Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej, ul. Bukowa 5a, 41-700 Ruda Śląska
tel. 32 43 81 110, prezes@ruda-slaska.sr.gov.pl, www.ruda-slaska.sr.gov.pl,
NIP 641-21-08-000, Regon 000322152
PREZES SĄDU REJONOWEGO
W RUDZIE ŚLĄSKIEJ
Adm.0123.25.2024
Ruda Śląska, dnia 30 kwietnia 2023 roku
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W dniu 17 kwietnia 2024 roku do Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej wpłynęło drogą
elektroniczną (wiadomość e-mail) Państwa pismo zawierające wniosek o udostępnienie informacji
publicznej o następującej treści:
1.
Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r. Chodzi
o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną
i elektroniczną.
2.
W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez ,,sprawę’’
należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy rozumieć odpowiedzi,
które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np. organ poinformował, że
wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję administracyjną o odmowie
udostępnienia informacji, organ odmówił udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy
o podanie liczby.
3.
Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w jakiej
formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a)
rejestr papierowy,
b)
rejestr papierowo-elektroniczny,
c)
rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
d)
rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e)
inne.
4.
Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka jest jego
zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które znajdują się w Państwa
rejestrze:
a)
data wpływu wniosku,
b)
informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą e-mail,
wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c)
data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d)
dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e)
pełna treść wniosku,
f)
krótki opis czego dotyczył wniosek,
g)
pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h)
informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji, nieudostępnienie
informacji),
i)
informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji
publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej, ul. Bukowa 5a, 41-700 Ruda Śląska
tel. 32 43 81 110, prezes@ruda-slaska.sr.gov.pl, www.ruda-slaska.sr.gov.pl,
NIP 641-21-08-000, Regon 000322152
j)
informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w których
ją naliczono),
k)
informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które
wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej
(np. znak sprawy, sygn. akt sprawy),
l)
inne.
5.
Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem
projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją
terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej osoby/osób.
6.
Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się realizacją
dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to prosimy
o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród poniższych punktów:
a)
przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b)
koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c)
prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d)
redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e)
przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania
informacji przez organ,
f)
przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g)
inne.
7.
Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do informacji
publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz informacji kto je prowadził.
8.
Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do
informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9.
Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej
i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to prosimy
o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego bezpośrednio do tych orzeczeń
w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie informacji w formie dogodnej dla organu,
np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia.
Jednocześnie wskazali Państwo, że proszą o przesłanie informacji na adres: sprawa-
70197@fedrowanie.siecobywatelska.pl.
Z powołaniem na przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji
publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 roku, poz. 902) w odpowiedzi na wniosek informuję, co następuje.
Ad.1.
W 2023 roku Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej otrzymał łącznie 51 wniosków o udostępnienie
informacji publicznej.
Ad.2.
