przedstawicielu Rad Oddziałowych,
wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
Wybory do Rady przeprowadza się na początku każdego roku szkolnego nie później niż do
30 września danego roku.
Do podstawowych zadań przedstawiciela Rady Oddziałowej należy:
1) uczestniczenie w zebraniach plenarnych Rady Rodziców szkoły,
2) aktywne włączanie w się realizację zadań Rady, a szczególnie w prace
powoływanych komisji opiniujących,
3) reprezentowanie klasy na forum Rady,
4) wymiana informacji między Radą a rodzicami uczniów poszczególnych klas,
5) zachęcanie rodziców uczniów poszczególnych klas do pomocy i udziału
w realizacji zadań Rady Rodziców szkoły,
6) przekazywanie sprawozdań z działalności Rady na forum klasy.
Liczba członków Rady Rodziców odpowiada liczbie przedstawicieli Rad Oddziałowych.
Kadencja członków Rady trwa 1 rok.
Członkowie Rady Rodziców zobowiązani są do znajomości i przestrzegania uchwalonego
regulaminu oraz wypełniania wynikających z niego zobowiązań.
Rada uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rad Oddziałowych;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów przedstawicieli Rad Oddziałowych do
Rady;
3) wewnętrzną strukturę Rady;
4) tryb pracy Rady;
5) zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady.
Rada podejmuje decyzje pozostające w jej kompetencji w drodze uchwały lub zajmuje
stanowiska, niewywołujące skutków prawnych w szczególności poprzez:
1) oświadczenia;
2) deklaracje;
3) opinie;
4) apele.
9. Rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 8, podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy członków Rady.
10. Członkostwo w Radzie i wszelkie funkcje pełnione są społecznie.
11. Rodzicom, których dzieci ukończyły naukę w szkole, wygasa mandat delegata
do Rady.
87
ORGANY RADY RODZICÓW SZKOŁY
1. Organami Rady Rodziców szkoły są:
1) Zebranie plenarne — najwyższa władza ogółu rodziców,
2) Prezydium - wewnętrzny organ kierujący pracami rady,
3) Komisja Rewizyjna — organ kontrolny.
g8
ZEBRANIE PLENARNE RADY RODZICÓW
1. Zebrania plenarne Rady Rodziców szkoły zbiera się minimum dwa razy w roku szkolnym.
2. Zebrania plenarne zwołuje Prezydium:
1) na swój własny wniosek,
2) na wniosek Rad Oddziałowych rodziców reprezentujących co najmniej trzy klasy,
3) na wniosek dyrektora szkoły lub innych organów szkoły.
3. Członkowie Rady Rodziców szkoły winni być zawiadomieni o zwołaniu posiedzenia
plenarnego w formie pisemnej (można wykorzystać pocztę elektroniczną), minimum trzy
dni przed wyznaczonym terminem zebrania.
W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział dyrektor szkoły.
Rada Rodziców może zaprosić do udziału w posiedzeniach także inne osoby.
Rada Rodziców wybiera w głosowaniu tajnym:
1) Prezydium Rady Rodziców w liczbie 3-5 osób
2) Komisję Rewizyjną w liczbie 3 osób.
7. Tryb przeprowadzania wyborów do Prezydium Rady Rodziców oraz Komisji Rewizyjnej:
1) zgłoszenie kandydatów do Prezydium (co najmniej 3 osób) oraz Komisji
Rewizyjnej (co najmniej 3 osoby),
2) wybór komisji skrutacyjnej - minimum 2 osoby,
3) na dostarczonych kartkach należy wybrać, spośród zgłoszonych kandydatów,
co najmniej 3 osoby do Prezydium oraz co najmniej 3 osoby do Komisji
Rewizyjnej,
4) komisja skrutacyjna zbiera kartki z nazwiskami, podlicza ilość głosów oddanych
na poszczególnych kandydatów i ogłasza wyniki wyborów, podając nazwiska
osób, które uzyskały największą liczbę głosów i weszły w skład Prezydium oraz
Komisji Rewizyjnej,
5) wybrane przez zebranie plenarne Prezydium i Komisja Rewizyjna konstytuują
się, wybierając spośród siebie: przewodniczącego Rady Rodziców szkoły, jego
zastępcę i sekretarza, a także przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Pozostali,
spośród wybranych osób, zostają członkami Prezydium Rady Rodziców bądź
Komisji Rewizyjnej.
6) komisja skrutacyjna sporządza protokół na okoliczność odbytych wyborów - jest
on przechowywany w dokumentacji Rady Rodziców szkoły.
