Instytucja: 

Poznań

 Monitoring: 

Przekazywanie danych wyborców Poczcie Polskiej - na 23.04.20 brak podstawy prawnej

 Liczba listów: 

3

 Liczba spamu: 

0

 Status pierwszego wniosku: 

Dostarczony

 Status ostatniego wniosku: 

 Otrzymano potwierdzenie: 

 Otrzymano odpowiedź: 

 Poddany kwarantannie: 

Znormalizowana odpowiedź

Treść

  • Przekazywanie danych wyborców Poczcie Polskiej - na 23 kwietnia 2020 brak podsta przez KatarzynaBatkoToluc

    Szanowni Państwo,

    Przekazujemy Państwu apel Fundacji im. Stefana Batorego. Fundacji Panoptykon, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska w sprawie przekazywania list wyborców Poczcie Polskiej. Tekst apelu dostępny jest do pobrania https://drive.google.com/file/d/1O1qPnqZfAXQ9tyDBxlqeWJRXdlbKEL4d/view?usp=sharing oraz można go przeczytać poniżej.

    APEL DO WÓJTÓW, BURMISTRZÓW I PREZYDENTÓW MIAST
    W SPRAWIE UDOSTĘPNIANIA LIST WYBORCÓW

    23 kwietnia Poczta Polska wystosowała do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wniosek o udostępnienie jej spisów wyborców. W naszej ocenie jest to działanie niezgodne z prawem, a adresaci żądania nie powinni go realizować.

    Zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa. Oznacza to wyłączność ustawy jako podstawy prawnej do przekazywania przez organy administracji danych osobowych, w tym danych osobowych zawartych w spisie wyborców.

    W swoim piśmie Poczta Polska powołuje się na art. 99 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 w związku z decyzją Prezesa Rady Ministrów z 16 kwietnia 2020 r. Ta podstawa prawna nie może jednak, w świetle norm konstytucyjnych, być podstawą do przesłania Poczcie danych zawartych w spisach wyborców.

    Art. 99 ustawy pozwala Poczcie Polskiej na żądanie danych zawartych w spisach będących w dyspozycji organu administracji publicznej (w tym wypadku: spisu wyborców), jeśli dane te są potrzebne:
    - do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź;
    - w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej.

    Wobec faktu, że ustawa o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. nie jest na dziś obowiązującym w Polsce prawem, Poczta Polska nie bierze na ten moment udziału w organizacji wyborów, a więc pierwsza ze wskazanych w art. 99 ustawy sytuacji nie ma miejsca.

    Treść pisma wysłanego przez Pocztę Polską (powołanie się na decyzję Premiera z 16 kwietnia 2020 r.) wskazuje, że zdaniem Poczty Polskiej zastosowanie znajdzie druga ze wskazanych w art. 99 ustawy podstaw przekazania danych. Podstawa ta wymaga – zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP – istnienia przepisów rangi ustawowej, które by regulowały te „obowiązki”. Innymi słowy, źródłem obowiązków nałożonych na Pocztę Polską, które mogłyby uzasadniać dostęp do danych, musi być ustawa, a takiej ustawy nie ma. W szczególności, źródłem takiego obowiązku nie może być polecenie, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przepisy regulujące zasady przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej muszą spełniać pewne cechy, od lat niezmiennie wskazywane w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Można w tym kontekście przytoczyć np. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 listopada 1995 r., K 12/95, opubl. OTK nr 2/1995, str. 132 – 133), zgodnie z którym:

    „Po pierwsze, ustawowe ograniczenie wolności może nastąpić tylko wówczas, gdy dopuszczone jest w sposób wyraźny w innych przepisach konstytucyjnych, bądź gdy konieczne jest zharmonizowanie tej wolności z innymi normami, zasadami lub wartościami konstytucyjnymi. Po drugie, ustawowe ograniczenia wolności wprowadzane być mogą tylko w niezbędnym zakresie. Ustawodawca może ingerować w sferę wolności obywatela tylko w razie konieczności i tylko w koniecznym wymiarze. Innymi słowy, konieczne zachowanie jest proporcji między stopniem ograniczenia wolności jednostki, a rangą chronionego interesu publicznego, czyli zakazana jest nadmierna ingerencja Państwa w swobodę działania jednostki. Po trzecie, ustawowe ograniczenia wolności traktowane być muszą w kategoriach wyjątków. Ich istnienie zawsze musi wynikać z wyraźnie sformułowanych przepisów ustawowych i nie może opierać się na domniemaniu. Po czwarte, ani poszczególne ograniczenia, ani ich suma, nie mogą naruszać istoty ograniczanego prawa czy wolności”.

