- Wnioski o informację w 2022
- Wnioski o informację w 2022 #5
Wnioski o informację w 2022 #5
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Dostarczony |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
BSA I.0164.93.2023 częściowa odp + wezwanie do wykazanie interesu publicznego przez Sąd Najwyższy
Załączniki
- BSA_I.0164.93.2023.pdf
— | 26/67
ale SĄD NAJWYŻSZY
Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego Warszawa, dnia 24 lipca 2023 r.
Dyrektor
BSA I.0164.93.2023
Państwo
Szymon OSOWSKI
Katarzyna BATKO-TOŁUĆ
Członkowie Zarządu
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Szanowni Państwo,
działając z upoważnienia Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, w odpowiedzi na
przesłany za pośrednictwem wiadomości elektronicznej wniosek z dnia 11 lipca 2023 r., niniejszym:
1) ; wodniesieniu do pytań nr 7-9 uprzejmie informuję, że:
a) w 2022 r. organ nie naliczył opłaty za udostępnienie informacji publicznej,
b) Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego nie publikuje rejestrów wniosków o udostępnienie
informacji publicznej w Biuletynie informacji Publicznej,
c w ramach Referatu ds. Informacji Publicznej w organie zatrudnione są osoby
odpowiedzialne za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie
informacji publicznej; ponadto, wybrani pracownicy Biura Studiów i Analiz Sądu
Najwyższego są także odpowiedzialni za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski
o udostępnienie informacji publicznej, ale w tym przypadku nie są to wydzielone
stanowiska z zakresem obowiązków sprowadzającym się wyłącznie do udzielania
informacji publicznej;
2) uprzejmie proszę o wykazanie, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma, że
uzyskanie przez Państwa informacji o:
a) liczbie pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ
otrzymał w 2022 r.;
b) liczbie wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości (przez wykonanie wniosku
w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji, przy czym
udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy
potraktować jako wykonanie wniosku w całości);
c) liczbie wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną
(decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej (nawet jeśli
organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego
wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę/wniosek);
sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, tel. 22 530 83 27, e-mail: boQsSn.pl, www.sn.pl
d) trzech najczęściej występujących spośród następujących przyczynach
nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.:
- wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię,
nazwisko),
- wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
- wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
- informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
- informacja podiegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
— inne;
e) liczbie wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (Skargi) na
bezczynność do sądu administracyjnego, z ograniczeniem do spraw, w których organ
otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu w okresie od 1 stycznia 2022 r.i z
wyłączeniem sprawy, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku;
f liczbie wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję
(decyzje) do sądu administracyjnego z ograniczeniem do spraw, w których organ otrzymał
skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu w okresie od 1 stycznia 2022 r.izwyłączeniem
sprawy, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ałe są wciąż w toku;
- ma szczególne znaczenie dla interesu publicznego. |
Należy wyjaśnić, że z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 902 ze zm., dalej jako: „u.d.i.p.”) wynika, iż
prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do uzyskania informacji publicznej, w tym
uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne'dla interesu
publicznego. Przepis ten ma w założeniu przeciwdziałać wnioskom zmierzającym do uzyskania
informacji przetworzonej dla realizacji celów osobistych lub komercyjnych i ma zapobiegać
sytuacjom, w których działania organów skupione są nie na funkcjonowaniu w ramach przypisanych
mu kompetencji, lecz na udzielaniu informacji publicznych (zob. wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2012
r, sygn. akt | OSK 1737/11, orzeczenia.nsa.gov.pl). Informację przetworzoną definiuje się jako
informację jakościowo nową, nieistniejącą dotychczas w przyjętej ostatecznie treści i postaci, choć
jej źródłem są materiały znajdujące się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego do udzielenia
informacji publicznej (H. Knysiak-Molczyk, Granice prawa do informacjj w postępowaniu
administracyjnym i sądowo-administracyjnym, Warszawa 2013, s. 182, M. Bernaczyk, M. Jabłoński,
K. Wygoda, Biuletyn informacji publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005, s. 85).
Przetworzenie oznacza zebranie lub zsumowanie pojedynczych informacji prostych, w różny
sposób ze sobą powiązanych i mogących występować w różnej formie, równoznaczne
z koniecznością odpowiedniego zestawienia informacji, samodzielnego ich zredagowania
związanego z koniecznością przeprowadzania czynności analitycznych, których efektem finalnym
jest dokument, pozwalający na dokonanie przez jednostkę samodzielnej interpretacji i oceny
(H. Knysiak-Molczyk, op. cit., s. 182, H. Izdebski, Dostęp do informacji publicznej - wdrażanie ustawy,
Warszawa 2001, s. 31). Informacją przetworzoną jest więc pewna suma informacji prostych, jeżeli
z uwagi na treść żądania jej udostępnienie wymaga dokonania analiz, obliczeń, wyciągów, zestawień
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, www.sn.pl
statystycznych, czy dokonywania innych czynności połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie
określonych środków osobowych (por. wyroki WSA w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2007 r., sygn.
