- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #97
Praworządność szkół #97
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
FWD: Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 44 IM.UNICEF
Ocena LLM: D) email jest potwierdzeniem dostarczenia lub otwarcia maila z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 44 IM.UNICEF
i nie zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.Załączniki
- Odpowiedź_na_wniosek_o_udostępnienie_informacji_26.01.pdf
- Załącznik_1_-_Regulamin_RR.pdf
Bytom, 26.01.2024
Szkoła Podstawowa nr 44 im. UNICEF
ul. Gen. Grota-Roweckiego 6
41-907 Bytom
Stowarzyszenia dO!PAmina Lab
ul. Sienkiewicza 6a (biuro)
Dąbrowa Górnicza
sprawa-64468@info.szkolajestnasza.pl
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK
O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji
publicznej udzielam odpowiedzi na pytania w zakresie i formie, jaki wskazany został we wniosku.
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce?
381 + 5 (Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy)
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak
3.a. Jeśli tak to jakie?
zadanie domowe - 1
praca na lekcji - 1
wypowiedź ustna - 2
kartkówka - 2
praca klasowa – 3
sprawdzian – 4
inne – waga ustalona przez nauczycieli przedmiotu; uczeń uzyskuje informację na początku
roku szkolnego lub przed przystąpieniem do wykonania zadania
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Tak
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby
uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za
farbowanie włosów. Nie
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za
pomalowane paznokcie? Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się?
Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za
noszenie makijażu lub biżuterii? Nie
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących
się? Tak
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły.
Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
§ 56. Obowiązki ucznia
2. Ponadto uczeń ma obowiązek uczęszczania do szkoły w stroju schludnym i czystym,
dostosowanym do okoliczności. 1) Na zajęciach szkolnych obowiązuje strój niewyzywający,
niezawierający prowokacyjnych, obraźliwych, wywołujących agresję nadruków i napisów;
2) W czasie uroczystości obowiązuje strój odświętny - biała bluzka lub koszula i ciemne spodnie
lub spódnica;
3) Ubrania nie mogą eksponować bielizny osobistej;
4) Zabronione są: ostry makijaż, tatuaże, przekłuwanie i ozdabianie ciała w innych niż uszy
miejscach;
5) Ozdoby i biżuteria powinny być skromne, bezpieczne;
6) Włosy powinny być czyste, starannie uczesane, ułożone tak, by nie przeszkadzały w pracy na
lekcji.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż
dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej
kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie
nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną
ocenę bieżącą? Nie
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
§ 42. Kryteria ocen z zajęć edukacyjnych
1.Ustala się następujące kryteria ocen:
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności zapisanych w podstawie programowej, w
zakresie nauczanego przedmiotu w danej klasie,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe,
c) samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
d) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych,
kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, wojewódzkim (regionalnym) albo
krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia (nie jest to warunek konieczny);
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy
uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Tak
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Tak
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
3. Zasady korzystania w szkole z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych:
1) Uczeń przynosi do szkoły telefon komórkowy, odtwarzacz i inny sprzęt elektroniczny na
własną odpowiedzialność;
2) Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie lub zgubienie czy kradzież sprzętu, poza
zdeponowanym u dyrektora;
3) Podczas zajęć edukacyjnych uczeń używa telefonu komórkowego i innych urządzeń
elektronicznych wyłącznie dla celów edukacyjnych, za wyraźną zgodą nauczyciela (w
pozostałych przypadkach na zajęciach aparaty powinny być wyłączone i schowane);
4) Nie wolno filmować i fotografować nauczycieli, innych pracowników szkoły, uczniów bez ich
wiedzy i zgody;
5) Nie wolno nagrywać przebiegu lekcji bez zgody nauczyciela prowadzącego (dotyczy to
nagrań zarówno telefonem jak i dyktafonem);
6) W czasie trwania lekcji nie można korzystać z odtwarzaczy mp3, nie można także korzystać
ze słuchawek. Sprzęt powinien być wyłączony i znajdować się w torbie szkolnej
7) W przypadku naruszenia powyższych ustaleń nauczyciel ma obowiązek odebrania telefonu
lub innych urządzeń elektronicznych, a następnie zdeponowania zabranego od ucznia
urządzenia u Dyrektora Szkoły. Zdeponowanie winno odbyć się w obecności ucznia, po
uprzednim wyłączeniu urządzenia;
8) Po odbiór zdeponowanego urządzenia zgłaszają się rodzice dziecka. Zostają oni zapoznani z
sytuacją i pouczeni o konsekwencjach (w tym konsekwencjach prawnych związanych z
naruszeniem prywatności pracowników szkoły);|
9) Jeżeli sytuacja się powtarza po raz trzeci, uczeń ma zakaz przynoszenia urządzenia do szkoły,
a rodzice mogą się z nim kontaktować przez sekretariat szkolny;|
10) W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma obniżoną ocenę zachowania o jeden
stopień. Każde trzy następne wykroczenia powodują obniżenie oceny do nieodpowiedniej.
