KANCELARIA PREZYDENTA
RZECZYPOSPOLITEJ POŁSKIEJ
BIURO SZEFA KANCELARII
X
Warszawa, 4 > -07-2023 r.
BSK-ZOP.0605.148.2023
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
Sprawa-52110Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany mailem 11 lipca 2023 r.,
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej uprzejmie informuje, że w roku 2022 do Kancelarii
Prezydenta RP wpłynęło 325 pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
Jednocześnie Kancelaria Prezydenta RP informuje, że:
— w roku 2022 wydano decyzje odmawiające udostępnienia informacji publicznej w sprawie
3 wniosków,
— w okresie od 01.01 — 31.12.2022 r. wpłynęła 1 skarga na bezczynność organu oraz 2 skargi
na decyzje odmawiające udostępnienia informacji publicznej,
— w roku 2022 nie naliczono opłat za udostępnienie informacji publicznej w żadnym z wniosków,
— nie publikuje rejestru wniosków w BIP, obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na organy
zobowiązane do udostępniania informacji publicznej do prowadzenia takich rejestrów oraz ich
publikowania, w Kancelarii Prezydenta RP wnioski o udostępnienie informacji publicznej są
rejestrowane w systemie do elektronicznego obiegu dokumentów,
- w Kancelarii Prezydenta RP nie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna wyłącznie
za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
W pozostałym zakresie wniosku tj. w zakresie liczby wniosków które w 2022 r. organ wykonał w całości,
jak również w zakresie jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ
informacji publicznej, Kancelaria Prezydenta RP uprzejmie informuje, że nie posiada gotowych
zestawień obejmujących wskazane kryteria. Uzyskanie żądanych informacji wymagałoby przeglądu
materiałów źródłowych, szczegółowej analizy każdego wniosku, który wpłynął do Kancelarii
Prezydenta RP w 2022 r. w świetle dokonanych rozstrzygnięć, a następnie opracowania,
wyodrębnienia i agregacji danych w celu przygotowania żądanych informacji, co wiązałoby się
z przeprowadzenia bardzo wielu czynności celem wytworzenia zbioru informacji dotąd nieposiadanego
w żądanym kształcie. Tym samym przygotowanie żądanych we wniosku informacji wiązałoby się
z koniecznością podjęcia wielu dodatkowych czynności, które wymagałyby dodatkowego
zaangażowania pracowników w celu przeprowadzenia przeglądu materiałów źródłowych:
ul. Wiejska 10, 00-902 Warszawa, tel.: (22) 695-29-86; tel. (22) 695-29-87
ich zgromadzenia, analizy, wyodrębnienia, opracowania oraz przygotowania danych zgodnie
z żądaniem. Zgodnie z orzecznictwem rozmiar i zakres żądanej informacji przesądza o tym, że w istocie
mamy do czynienia z żądaniem informacji przetworzonej. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji,
gdy utworzenie zbioru poszczególnych informacji wymaga takiego nakładu środków i zaangażowania
pracowników, które negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na podmiot
zobowiązany, a w szczególności wymaga analizowania całego zbioru posiadanych dokumentów w celu
wybrania tylko tych, których oczekuje wnioskodawca (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
z dnia 14 stycznia 2022 r., sygn. akt Ill OSK 928/21).
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), dla dokonania przetworzenia informacji i jej
udostępnienia niezbędne jest wykazanie, iż uzyskanie takiej informacji przetworzonej jest szczególnie
istotne dla interesu publicznego.
W związku z powyższym Kancelaria Prezydenta RP wzywa do wykazania istnienia ustawowej przesłanki
szczególnej istotności dla interesu publicznego w udostępnieniu żądanej informacji w terminie 7 dni
od dnia doręczenia niniejszego wezwania.
Jednocześnie informujemy, że na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej Kancelaria Prezydenta RP przedłuża termin rozpoznania wniosku najpóźniej
do dnia 25 września 2023 roku.
Potrzeba przedłużenia terminu podyktowana jest koniecznością dokonania analizy wniosku pod kątem
zasad i trybu udostępnienia informacji publicznej i stosownie do jej wyników przeprowadzenia
kwerendy akt, zgromadzenia i opracowania potrzebnych danych albo wydania decyzji administracyjnej
lub skierowania pisma informacyjnego.
Z poważaniem
"a zastępca Dyrektora
Biura Szefa Kancelarii Prezydenta RP
A. Aleftokrce_
Anna Żółkowska