8. Do wyłącznej kompetencji rady rodziców szkoły należy podejmowanie decyzji
w następujących sprawach:
1) uchwalenia i zmian regulaminu Rady Rodziców,
2) zatwierdzania budżetu Rady Rodziców,
3) zatwierdzania wysokości składek na rzecz Rady Rodziców
4) wyboru Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
"RR
NI .
8:
10.
11.
12,
15.
14.
5) odwoływania Prezydium Rady lub poszczególnych jego członków,
6) zatwierdzanie rocznych sprawozdań przedkładanych przez Prezydium Rady
- Rodziców.
Uchwały Rady Rodziców zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów osób
obecnych na zebraniu.
Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania Ssprawozdawczo-wyborczego
Rady Rodziców:
1) wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania,
jak: komisja regulaminowa, komisja wyborcza,
2) wybory do tych funkcji są jawne,
3) sprawozdanie ustępującego Prezydium z działalności w okresie
sprawozdawczym,
4) sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i wniosek o udzieleniu (lub nie udzieleniu)
absolutorium ustępującemu Prezydium,
5) informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu szkoły,
ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub
organizacji,
6) uchwalenie wniosków i uchwał dotyczących działalności Rady Rodziców,
7) wybory nowych organów Rady Rodziców: ustalenie przez komisję regulaminową
listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania, przypomnienie zasad
wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą,
głosowanie, ogłoszenie wyników,
8) raz w roku ustalenie wysokości składek na fundusz Rady Rodziców,
9) wolne głosy i wnioski.
Inne plenarne posiedzenia Rady Rodziców przyjmują taki sam porządek obrad jak
w ust. 10, z tym, że opuszcza się w nim punkty dotyczące wyborów i ustalenia
składek na fundusz Rady.
Odwoływanie Prezydium lub poszczególnych jego członków:
1) Rada Rodziców szkoły może odwołać Prezydium w całości lub poszczególnych
jego członków przed końcem kadencji wyłącznie na zebraniu plenarnym.
2) pisemny wniosek o odwołanie, z uzasadnieniem i poparciem minimum 10
członków Rady Rodziców lub 2/3 składu Prezydium, składany jest na ręce
przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
3) przy odwołaniu stosuje się tryb przyjęty dla wyborów.
W przypadku odwołania członka Prezydium lub złożenia przez niego rezygnacji, Rada
Rodziców szkoły w drodze wyboru uzupełnia skład Prezydium do minimalnej liczby
członków.
Posiedzenia Rady Rodziców i innych organów są protokołowane, a protokoły podlegają
zatwierdzeniu na kolejnym najbliższym zebraniu danego organu.
15. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady.
Ek z
PREZYDIUM RADY RODZICÓW
Prezydium Rady Rodziców jest ogniwem wykonawczym realizującym przyjęty przez Radę
Rodziców szkoły plan działania.
Prezydium Rady Rodziców wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady Rodziców
pomiędzy jej zebraniami z wyłączeniem spraw wymienionych w 8 8 ust. 8.
Do podstawowych zadań Prezydium należy:
1) bieżące kierowanie pracami Rady w okresie między zebraniami, w tym
gospodarką finansową rady,
2) realizacja planu finansowego Rady oraz podejmowanie decyzji o jego zmianach,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) powoływanie i nadzór nad pracami komisji utworzonych w celu wydania opinii
w sprawach przytoczonych w kompetencjach Rady w 6 4 niniejszego regulaminu,
5) zatrudnianie osób (zlecanie usług) niezbędnych do realizacji zadań Rady,
6) reprezentowanie Rady i ogółu rodziców wobec dyrektora i innych organów szkoły
oraz na zewnątrz,
7) przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania ze swojej działalności
przed Radą Rodziców,
8) przygotowanie projektu planu finansowego i przedstawienie do zatwierdzenia
przez Radę. Plan finansowy Rady tworzony jest oddzielnie na każdy rok szkolny,
tj. na okres od 1 września do 31 sierpnia.
9) przygotowywanie projektów uchwał w zakresie spraw będących w wyłącznej
kompetencji Rady Rodziców.
4. Prezydium ze swego grona wybiera:
1) przewodniczącego,
2) wiceprzewodniczącego,
3) sekretarza,
4) (skarbnika).
5. Uchwały Prezydium Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym przy obecności
przynajmniej połowy składu Prezydium, większością głosów. W przypadku równego
rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego. Posiedzenia Prezydium są
protokołowane, a protokoły przechowywane w dokumentacji Rady.
