Żywienie w szpitalach #1004
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
4 |
Liczba spamu: |
0 |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Treść
-
Wniosek o informację publiczną przez KatarzynaBatkoToluc
Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:
1. Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich obowiązków.
2. Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
3. Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
4. Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
5. Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
6. Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników, dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
7. Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
8. Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
9. Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg zatrudnienia dietetyka?
10. Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
11. Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
12. Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
13. Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje szpitala).
14. Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
15. Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub wegańską?
16. Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran, dostarczające dodatkowe ilości białka)?Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Re: Wniosek o informację publiczną przez ZESPÓŁ ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ W CZARNKOWIE
Czarnków , dnia 21.10.2019 roku
**
*Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć *
*członkowie zarządu***
*Sieć Obywatelska Watchdog Polska*
*ul. Ursynowska 22/2*
*02-605 Warszawa *
*adres do kore**spondencji :
**sprawa-17303@fedrowanie.siecobywatelska.pl*
<mailto:sprawa-17303@fedrowanie.siecobywatelska.pl>**Dot. wniosku o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019
roku,doręczonego podmiotowi leczniczemu w drodze mailowej w dniu
17.10.2019 roku.W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej z dnia
17.10.2019 roku, doręczonym do Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej
Szpitala Powiatowego w Czarnkowie , Dyrekcja podmiotu leczniczego
oświadcza jak poniżej.Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej/Dz.U.2018.1330 t.j. z dnia 2018.07.10/(zwana dalej
u.d.i.p),określa zasadypostępowania przy przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób
fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach
danych. Ustawa powyższa nie jest jedynym aktem normatywnym zapewniającym
realizację prawa do informacji. Pewne informacje, będące informacjami
publicznymi, mogą być przedmiotem innych, szczególnych uregulowań
prawnych i dlatego sposób dostępu do takich informacji będą regulować
również i te inne szczególne ustawy. Taki zbieg różnych uregulowań
przewidział ustawodawca w przepisie art. 1 ust. 2 u.d.i.p,stanowiącym normę rozwiązującą problemy kolizyjne uregulowań zawartych w
innych ustawach z u.d.i.p..*/Artykuł 3 ust. 1 pkt 1/*
<https://sip.lex.pl/#/dokument/16913107#art%283%29ust%281%29pkt%281%29>*/u.d.i.p.
w sposób istotny ogranicza prawo dostępu do informacji publicznej,
stanowiąc, że dostęp do uzyskania informacji przetworzonej jest możliwy
w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu
publicznego. /*/Brak jest ustawowej definicji terminu „szczególna
istotność dla interesu publicznego”, należy jednak zwrócić uwagę na to,
że ustawodawca uznaje tu wyraźnie prymat interesu publicznego nad
interesem prywatnym i ogranicza prawo do informacji publicznej. /*/Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej jest
istotne dla interesu publicznego/*/.(….) *W zakresie prawa dostępu do
informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych
informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania
państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów* (wyrok
WSA w Warszawie z dnia 22 lutego 2006 r., //II SA/Wa 1721/05/
<https://sip.lex.pl/#/dokument/520271983>/, Prok. i Pr. //2006, nr 5, poz. 53, LEX nr 178287)/
/Kamińska Irena, Matarewicz Jacek, Rozbicka-Ostrowska Mirosława,
Komentarz do spraw administracyjnych Wybrane zagadnienia.WK 2015 -
monografia/.W związku powyższym, Dyrekcja podmiotu leczniczego wnioskuje, w terminie
14 dni, od dnia doręczenia niniejszego pisma w drodze mailowej ,
wykazania przez Państwa powodów, dla których spełnienie Państwa żądań do
uzyskania informacji publicznejprzetworzonej, będzie szczególnie istotne
dla interesu publicznego.Należy bowiem zauważyć, że interes odnosi się w swej istocie do spraw
związanychz funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako
pewnej całości, szczególnie z funkcjonowaniem podstawowej struktury
państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże się
z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie określonych
instytucji państwa , w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów.Na dzień złożenia przez Państwa wniosku , podmiot leczniczy nie
dysponuje gotową informacją. Jej udostępnienie wymaga podjęcia
dodatkowych czynności polegających m.in. na ustaleniu danych ,
stanowiących informacje , o które Państwo wnioskujecie.Ponadto należy zauważyć, iż w ocenie podmiotu leczniczego treść Państwa
wniosku stanowi nadużycie prawa do informacji publicznej, gdyż pytania
dotyczą kwestii innych , niż przewidział ustawodawca w u.d.i.p.p.o. Dyrektora
Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Czarnkowie
dr n. med. Błażej CiesielczykW dniu 2019-10-17 o 10:45, sprawa-17409@fedrowanie.siecobywatelska.pl pisze:
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy
> dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska
> Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji
> publicznych:
>
> 1. Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o
> bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę
> cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich
> obowiązków.
