ZAS
Ea
8
u M 7 Szpital Specjalistyczny Nr 2 w Bytomiu
4 > z
Pyta Jednostka ochrony zdrowia Samorządu Województwa Śląskiego
4 Śląskie.
D/OKiS/O/ 256 /2019 Bytom, dn. 13.11.2019 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02 — 605 Warszawa
W związku z otrzymanym wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej
z dnia 15.10.2019 roku poniżej wykazuję następujące informacje według punktów zawartych
w Państwa wniosku:
Ad.1 — W szpitalu zatrudnionych jest 4 dietetyków. W załączeniu przekazuję zakres obowiązków.
Ad.2 — Na jednego zatrudnionego dietetyka przypada około 60 pacjentów.
Ad.3 — W Szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej ustnej porady dietetyka
w ramach możliwości organizacyjnych.
Ad.4 — Placówka zgodnie z Umową z Narodowym Funduszem Zdrowia zapewnia pacjentom
wyżywienie adekwatne do potrzeb stanu zdrowia. Stawki są zmienne w zależności od wskazań
zdrowotnych jak i sposobu leczenia.
Ad.5 — Szpital nie korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej.
Ad.6 — W sekcji Żywienia Dietetyczka oblicza wartości kaloryczne i odżywcze posiłków
rozpisanych na dany dzień. :
Ad.7 — Jakość posiłków kontrolowana jest przez Dietetyczkę przed wydaniem posiłków z kuchni
na Oddziały Szpitalne.
Ad.8 — Kontrolę nad tym, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu nadzoruje
Dietetyczka _ Oddziałowa.
Ad.9 — Nie dotyczy.
Ad.10 — Procedura zgłaszania skarg i wniosków została wprowadzona Zarządzeniem
przez Dyrektora Szpitala i dotyczy wszystkich obszarów działalności Szpitala. Osobą
odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłaszania skarg jest Rzecznik ds. Etyki i Rozpatrywania
Skarg Pacjentów.
No) ONO )Q0G0OC(Q0OCQ0OCOQGQCQCQmoOQ OQ )OQAQOQOQOQOQO(.
41-902 Bytom. ul. S. Batorego 15; NIP: 6262511259; REGON: 270235892
TEL.: 32 786-16-42; FAX: 32 786-16-46;
STRONA WWW: www.szpital2.bytom.pl; E-MAIL: sekretariatiszpital2.bytom.pl
sag. 4 Śląskie.
AE Szpital Specjalistyczny Nr 2 w Bytomiu 7
M Bytom”
Jednostka ochrony zdrowia Samorządu Województwa Śląskiego
Ad.11 — W roku 2017 oraz 2018 nie wypłynęła żadna skarga dotycząca niewłaściwego żywienia
bądź zatrucia.
Ad.12 — Lekarze w 2018 roku nie przechodzili szkoleń zakresu zasad prawidłowego żywienia
chorych w Szpitalu.
Ad.13 — Liczba oraz rodzaje diet:
1) Podstawowa
2) Łatwostrawna
3) Łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu
4) Łatwostrawna z ograniczeniem węglowodanów przyswaj alnych
5) Bezsolna
6) Oszczędzająca I
7) Oszczędzająca II
8) Kleikowa
9) Płynna
10) Dieta specjalna (kleikowa, półpłynna, wegańska, bezglutenowa)
11) Dieta „0
12) Dzieci małe
13) Dzieci duże
14) Dzieci duże łatwostrawna
Ad.14 — Szpital zapewnia pacjentom diety wskazane przez lekarza adekwatne do stanu zdrowia
pacjenta np. bezmlecznej czy bezglutenowej.
Ad.15 — Na życzenie pacjenta Szpital jest w stanie częściowo zapewnić dietę wegetariańską
; lub wegańską.
Ad.16 — Suplementy pokarmowe wspomagające powrót do zdrowia są zamawiane zgodnie
z potrzebą danego Oddziału.
Z poważaniem
41-902 Bytom. ul. S. Batorego 15; NIP: 6262511259; REGON: 270235892
TEL.: 32 786-16-42; FAX: 32 786-16-46;
STRONA WWW: www.szpital2.bytom.pl; E-MAIL: sekretariattszpital2.bytom.pl
Szpital Specjalistyczny Nr 2
s ZAKRES OBOWIĄZKÓW SŁUŻBOWYCH
w Eyamiu UPRAWNIEŃ I ODPOWIEDZIALNOŚCI
41-902 Bytom, ul. S. Batorego 15
PRACOWNIKA
Satis:
STY
1. Imię i nazwisko pracownika
2.Wykształcenie:
3. Nazwa Uczelni
| 3.Stanowisko:
4.Nazwa komórki organizacyjnej i bezpośredni przełożony:
Sekcja Żywienia - Kuchnia Mleczna
-Naczelna Pielęgniarka
II. ZADANIA I OBOWIĄZKI O CHARAKTERZE OGÓLNYM:
1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy,
jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę, a także wykorzystywać czas pracy w pełni na pracę zawodową.