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać
podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie? Nie dotyczy
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. Bmiarczynska44
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z
lekcji? Nie dotyczy
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw
lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie
uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
1. Nieobecności uczniów, również pełnoletnich, usprawiedliwiają rodzice osobiście u
wychowawcy lub pisemnie w formie papierowej w terminie 7 dni od momentu powrotu ucznia
do szkoły. Nie są respektowane usprawiedliwienia nieobecności uczniów przekazywane drogą
elektroniczną z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnej (w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19).
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w
tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki
pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Nie
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej
kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o
sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na: Własnym koncie Rady
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe
wydatków? Nie
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego
Rady Rodziców Państwa placówki.
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu. Załącznik 1
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w
charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i
zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest?
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 10h
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych
kursów. magister psychologii z przygotowaniem pedagogicznym
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 301
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 0
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 89
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia
monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza
wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w
przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.:
ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i
wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Nie (dotychczas nie
zgłoszono takiej potrzeby)
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie dotyczy
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem
wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu
(monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze Tak – wyłącznie parter
-Szatnia Nie
-Teren wokół szkoły Tak - częściowo
- Inne (proszę wpisać jakie) nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§54. Prawa ucznia 1. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu edukacji zgodnie z zasadami BHP pracy umysłowej;
2) zapoznania się programem nauczania;
3) znajomości wymagań edukacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych;
4) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
5) informacji o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;
6) wglądu do sprawdzianów i ocenionych prac kontrolnych;
7) informacji o przewidywanych ocenach śródrocznych i rocznych;
8) uzupełnienia braków edukacyjnych;
9) dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego potrzeb i możliwości;
10) korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
11) uczestnictwa w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia;
12) uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych wyrównujących braki edukacyjne;
13) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności;
14) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów poprzez koła zainteresowań, udział w
konkursach i zawodach;
15) życzliwego i podmiotowego traktowania;
16) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w
organizacjach działających w szkole;
17) głosu w wyborze nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego oraz
Rzecznika Praw Ucznia;
18) organizowania, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły, działalności kulturalnej, sportowej,
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami;
19) udziału w życiu kulturalnym, społecznym, sportowym szkoły;
20) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych oraz w okresie dni wolnych od nauki;
21) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę
przed wszelkimi formami uzależnień, przemocą fizyczną bądź psychiczną;
22) poszanowania jego godności osobistej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich;
23) poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego oraz korespondencji;
24) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza
dobra innych;
25) równego traktowania, niezależnie od wyznawanej religii;
26) ochrony zdrowia;
27) korzystania ze sprzętu komputerowego i sportowego podczas zajęć edukacyjnych i
pozalekcyjnych;
28) znajomości Statutu Szkoły;
29) znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
2. Przywileje ucznia to:
1) posiadanie karty ulgowej uprawniającej do dwukrotnego w semestrze nieprzygotowania się
do bieżącej lekcji, bez podania przyczyny;
2) przywilej dni „ bez pytania”.