> 2. Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
> 3. Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady
> dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
> 4. Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej
> przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
> 5. Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli
> tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent
> przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
> 6. Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów
> używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i
> kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników,
> dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
> 7. Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom?
> Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
> 8. Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią
> ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często
> one się odbywają?
> 9. Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg
> zatrudnienia dietetyka?
> 10. Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących
> niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę
> odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
> 11. Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia
> /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
> 12. Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z
> zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
> 13. Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital
> wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza
> dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje
> szpitala).
> 14. Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety
> wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki
> sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
> 15. Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub
> wegańską?
> 16. Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe
> wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran,
> dostarczające dodatkowe ilości białka)?
>
> Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej
> na adres: sprawa-17409@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
> Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z
> zasadami reprezentacji
>
> --
>
> Sieć Obywatelska Watchdog Polska
> ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
> tel: 22 844 73 55
> www.siecobywatelska.pl
> www.watchdogportal.pl
> www.funduszesoleckie.pl
> www.informacjapubliczna.org
> NIP 526282872
> -
Re: Re: Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wezwanie do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego przesyłam poniżej naszą odpowiedź.
Nie można zgodzić się ze stanowiskiem, jakoby nasz wniosek dotyczył informacji przetworzonej.Czynność materialno-techniczna, polegająca na udostępnieniu informacji publicznej, zawsze wiąże się z koniecznością wyszukania danej informacji. Ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której podmiot w taki sposób (i w takiej formie) posiada informacje publiczne, aby móc je udostępniać bez konieczności wyszukiwania ich wśród innych informacji, nieobjętych przedmiotem wniosku.
Chcemy jednocześnie wskazać, że interesem publicznym stojącym za naszym wnioskiem o informację publiczną, jest dostarczenie opinii publicznej rzetelnej informacji o tym, jak wygląda wyżywienie w szpitalach. Temat ten budzi emocje, które jednak bardzo często są wywoływane powierzchownym spojrzeniem na sprawę np. zdjęciami podawanych dań. Trzeba również zwrócić uwagę, że żywienie ma znaczący wpływ na proces leczenia pacjentów i ich zdrowienie, co wykazano w wielu badaniach i publikacjach naukowych. Dlatego informacje na temat żywienia pacjentów w szpitalach powinny podlegać takiej samej kontroli społecznej, jak wszelkie procedury medyczne.
Z poważaniem
Agnieszka Zdanowicz - dyrektorka zarządzająca, na podstawie uchwały Zarządu Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska nr 8/XI/2018 z 27 listopada 2018 r.
--
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
tel: 22 844 73 55
www.siecobywatelska.pl
www.watchdogportal.pl
www.funduszesoleckie.pl
www.informacjapubliczna.org
NIP 526282872W nawiązaniu do pisma z dnia 2019-10-31 17:49:20.333344+00:00 z adresu sekretariat@zzozczarnkow.x.pl:
> Czarnków , dnia 21.10.2019 roku ** *Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
> * *członkowie zarządu*** *Sieć Obywatelska Watchdog Polska* *ul.