2. Do podstawowych obowiązków pracownika należy:
1) rzetelne i efektywne wykonywanie pracy,
2) przestrzeganie obowiązującego w zakładzie regulaminu pracy i ustalonego porządku oraz czasu pracy,
3) - dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
5) przestrzeganie zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy, w szczególności wobec pracowników młodocianych,
6) dbanie o dobro pracodawcy , chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić
pracodawcę na szkodę,
7) - prżestrzeganie tajemnicy państwowej, służbowej i gospodarczej.
3. W związku z podstawowymi obowiązkami wymienionymi w ust.2 pracownik obowiązany jest w szczególności:
1) dążyć do uzyskiwania w pracy jak najlepszych wyników i przejawiać w tym celu odpowiednią inicjatywę,
2) przestrzegać regulaminu pracy i innych zasad postępowania w procesie pracy oraz ustalonego czasu pracy,
3) wykonywać pracę i polecenia przełożonych w sposób zgodny z prawem, optymalnie wykorzystując do tego dostępne mu środki pracy,
wiedzę i doświadczenie zawodowe oraz zasady racjonalnego, a w szczególności ekonomicznego działania,
4) znać przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej i przestrzegać je w procesie
pracy , brać udział w szkoleniach, instruktażach i sprawdzianach z tego zakresu oraz stosować się do poleceń przełożonych w tym zakresie,
5) używać zgodnie z przeznaczeniem przydzielonej mu odzieży ochronnej i roboczej oraz ochron osobistych wyłącznie w czasie wykonywania
pracy określonej w umowie o pracę lub wynikającej z poleceń przełożonych,
6) dbać o należyty stan środków pracy i innego mienia pracodawcy oraz ład i porządek w miejscu pracy, zgłaszać uwagi przełożonym w tym
zakresie, *
7) używać środków pracy zgodnie z ich przeznaczeniem wyłącznie do wykonywania zadań służbowych,
8) chronić tajemnice państwowe, służbowe i gospodarcze , zgłaszać przełożonym uwagi w tym zakresie,
9) właściwie odnosić się do przełożonych, współpracowników i klientów , mając na względzie w szczególności zasady współżycia
społecznego,
10) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu życia i zdrowia ludzkiego. Niezwłocznie ostrzec
współpracowników, a także osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie.
4. Pracownik obowiązany jest do zabezpieczenia po zakończeniu pracy, powierzonych mu pomieszczeń i wyposażenia, narzędzi,
urządzeń , sprzętu, dokumentów, pieczęci, walorów pieniężnych, oraz do uporządkowania miejsca pracy, a w szczególności do:
1) - właściwego zabezpieczenia pieniędzy i papierów wartościowych,
2) właściwego zabezpieczenia dokumentów zawierających tajemnicę państwową „, służbową lub gospodarczą oraz druków ścisłego
zarachowania i pieczęci,
3) — zamknięcia pomieszczeń w których pracuje, w tym zabezpieczenia przed otwarciem okien i otworów wentylacyjnych,
4) sprawdzenia czy wyłączone zostały wszystkie urządzenia, które powinny być wyłączone, w tym grzejniki i grzałki oraz czy urządzenia
odłączone zostały z sieci,
5) sprawdzenia czy pozostały żarzące się niedopałki papierosów lub inne potencjalne źródła pożaru albo nie zabezpieczone środki żrące lub
trujące,
6) - sprawdzenia czy włączone zostały systemy sygnalizacji lub zabezpieczenia stosowane w zakładzie pracy,
7). utrzymania czystości i porządku w miejscu pracy.
5. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 Nr 101 poz. 926, z późn. zm.) pracownik
zobowiązany jest:
1) _nie przekazywać swojego identyfikatora i hasła osobom postronnym, nawet po jego wygaśnięciu lub z powodu rozwiązania stosunku pracy;
1
2) zabezpieczyć dane (np. zamknięcie szafy pancernej), sprzęt komputerowy (np. wyłączenie monitora), przed wyjściem z pomieszczenia
w przypadku nieobecności innych współpracowników;
3) nie pozostawiać kluczy do biura w drzwiach w przypadku dłuższej nieobecności,
4) nie pozostawiać osób postronnych samych w biurze, chyba, że nastąpi potrzeba pilnego wyjścia , wówczas należy zastosować pkt.2;
5) zniszczyć wszelkie próbne lub błędnie wydrukowane wydruki, dotyczące danych osobowych, w sposób uniemożliwiający ich odczytanie;
6) zniszczyć lub trwale uszkodzić dyskietki, w porozumieniu z bezpośrednim przełożonym, które są wyeksploatowane lub uszkodzone,
w sposób niemożliwy do użycia,
7) powiadomić bezpośredniego przełożonego w razie zaistnienia sytuacji, która nie jest opisana powyżej.