59. Prosze o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 56. Obowiązki ucznia
1.Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły;
2) systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach edukacyjnych i w życiu szkoły;
3) wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę;
4) systematycznego przygotowania się do zajęć;
5) wypełniania poleceń nauczyciela;
6) zachowywania się na zajęciach zgodnie z obowiązującymi normami społecznymi;
7) przestrzegania zasad przyjętych przez oddział, w którym się uczy;
8) uczestniczenia w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;
9) punktualnego przychodzenia na zajęcia edukacyjne;
10) przekazywania wychowawcy klasy pisemnego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach
edukacyjnych w terminie określonym w § 51. Statutu Szkoły;
11) przynoszenia na zajęcia podręczników, zeszytów przedmiotowych, przyborów, stroju
gimnastycznego, materiałów wskazanych przez nauczyciela;
12) przestrzegania społecznie przyjętych zasad kultury i współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli, innych pracowników szkoły:
a) okazywania szacunku nauczycielom, wszystkim pracownikom szkoły i kolegom,
b) szanowania godności osobistej dorosłych i rówieśników,
c) poszanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
d) przeciwstawiania się przejawom brutalności i agresji,
e) pielęgnowania piękna mowy ojczystej, przeciwstawiania się wulgarności, f) naprawienia
wyrządzonej przez siebie krzywdy drugiemu człowiekowi;
13) przestrzegania regulaminów szkolnych oraz regulaminów pracowni i sali gimnastycznej
oraz dyspozycji, decyzji i zarządzeń wydawanych przez wychowawcę klasy i dyrektora szkoły, o
ile nie naruszają one praw ucznia;
14) zachowania się w każdej sytuacji, w szkole i poza nią, w sposób godny młodego człowieka;
15) postępowania w sposób zgodny z dobrem społeczności szkolnej, dbania o honor, dobre imię i
tradycje szkoły;
16) odpowiedzialności za życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny i kolegów (uczeń nie pije
alkoholu, nie pali tytoniu, nie używa narkotyków, jest czysty i schludny);
17) dbania o własne dobro, ład i porządek w szkole, poszanowania sprzętu i pomocy
dydaktycznych;
18) przebywania na terenie szkoły w godzinach określonych w tygodniowym rozkładzie zajęć
(Uczniowi nie wolno opuszczać terenu szkoły w czasie trwania przewidzianych planem zajęć
oraz przebywać na terenie szkoły po zakończonych zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych
bez opieki nauczyciela).
2. Ponadto uczeń ma obowiązek uczęszczania do szkoły w stroju schludnym i czystym,
dostosowanym do okoliczności. 1) Na zajęciach szkolnych obowiązuje strój niewyzywający,
niezawierający prowokacyjnych, obraźliwych, wywołujących agresję nadruków i napisów;
2) W czasie uroczystości obowiązuje strój odświętny - biała bluzka lub koszula i ciemne spodnie
lub spódnica;
3) Ubrania nie mogą eksponować bielizny osobistej;
4) Zabronione są: ostry makijaż, tatuaże, przekłuwanie i ozdabianie ciała w innych niż uszy
miejscach;
5) Ozdoby i biżuteria powinny być skromne, bezpieczne;
6) Włosy powinny być czyste, starannie uczesane, ułożone tak, by nie przeszkadzały w pracy na
lekcji.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole
(zgodnie ze statutem szkoły.)
§ 58. Kary
1. W szkole zabronione jest stosowanie kar naruszających godność osobistą ucznia i jego
nietykalność cielesną.
2. Wobec uczniów stosowane są kary:
1) upomnienie, nagana wychowawcy klasy;
2) upomnienie, nagana Dyrektora Szkoły;
3) pisemne lub ustne powiadomienie rodziców o wykroczeniu ucznia;
4) obniżenie oceny zachowania;
5) pozbawienie ucznia funkcji pełnionych w klasie i w szkole;
6) przeniesienie do równoległej klasy;
7) wystąpienie Dyrektora Szkoły do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do
innej szkoły.
