Wnioski o informację w 2022 #292
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
5 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
PD: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Wrocław
Szanowni Państwo,
W załączeniu przesyłam odpowiedź na złożone zapytanie.
Proszę o potwierdzenie odebrania wiadomości.Z poważaniem
Katarzyna Chowner
Główny Specjalista
tel. +48 71 777 74 64
_______________________________Urząd Miejski Wrocławia
Departament Obsługi i Administracji
Wydział Organizacyjny i Kadr
pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław
tel. +48 71 777 87 88
{{ email }}Od: {{ email }}
Do: {{ email }}
Data: 11.07.2023 11:28
Temat: Wniosek dot. wnioskowania o informacjęWniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy
o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które
organ otrzymał w 2022 r.
Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie
wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej
informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej
udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję
administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia
informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję
administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować
jako jedną sprawę (wniosek).
Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ
informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości
maksymalnie trzech z poniższych punktów:
wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię,
nazwisko),
wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
inne.
Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę
(skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw,
w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu,
począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o
postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r.,
ale są wciąż w toku.
Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę
na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w
których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy
od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed
sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za
udostępnienie informacji publicznej.
Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej
w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi
tak/nie.
Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie
odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o
wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy
udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres:
{{ email }}
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu
rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa
dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak
silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym
gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do
instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był
średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy
udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem
zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz
przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło
wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich
odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady
praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat
liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia,
do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do
informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych
zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do
poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo
wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co
najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono
przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji
na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego
zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce.
Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji,
która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących
standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w
2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w
sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz
wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji,
a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn
nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o
udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy
zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na
wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu
wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie,
Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów
spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do
prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi
państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami
międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną
praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i
urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu
do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o
realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy
planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne
obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również
zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze.
Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają
pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do
informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o
stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu
do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących
części:
Jawność w oczach obywateli
Jawność a standardy międzynarodowe
Aktywne udostępnianie informacji
Dostęp do informacji i prawo prasowe
Wnioskowy dostęp do informacji
Wstęp na posiedzenie organów
Jawność partii politycznych
Dostęp do informacji o środowisku
Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
Rekomendacje
Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu
dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail:
{{ email }}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening
Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing,
Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public
access to information (SDG 16.10.2),
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych
państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu
wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii,
Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating:
https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/.
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating:
https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/.
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 |
02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: {{ email }}
skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
www.siecobywatelska.pl | www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS
0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoAdministratorem Państwa danych osobowych jest: Prezydent Wrocławia, pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław, Polska | Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych: {{ email }} | Cel przetwarzania Państwa danych osobowych: wymiana korespondencji w celu wypełnienia obowiązku prawnego, wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub sprawowania władzy publicznej (art. 6 ust. 1 lit. c oraz e RODO) | Informacje szczegółowe: http://bip.um.wroc.pl/daneosobowe
-
Re: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Wrocław
Ocena LLM: D) email jest potwierdzeniem dostarczenia lub otwarcia maila z Wrocław
i nie zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.