Kazimierz Dolny, 17 listopada 2021 r.
OR.1431.38.2021
Pani
Katarzyna Batko-Tołuć
Pan
Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany pocztą
elektroniczną w dniu 4 listopada 2021 roku (odczytany przez tut. urząd 05.11.2021 r.),
informuję, co poniżej.
Zapytanie sformułowane w formie ankiety z możliwymi odpowiedziami do
zaznaczenia/wyboru nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu art. | ust. | w związku z
art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2176 ze zm.).
Wskazana treść pisma w żadnym fragmencie nie zawiera konkretnego żądania
udostępnienia informacji publicznej, w tym w szczególność informacji wymienionych w art. 6
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 16 listopada 2007
r., sygn. akt. II SAB/Wa 68/07 zauważył, że: informacją publiczną będzie każda wiadomość
wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do
innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie
zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu
Państwa. Informacja publiczna dotyczy sfery faktów. Jest nią treść dokumentów
wytworzonych przez organy władzy publicznej, treść wystąpień, opinii i ocen przez nie
dokonywanych, niezależnie do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą.
Informacje publiczna stanowi wiec treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do
organu władzy publicznej i dotyczących sfery jego działalności.
Informacja publiczna — co niejednokrotnie podkreślano w orzecznictwie - ze swej
istoty odnosi się do sfery faktów; wnioskiem może być objęte jedynie zapytanie o określone
fakty. Żądanie dokonania subiektywnej oceny nie posiada powyższego waloru - nie stanowi
faktu — jakikolwiek subiektywizm wyłącza charakter informacji jako informacji publicznej.
Prawo dostępu do informacji publicznej oznacza dostęp do informacji już będącej
w posiadaniu podmiotu zobowiązanego i nie może być utożsamiane z prawem do inicjowania
działań (kontrolnych, badawczych itp.), mających na celu wytworzenie informacji jakościowo
nowej, której udzielenia domaga się wnioskodawca (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia
30 października 2008 r. - I OSK 951/08; wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 sierpnia 2008 r.,
II SAB/OI 1/08). Prawo dostępu do informacji publicznej obejmuje prawo żądania udzielenia
informacji o określonych faktach i stanach istniejących w chwili udzielania informacji, nie zaś
o niezmaterializowanych w jakiejkolwiek postaci zamierzeniach podejmowania określonych
działań (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r., sygn. akt
II SAB 70/02). Z bieżącego orzecznictwa należy przywołać wyrok Naczelnego Sądu
Administracyjnego w Warszawie sygn. I OSK 219/15 z dnia 28.08.2016 r., w którym
sporządziła: Małgorzata Kuś Sekretarz Gminy
tel.: 81 8810 212 wew. 24
Urząd Miasta w Kazimierzu Dolnym
ul. Senatorska 5
24-120 Kazimierz Dolny
Naczelny Sąd Administracyjny podkreśla m. in., że celem ustawy o dostępie do informacji
publicznej jest zapewnienie dostępu do informacji w sprawach publicznych, nie zaś
zobowiązanie organów do rozpatrywania w trybie tej ustawy każdego pisma, w tym jedynie
formalnie i subiektywnie w ocenie wnioskodawcy stanowiącego wniosek o informację
publiczną. Podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia
29 października 2014 r., sygn. akt II SAB/Kr 170/14.
Brak posiadania przez Państwa wniosek waloru informacji publicznej skutkować
może tym, że każda osoba odpowiadająca na niego (ankietę) mogłaby udzielić różnych
odpowiedzi (sugestia zawarta w zapytaniu wybrania maksymalnie 3 odpowiedzi czy wybranie
wszystkich pasujących), co zaprzecza istocie informacji publicznej.
B U/R
mgr Atu" Pomianowski
Otrzymują:
1) Adresat — tylko elektronicznie,
2) da.