3. Ustala się następujące kryteria wymierzania kar:
1) Wychowawca oddziału udziela uczniowi upomnienia w szczególności za:
a) złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego,
b) drobne uchybienia natury porządkowej itp. brak stroju sportowego, przyborów itp.,
c) spóźnianie się na zajęcia lekcyjne,
d) złośliwe uwagi kierowane pod adresem innych uczniów,
e) zrzucanie winy na innych,
g) utrudnianie prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) Wychowawca karze ucznia naganą w szczególności za:
a) samowolne opuszczenie zajęć bez usprawiedliwienia,
b) powtarzające się zachowania, za które ucznia uprzednio upominano,
c) wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub innych uczniów, d)
aroganckie zachowanie się wobec innych osób,
e) złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego, f) opuszczanie terenu szkoły w czasie przerw i
obowiązkowych zajęć, g) odmowę wykonania polecenia wydanego przez nauczyciela;
3) Dyrektor wymierza uczniowi karę upomnienia w formie indywidualnej w szczególności za
powtarzające się zachowania skutkujące udzieleniem kar wychowawcy oraz za opuszczenie bez
usprawiedliwienia dużej ilości godzin w semestrze; 4) Dyrektor wymierza karę nagany w
szczególności uczniowi, który:
a) mimo wcześniejszego ukarania naganami, popełnia ponownie takie same wykroczenia, b)
którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów,
c) dopuszcza się kradzieży,
d) opuszcza bez usprawiedliwienia liczne godziny lekcyjne,
e) narusza normy współżycia społecznego, stosuje zastraszanie, nękanie oraz łamie inne zasady
obowiązujące w szkole;
5) Na wniosek Dyrektora Szkoły i po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, przeniesienie do
klasy równoległej może nastąpić w sytuacji, gdy uczeń:
a) nie przestrzega obowiązków ucznia,
b) świadomie fizycznie i psychiczne znęca się nad uczniami klasy, do której uczęszcza,
c) wulgarnie odnosi się do nauczycieli, koleżanek i kolegów,
d) stwarza w klasie sytuacje zagrożenia,
e) notoryczne łamie postanowienia Statutu Szkoły w zakresie obowiązków ucznia,
f) jego zachowanie jest źródłem konfliktów zachodzących w klasie,
g) nie zmienił swojego zachowania, mimo zastosowania różnych środków wychowawczych i
wszystkich możliwych kar.
4. Dyrektor Szkoły wnioskuje do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły w
przypadku, gdy:
1) uczeń narusza zasady współżycia społecznego, negatywnie oddziałuje na społeczność
uczniowską, łamie przepisy prawa wewnątrzszkolnego, które przejawiają się przez:
a) agresywne zachowanie wobec uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły,
b) umyślne spowodowanie uszkodzenia ciała uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) spowodowanie zagrożenia zdrowia, życia i bezpieczeństwa swojego i innych,
d) kradzieży, wymuszenia, przestępstw komputerowych, rozprowadzania narkotyków, środków
odurzających oraz innych przestępstw ściganych z urzędu,
e) fałszowanie dokumentacji szkolnej lub jakiejkolwiek ingerencji w stan dokumentacji
szkolnej, dokonywania przez ucznia wpisów, poprawek, zmian ocen,
f) zachowanie niezgodnego z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi i etycznymi, w
szczególności stosowanie wobec uczniów i nauczycieli zastraszania, nękania lub innych
podobnych zachowań,
g) innych drastycznych naruszeń postanowień Statutu Szkoły;
2) stosowane dotychczas wszystkie możliwe kary nie skutkują;
3) wszystkie zastosowane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie przynoszą
oczekiwanych zmian;
4) zastosowane wszystkie możliwe formy współpracy z innymi instytucjami np. Sądem, Policją,
nie przynoszą efektów;
5) Wniosek do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły wymaga zasięgnięcia
opinii Rady Pedagogicznej.
