28.M00LY
SH >> Komenda Wojewódzka Policji
„BE w Gorzowie Wielkopolskim
*-— AMFIEKM —
ŻZMIZ Wydział Komunikacji Społecznej
JH
ul. Kwiatowa 10 tel. 47 791 1410 e-mail: sekretariat.wks©go.policja.gov.pl
66-400 Gorzów Wikp. www.lubuska.policja.gav.pl
WKS.062.69.2024.MK Gorzów Wlkp., 20 listopada 2024 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W załączeniu przesyłam decyzję Nr 1/2024 Komendanta Wojewódzkiego Policji
w Gorzowie Wlkp. z dnia 20.11.2024 r. o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
„NACZELNIK |
"egezay z”
WZ Kimet
Wykonano w 2 egz.
egz. nr 1- adresat
egz. nr 2 - a/a
M.K./M.K.
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI Gorzów WikpŹĆ. listopada 2024 r.
W GORZOWIE WLKP.
WKS.062.69.2024.MK
Pan
Szymon Osowski
Prezes Zarządu
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA NR 12024
Na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej (j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), art. 104 $1i107$1i$ 3 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (j.t. Dz. U. z 2024 r. poz. 145,
z późn. zm.) po rozpoznaniu wniosku Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
o udostępnienie informacji publicznej w postaci danych dotyczących liczby policjantów
przebywających na zwolnieniach lekarskich
z uwagi na tajemnicę służbową odmawiam
udostępnienia informacji publicznej
Uzasadnienie
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska dnia 7 listopada 2024 r. zwróciło
się z wnioskiem do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp. o udostępnienie
informacji publicznej w postaci:
1) Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekarskim
w marcu 2023 r.;
2) Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekarskim
w październiku 2023 r.;
3) llu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekarskim
w marcu 2024 r.;
4) Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekarskim
w październiku 2024 r.;
5) Ilu policjantów pełniących służbę w Państwa garnizonie przebywało na zwolnieniu lekarskim
na dzień złożenia niniejszego wniosku.
Pojęcie informacji publicznej określa art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), zwanej dalej „ustawą o dostępie
do informacji publicznej”. Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych,
a w szczególności o sprawach wymienionych w art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Zarówno w orzecznictwie, jak i piśmiennictwie zgodnie przyjmuje się, że informacją publiczną
jest każda wiadomość wytworzona lub odnosząca się do szeroko rozumianych władz publicznych
oraz wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów, wykonujących funkcje publiczne
w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem
komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Udostępnienie informacji publicznej jest czynnością materialno-techniczną. Żaden przepis prawa
nie nakłada na dysponenta takiej informacji obowiązku nadawania tejże czynności szczególnej
formy. Ważne także przy tym jest, że dostęp do informacji publicznej realizowany jest między
innymi, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej „na wniosek”,
jak to ma miejsce w niniejszej sprawie.
Dokonując analizy złożonego wniosku organ zważył, że dane statystyczne dotyczące liczby
policjantów przebywających na zwolnieniach lekarskich stanowią informację publiczną,
lecz nie oznacza to automatycznie obowiązku ich udostępnienia. Organ obowiązany był zbadać
czy nie zachodzą negatywne przesłanki udostępnienia informacji. Katalog takich przesłanek zwarty
jest min w art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Ustawodawca zawarł tam
wyjątki od zasady udostępnienia informacji publicznej stanowiąc między innymi, że prawo
do informacji podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie
informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
Zgodnie z treścią art. 20 a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (j.t. Dz. U. z 2024 r. poz. 145,
z późn. zm.), dalej „ustawa o Policji” „W związku z wykonywaniem zadań wymienionych w art. 1
ust. 2 Policja zapewnia ochronę form i metod realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów
i danych identyfikujących policjantów ”.
W tym miejscu należy zgodzić się z Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie!,
że „nie można z art. 61 ust. I Konstytucji RP wywodzić żądania zapoznania się każdego z każdą,
bez wyjątku, informacją posiadającą przymiot informacji publicznej. Sama Konstytucja RP,
jak i u.d.i.p. stwarzają możliwość wprowadzenia ograniczenia w dostępie do pewnych informacji.
