Udział gmin w ochronie lasów #1427
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Treść
-
wniosek o informację przez marta@lasyiobywatele.pl
Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania.
Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami naświetlającymi kontekst pytań.
Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.2. Nie
Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form ochrony przyrody2. Nie
Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?
1. Tak.
Jeżeli tak, to:
1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)?2. Nie
Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie2. Nie
Wyjaśnienia
Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć.Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.
Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów)Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej, przyrodniczej i gospodarczej.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres {{EMAIL}}
Marta Jagusztyn
Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji -
Re: wniosek o informację - doprecyzowanie przez marta@lasyiobywatele.pl
W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przesłanym do Państwa w dniu 21 lutego wyjaśniamy że pytanie nr 1
"Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?"
odnosi się do konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw a NIE uproszczonych Planów Urządzenia Lasu sporządzanych przez starostwa
Prosimy o korespondencję na adres {{EMAIL}}
Marta Jagusztyn
Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji--
Fundacja Lasy i Obywatele
KRS 0000906912
tel. 515-832-707W nawiązaniu do pisma:
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie
> do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie
> informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania. Wszystkie
> pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest odpowiedź
> na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami
> naświetlającymi kontekst pytań. Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta
> zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu
> organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie
> gminy? 1. Tak. 1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie
> to były wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
> 1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały
> przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone. 2. Nie Pytanie 2. Czy
> gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na obszarach
> leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie? 1.
> Tak. 1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy
> ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie 1.2
> Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych
> form ochrony przyrody 2. Nie Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w
> procesie wyznaczania stref High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych
> walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship
> Council? 1. Tak. Jeżeli tak, to: 1.1. Czy w toku procesu wyznaczania
> gmina otrzymała kwestionariusz? 1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do
> konsultacji z lokalną społecznością? 1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono
> strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)? 2. Nie Pytanie 4. Czy władze
> bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób (czyli na przykład
> poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali
> wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?
> 1. Tak. 1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji
> takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania) 1.2 Jeżeli tak i
> jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie 2. Nie
> Wyjaśnienia Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy
> swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego
> dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski
> do projektu Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są
> zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć. Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o
> ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze uchwały tworzyć w
> lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki
> ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe. Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające
> się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council (a jest
> to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w
> zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High
> Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla
> tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w
> porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem
> opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny w toku
> certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie rozsyłany do gmin, a na
> miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli gminy
> wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z
> uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości
> kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych
> Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-
> pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów) Pyt. 4 Rosnąca
> liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby
> oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia
> gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej,
> przyrodniczej i gospodarczej. Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres
> {{EMAIL}} Marta Jagusztyn Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami
> reprezentacji -
Re: Fwd: wniosek o informację przez NOZDRZEC
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 21.02.2022 r. informuję:
Pytanie 1.
Nie.Pytanie 2.
Tak.1.1 i 1.2
Formy ochrony przyrody ustanowione w drodze Uchwały Rady Gminy:
- Rada Gminy w Nozdrzcu objęła ochroną drzewo gatunku jodła Uchwała nr XXI/215/05
z dnia 02.08.2005 roku w sprawie ustanowienia pomnika przyrody. Pomnik ten znajduje się
w miejscowości Wara własność Skarbu Państwa, na działce leśnej będącej w użytkowaniu Nadleśnictwa Brzozów.
- Rada Gminy w Nozdrzcu podjęła Uchwałę nr XXVIII/271/06 z dnia 29.09.2006 r w sprawie uznania obszaru za użytek ekologiczny teren ok. 8 ha zlokalizowany na działce leśnej nr 2947 – Wara własność Skarbu Państwa, będącej w użytkowaniu Nadleśnictwa Brzozów.