5. Dyrektor szkoły zgłasza sprawę niepoprawnego zachowania ucznia do Sądu lub na Policję w
przypadkach, gdy:
1) rodzice ucznia odmawiają współpracy ze szkołą; nie stawiają się na wezwania wychowawcy
oddziału i dyrektora szkoły;
2) uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, w szczególności, jeśli do szkoły trafiają
informacje o innych przejawach demoralizacji;
3) szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie
przynosi żadnych rezultatów;
4) dochodzi do szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa.
z w - A
RADA RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej Nr 44
w Bytomiu
ul. Gen. G. Roweckiego 1
W
REGULAMIN RADY RODZIGOW
przy 5zkódle Podstawowej Nr 44 w Bytomiu
Rozdział I
Nazwa reprezentacji rodziców
31e1 Na podstawie art53 i 54 Ustawy o systemie oświsty z dnia 7 września
1991r. w szkole działa rada rodziców.
> 2, Rada rodziców może przyjąć inną nazwę,
Rozdzieł II
Cele i zadania rady rodziców
3201 Celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz
podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej dzia-
łalności szkoły,e także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym
zakresie spraw.»
2.Szczególnym celem rady rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej
funkcji szkoły,
3.Zadaniem rady rodziców jest w szczególnbści:
- pobudzanie i organizowanie form ektywności rodziców na rzecz wspoma-
ganią realizacji celów i zadań szkoły,
- gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspieranie działalności szkoły,
a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy,
- zapewnienie rodzicom,we współdziałeniiu z innymi organami szkoły,
rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,wśród nich zaś:
1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno — wychowawczych * szkole
i w klasie,
2. uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dzie-
cka i jego postępów lub trudności,
3. znajomości regulaminu oceniania, klasyfi kowania i promowania uczniów,
4, uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych
dzieci,
>. wyrażenia i przekazywania opinii na temat pracy szkoły;
- określanie struktur działania ogółu rodziców oraz rady rodziców.
Rozdział LIT
Organizacja działanie ogółu rodziców
i rady rodziców.
5361 Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółh rodziców szkoły jest
zebranie rodziców Klasy.
2. Zebranie rodziców wybiera Spośród siebie "klasową radt rodziców"
składającą się z 3 osób,tak aby można było utworzyć funkcje przewo-
dniczącego,skarbnika i sekretarza,
3. Wszyscy członkowie klasowych rad rodziców tworzą radę rodziców
szkoły,
4. Plenerne zebranie rady rodziców szkoły wybiera spośród siebie
ea/ prezydium rady rodziców jako wewnętrzny organ kierujący pracami
rady rodziców oraz,
b/ komisję rewizyjna, jako organ kontrolny rady rodziców.
Najwyższą władzą ogółu rodziców jest plenarne zebranie rodziców.
NT
.
Zebranie jest zwoływane raz w czasie kadencji rady.
6. Prezydium rady rodziców składa się z 4 członków,tak aby można było
z BA. A - .
wyłonić Tunkc je :przewodni czącego,wiceprzewodniczącego,sekretarza,
skarbnika,
Prezydium dokomuje swego ukonstytuowania na swym pierwszym
posiedzeniu,
7.Komisje rewizyjna składa się co najmniej z trzech osób,nie
więcej jednak niż z 5 osób.Co najmniej jeden członek komisji
rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa
finansowego i rachunkowości „Członkowie komisji rewizyjnej
wybierają przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego na pierw-
szym swoim posiedzeniu,
8.Prezydium rady rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje
i zespoły robocze spośród swoich członków,członków rady rodziców
| spośród innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami
spoza szkoły - dla wykonanie określonych zadań.
s 4.Kedencja rady rodziców i jej organów trwa 2 lata,począws zy
od miesiąca września do dnia 30 września ostatniego roku kadencji,
s 5. Członkowie klasowych rad rodziców z klas programowo najwyższych
których dzieci opuściły szkołę w środku kadencji rad - zostaja
zastępieni przez członków klasowych rad rodziców z klas nowo
zorgani zowanych,
Rozdział IV
Tryb podejmowania uchwał przez radę rodziców
i jej organy wewnętrzne,
36. 1.Uchwały podejmuje sięzwykłą większością głosów przy obecności
co najmniej połowy regulaminowego składu donego organu.