6. W posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców może brać udział dyrektor szkoły.
510
CZŁONKOWIE FUNKCYJNI PREZYDIUM
1. Do zadań przewodniczącego Rady Rodziców należy:
1) kierowanie pracami Rady Rodziców,
2) współpraca z dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim
w dostosowywaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb
uczniów i Szkoły,
3) dokonywanie podziału zadań i obowiązków miedzy członków Prezydium Rady,
4) współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców w celu realizacji planu
pracy,
5) zwoływanie i prowadzenie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
6) kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców,
7) określenie zakresu działań dla komisji problemowych,
8) przekazywanie uchwał, wniosków i opinii dyrektorowi szkoły, Radzie
Pedagogicznej i Samorządowi Uczniowskiemu,
9) reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz.
2. Zadaniem sekretarza Rady Rodziców jest:
1) opracowanie i realizacja harmonogramu spotkań Rady Rodziców,
2) przygotowanie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
3) nadzorowanie terminowości wykonania prac Rady Rodziców,
4) sporządzanie protokołów z zebrań Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców,
5) prowadzenie dokumentacji Rady Rodziców oraz zapewnienie jej prawidłowego
przechowywania,
6) zapewnienie technicznych warunków pracy Prezydium (przygotowuje materiały
do pracy Prezydium, odpowiednią ilość kopii propozycji uchwał, harmonogramu
spotkań itp.).
3. Zadaniem skarbnika Rady Rodziców jest:
1) nadzorowanie całokształtu spraw związanych z działalnością kasowo-finansową
Rady Rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) organizowanie - wspólnie ze skarbnikami Rad Oddziałowych rodziców -
wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców,
nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłową,
celową i zgodną z przeznaczeniem oraz obowiązującymi przepisami realizacją
wydatków,
4) opracowanie — w porozumieniu z Prezydium Rady Rodziców — projektów planów
finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją,
5) sprawdzanie na bieżąco dokumentów i dowodów rachunkowo-kasowych oraz
zatwierdzanie ich do wypłaty,
3
—
"
ND
W [H fe M
1.
6) składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz wykonania
planów finansowych Rady Rodziców.
811
KOMISJA REWIZYJNA
Komisja Rewizyjna jest ogniwem kontrolującym pracę Prezydium.
Komisja Rewizyjna wybierana jest na zebraniu plenarnym Rady Rodziców szkoły
w trybie przyjętym dla wyborów Prezydium. Co najmniej jeden członek Komisji Rewizyjnej
powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby.
Komisja Rewizyjna na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru przewodniczącego.
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok.
Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do corocznego przeprowadzenia kontroli:
1) działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców pod względem zgodności
z przepisami niniejszego regulaminu i uchwałami rady rodziców i Prezydium,
2) działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców w zakresie zgodności
z przepisami oraz przedstawienia oceny tych działalności na posiedzeniu
plenarnym Rady Rodziców szkoły.
Komisja Rewizyjna opiniuje roczne sprawozdanie finansowe i wnioskuje w sprawie
udzielenia absolutorium Prezydium za dany rok szkolny na pierwszym plenarnym
posiedzeniu Rady Rodziców szkoły.
Na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek przez
co najmniej 10 rodziców lub z własnej inicjatywy przeprowadza kontrole doraźne.
812
ZARZĄDZANIE FUNDUSZEM RADY.
Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły
z następujących źródeł:
1) dobrowolnych składek wnoszonych przez rodziców lub opiekunów prawnych
uczniów szkoły,
2) darowizn osób prywatnych i instytucji,
3) wpływów z instytucji i organizacji społecznych,
4) innych źródeł.
2. Środki finansowe zgromadzone w funduszu Rady mogą być przeznaczone na:
1) dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
2) dofinansowanie konkursów i imprez szkolnych o charakterze oświatowym,
rekreacyjno-sportowym lub kulturalnym,
3) wspomaganie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej,
4) zakup prasy, książek oraz pomocy dydaktycznych i naukowych,
5) nagrody dla uczniów za wyniki w nauce i osiągnięcia w konkursach,
6) promocję szkoły,
7) koszty związane z działalnością Rady,
8) inne cele, zgodnie z obowiązującym prawem.
Podziału zgromadzonych na funduszu Rady środków dokonuje się w oparciu
o plan finansowy (preliminarz), tworzony na podstawie projektu przedstawionego przez
Prezydium Rady Rodziców.
Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może w części być zależny od życzenia
czy wskazania celów przez osoby lub organizacje wpłacające środki na rzecz Rady
Rodziców. W takim przypadku Prezydium Rady Rodziców nie może wydatkować środków
na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.
Podstawą wydatkowania środków zgromadzonych w funduszu Rady są:
1) wnioski dyrektora szkoły,
2) wnioski zainteresowanych osób i organizacji zaopiniowane przez dyrektora lub
wicedyrektora szkoły,
3) uchwały Prezydium Rady.
6.
Z,
8.
10.
11.
12.
13.
Wysokość dobrowolnej miesięcznej składki na wniosek Prezydium ustala na początku
każdego roku szkolnego Rada Rodziców.
Jeśli do szkoły uczęszcza więcej niż jedno dziecko tych samych rodziców, składka wnoszona
jest tylko przez jedno dziecko.
Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku
bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz
dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne
upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
W celu prowadzenia bieżącej dokumentacji administracyjno-księgowej oraz zabezpieczenia
prawidłowości jej sporządzania Rada Rodziców może zlecać wykonanie tych prac osobom
posiadającym odpowiednie przygotowanie.
Obsługę księgowo-rachunkową funduszy Rady Rodziców prowadzi skarbnik i księgowa — nie
muszą być członkami Prezydium.
Wysokość, ilość oraz zasady wynagradzania osób świadczących pracę na rzecz Rady
Rodziców ustala Prezydium w drodze uchwały.
Zasady rachunkowości regulują odrębne przepisy.
Dokumenty księgowe muszą być, przed zaksięgowaniem, sprawdzone przez skarbnika pod
względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone pod względem merytorycznym
przez przewodniczącego Rady.
Rozdział 4
PRZEPISY KOŃCOWE
5 13
Do podpisywania dokumentów i korespondencji w imieniu Prezydium Rady Rodziców
uprawniony jest przewodniczący Rady Rodziców bądź upoważniony przez niego
wiceprzewodniczący lub sekretarz.
Rada Rodziców posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
RADA RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej nr 3
w Jaworznie
Działalność Rady powinna być zgodna z obowiązującymi w oświacie przepisami prawnymi
i statutem szkoły.
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami
szkolnymi lub interesem szkoły i mogą wywoływać w swych konsekwencjach ujemne skutki
społeczne - dyrektor szkoły zawiesza ich wykonywanie i bezzwłocznie, nie później niż
w ciągu 14 dni ma obowiązek uzgodnić z Prezydium Rady Rodziców tok postępowania
w Sprawie będącej przedmiotem uchwały.
W razie braku uzgodnień o których mowa w ust. 4 dyrektor szkoły lub Rada Rodziców
przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu lub Kuratorium Oświaty w
Katowicach.
5 14
Regulamin Rady Rodziców uchwalany jest przez Radę Rodziców szkoły.
Do przyjęcia regulaminu wymagana jest większość 2/3 głosów spośród obecnych
na zebraniu członków Rady Rodziców.
Zmiany w regulaminie wymagają trybu określonego w ust. 1.
Propozycje zmian regulaminu mogą być zgłaszane przez:
1) Prezydium Rady,
2) Dyrektora szkoły,
3) Rady Oddziałowe rodziców,
4) rodziców i opiekunów prawnych, reprezentowanych przez co najmniej 30 osób.
515
Regulamin Rady Rodziców, skład Prezydium Rady Rodziców oraz Komisji Rewizyjnej
są ogólnodostępne i znajdują się w sekretariacie szkoły.
816
Zagadnienia nie ujęte w niniejszym Regulaminie są rozwiązywane przez Prezydium Rady
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
517
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
Jaworzno, 20 września 2017 r.
a nek doweak
Podpis Przewodniczącej
Rady Rodziców
RADA RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej Ni 3
w JaworznieSZKOŁA PODSTAWOWA Nr 3 salę, cz k w ż
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
im. Jana Kochanowskiego
43-600 Jaworzno, ul. Kasprzaka 6
NIP 632-19-01-187 RECON 00. 9184
ozliczenie środków Rady Rodziców -
- rok szkolny 2022/2023
(STAN NA 03.09.2023 r.)
