image001_9FLZTke.jpg
|
Nadleśnietwo Zielona Góra
|
image002_Y9ixDV0.png
|
|
Odpowiedź_gospodarka_leśna_-_wnioski.pdf
|
) Nadleśnictwo Zielona Góra
Zielona Góra, 15.03.2022 r.
Zn. spr.: ZG.0172.5.2022.BM
Fundacja Lasy i Obywatele email: sprawa- 44034Qinfo.lasyiobywatele.pl
Dotyczy: wniosków, które wpłynęły do nadleśnictwa w różnej formie w dniach 15.02.2022 r., 24.02.2022 r. oraz 03.03.2022 r.
W związku z wnioskiem o udzielenie informacji na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w sprawie wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag, wniosków, petycji i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, Nadleśnictwo Zielona Góra udziela następujących odpowiedzi:
Zadane pytania:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu od 1 stycznia 2018 roku do momentu odpowiedzi na to pismo, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, pytania, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. kto zgłaszał postulaty, pytania, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły pytania, wnioski i uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
c. rezultatów zgłaszania pytań, postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
Ź
FSC www.fsc.org FSC* C023466
Znak odpowiedzialnej gospodarki leśnej
Nadleśnictwo Zielona Góra, Wilkanowo Przysiółek Rybno 31, 65-950 Zielona Góra tel.: +48 68 326-53-52, fax: +48 68 326-70-96, e-mail: zielonagoraQzielonagora.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
2 społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób. d. dokumentacji komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną. Odpowiedź: W okresie od 01.01.2018 roku Nadleśnictwo Zielona Góra odnotowało dwa przypadki, złożenia wniosku dotyczącego prowadzenia gospodarki leśnej: Wniosek z dnia 23.03.2021 r.: - Ad a. wnioskodawca to osoba prywatna - Ad b. prośba o przesunięcie terminu wycinki drzew (trzebież późna pozytywna) w leśnictwie Ochla w związku z występowaniem objętych ochroną gatunkową ptaków - Ad c. zabieg został wykonany w okresie jesiennym po zakończeniu okresu lęgowego w oparciu o obowiązujące w tym temacie uregulowania. - Ad d. w załączeniu odpowiedź udzielona wnioskodawcy (załącznik nr 1); dane wnioskodawcy jako osoby prywatnej zostały zanonimizowane. Wniosek z dnia 22.02.2022 r.: - Ad a. wnioskodawca to osoba prywatna - Ad b. pytania: 1. Co było powodem wycięcia drzew w poniżej wskazanej lokalizacji GPS? 2. Do jakich podmiotów trafiło drewno z wycinki? 3. W jakiej cenie zostało sprzedane? 4. Czy Nadleśnictwo administruje amboną myśliwską znajdującą się na skraju wycinki? - Ad c. udzielono częściowej odpowiedzi na pkt. 1, 2 oraz 4 oraz odmówiono odpowiedzi na pkt. 3. - Ad d. w załączeniu odpowiedź udzielona wnioskodawcy (załącznik nr 2 i nr 3); dane wnioskodawcy jako osoby prywatnej zostały zanonimizowane. Ze względu na położenie nadleśnictwa, które znajduje się w znacznej części w granicach administracyjnych Zielonej Góry, służby terenowe przekazują zapytania od spacerowiczów w sprawie prowadzonych prac pozyskaniowych wokół miasta. Biorąc pod uwagę potrzeby społeczeństwa, na podstawie tych zapytań organizowane 3 są z inicjatywy nadleśnictwa spotkania z mieszkańcami bądź też w lokalnej prasie umieszczane są informacje na temat planowanych i prowadzonych prac. Korniki w zielonogórskich lasach Opis: https://www.lzg24.pl/artykul/aktualnosci/kornik-atakuje https://gazetalubuska.pl/trzyletnia-walka-z-kornikiem-w-zielonej-gorze-z-powodu- szkodnika-trzeba-bylo-wycinac-kolejne-hektary-lasu/ar/c1-15795432 Porozmawiajmy w lesie o lesie – 13.01.2022 r. Opis z naszych zasobów: „Nadleśniczy Nadleśnictwa Zielona Góra Rafał Ozimiński serdecznie zaprasza mieszkańców Osiedla Ceramicznego i okolic na spotkanie w sprawie planowanych prac pozyskaniowych przy ulicy Ceramicznej w