akt II SA/Wa 1048/07, z dnia 27 czerwca 2007 r., sygn. akt II SA/Wa 112/07 oraz z dnia 17 maja
2005 r., sygn. akt Il SA/Wa 481/05, orzeczenia.nsa.gov.p!). Innymi słowy, różnica między informacją
prostą a informacją przetworzoną polega na tym, że informacją prostą jest informacja zawarta
w istniejącym dokumencie lub dokumentach, a informacja przetworzona, musi zostać dopiero
wytworzona na podstawie istniejących dokumentów czy - inaczej mówiąc - „specjalnie”
przygotowana dla wnioskodawcy (zob. wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2015 r., sygn. akt I OSK 1398/14,
orzeczenia.nsa.gov.pl).
W tym kontekście, biorąc pod uwagę zakres i treść Państwa wniosku z dnia 11 lipca 2023 r.,
nałeży przyjąć, że mamy do czynienia z informacją przetworzoną, a ta — w świetle powołanego
przepisu — nie może zostać udostępniona bez wykazania interesu publicznego. Spełnienie Państwa
żądania wymagałoby bowiem przeprowadzenia szeregu czynności analitycznych, których
końcowym efektem byłoby opracowanie żądanego opracowania, zawierającego odpowiedzi na
sześć szczegółowych i kompleksowych zapytań dotyczących szeroko rozumianego dostępu do
informacji publicznej. Należy mieć przy tym na uwadze, że Sąd Najwyższy nie znajduje się
w posiadaniu opracowania lub rejestru o wskazanej przez Państwa charakterystyce, a ponadto nie
jest możliwe wygenerowanie takiego zestawienia w sposób automatyczny z systemów
wykorzystywanych do obsługi administracyjnej Sądu Najwyższego.
I tak, w zakresie odnoszącym się do pytania oznaczonego numerem 1, należy zauważyć, że
organ rejestruje wnioski o udostępnienie informacji publicznej w różnych repertoriach, jednak bez
uwzględnienia formy, w jakiej wniosek żostał przesłany. Sprawy związane z dostępem do informacji
publicznej są rejestrowane pod kilkoma różnymi sygnaturami (np.: 0161 - udostępnianie
orzecznictwa SN, 0162 - udostępnianie orzecznictwa innych sądów, 0163 - udostępnianie
orzecznictwa SN i innych danych znajdujących się w posiadaniu, 0164 - udostępnianie pozostałych
informacji publicznych). Samych jedynie spraw zarejestrowanych w 2022 r. w ramach ww. znaków:
0161, 0162, 0163 oraz 0164 było ponad tysiąc (około: 1450), co obrazuje skalę liczby wniosków,
które dotyczą samej jedynie informacji publicznej i które wpłynęły do organu w 2022 r. Tym niemniej
ze względu na to, że pisma wnioskodawców zawierają często inne jeszcze wnioski (poza np.
żądaniem dostępu do informacji publicznej), są one także rejestrowane pod wieloma innymi
znakami (np. 0532 czy 0535), w których to sprawach organ odpowiada na kilka różnych żądań (np.
skargi wnioski w jednym piśmie). W konsekwencji, uzyskanie żądanej informacji ograniczonej do
wniosków pisemnych wymagałoby przeglądu kilku tysięcy wpisów w repertoriach i „ręcznego”
sprawdzenie formy wniosku w każdej ze spraw zarejestrowanych w systemie Elektronicznego
Zarządzania Dokumentami, którego użytkownikiem jest Sąd Najwyższy.