2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustela
każdorazowo sekretarz organu lub przewodniczący,
3. Uchwały są protokołowąne w protokolarzu rady rodziców szkoły,
Klasowe rady rodziców decydują samodzielnie,czy protokołować
uchwały.*a protokolarz rady rodziców i jego prawidłowe prowadzenie
odpowiada sekretarz prezydium rady,
Rozdział W
«ybory do organów rady rodziców.
>” s 7.1.iłybory do rady rodziców,prezydium rady rodziców i do komisji
rewizyjnej odbywają się jawnym lub tajnym.
2.Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od
Li czby miejsc ustalonych dla danego organu.Zgłoszeni kandydaci
muszą wyrazić ustnie lub pisemnie/jeśli nie mogą wziąć udziału
w zebraniu wyborczym/ swoją zgodę na kandydowanie.
3. "ybrani zostaną ci kandydaci „którzy uzyskali 50% oraz jeden
głos uczestników prewomocnego zebrania wyborczego,
4. Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się ponowne
głosowenie,
5. _owo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na
pierwszym swoim posiedzeniu,
6. Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania
sprawozdawczo = wyborczego rady rodziców:
1/ wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych
organów zebrania,jak: komisja regulaminowa,komisja uchwał
i wniosków i komisja wyborcza.iybory do tych funkcji są jawne;
2/ sprawozdanie ustępującego organu z działalności w okresie
sprawozdawczym;
3/ sprawozdanie komisji rewizyjnej i wniosek o udzielenie
/ lub nieuizielenie/ absolutorium ustępujacemu organowi ;
4/ informacja dyrektora szkoży o stanie organizacyjnym
i funkcjonowaniu placówki;
5/ ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych
orgenów szkoły lub organizacji;
6/ plenarna dyskusja programowa;
7/ uchwalenie wniosków programowo - organizacyjnych do działalno-
ści rady rodziców w następnej kadencji;
8/ wybory nowych crganów rady rodziców:
- ustalenie przez Komisję Regulaminowa listy obecności
< i stwierdzenie prawomocności zebrania,
- przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy
kandydatów przez Komisję ilyborczą,
- głosowanie,
- ogłoszenie wyników wyborów przez Przewodniczącego
Komisji "yborczej,
9/ dolne głosy i wnioski,
$8, Tnne plensrne posiedzenie rady rodziców przyjmują taki sam
porządek obrad jak w 37 ,z tym ,że opuszeza się w nim punkty
dotyczące wyborów,a sprawozdanie komisji rewizyjnej nie zawiera
wniosku w sprawie absolutorium lecz jedynie wnioski pokontrolne.
Rozdział VI
Rmowy plan pracy rady rodziców i jej organów.
$ 9.1.Plenarne posiedzenie rady rodziców jest zwoływane przez jej
prezydium nie rzadziej niż rez w roku szkolnym .
2. Zebranie plenarne rady rodziców może być zwołane także
w Każdym czasie na wniosek kTasowych rad rodziców z co najmniej
5 klas „na wniosek dyrektora szkoły,rady pedagogicznej
i rady szkoły - złożony do prezydium rady.
$10.1 Prezydium rady rodziców obraduje nie rzadziej niż 2 razy
na semestr.Na posiedzenia prezydium zaprasza się dyrektora szkoły
przewodniczącego rady szkoży i inne osoby.
2.Posiedzenia prezydium rady rodziców są protokołowane w proto-
Kolarzu rady rodziców,za który ponosi odbowiedzialność sekre-
tarz prezydium,
$ 11.Posiedzenia kontrolne komisji rewizyjnej są obligatoryjne
przed plenarnymi posiedzeniami rady rodziców.Komisja rewizyj-
na może zbierać się tekże z własnej inicjatywy lub ne wniosek
prezydium rady rodziców,rady rodziców klasy,dowolnej grupy
rodziców, liczącej jednak nie mniej niż 15 osób,
Ustalenia i wni os ki komisji rewizyjnej muszą mieć każdorazowo
formę pisemną i są przedstawiane:plenarnemu posiedzeniu rady
rodziców,prezydium rady rodziców oraz osobom, które wnioskowały
o zwołanie komisji rewizyjnzj.