W zakresie zapytania zawartego w punkcie 2 wniosku należy wskazać, że w roku 2023 Sąd Rejonowy
w Rudzie Śląskiej wydał jedną decyzję w zakresie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W związku jednak ze wskazaniem w Państwa wniosku, że przez odmowę należy rozumieć
odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej, informuję, że w roku
2023 występowały następujące sytuacje:
1)
informowano, że udostępnianie informacji będących przedmiotem wniosku jest uregulowane
w przepisach szczególnych, które mają pierwszeństwo przed przepisami ustawy o dostępie do
Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej, ul. Bukowa 5a, 41-700 Ruda Śląska
tel. 32 43 81 110, prezes@ruda-slaska.sr.gov.pl, www.ruda-slaska.sr.gov.pl,
NIP 641-21-08-000, Regon 000322152
informacji publicznej – 4 sprawy (w jednej z tych spraw co do części wniosku udzielono informacji
o pierwszeństwie przepisów, a co do części wydano decyzję odmowną, o której mowa wyżej),
2)
informowano, że wniosek dotyczy udostępnienia danych nie mających waloru informacji
publicznej – 6 spraw,
3)
udzielano odpowiedzi na część zapytań zawartych we wniosku, co do części informowano,
że wniosek dotyczy udostępnienia danych nie mających waloru informacji publicznej – 2 sprawy,
4)
udzielano odpowiedzi na część zapytań zawartych we wniosku, co do części informowano,
że wniosek dotyczy udostępnienia danych nie mających waloru informacji publicznej,
a w pozostałej części informowano, że żądanie zawarte we wniosku oczywiście niejasne,
niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej – 1 sprawa,
5)
udzielano odpowiedzi na część zapytań zawartych we wniosku, a co do części informowano,
że dotyczy on informacji przetworzonej, jednocześnie wzywając o wskazanie, w jakim zakresie
zdaniem wnioskodawcy występuje szczególna istotność interesu publicznego, by dokonać
przetworzenia wnioskowanych informacji, wraz z wezwaniem o uzupełnienie braków formalnych
wniosku
na
podstawie
Kodeksu
postępowania
administracyjnego
wobec
wysokiego
prawdopodobieństwa wydania decyzji administracyjnej (braki nie były uzupełniane) – 2 sprawy,
6)
udzielano odpowiedzi na część zapytań zawartych we wniosku, co do części informowano,
że żądanie zawarte we wniosku oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, a w pozostałym zakresie informowano, że dotyczy on
informacji przetworzonej, jednocześnie wzywając o wskazanie, w jakim zakresie zdaniem
wnioskodawcy występuje szczególna istotność interesu publicznego, by dokonać przetworzenia
wnioskowanych informacji, wraz z wezwaniem o uzupełnienie braków formalnych wniosku na
podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego wobec wysokiego prawdopodobieństwa
wydania decyzji administracyjnej (braki nie były uzupełniane) – 1 sprawa,
7)
udzielano odpowiedzi na część zapytań zawartych we wniosku, a co do części informowano,
że żądanie zawarte we wniosku oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku
o udostępnienie informacji publicznej – 1 sprawa,
8)
informowano, że żądanie zawarte we wniosku jest oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie
stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej – 1 sprawa,
9)
informowano, że żądanie ma charakter anonimowy, co nie pozwala na zakwalifikowanie go do
kategorii wniosków o udostępnienie informacji publicznej – 1 sprawa,
10) informowano, że Sąd nie jest w posiadaniu informacji – 12 spraw,
11) co do części informowano, że w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej nie podlegają
wnioski w sprawie wyłącznie prywatnej, a co do części informowano, że wniosek dotyczy
udostępnienia danych nie mających waloru informacji publicznej – 1 sprawa,
Ad.3 i 4.
Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej nie prowadzi rejestru wniosków o udostępnienie informacji
publicznej.
Ad.5 i 6.
W Sądzie Rejonowym w Rudzie Śląskiej realizacją dostępu do informacji publicznej zajmuje się przede
wszystkim sędzia pełniący funkcję prezesa sądu (udzielanie informacji w odpowiedzi na wnioski
kierowane w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej należy do kompetencji prezesa sądu).
Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej, ul. Bukowa 5a, 41-700 Ruda Śląska
tel. 32 43 81 110, prezes@ruda-slaska.sr.gov.pl, www.ruda-slaska.sr.gov.pl,
NIP 641-21-08-000, Regon 000322152
Ponadto np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, czy też koordynacją terminowego
załatwiania tych spraw zajmuje się pracownik zatrudniony na stanowisku starszego inspektora.
Zakres obowiązków w/w osób mieści się w kategorii wskazanej w punkcie 6g) Państwa wniosku,
tj. „inne”.
Ad.7.
W roku 2023 pracownicy Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej nie brali udziału w szkoleniach z zakresu
dostępu do informacji publicznej.
Ad.8 i 9.
W latach 2021-2023 w Sądzie Rejonowym w Rudzie Śląskiej nie wydawano orzeczeń w sprawach
z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
SSR Jolanta Zarzycka
wykonująca funkcję
Prezesa Sądu Rejonowego
w Rudzie Śląskiej
- podpisano elektronicznie -
Otrzymują:
1.
Adresat
2.
a/a