WPŁYWY:
. stan kasy na 01.09.2022 r. — 0,00 zł
. bank na 01.09.2022 r. — 539,96 zł
„ wpłaty rodziców w roku szkolnym 2022/2023 — 5.000,00 zł
. wpłaty na piknik klas I-VIII — 422,00 zł
. piknik „Pieczony ziemniak” — dochód 3.000,00 zł
. wpłaty na kiermasz klas I-VIII — 364,00 zł
. kiermasz bożonarodzeniowy — dochód 3.135,00 zł
. wpłata dwóch uczniów na drzwi — 200,00 zł
. kiermasz wielkanocny — 3.800,00 zł
. wpłaty klas na piknik rodzinny — 606,00 zł
. piknik rodzinny — 3.570,00 zł
RAZEM: 20.636,96 zł
WYDATKI
« nagrody dla uczniów — 1.125,12 zł
« dopłata do zakupu xero — 400,00 zł
« drzwi do WC chłopców — 204,20 zł
. koszty poniesione związane z piknikiem i kiermaszem — 536,96 zł
. radioodtwarzacze 3 sztuki — 1.880,97 zł
« drzewiec do sztandaru — 1.340,70 zł
. filamenty do drukarki 3D — 1.249,89 zł
. rękawiczki do sztandaru — 150,00 zł
« naprawa DVD na świetlicy szkolnej — 130,00 zł
. materiał na dekorację sali gimnastycznej — 815,85 zł
. myszki do sali komputerowej dla uczniów — 99,50 zł
„ artykuły konserwatorskie (farby, lakier, grunt, paliwo, pędzle,
zaciski, nakrętki, płyn do usuwania po remoncie budowlanym, kołki
rozporowe, rozpuszczalnik, itp.) — 2.454,60 zł
RAZEM: 10.387,79 zł
STAN NA: 03.09.2023 r.
KASA: 4.531,17 ZŁ
BANK: 5.718,00 ZŁ
RADY DZICÓW
waj ir J
Statut Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
Ldązcznek m4
uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe (rozumiane również jako smartfony czy też
urządzenia typu smartwatch), tablety, odtwarzacze, dyktafony, kamery, aparaty cyfrowe, słuchawki
I inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców;
Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież pieniędzy,
przedmiotów wartościowych oraz sprzętów elektronicznych typu: telefony komórkowe, tablety,
smartwatch i inne urządzenia elektroniczne oraz biżuterię, zegarki, zabawki itp.;
podczas pobytu w Szkole i w czasie zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania
telefonów komórkowych — aparaty powinny być wyciszone (bez wibracji) i schowane,
z zastrzeżeniem pkt. 13, 14 oraz 15;
na terenie szkoły zakazuje się uczniom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na
jakichkolwiek nośnikach cyfrowych. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu
czy aparatu fotograficznego, kamery i innych urządzeń jest możliwe jedynie za zgodą osoby
nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji
niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści
obrażających inne osoby. Powyższe nie dotyczy wydarzeń publicznych odbywających się w Szkole,
w tym uroczystości szkolnych;
dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych
podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt,
po uprzednim ustaleniu warunków korzystania z wychowawcą bądź opiekunem grupy;
podczas przerw oraz w świetlicy obowiązuje zakaz używania telefonów i innych urządzeń
elektronicznych do celów innych niż tylko wykonanie pilnego połączenia telefonicznego
(za zgodą np. nauczyciela dyżurującego) do rodzica lub opiekuna prawnego, wynikającego z pilnej
potrzeby. Korzystanie z telefonu komórkowego możliwe jest poza zajęciami edukacyjnymi — przed
oraz po zajęciach lekcyjnych, jeśli istnieje potrzeba kontaktu ucznia z rodzicami, z zastrzeżeniem
pkt. 13;
telefony i inne urządzenia elektroniczne (np. tablety) można wykorzystywać podczas zajęć
lekcyjnych w celach dydaktycznych pod opieką oraz za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Uczeń może korzystać z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania
informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia lub na jego polecenie;
na terenie Szkoły obowiązuje zakaz korzystania z Internetu za pośrednictwem telefonu
komórkowego. Powyższe nie dotyczy sytuacji edukacyjnych, które wynikają z organizacji oraz
przebiegu zajęć lekcyjnych prowadzonych przez nauczyciela;
w przypadku naruszenia przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie Szkoły,
wychowawca klasy odnotowuje zaistniałą sytuację w dzienniku elektronicznym Librus jako uwagę
negatywną, która ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami w $ 48 statutu;
W przypadku, gdy sytuacja powtarza się, należy bezzwłocznie poinformować o tym fakcie rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia i wspólnie z wychowawcą, pedagogiem szkolnym i rodzicami
(prawnymi opiekunami) ustalić plan dalszego postępowania.
IŚ