3 12. Formy i częstotliwość działania innych stiuctur działających
w remach rady rodziców,jak komisje problemowe czy zespoły robo-
cze,wynikają z potrzeb realizacji zadań, jakich te zespoły się
podjęły.
$ 13. Zehrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicja-
tywy samych rodziców, klasowej rady rodziców lub wychowawcy k.aSy «
Liczba zebrań rodziców danej klasy nie może być jednak mniejsza
od liczby wywiadówek sakolnych,
e
s
15.1
Rozdział WII
Zasady gpomadzenia i wydatkowania funduszy
rady rodziców.
s 14.1 Rada rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej
dzisłalności szkoły z następujących źródeł:
- ze składek rodziców,
z wpłat osób fizycznych,organizacji,instytucji i fundacji,
do których zwróci się prezydium rady,
— z dochodowych imprez organizowanych przez radę rodziców
dla rodziców i mieszkańców środowiska szkoły,
- z innych źródeł |
iysokość składki rodziców ustala się na początku każdego
roku szkolnego ne plensrnym zebraniu rodziców klasy.
Propozycję wysokości składki przedstawie dla całej szkoły
prezydium rady rodziców.Ustalona wysokość składki podlega
indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenie przez każdego
ż rodziców,
Jeśli do szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców,
rad klesowa może wyrazić zgodę na wnoszenie skł„dki tylko
na jedno dziecko lub obniżenie składki wnoszonej na wszy-
stkie dzieci danych rodziców.Klasowa rada rodziców może
też całkowicie zwolnić od wnoszenia składki tych rodziców,
których sytuacja materialna jest bardzo trudne.Obniż ka
składki lub zwolnienie z jej wnoszenia wymagają indywidualne-
go rozpatrzenia... AB: RECZ
Wnioski w tej sprawie składeją zainteresowani rodzice lub
wychowawca klasy »
s
3 16.1 dydatkpwanie środków rady rodziców odbywa się na podstawie
"Preliminarza wydatków rady rodziców na rok szkolny ......" ,
Zatwierdzanego każdorazowo przez prezydium rady rodziców.
2. itoczny preliminarz wydetków rady rodziców",
Ramowy pre liminarz wydatków
rady rodziców
A. lydatkowanie środków pochodzących ze składki rodziców
/
odbywa się następująco :
$ 1.20% środków zebranych przez rodziców danej klasy jest do dyspozy-
cji klasowej rady rodziców.Decyzję o ich przeznaczeniu i wy-
datkowaniu podejmuje z upoważnienia zebrania rodziców klasy
«Klasowa rada rodziców w porozumieniu z wychowawca klasy .Główne
cele,na jakie mogą być wydatkowane te środki,to:
dofinansowanie imprez klasowych „wycieczki i biwaki ,upiększe-
nie izby klasowej ,inne wydatki na rzecz całej klasy.
s 2.Pozostała część środków ze składki rodzicielskiej jest prze-
j kazywana do dyspozycji prezydium rady rodziców.
s 3.Prezydium rady rodziców może wyJlatkować środki pochodzące ze
składki: rodzicielskiej wyłącznie na następujące cele:
- pomoc materialna dla dzieci najbiedniejszych rodzin w posta=
ci sfinensowania dożywienia,odzieży ,podręczni ków,
- dofinensowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym
jak dzień patrbma,festyn sportowo- rekreacyjny ze okazji Dnia
Dziecka i Dnia Sportu Szkolnego,finały szkolne olimpiad
i konkursów przeduiotowych,sportowych itp.