Jeżeli chodzi o pytanie oznaczone numerem 2 we wniosku, to podkreślenia wymaga, że Sąd
Najwyższy nie znajduje się w posiadaniu gotowego opracowania dotyczącego ilości wniosków
uwzględnionych w całości. Nie jest też możliwe jego wygenerowanie w sposób automatyczny,
aloowiem funkcjonalności takiej nie posiadają wykorzystywane w Sądzie Najwyższym narzędzia
informatyczne do obsługi działalności orzeczniczej. W konsekwencji, podobnie, jak w przypadku
pytania nr 1, uzyskanie odpowiedzi na przedmiotowe pytanie wymagałoby nie tylko przeglądu kilku
tysięcy wpisów w repertoriach, ale także sięgnięcia do każdej ze spraw zarejestrowanych w systemie
Elektronicznego Zarządzania Dokumentami, którego użytkownikiem jest Sąd Najwyższy, celem
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, www.sn.p a
wyselekcjonowania tych z nich, które spełniają kryteria wskazane w pytaniu nr 2, a następnie ich
zliczenia,
Podobnie w odniesieniu do pytania nr 3 we wniosku, uzyskanie żądanej informacji
wymagałoby przeglądu kilku tysięcy wpisów w repertoriach, w których rejestrowane są sprawy z
zakresu dostępu do informacji publicznej, celem wyselekcjonowania tych z nich, w których wydano
decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji publicznej, a następnie zliczenia tego
typu spraw. Sąd Najwyższy nie znajduje się w posiadaniu takiego opracowania. Nie jest też możliwe
jego wygenerowanie w sposób automatyczny, albowiem funkcjonalności takiej nie posiadają
wykorzystywane w Sądzie Najwyższym narzędzia informatyczne do obstugi działałności orzeczniczej.
To samo w istocie odnosi się do pytań oznaczonych numerami 5 i 6 we wniosku, w
przypadku których uzyskanie żądanej informacji wymagałoby przeglądu kilku tysięcy wpisów w
repertoriach, w których rejestrowane są sprawy z zakresu dostępu do informacji publicznej, celem
wyselekcjonowania tych z nich, w których wniesiono wskazane skargi, a następnie zliczenia tego
typu spraw. Sąd Najwyższy nie znajduje się w posiadaniu takiego opracowania. Nie jest też możliwe
jego wygenerowanie w sposób automatyczny, albowiem funkcjonalności takiej nie posiadają
wykorzystywane w Sądzie Najwyższym narzędzia informatyczne do obsługi działalności orzeczniczej.
Dodatkową trudnością jest tu sformułowane we wniosku ograniczenie sprowadzające się do
wyłączenia spraw, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
Znacznie bardziej zaawansowanych czynności analitycznych wymagałaby odpowiedź na
pytanie oznaczone numerem 4. Dla uzyskania żądanej informacji konieczne byłoby dokonanie
analizy treści wszystkich decyzji wydanych w sprawach, których dotyczy pytanie nr 3, celem
wypisania wszystkich wynikających z nich powodów odmowy udostępnienia informacji publicznej,
następnie zliczenie ilości spraw z tożsamym powodem i dokonanie wyboru trzech z nich, które
pojawiły się w największej ilości spraw.
Mając wszystko powyższe na uwadze należy zauważyć, że spełnienie Państwa oczekiwań
wymagałoby stworzenia tylko dla Państwa na Państwa żądanie bardzo skomplikowanego
zestawienia, zawierającego odpowiedzi na sześć szczegółowych pytań. Już sam sposób
sformułowania Państwa żądania wskazuje na to, że jego przedmiot jest niezwykle skomplikowany,
a jego pozyskanie wymaga przeprowadzenia szeroko zakrojonej kwerendy dokumentów
źródłowych znajdujących się w różnych rejestrach i jednostkach organizacyjnych Sądy Najwyższego.
Przeprowadzenie takiej kwerendy byłoby bardzo czasochłonne i wymagałoby skierowania do tego
zadania co najmniej kilku osób. Należy mieć na uwadze, że Państwa żądanie obejmuje nie tylko
samo zestawienie statystyczne polegające na zliczeniu poszczególnych spraw, ale obejmuje
dodatkowo przyporządkowanie określonej sprawy do wskazanych przez Państwa kategorii spraw
lub rozstrzygnięć (liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości / liczba wniosków, w
sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną / najczęściej występujące przyczyny
nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r. itp.). Ponadto — o czym mowa wyżej —
niezbędne byłoby sporządzenie żądanego zestawienia według ściśle określonego we wniosku z dnia
11 lipca 2022 r. układu, co również wskazuje na przetworzony charakter żądanej informacji. Co za
tym idzie, spełnienie Państwa żądania wiąże się ze stworzeniem nieistniejącego dotychczas
opracowania statystycznego, które jest dodatkowo niezwykle czasochłonne i co należy uznać za
przetworzenie (por. mutatis mutandis wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
z dnia 16 września 2004 r., sygn. akt II SA/Wa 1139/04, orzeczenia.nsa.gov.pl).
