REGULAMIN RADY RODZICÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. T. KOŚCIUSZKI W DĄBIU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. –
Prawo oświatowe
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w
których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań
dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział II
Cele Rady Rodziców
§ 4.
Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole
reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających
do szkoły, której celem jest:
1. Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, Radą
Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi,
samorządowymi
i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces
nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
3. Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz
oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach
opiekuńczo- wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
Rozdział III
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 6.
1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny
zestaw podręczników.
2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w
szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana w tych zestawach nie
może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
§ 7.
1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez
nauczycieli.
2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku
szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu
wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w
uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3. Program wychowawczo-profilaktycznego ustalony przez dyrektora szkoły
obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 8.
1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich
sprawach szkoły.
2. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania szkoły.
§ 9.
1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed
sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od
dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego
nauczyciela.
3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 10.
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w
szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym
jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
§ 11.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora
szkoły.
§ 12.
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do
szkolnego planu nauczania.
§ 13.
Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć
dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji
roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. nr 46, poz. 432 ze zm.) oraz innych dni
wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 14.
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej
wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów
§ 15.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu
rodziców
w każdym roku szkolnym.
2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe
składające się
z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
3. W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko
jeden rodzic.
4. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym
roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
5. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
6. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych
kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
7. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów
przeprowadza się kolejną turę głosowania.
8. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który
przewodniczący po podpisaniu przekazuje Przewodniczącemu Rady
Rodziców.
9. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona
przewodniczącego.
§ 16.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza
się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2. Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej
wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
3. Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu
jawnym.
4. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez
podniesienie ręki.
5. Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady
Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
6. Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na
kandydowanie.
7. Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który
uzyskał największą liczbę głosów.
8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby
głosów
o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura
wyborów.
9. Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
Rozdział V
Struktura Rady Rodziców
§ 17.
1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad
oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców uczniów danego
oddziału.
2. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący,
2) zastępcy przewodniczącego,
3) skarbnik,
4) sekretarz,
5) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
3. Kadencja Prezydium trwa rok.
4. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na
najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres
do końca kadencji.
5. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego
członków w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania Rady Rodziców
§ 18.
1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do
30 września danego roku szkolnego.
2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy
mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.
3. Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub
upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na
wniosek 1/3 rad klas lub dyrektora szkoły.
4. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub
upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się
członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na
14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania
nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
6. W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor
szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
7. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków
Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 19.
1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w
zakresie jej właściwości.
2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób
uczestniczących
w zebraniu.
3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną
większością głosów.
4. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
5. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu
w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 20.
1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania,
2) listę osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg obrad,
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 21.
1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł.
2. Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym
rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego
rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są
uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę
rodziców.
3. Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców i jej
Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego.
4. Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców
ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
5. Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do
wysokości 10% ustalonych wartości.
6. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie
z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
§ 22.
1. Fundusze, o których mowa w ust. 1 mogą być wydatkowane na wspieranie
celów statutowych szkoły, w tym szczególnie udzielanie szkole pomocy
materialnej w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad
uczniami.
2. Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady mogą składać:
dyrektor szkoły, rady klasowe, samorząd uczniowski, nauczyciele.
3. Decyzję o przyznaniu środków z funduszu każdorazowo podejmuje z
upoważnienia Rady Rodziców, Prezydium Rady Rodziców.
§ 23
1. Podstawą działalności finansowej Rady jest roczny preliminarz. W
preliminarzu planowane przychody i wydatki powinny być zbilansowane.
Ujęte w preliminarzu kwoty powinny wynikać z odpowiednich kalkulacji
szczegółowych.
2. W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego
gospodarowania środkami społecznymi.
3. W przypadku wydatkowania środków publicznych mają zastosowanie przepisy
dotyczące finansów publicznych.
§ 24.
Prezydium Rady Rodziców za zgodą Rady Rodziców może wydatkować środki
wyłącznie na następujące cele:
4. pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci
sfinansowania dożywiania, zakupu odzieży, sfinansowanie niektórych
zajęć pozaszkolnych i kół zainteresowań
5. dofinansowania konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym,
6. nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów, zespołów artystycznych
i sportowych,
7. zakup książek, środków dydaktycznych i sprzętu szkolnego,
8. wydatki rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości i rachunkowości
Rady Rodziców,
9. wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego.
§ 25.
Prezydium wyznacza skarbnika Rady Rodziców do pełnienia bezpośredniego
nadzoru nad pracą księgowego.
1. Prezydium Rady zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo –
rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania
bieżących wypłat i przelewów.
2. Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują
odrębne przepisy. Dokumenty finansowe muszą być zatwierdzone przed
zaksięgowaniem i zaakceptowane przez skarbnika Rady pod względem
merytorycznym i przez Przewodniczącego Rady Rodziców pod względem
formalnym.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 26.
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
2. Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
3. Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu
Szkoły.
4. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne
zebranie Rady Rodziców.