Treść

  • Przekazywanie danych wyborców Poczcie Polskiej - na 23 kwietnia 2020 brak podsta przez KatarzynaBatkoToluc

    Szanowni Państwo,

    Przekazujemy Państwu apel Fundacji im. Stefana Batorego. Fundacji Panoptykon, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska w sprawie przekazywania list wyborców Poczcie Polskiej. Tekst apelu dostępny jest do pobrania https://drive.google.com/file/d/1O1qPnqZfAXQ9tyDBxlqeWJRXdlbKEL4d/view?usp=sharing oraz można go przeczytać poniżej.

    APEL DO WÓJTÓW, BURMISTRZÓW I PREZYDENTÓW MIAST
    W SPRAWIE UDOSTĘPNIANIA LIST WYBORCÓW

    23 kwietnia Poczta Polska wystosowała do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wniosek o udostępnienie jej spisów wyborców. W naszej ocenie jest to działanie niezgodne z prawem, a adresaci żądania nie powinni go realizować.

    Zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa. Oznacza to wyłączność ustawy jako podstawy prawnej do przekazywania przez organy administracji danych osobowych, w tym danych osobowych zawartych w spisie wyborców.

    W swoim piśmie Poczta Polska powołuje się na art. 99 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 w związku z decyzją Prezesa Rady Ministrów z 16 kwietnia 2020 r. Ta podstawa prawna nie może jednak, w świetle norm konstytucyjnych, być podstawą do przesłania Poczcie danych zawartych w spisach wyborców.

    Art. 99 ustawy pozwala Poczcie Polskiej na żądanie danych zawartych w spisach będących w dyspozycji organu administracji publicznej (w tym wypadku: spisu wyborców), jeśli dane te są potrzebne:
    - do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź;
    - w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej.

    Wobec faktu, że ustawa o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. nie jest na dziś obowiązującym w Polsce prawem, Poczta Polska nie bierze na ten moment udziału w organizacji wyborów, a więc pierwsza ze wskazanych w art. 99 ustawy sytuacji nie ma miejsca.

    Treść pisma wysłanego przez Pocztę Polską (powołanie się na decyzję Premiera z 16 kwietnia 2020 r.) wskazuje, że zdaniem Poczty Polskiej zastosowanie znajdzie druga ze wskazanych w art. 99 ustawy podstaw przekazania danych. Podstawa ta wymaga – zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP – istnienia przepisów rangi ustawowej, które by regulowały te „obowiązki”. Innymi słowy, źródłem obowiązków nałożonych na Pocztę Polską, które mogłyby uzasadniać dostęp do danych, musi być ustawa, a takiej ustawy nie ma. W szczególności, źródłem takiego obowiązku nie może być polecenie, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przepisy regulujące zasady przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej muszą spełniać pewne cechy, od lat niezmiennie wskazywane w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Można w tym kontekście przytoczyć np. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 listopada 1995 r., K 12/95, opubl. OTK nr 2/1995, str. 132 – 133), zgodnie z którym:

    „Po pierwsze, ustawowe ograniczenie wolności może nastąpić tylko wówczas, gdy dopuszczone jest w sposób wyraźny w innych przepisach konstytucyjnych, bądź gdy konieczne jest zharmonizowanie tej wolności z innymi normami, zasadami lub wartościami konstytucyjnymi. Po drugie, ustawowe ograniczenia wolności wprowadzane być mogą tylko w niezbędnym zakresie. Ustawodawca może ingerować w sferę wolności obywatela tylko w razie konieczności i tylko w koniecznym wymiarze. Innymi słowy, konieczne zachowanie jest proporcji między stopniem ograniczenia wolności jednostki, a rangą chronionego interesu publicznego, czyli zakazana jest nadmierna ingerencja Państwa w swobodę działania jednostki. Po trzecie, ustawowe ograniczenia wolności traktowane być muszą w kategoriach wyjątków. Ich istnienie zawsze musi wynikać z wyraźnie sformułowanych przepisów ustawowych i nie może opierać się na domniemaniu. Po czwarte, ani poszczególne ograniczenia, ani ich suma, nie mogą naruszać istoty ograniczanego prawa czy wolności”.

    W sytuacji polecenia z art. 11 ustawy nie został w szczególności spełniony warunek istnienia wyraźnie sformułowanych przepisów ustawowych – „polecenie” ma charakter niezwykle ogólny, niesformalizowany i oparty na bardzo generalnym przepisie kompetencyjnym (G. Sibiga w: S. Wikariak, T. Żółciak, Dane lokalizacyjne osób na kwarantannie już trafiają do wojewodów. Część operatorów telefonii nie czeka na specustawę, Dziennik Gazeta Prawna z 16 kwietnia 2020 r.). Decyzja Premiera nie stanowi więc wystarczającej podstawy do żądania przez Pocztę Polską danych osobowych, ani wystarczającej podstawy dla organów administracji publicznej do ich udostępnienia. W demokratycznym państwie prawa decyzje Prezesa Rady Ministrów nie są bowiem samodzielnym źródłem prawa i nie mogą dowolnie powierzać Poczcie Polskiej zadań wiążących się z przetwarzaniem danych osobowych obywateli i ingerencją w ich prywatność.

    Naszym zdaniem udostępnienie Poczcie Polskiej danych osobowych zawartych w spisach wyborców stanowić będzie naruszenie art. 51 Konstytucji w związku z art. 7 Konstytucji, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Potencjalne konsekwencje (m.in. finansowe i karne) takiego działania szerzej opisuje Fundacja - Krakowski Instytut Prawa Karnego w dostępnej on-line Opinii z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie przekazywania spisów wyborców Poczcie Polskiej S.A. celem przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych w stanie prawnym na dzień 23 kwietnia 2020 r.

    W związku z tym apelujemy do wszystkich przedstawicieli administracji samorządowej o działanie zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, w szczególności zgodnie z Konstytucją i powstrzymanie się od przekazania Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

    Do wiadomości:
    Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych

    Jeżeli chcieliby Państwo przekazać odpowiedź na apel, prosimy o zwrotny mail na adres: {{EMAIL}}

  • Twój e-mail wymaga weryfikacjiverify#EAsf1F5PtjM73n0WaVcqR-1587651950 przez BUKOWSKO

    ********************************************************************************************************

    Otrzymałeś tę wiadomość ponieważ wysłałeś do nas e-mail.
    Chcemy sprawdzić, czy został on wysłany przez Ciebie, czy też pochodzi ze źródła spamu.
    Aby Twoja wiadomość do nas dotarła dokończ weryfikację.

    W celu dokończenia weryfikacji wystarczy, że odpowiesz na tę wiadomość pozostawiając temat bez zmian
    lub kliknij w poniższy link:
    http://www.bukowsko.pl/cgi-sys/bxd.cgi?a=sekretariat@bukowsko.pl&id=EAsf1F5PtjM73n0WaVcqR-1587651950

    ********************************************************************************************************

    The message you sent requires that you verify that you
    are a real live human being and not a spam source.

    To complete this verification, simply reply to this message and leave
    the subject line intact or click the link below:
    http://www.bukowsko.pl/cgi-sys/bxd.cgi?a=sekretariat@bukowsko.pl&id=EAsf1F5PtjM73n0WaVcqR-1587651950

    The headers of the message sent from your address are shown below:

    From el.bc6c36e2f6c9f8f4168e7ace84c4e266.1.siecobywatelska.smtp@news.emaillabs.co Thu Apr 23 16:25:50 2020
    Received: from smtp2-2131.emaillabs.co ([185.243.31.151]:48116)
    by whm-03.i.media.pl with esmtps (TLS1.2) tls TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384
    (Exim 4.93)
    (envelope-from <el.bc6c36e2f6c9f8f4168e7ace84c4e266.1.siecobywatelska.smtp@news.emaillabs.co>)
    id 1jRcnW-00DTtD-2K
    for sekretariat@bukowsko.pl; Thu, 23 Apr 2020 16:25:50 +0200
    Received: from smtp2-2131 (smtp2-2131.emaillabs.co [185.243.31.151])
    by smtp2-2131.emaillabs.co (SMTP) with ESMTP id 497KMT4Rt0z8RvPZ
    for <sekretariat@bukowsko.pl>; Thu, 23 Apr 2020 14:25:09 +0000 (UTC)
    DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha1; c=relaxed/relaxed; d=emaillabs.co;
    s=emaillabs; t=1587651909; bh=b6a3/VRHrC/giWpMPZhQCah2/YA=;
    h=Subject:From:To:Reply-To:Date;
    b=szziu0rsarm8/8KYYhw0a9ZT5SomVN/57Y6yjByqoK9gx7Q/5atGgU+pntqNXDgPE
    GJn8GC17ufQnFykoQNCC+YkPkqMFZLu2K+ocmqnEXMeAR3UifWFw6KPGo6tf88Ot9m
    ffgWa6D+bYfFby9NHNlN4V+cbHvAx8ay+qSsA4Ro=
    Received: from app-prod.watchdog.internal (localhost [127.0.0.1])
    by app-prod.watchdog.internal (SMTP) with ESMTP id 200991E748
    for <sekretariat@bukowsko.pl>; Thu, 23 Apr 2020 16:25:07 +0200 (CEST)
    Content-Type: multipart/alternative;
    boundary="===============2181949988205381433=="
    MIME-Version: 1.0
    Subject:
    =?utf-8?q?Przekazywanie_danych_wyborc=C3=B3w_Poczcie_Polskiej_-_na_23_kwietn?=
    =?utf-8?q?ia_2020_brak_podsta?=