SĄ
Komenda Wojewódzka Policji
w Szczecinie
l.dz. WKS-062-1057/24
„DECYZJA
KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI W SZCZECINIE
z dnia 21 listopada 2024 r.
w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej
Na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), art. 104 $ 1i 107 $1i8
3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U.
z 2024 r. poz. 572), art. 20 a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (t.j. Dz. U.
z 2024 r. poz. 145, z późn. zm.)
po rozpoznaniu wniosku
Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z dnia 7 listopada 2024 r.
reprezentowanego przez Pana Szymona Błażeja Osowskiego oraz Panią Marzenę Wiktorię
Błaszczyk
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
odmawiam udostępnienia informacji publicznej w całości.
Uzasadnienie:
W dniu 7 listopada 2024 r. na skrzynkę email Wydziału Komunikacji Społecznej
Komendy Wojewódzkiej Policjj w Szczecinie wpłynął wniosek Stowarzyszenia Sieć
Obywatelska Watchdog Polska o udostępnienie informacji publicznej w zakresie:
-Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywałó na zwolnieniu lekar-
skim w marcu 2023 r.;
-Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekar-
skim w październiku 2023 r.;
-Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekar-
skim w marcu 2024 r.; u
-liu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekar-
skim w październiku 2024 r.;
|
DLL z,
-|lu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekar-
skim na dzień złożenia niniejszego wniosku.
Pojęcie informacji publicznej określa art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), zwanej dalej „ustawą
o dostępie do informacji publicznej”. Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach
publicznych, a w szczególności o sprawach wymienionych w art. 6 ustawy o dostępie do
informacji publicznej. Zarówno w orzecznictwie, jak i piśmiennictwie zgodnie przyjmuje się,
że informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnosząca się do szeroko
rozumianych władz publicznych oraz wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów,
wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej
i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Udostępnienie
informacji publicznej jest czynnością materialno-techniczną. Żaden przepis prawa nie
nakłada na dysponenta takiej informacji obowiązku nadawania tejże czynności szczególnej
formy. Ważne także przy tym jest, że dostęp do informacji publicznej realizowany jest
między innymi, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej
„na wniosek”, jak to ma miejsce w niniejszej sprawie.
Dokonując analizy złożonego wniosku organ zważył, że treść żądania zawartego we
wniosku tj. dane statystyczne dotyczące liczby policjantów przebywających na zwolnieniach
lekarskich stanowią informację publiczną, lecz nie oznacza to automatycznie obowiązku ich
udostępnienia. Organ zobowiązany jest najpierw ocenić, czy nie zachodzą negatywne
przesłanki w udostępnieniu informacji.
Prawo do informacji o działalności organów władzy publicznej nie ma charakteru
absolutnego. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.( Dz.U. 1997 Nr
78, poz. 483) jak i ustawa z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902) stwarzają możliwość wprowadzenia ograniczenia w dostępie
do pewnych informacji. Ustawodawca zawarł tam wyjątki od zasady udostępnienia
informacji publicznej stanowiąc między innymi, że prawo do informacji podlega ograniczeniu
w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz
o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Konstrukcja art. 5 ust.1 przywołanej
ustawy umożliwia wprost zastosowanie przepisów art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia
1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 145) jako uzasadnienia odmowy dostępu
do żądanych informacji. Stosownie do treści art. 20a ustawy o Policji, w związku
z wykonywaniem zadań wymienionych w art. 1 ust. 2 Policja.zapewnia ochronę form i metod
realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących policjantów.
Celem regulacji art. 20a ustawy o Policji jest ochrona informacji związanych z działalnością |
Policji, co ma służyć zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań jakie ustawodawca nałożył na |
tę formację, m.in. ochronie bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywaniu bezpieczeństwa
|
i
i porządku publicznego, w tym spokoju w miejscach publicznych, a także inicjowanie
i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw
i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym.
Także Konstytucja RP w art. 61 ust. 3 dopuszcza ograniczenie dostępu do informacji
publicznej z uwagi na ochronę porządku publicznego czy bezpieczeństwa. Dlatego też
udostępnieniu nie mogą podlegać informacje, których ujawnienie groziłoby porządkowi
i bezpieczeństwu publicznemu lub narażało na szwank działania organów chroniących
te wartości.
Organ zobowiązany wydając decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej
ma na uwadze przede wszystkim swoją nadrzędną rolę jaką jest ochrona bezpieczeństwa
ludzi oraz utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Nie może dopuścić aby
informacja o absencji funkcjonariuszy spowodowała zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa
wśród obywateli oraz utratę zaufania do formacji jaką jest Policja. Udostępnienie liczby
nieobecnych funkcjonariuszy jako informacja przekazana do opinii publicznej mogłaby
spowodować wzrost zjawisk kryminogennych.
Przekładając powyższe na grunt prowadzonego postępowania stwierdzić należy,
że informacje, których żąda wnioskodawca w ocenie organu objęte są wskazaną powyżej
tajemnicą służbową i nie powinny zostać udostępnione.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na podstawie art. 127 $ 1 i 2 oraz art. 129 $ 1 i 2 k.p.a. stronie przysługuje odwołanie od
niniejszej decyzji do Komendanta Głównego Policji za pośrednictwem Komendanta Wojewódz-
kiego Policji w Szczecinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 127a $ 1 i 2 k.p.a. w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona
może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wy-
dał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu
się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się osta-
teczna i prawomocna.
Komendant Wojewódzki Policji
w Szczecinie
z up.
Naczelnik Wydziału Komunikacji
Społecznej
Komendy Woj ej Policji
w Sz inie
podinsp. Lesław Dura
ampE 7 zza = , 4 o" md mańiekstcii= „ i A
komenda) ojewó c ka Policji (00)559007734245239777
l Malepokka 47 sz, R MMMNAKNNAAAKAKAIK
70-515 Szczecin =
% z
w, 7 Y Ę
r Poczta Polska , Ą o
„RIORYTEŻ
SRIORITAIRE ”
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
25 M ul. Ursynowska 22/28
02-605 Warszawa
|