> Ursynowska 22/2* *02-605 Warszawa * *adres do kore**spondencji :
> **sprawa-17303@fedrowanie.siecobywatelska.pl*
> <mailto:sprawa-17303@fedrowanie.siecobywatelska.pl>** Dot. wniosku o dostęp
> do informacji publicznej z dnia 17.10.2019 roku,doręczonego podmiotowi
> leczniczemu w drodze mailowej w dniu 17.10.2019 roku. W związku z
> wnioskiem o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019 roku, doręczonym
> do Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Czarnkowie ,
> Dyrekcja podmiotu leczniczego oświadcza jak poniżej. Ustawa z dnia 6
> września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej/Dz.U.2018.1330 t.j. z
> dnia 2018.07.10/(zwana dalej u.d.i.p),określa zasady postępowania przy
> przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób fizycznych, których dane
> osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych. Ustawa powyższa nie
> jest jedynym aktem normatywnym zapewniającym realizację prawa do informacji.
> Pewne informacje, będące informacjami publicznymi, mogą być przedmiotem
> innych, szczególnych uregulowań prawnych i dlatego sposób dostępu do takich
> informacji będą regulować również i te inne szczególne ustawy. Taki zbieg
> różnych uregulowań przewidział ustawodawca w przepisie art. 1 ust. 2 u.d.i.p,
> stanowiącym normę rozwiązującą problemy kolizyjne uregulowań zawartych w
> innych ustawach z u.d.i.p.. */Artykuł 3 ust. 1 pkt 1/* <https://sip.lex.pl/
> #/dokument/16913107#art%283%29ust%281%29pkt%281%29>*/u.d.i.p. w sposób istotny
> ogranicza prawo dostępu do informacji publicznej, stanowiąc, że dostęp do
> uzyskania informacji przetworzonej jest możliwy w takim zakresie, w jakim jest
> to szczególnie istotne dla interesu publicznego. /*/Brak jest ustawowej
> definicji terminu „szczególna istotność dla interesu publicznego”, należy
> jednak zwrócić uwagę na to, że ustawodawca uznaje tu wyraźnie prymat interesu
> publicznego nad interesem prywatnym i ogranicza prawo do informacji
> publicznej. / */Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej
> jest istotne dla interesu publicznego/*/.(….) *W zakresie prawa dostępu do
> informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych
> informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa,
> np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów* (wyrok WSA w
> Warszawie z dnia 22 lutego 2006 r., //II SA/Wa 1721/05/
> <https://sip.lex.pl/#/dokument/520271983>/, Prok. i Pr. / /2006, nr 5, poz.
> 53, LEX nr 178287)/ /Kamińska Irena, Matarewicz Jacek, Rozbicka-Ostrowska
> Mirosława, Komentarz do spraw administracyjnych Wybrane zagadnienia.WK 2015
> - monografia/. W związku powyższym, Dyrekcja podmiotu leczniczego
> wnioskuje, w terminie 14 dni, od dnia doręczenia niniejszego pisma w drodze
> mailowej , wykazania przez Państwa powodów, dla których spełnienie Państwa
> żądań do uzyskania informacji publicznejprzetworzonej, będzie szczególnie
> istotne dla interesu publicznego. Należy bowiem zauważyć, że interes odnosi
> się w swej istocie do spraw związanychz funkcjonowaniem państwa oraz innych
> ciał publicznych jako pewnej całości, szczególnie z funkcjonowaniem
> podstawowej struktury państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu
> publicznego wiąże się z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie
> określonych instytucji państwa , w konsekwencji usprawniałoby działanie jego
> organów. Na dzień złożenia przez Państwa wniosku , podmiot leczniczy nie
> dysponuje gotową informacją. Jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych
> czynności polegających m.in. na ustaleniu danych , stanowiących informacje , o
> które Państwo wnioskujecie. Ponadto należy zauważyć, iż w ocenie podmiotu
> leczniczego treść Państwa wniosku stanowi nadużycie prawa do informacji
> publicznej, gdyż pytania dotyczą kwestii innych , niż przewidział ustawodawca
> w u.d.i.p. p.o. Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Czarnkowie
> dr n. med. Błażej Ciesielczyk W dniu 2019-10-17 o 10:45,
> sprawa-17409@fedrowanie.siecobywatelska.pl pisze: