APEL
RADY GMINY MIELEC
z dnia 29 września 2021 r.
w sprawie prac nad „Unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030
Przywracanie przyrody do naszego życia”
Doceniając wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz ochrony różnorodności biologicznej
oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym zauważamy, że niektóre działania budzą uzasadniony
niepokój, ponieważ ich skutki mogą być negatywne dla zachowania różnorodności biologicznej
oraz przeciwdziałania zmianom klimatu, w szczególności wynikające z objęcia ochroną ścisłą
znacznych obszarów. O zagrożeniach związanych z bezkrytycznym przyjęciem tego dokumentu,
w zakresie ochrony ścisłej, informują naukowcy oraz instytucje analityczne wskazując na ryzyko:
1. Utraty bioróżnorodności biologicznej w warunkach ochrony ścisłej, podkreślając że trwałe
zachowanie bioróżnorodności biologicznejj wymaga aktywnego, zrównoważonego
użytkowania przestrzeni przez człowieka;
2. Wystąpienia niekorzystnych skutków klimatycznych (np. przyspieszenie zmian klimatycznych,
wzmożona emisja CO2, wzmożony proces wylesienia w innych częściach świata);
3. Wystąpienia niekorzystnych skutków przyrodniczych (np. spadek różnorodności biologicznej
wskutek niekorzystnych zmian w ekosystemach leśnych);
4. Wystąpienia niekorzystnych skutków społeczno-gospodarczych (np. załamanie się sektora
leśno- drzewnego, masowe bankructwo, radykalny wzrost eksportu drewna i produktów
drzewnych z krajów spoza UE).
Wdrożenie celu polegającego na objęciu ścisłą ochroną 10% obszarów lądowych niesie również
ryzyko ograniczenia dostępności usług ekosystemowych, w tym swobodnego dostępu do lasów,
a także ryzyko ograniczenia wszelkiego rodzaju inwestycji służących społeczeństwu polegających
na poprawie warunków życia. Przez długie lata dzięki wytrwałej i ciężkiej pracy mieszkańców,
działaczy społecznych, przyrodników, samorządów i Lasów Państwowych wypracowany został model
zrównoważonego użytkowania przestrzeni, otwartego i przyjaznego dla turystów oraz mieszkańców,
starającego się równoważyć konieczność zachowania bioróżnorodności z potrzebami rozwoju
gospodarczego. W fizjograficznych i własnościowych warunkach naszego regionu ingerencja oraz
wyłączenie z użytkowania dodatkowych powierzchni może doprowadzić do skrajnie negatywnych
reakcji i poczucia braku opieki Państwa.
Istniejący w naszym kraju model gospodarki leśnej, zakładając równorzędne znaczenie funkcji
ochronnych, społecznych i produkcyjnych w naszym regionie pozwala dostrzec jego zalety.
Niezwykle cenne przyrodniczo tereny naszego powiatu na przełomie kiłkudziesięciu lat nie straciły
niż ze swego bogactwa i różnorodności, a wręcz przeciwnie- zyskały. Od lat lesistość Podkarpacia
wzrasta i odciągnęła obecnie blisko 40%, a jego bogactwo przyrodnicze nie budzi wątpliwości,
stanowiąc powód do domy mieszkańców.
Konsekwencją wprowadzenia ochrony ścisłej będzie znaczne ograniczenie możliwości
zrównoważonego korzystania z zasobów oraz dalszego ograniczenia prowadzenia działalności
i rozwoju. Na terenie samego województwa podkarpackiego ilość osób zatrudnionych
w przemyśle drzewnym wynosi ponad 100 tysięcy. Gospodarka leśna oraz przemysł drzewny mają
istotne znaczenie dla rynku pracy, szczególnie na obszarach słabo uprzemysłowionych, takich jak nasz
region, bazujących na bogactwach naturalnych.
Proponowany w niniejszej Strategii zakres i sposób powiększenia obszarów chronionych
na obecnym etapie konsultacji odbywa się jeszcze bez określenia szczegółowych kryteriów
ich wyboru, sposobów ochrony, przy jednoczesnym braku jednoznacznych zasad i definicji.
Budzi to obawy o dowolne, nienaukowe i nieweryfikowalne ustalenia wielkości powierzchni, jakie
maja być objęte ochroną. Często jak uczy doświadczenie wyniesione z pracy nad tworzeniem sieci
obszarów Natura 2000, pod naciskiem radykalnych organizacji ekologicznych, nieponoszących
odpowiedzialności za swoje działania i poglądy bezpodstawnie obszarom o niskich walorach
przyrodniczych nadaje się wysoki status ochronny.
Komisja Europejska prowadzi obecnie prace nad uściśleniem pojęć i ustaleniem prawnie
wiążących unijnych celów w zakresie odtwarzania przyrody. Nie jest jeszcze za późno
na ukształtowanie dyskutowanych obecnie rozwiązań w taki sposób, aby skutecznie chronić
bioróżnorodność i jednocześnie zachować trwałość lasów według sprawdzonego w Polsce modelu
wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.
Zdecydowanie popieramy podejmowanie działania ukierunkowanego na ochronę
bioróżnorodności, ale uważamy jednak, że realizacja przedmiotowej Strategii powinna odbywać się
w sposób umożliwiający zrównoważone zagwarantowanie zarówno celów ochrony przyrody
oraz społecznych i ekonomicznych warunków rozwoju naszych terenów. Uważamy, że jest możliwe
uczciwe i umiejętne pogodzenie tych funkcji zarówno według podstaw naukowych, ekonomicznych
i społecznych.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
Ygeu_Bozol ta.
Bogdan Cygan
Otrzymują:
- Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
- Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
- Prezes Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej,
- Minister Klimatu i Środowiska,