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, www.sn.pl
Mając powyższe na uwadze, wezwano Państwa do wykazania, że udostępnienie żądanych
informacji ma szczególne znaczenie dla interesu publicznego. Za takim interesem nie mogą
przemawiać wskazane we wniosku z dnia 11 lipca 2023 r. argumenty wskazujące na to, że pozyskane
dane będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego
opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce, a uzyskane informacje pozwolą
opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji. Nie jest bowiem dla organu
jasne jaki byłby charakter przedmiotowego Raportu (publikacja o charakterze naukowym, czy
innym). W tym zakresie wniosek jest zbyt mało precyzyjny.
Jednocześnie informuję, że administratorem Państwa danych osobowych przetwarzanych
w związku z rozpoznawaniem wniosku jest Sąd Najwyższy. Informacje o celach i zakresie
przetwarzania danych, a także inne informacje wymagane przez rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE serii UE serii L nr 119 z 4 maja 2016r.,s. 1) znajdują
się w dołączonej do niniejszego pisma karcie informacyjnej.
Zważywszy, że przedmiotem niniejszego pisma jest wezwane do wykazania istnienia
szczególnego interesu publicznego w pozyskaniu żądanej informacji, podlega ono przesłaniu listem
poleconym pod adres wskazany w treści wniosku z dnia 11 lipca 2023 r.
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, www.sn.pl
KARTA INFORMACYJNA
Poniżej znajdą Państwo niezbędne informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach rozpatrywania wniosków
o udostępnienie informacji publicznej przez organy Sądu Najwyższego.
Administratorem danych osobowych przetwarzanych przy rozpatrywaniu wniosków o dostęp
do informacji publicznej oraz skarg i wniosków kierowanych do Sądu Najwyższego lub jego
organów jest Sąd Najwyższy Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Warszawie (00-951) przy
Placu Krasińskich 2/4/6 (dalej jako „SN').
Kto jest administratorem
moich danych?
Z kim mogę się
skontaktować w kwestiach
We wszelkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez SN w ramach
rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej przez organy Sądu Najwyższego
związanych
m a molch oraz skarg i wniosków kierowanych do Sądu Najwyższego lub jego organów można
P danych osobowych? skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych dostępnym pod adresem e-mail: iod©sn.pl
Zakres zgromadzonych danych w ramach rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji
publicznej przez organy Sądu Najwyższego obejmuje dane zawarte w Państwa wniosku,
a w szczególności, w zależności od jego treści, imię, nazwisko, adres, numer PESEL, adres
poczty elektronicznej i nazwę użytkownika platformy ePUAP.
Jaki jest zakres
przetwarzanych przez SN
moich danych osobowych?
SN przetwarza dane osobowe w celu wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na SN jako
administratorze danych, tj:
Cel przetwarzania Podstawa prawna przetwarzania
Jaki Jest cel przetwarzania
moich danych osobowych?
Wypełnienie obowiązku ciążącego na
administratorze danych - art. 6 ust. 1 lit c)
RODO' w zw. z przepisami ustawy o dostępie
do informacji pubijcznej?
Rozpatrywanie wniosków © udostępnienie
informacji publicznej przez organy Sądu
Najwyższego
Czy moje dane są
przetwarzane w Jakiś
Jeszcze sposób?
SN nie stosuje tzw. profilowania, które polega na tworzeniu w oparciu o pozyskane infofmacji
profili preferencji osób, których dane dotyczą.
Dane gromadzone w ramach rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej
przez organy Sądu Najwyższego mogą być przekazywane wyłącznie uprawnionym organom,
w tym sądom administracyjnym i organom ścigania.
Komu przekazywane są
moje dane osobowe?
Dane osobowe gromadzone w ramach rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji
publicznej przez organy Sądu Najwyższego nie będą przekazywane poza teren Unii
Europejskiej.
Czy moje dane są
przekazywane poza Unię
Europejską?
Dane osobowe gromadzone w ramach rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji
publicznej przez organy Sądu Najwyższego przechowywane są bezterminowo. Jest to bowiem
niezbędne z punktu widzenia możliwości wykazania przed właściwymi organami, że SN wykonał
ciążące na nim obowiązki.
Przez jaki czas
przetwarzane są moje
dane osobowe?
da
Biuro Studiów i Analiz
R
888 SĄD NAJWYŻSZY
(00)35900773478729462"
MER
NAAKANKANNKA
|.
BSA I.0164.93.2023.
16546 24.07.2023 03 POLECONA ZPO
£
p)
:
+
Sz.P. Szymon Osowski, Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
24.07.2023
2073