- sfinesowanie niektórych zajęć pozalekcyjnych i kół zaintere-
sowań
B, ii
nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów i zespołów
artystycznych,sportowych,
sfinansowanie części kosztów reprezentacyjnego zespołu artysty-
cznego szkoły,
zakup książek,środków dydaktycznychi sprzętu technicznego
wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości
i rachunkowości rady rodziców,
inne wynikające z potrzeb.
ydatkowanie środków rady rodzie w pochodzących z innych źródeł
niż składka rodzicielska
84,5
rodki te mogą być wydatkowane dha:
- dofinansowanie celów ustalonych w $ 3.,
- finansowanie własnych projektów rady Podziców, jak budowa nowej
pracowni dub gabinetu przedmiotowego,wyposażenie szkoły w okre-
śloną sparaturę, renowacja urządzeń sportowo - rekreacyjnych
itp.
- przeznaczenie środków na kapitał założycielski dla utworzenia
określonej formy działalności gospodarczej,
- lokowanie środków w celu ich pomnożenia na korzystnych kontach
terminowych lub w posteci zakupu akcji,
Sposób wydatkowania środków rady rodziców może w części być
zależny od życzeń czy wskazania celów przez osoby lub organizacje
wpłacające środki na rzecz rady rodziców. takim przypadku prezy-
dium rady rodziców nie może wydatkować środków na inne cele,
bez uzyskania zgody ofiarodawców.
6
Rozdział WIII
Obsługa księgowo - rachinkowa środków finasowych
Rady Rodziców
$ 17.1 Do obsługi ksiżgowo - rachunkowej prowadzenia księgowości
oraz obszugi rachunkowej użytkowników funduszu zgodnie
z zotwterdzenjymu preliminarzem można zatrudnić fachową
siłę księgową w wymiarze 1/4 etatu „Płacę księgowego i umowę
o pracę ustala prezydium rady rodziców,
2.Prezydium wyznacza skarbnika rady rodziców do pełnienia
bezpośredniego nadzoru nad pracą księgowego.
3.Prezydium zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-
rozliczeniowy w celu przechowywania ha nim środków,
4.*asady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych
regulują odrębne przepisy.
$ 18.1 W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi orga-
nemi szkoły - rada szkoły zaprasza na swoje zebrania ple-
narne,a prezydium rady na swoje posiedzenia regulami nowe
dyrektora szkoły obpaz kierownictwa pozostałych organów
SZKOłY»
2. Redą rodziców,poprzez «óżne formy swego działania,zapewnia
realizację uprawnień ustawowych i statutpwych społeczności
rodzicielskiej,określonych w $ 2,pkt 3,niniejszego regula-
minu,
3. W przypadku nierespektowanie tych uprewmień przez dyrekcję
szkoły lub podległych jej pracowników,a także przez radę
pedagogiczną czy radę szkoły - prezydium rady rodziców może
złożyć pisemne zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy db dyre-
ktora szkoły lub kierownictw pozostałych organów szkoły oraz
me prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.
4. i przypadku konfliktu rady rodziców z innymi organami szkoły,
wynikejącego z nierespektowania uprawnień społeczności rodzi-
cielskiej oraz nieudzielenia wyczerpujących odpowiedzi na
złożone zażelenis - prezydium rady rodziców ma prawo zwrócenia
się o rozstrzygnięcie sporu do orgenu prowadzącego szkołę
319. Członkowie klasowych rad rodziców,prezydium «rgdy orodźłców ,
jak i członkowie komisji rewizyjnej, moga być odwołani ze swych
funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia,które dokonały
ich wyboru postanowi? ich odwołać,
o
N
Odwołanie dokonuje się prze
3
podjęcie uchwały według proce-
w Rozd.IV tego regulaminu.
o
I
aj
ZU
dury ustal
u
$ 20.Rada rodziców posługuje się pieczątka podłużną o treści
A A
Reda Rodziców przy Szkole Podstawowej Nr 44 w Bytomiu
RADA C?RZ :
RADA. RODZICÓW mio A
w Bytomiu
ul. Gen. G. Roweckiego 1 |
OKPARBNIK RR. Olu
Bytom, dn. l.09 95,