Il. SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW SŁUŻBOWYCH:
1) Współpraca z ordynatorami i pielęgniarkami koordynującymi oddziałów pediatrycznych w zakresie
opracowania diet dla niemowląt, małych i starszych dzieci oraz diet specjalnych (eliminacyjnych).
2) Udzielanie porad dietetycznych rodzicom i pacjentom wypisywanych do domu.
3) Nadzorowanie i kontrolowanie prawidłowości przebiegu procesów technologicznych na wszystkich
etapach przygotowania posiłków
zgodnie z zasadami GHP i GMP. (pobieranie, transport, przechowywanie, przygotowywanie, porcjowanie,
oznakowanie, pasteryzacja,
zabezpieczenie, schładzanie oraz transport na oddziały przy użyciu windy.
4) Koordynowanie pracą w Kuchni Mlecznej w zakresie:
-sanitarnym,
-epidemiologicznym,
-technicznym,
-bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) - Współpraca z Kuchnią Centralną w zakresie pobierania surowców i produktów niezbędnych do
przygotowywania posiłków w Kuchni Mlecznej.
6) _ Organizacja pracy oraz nadzór nad personelem pomocniczym zatrudnionym w Kuchni Mlecznej.
7) _ Nadzór i kontrola nad przestrzeganiem procedur i instrukcji zgodnie z dokumentacją GHP i GMP
w wdrożonym systemie HACCP.
8) — Nie wprowadzenie osób trzecich w czasie cyklu produkcji bez uzgodnienia.
9) - Prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
10) - Prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
11) Odpowiedzialność za całości i stan składników majątku objętych spisem z natury i prowadzenie księgi
inwentarzowej.
12) - Przygotowywanie rocznego planu zapotrzebowania zgodnie za specyfikacją przetargową na:
-preparaty dietetyczno-lecznicze ( mlekozastępcze)
-środki czystości,
-sprzęt jednorazowy,
-materiały do sterylizacji,
-preparaty dezynfekcyjne,
-materiały opatrunkowe,
13) Uczestnictwo w organizowanych szkoleniach oraz prowadzenie szkoleń dla personelu pomocniczego.
14) Wykonywanie innych czynności nie przewidzianych w przedstawionym zakresie a zgodnych z posiadanymi
kwalifikacjami i zakresem pracy na stanowisku dietetyka.
IV. ZAKRES UPRAWNIEŃ PRACOWNIKA:
l) Oceny pracy i kwalifikacji podległego personelu.
2) Czynnego udziału w szkoleniach organizowanych na terenie Szpitala i poza nim, celem podnoszenia
kwalifikacji zawodowych.
3) Zgłaszania uwag dotyczących wyposażenia i usprawnienia stanowiska pracy z zachowaniem drogi służbowej.
4) Zgłaszania uwag odnośnie działów pomocniczych Szpitala z zachowaniem drogi służbowej.
5) Organizacji pracy podległego personelu.
6) Awansu zawodowego, okresowej i sprawiedliwej oceny swojej pracy.
7) Odwołania się od decyzji bezpośredniego przełożonego do zwierzchnika wyższego szczebla.
3)
V. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKA
l) Pracownik ponosi odpowiedzialność służbową za prawidłowe pod względem merytorycznym i formalnym
oraz terminowe wykonywanie powierzonych czynności ,
2) Pracownik bierze pełną odpowiedzialność za powierzone czynności zgodnie z ustawą z dnia 30.08.1991r.
o zakładach opieki zdrowotnej(tekst jednolity Dz. U. 2007, Nr 14, poz. 89 ze zmianami) oraz przepisami Kodeksu
Pracy ,
3) Pracownik bierze pełną odpowiedzialność za powierzone czynności zgodnie z ustawą z dnia 17.12.2004r.
o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. 2005, Nr 14, poz. 114),
4) Dietetyczka odpowiada za prawidłową organizację pracy Kuchni Mlecznej,
5) Świadome uszkodzenie sprzętu i środków niezbędnych do wykonywania powierzonych obowiązków oraz szkody
wyrządzone w mieniu Szpitala pod rygorem zwrotu kosztów uszkodzenia czy naprawy.
VI. Pracownik zastępuje w czasie nieobecności:
Dietetyk w Kuchni Mlecznej zastępuje Dietetyka w Oddziale.
VI. Pracownika zastępuje w czasie nieobecności:
Dietetyka *w Kuchni Mlecznej zastępuje
(Data, pieczątka i podpis pracodawcy)
dietetyk w Oddziale.
Oświadczam, że treść niniejszego zakresu jest mi znana i zobowiązuję się do jego przestrzegania. Potwierdzam odbiór I egz. zakresu.
Bytórń dA w WARG A
( podpis pracownika)