    W sytuacji polecenia z art. 11 ustawy nie został w szczególności spełniony warunek istnienia wyraźnie sformułowanych przepisów ustawowych – „polecenie” ma charakter niezwykle ogólny, niesformalizowany i oparty na bardzo generalnym przepisie kompetencyjnym (G. Sibiga w: S. Wikariak, T. Żółciak, Dane lokalizacyjne osób na kwarantannie już trafiają do wojewodów. Część operatorów telefonii nie czeka na specustawę, Dziennik Gazeta Prawna z 16 kwietnia 2020 r.). Decyzja Premiera nie stanowi więc wystarczającej podstawy do żądania przez Pocztę Polską danych osobowych, ani wystarczającej podstawy dla organów administracji publicznej do ich udostępnienia. W demokratycznym państwie prawa decyzje Prezesa Rady Ministrów nie są bowiem samodzielnym źródłem prawa i nie mogą dowolnie powierzać Poczcie Polskiej zadań wiążących się z przetwarzaniem danych osobowych obywateli i ingerencją w ich prywatność.

    Naszym zdaniem udostępnienie Poczcie Polskiej danych osobowych zawartych w spisach wyborców stanowić będzie naruszenie art. 51 Konstytucji w związku z art. 7 Konstytucji, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Potencjalne konsekwencje (m.in. finansowe i karne) takiego działania szerzej opisuje Fundacja - Krakowski Instytut Prawa Karnego w dostępnej on-line Opinii z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie przekazywania spisów wyborców Poczcie Polskiej S.A. celem przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych w stanie prawnym na dzień 23 kwietnia 2020 r.

    W związku z tym apelujemy do wszystkich przedstawicieli administracji samorządowej o działanie zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, w szczególności zgodnie z Konstytucją i powstrzymanie się od przekazania Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

    Do wiadomości:
    Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych

    Jeżeli chcieliby Państwo przekazać odpowiedź na apel, prosimy o zwrotny mail na adres: {{EMAIL}}

  • Auto-odpowiedź: ***SPAM*** prezydent Przekazywanie danych wyborców Poczcie Polskiej - na 23 kwietnia 2020 brak podsta przez Poznań

    Niniejsza odpowiedź automatycznie wysłana z serwera pocztowego Urzędu Miasta
    Poznania stanowi potwierdzenie wpływu korespondencji przesłanej na adres
    poczty elektronicznej
    [{{ email }}.pl_](mailto:{{ email }}) i nie należy na nią
    odpowiadać.
    Korespondencja przesłana na skrzynkę poczty elektronicznej
    [{{ email }}.pl_](mailto:{{ email }}) jest przekazywana
    przez kancelarię Urzędu do właściwego adresata, z zastrzeżeniem wewnętrznych
    regulacji.
    Korespondencja wnoszona za pomocą poczty elektronicznej, której przedmiotem
    jest skarga lub wniosek, powinna zawierać imię i nazwisko (nazwę) oraz adres
    (zamieszkania, siedzibę) podmiotu wnoszącego.

    Problemy związane z funkcjonowaniem skrzynki poczty elektronicznej
    [{{ email }}.pl_](mailto:{{ email }}) proszę zgłaszać pod
    numerem telefonu 61 8785 227, 61 8785 214.

    W przypadku, gdy sprawa wymaga wszczęcia procedury administracyjnej w
    indywidualnej sprawie kończącej się wydaniem np. decyzji, postanowienia,
    zaświadczenia, wówczas taką korespondencję należy skierować na skrzynkę Urzędu
    Miasta Poznania na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej
    (e-PUAP) albo złożyć ją osobiście w formie papierowej w punkcie kancelaryjnym
    Urzędu Miasta Poznania.

    [poznan.pl](http://www.poznan.pl/)
    [![Linia
    Miasta](https://atena.um.poznan.pl/icons/1sygnet3_ll.png)](http://www.poznan.pl/mim/main/o-nas,p,22722,22760.html
    "Linia Miasta")
    [![Poznań na
    Facebook-u](https://atena.um.poznan.pl/icons/1facebook.png)](http://www.facebook.com/Poznan/
    "Poznań na Facebook-u")[![Poznań na
    Twitterze](https://atena.um.poznan.pl/icons/1twitter.png)](https://twitter.com/CityOfPoznan
    "Poznań na Twitterze")[![POZnan* -
    YouTube](https://atena.um.poznan.pl/icons/1youtube.png)](http://www.youtube.com/poznan
    "POZnan* - YouTube")[![Poznań -
    Foursquare](https://atena.um.poznan.pl/icons/1foursquare.png)](
    https://foursquare.com/cityofpoznan "Poznań - Foursquare")[![Poznań -
    Pinterest](https://atena.um.poznan.pl/icons/1pinterest.png)](http://www.pinterest.com/cityofpoznan/
    "Poznań - Pinterest")[![Oficjalna galeria Miasta
    Poznania](https://atena.um.poznan.pl/icons/1fotoportal.png)](http://www.fotoportal.poznan.pl/
    "Oficjalna galeria Miasta Poznania")
    ![](https://atena.um.poznan.pl/icons/1lat_30.png)

    **UWAGA:** Ta wiadomość oraz wszelkie załączniki są przeznaczone wyłącznie dla
    adresata korespondencji e-mail. Jeśli otrzymałeś ten e-mail przez pomyłkę,
    prosimy niezwłocznie powiadom nadawcę i usuń przesyłkę ze swojego systemu wraz
    ze wszystkimi załącznikami. Kopiowanie, dystrybucja, ujawnianie i inne
    wykorzystanie przesyłki e-mail, bez zgody nadawcy, jest zakazane.
    **CAUTION:** Please note that the contents of this message including its
    attachments is the information protected from disclosure. If this message is
    not meant for you, please be warned that disclosing, copying, publishing or
    using it or any attachments is prohibited. If you have received this message
    by mistake, please inform the sender immediately and delete the message from
    your system including all the attachments.
    Przed wydrukowaniem pomyśl o środowisku.
    Before printing think about the environment.

  • dot. pisma do PMP przez Poznań

    Szanowni Państwo,

    w załączniku przekazuję odpowiedź na pismo dotyczące niewyrażania zgody na
    przekazanie danych osobowych Poczcie Polskiej S.A.

    Z poważaniem

    Monika Chmielecka
    inspektor ds. skarg , wniosków oraz obsługi interesantów
    Urząd Miasta Poznania
    Wydział Organizacyjny
    pl. Kolegiacki 17
    tel. (61) 878-53-65

    poznan.pl

    UWAGA: Ta wiadomość oraz wszelkie załączniki są przeznaczone wyłącznie dla adresata korespondencji e-mail. Jeśli otrzymałeś ten e-mail przez pomyłkę, prosimy niezwłocznie powiadom nadawcę i usuń przesyłkę ze swojego systemu wraz ze wszystkimi załącznikami. Kopiowanie, dystrybucja, ujawnianie i inne wykorzystanie przesyłki e-mail, bez zgody nadawcy, jest zakazane.
    CAUTION: Please note that the contents of this message including its attachments is the information protected from disclosure. If this message is not meant for you, please be warned that disclosing, copying, publishing or using it or any attachments is prohibited. If you have received this message by mistake, please inform the sender immediately and delete the message from your system including all the attachments.
    Przed wydrukowaniem pomyśl o środowisku.
    Before printing think about the environment.

    Załączniki

    • Odpowied-wybory.pdf