Pomniki Przyrody ustanowione w drodze Uchwały Rady Gminy w 2019 r. :
- Rada Gminy w Nozdrzcu Uchwałą Nr X/84/2019 z dnia 26 czerwca 2019 r., ustanowiła pomnikami przyrody drzewa:
1. buk pospolity (Fagus sylvatica) o obwodzie pnia (mierzonym na wysokości 130 cm) 310 cm oraz wysokości 36 m, rośnie na działce nr ewidencyjny 100, położonej w miejscowości Wołodź, Gmina Nozdrzec; oddz. 227-a, Leśnictwo Siedliska, Nadleśnictwo Dynów. Wyróżnia się wśród okolicznych drzew wielkością i okazałą koroną, dostępny turystycznie (ok. 50 m od drogi leśnej wewnątrzzakładowej).
2. lipa drobnolistna (Tilia cordata) o obwodzie pnia (mierzonym na wysokości 130 cm) 345 cm oraz wysokości 24 m, rośnie na działce nr ewidencyjny 101/1, położonej w miejscowości Wołodź; oddz. 226-b, Leśnictwo Siedliska, Nadleśnictwo Dynów. Wyróżnia się wśród okolicznych drzew wielkością i ciekawą formą korony, zlokalizowana w miejscu dawnej osady, dostępna turystycznie (ok. 150 m od drogi leśnej wewnątrzzakładowej).Pytanie 3.
Nie.Pytanie 4.
Nie.Z poważaniem
Alicja Makaryk-Sycz
Urząd Gminy Nozdrzec
tel: 13 43 98 036, wew. 30Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję, iż:
1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Nozdrzec z siedzibą w 36-245 Nozdrzec 224,
2) Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Gminie Nozdrzec jest Pani Katarzyna Nowosielska,
e-mail: katarzyna@nozdrzec.pl, tel. 13 43 98 020 wew. 48
3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji ustawowych zadań urzędu - na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz na podstawie Art. 9 ust.1 lit. g ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1985) oraz ustaw szczegółowych.4) odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa
5) Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną
6) posiada Pani/Pan prawo żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie
7) ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
8) podanie danych osobowych w zakresie wymaganym ustawodawstwem jest obligatoryjne, a w pozostałym zakresie jest dobrowolne
> 21.02.2022 08:50 Sekretarz Gminy <sekretarz@nozdrzec.pl> napisał(a):
>
>
> > ---------- Pierwotna wiadomość ----------
> > Od: sprawa-45676@info.lasyiobywatele.pl
> > Do: sekretarz@nozdrzec.pl
> > Data: 21.02.2022 07:20
> > Temat: wniosek o informację
> >
> >
> > Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania.
> >
> > Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami naświetlającymi kontekst pytań.
> >
> > Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
> >
> > 1. Tak.
> >
> > 1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
> > 1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
> >
> > 2. Nie
> >
> >
> > Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?
> >
> > 1. Tak.
> >
> > 1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
> > 1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form ochrony przyrody
> >
> > 2. Nie
> >
> > Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?
> >
> > 1. Tak.
> >
> > Jeżeli tak, to:
> > 1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
> > 1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
> > 1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)?
> >
> > 2. Nie
> >
> > Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?
> >
> > 1. Tak.
> >
> > 1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
> > 1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie
> >
> > 2. Nie
> >
> > Wyjaśnienia
> > Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć.
> >
> > Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.
> >
> > Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
> > rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów)
> >
> > Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej, przyrodniczej i gospodarczej.
> >
> > Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres sprawa-45676@info.lasyiobywatele.pl
> >
> > Marta Jagusztyn
> > Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
> >
> >
> > --
> > Fundacja Lasy i Obywatele
> > KRS 0000906912
> > tel. 515-832-707
>
> Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję, iż:
> 1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Nozdrzec z siedzibą w 36-245 Nozdrzec 224,
> 2) Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Gminie Nozdrzec jest Pani Katarzyna Nowosielska, e-mail: katarzyna@nozdrzec.pl katarzyna@nozdrzec.pl , tel. 13 43 98 020 wew. 48
> 3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji ustawowych zadań urzędu – na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz na podstawie Art. 9 ust.1 lit. g ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
> o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1985) oraz ustaw szczegółowych.
> 4) odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa
> 5) Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną
> 6) posiada Pani/Pan prawo żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie
> 7) ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
> 8) podanie danych osobowych w zakresie wymaganym ustawodawstwem jest obligatoryjne, a w pozostałym zakresie jest dobrowolne