Konstrukcja art. 5 u.d.i.p. umożliwia wprost zastosowanie przepisów art. 20a ust. I ustawy
z 1990 r. o Policji jako uzasadnienia odmowy dostępu do żądanych informacji. Stosownie
do treści art. 20a ustawy o Policji, w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w art. 1 ust. 2
Policja zapewnia ochronę form i metod realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów
i danych identyfikujących policjantów”. Co więcej wskazuje, się, że cel ochrony konkretnych
informacji, zawarty w przepisach art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej w związku
z art. 20a ust. 1 ustawy o Policji jest jednoznaczny i oczywisty, jeśli zważy się na ustawowe
I wyrok z dnia I czerwca 2022 r., II SA/Wa 1222/21 - LEX nr 3506805
2
zadania, dla których powołano Policję. Przepisy te nie budzą wątpliwości w zakresie
sformułowanego w nich kategorycznego zakazu udostępniania tego typu informacji.
W konsekwencji należy podzielić stanowisko, iż udostępnienie żądanych informacji
doprowadziłoby do ujawnienia danych wskazujących na zakres nieobecności funkcjonariuszy
w służbie na terenie województwa. Tego rodzaju sytuacje wymagają określonych czynności
uzupełniających podejmowanych przez organy Policji aby zapewnić ciągłość służby i realizacji
powierzonych obowiązków w szczególności: ochrony życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed
bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra; ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego,
w tym zapewnienia spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu
i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego
korzystania; inicjowania i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu
przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie
z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi; prowadzenia działań
kontrterrorystycznych; wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców; nadzoru
nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych
przepisach; kontroli przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych
z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych; współdziałania z policjami
innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i instytucjami Unii
Europejskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;
przetwarzania informacji kryminalnych, w tym danych osobowych i wielu innych. Tego typu
przetwarzanie informacji nie jest pożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa i obronności
państwa, aby publiczną stała się informacja o ewentualnych brakach osobowych w określonych
periodycznie okresach i wynikającym z tego faktu osłabienia sił Policji w zakresie czynnika
osobowego. W ocenie organu nie może podlegać udostępnieniu i społecznej kontroli informacja
o działałności Policji w obszarze, który mogłyby wpłynąć na możliwość skutecznego działania
i naraził Policję na utrudnienia prawidłowego wykonywania swoich zadań w tym informacji, które
dotyczą konkretnych danych obrazujących stan absencji służbowej i wynikające z tego
konsekwencje: obciążenia innych funkcjonariuszy zadaniami osób nieobecnych czy osłabienia
działań Policji w zakresie ustawowych obowiązków. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny?
„nie mogą podlegać ujawnieniu informacje, których ujawnienie groziłoby porządkowi
i bezpieczeństwu publicznemu lub narażało na szwank działania organów chroniących
te wartości”.
Informacje, których żąda wnioskodawca w ocenie organu objęte są wskazaną powyżej tajemnicą
służbową. Udostępnienie informacji mogłoby utrudnić wykonywanie zadań służbowych, przynieść
szkodę w realizacji ustawowych zadań Policji, która odpowiedzialna jest za ochronę porządku
publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ściganie sprawców przestępstw.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Stanowisko w przedmiotowej sprawie zajęli: Radca Prawny KWP w Gorzowie Wlkp.
Anna LŁeś-Hatys, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej KWP w Gorzowie Wlkp.
kom. Maciej Kimet.
2 wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2016 r., sygn. akt I OSK 2620/14
3
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Komendanta Głównego Policji z siedzibą w Warszawie
przy ul. Puławskiej 148/150, za pośrednictwem Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp.,
w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.
Stronie przysługuje również zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania zgodnie z Kodeksem postępowania
administracyjnego art. 127a $ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. $ 2. Z dniem doręczenia
organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią
ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
|
|
h
Komendant m Policji
w Gorzojyie Wlkp.
U
|
insp.Jerzy Czebreszuk
|
i
1. Pan Szymon Osowski Prezes Zarządu
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
2. Wydział Komunikacji Społecznej
KWP w Gorzowie Wlkp.,
w aktach sprawy WKS.062.69.2024.MK
4
LZ ią od GAEHAO|
| | 18 stao
| 4 TOOMAANEAÓWNÓM
4 ozoregezzycz/00659000)
| H [IM [R | H
| 2 UNLANIEWWIZANOJH NOGE (00) 5
|
|
| SOSANNNCZ CZNA
( N
| fsxsz, Eęregeh
0Mufiadnyy wa0, FNIENANCAORĘ
| | z dd
| atk”
gOfe
wa a
TWEJ
| M
CZANSZ
L NNOJAAOĘ- 3
- iBGróś srotia zc AMIĘ 5990