Zielonej Górze. W dniu 13 stycznia o godzinie 14:00 nieopodal ulicy Ceramicznej zielonogórscy leśnicy będą na Państwa czekać, by opowiedzieć o tym jakie prace będą wykonywane w I kwartale 2022 r. Miejsce spotkania oznaczono na mapie poniżej. Informacje uzupełniające dostępne są na stronie nadleśnictwa https://zielonagora.zielonagora.lasy.gov.pl/aktualnosci Pracownicy nadleśnictwa w dniu tym udzielą odpowiedzi na nurtujące mieszkańców pytania dotyczące sposobu zagospodarowania lasów przylegających do pobliskich osiedli miejskich. Biorąc pod uwagę dużą powierzchnię drzewostanów w wieku kwalifikującym ich do przebudowy, przedstawione zostaną założenia Planu Urządzenia Lasu obowiązującego w latach 2021-2030. Poinformujemy Państwa o przyjętych kryteriach, bardziej przyjaznych społeczeństwu, ograniczających między innymi rozmiar cięć rębnych wokół pobliskich osiedli. Bezpośrednio w terenie pokażemy też Państwu drzewa stwarzające zagrożenie dla spacerowiczów i kierowców poruszających się drogami publicznymi. Opowiemy o wielkości powierzchni, na której prowadzone będą prace pozyskaniowe, o pozostawieniu dojrzałych stabilnych drzew do obsiewu i naturalnego rozkładu. Pokażemy fragmenty, gdzie ze względu na możliwości siedliska oraz zapotrzebowania 4 na światło słoneczne młodego pokolenia, koniecznym będzie zdjęcie całych fragmentów dojrzałego drzewostanu. Poinformujemy również Państwa a planowanym składzie gatunkowym nowego pokolenia drzew oraz przewidywanym terminie odnowienia omawianych powierzchni. Po części terenowej i długim spacerze zapraszamy Państwa na krótkie podsumowanie przy siedzibie Nadleśnictwa Zielona Góra, gdzie czekać będzie na Państwa rozpalone ognisko, przy którym zakończymy spotkanie. Liczymy na Państwa obecność w dniu 13 stycznia.” https://zielonagora.wyborcza.pl/zielonagora/7,35182,28003916,gdzie-beda- wycinki-na-osiedlu-cegielnia-lesnicy-spotkali-sie.html Z poważaniem Rafał Ozimiński Nadleśniczy /podpisano elektronicznie/ W załączeniu: 1.Odpowiedź na wniosek z dnia 23.03.2021 r. z zanonimizowanymi danymi 2.Odpowiedź na wniosek z dnia 07.03.2022 r. z zanonimizowanymi danymi 3.Decyzja nr 1/2022 z dnia 07.03.2022 r. Do wiadomości: 1. aa. sporządził: Bartłomiej Magdziarz
|
Załącznik_nr_1_Odpowiedź_ws._wstrzymania_wycinki_-_Leśnictwo_Ochla.pdf
|
GĘNSTY © % AP. Nadleśnictwo Zielona Góra U)
Zielona Góra, 09.04.2021 r.
Zn. spr.: ZG.720.5.2021.KS (wysłano wyłącznie drogą elektroniczną)
Dotyczy: wniosku o przesunięcie terminu wycinki drzew.
W nawiązaniu do przesłanej za pośrednictwem RDLP w Zielonej Górze prośby o przesunięcie terminu wycinki drzew, Nadleśnictwo Zielona Góra informuje, że w związku z mającymi zastosowanie w prowadzeniu gospodarki leśnej przepisami prawa powszechnego oraz regulacjami wewnętrznymi, nie zachodzi konieczność interwencji w termin prowadzonych prac w obawie o zniszczenie siedlisk chronionych
ptaków w okresie lęgowym.
Uzasadnienie :
W lasach stanowiących własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Zielona Góra prowadzona jest gospodarka leśna na podstawie ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. oraz w oparciu o obowiązujący Plan Urządzenia Lasu, zawierający m.in. zadania związane z gospodarką leśną ( w tym użytkowanie lasu w cięciach rębnych jak i przedrębnych, a także odnowienie lasu i zabiegi pielęgnacyjne). Art. 14b Ustawy o lasach mówi :
„gospodarka leśna wykonywana zgodnie z wymaganiami dobrej praktyki w zakresie gospodarki leśnej nie narusza przepisów o ochronie poszczególnych zasobów, tworów i składników przyrody, w szczególności przepisów art. 51 iart. 52
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”
R
FSC www.fsc.org FSC* C023466
Znak odpowiedzialnej gospodarki leśnej
Nadleśnictwo Zielona Góra, Wilkanowo Przysiółek Rybno 31, 65-950 Zielona Góra tel.: +48 68 326-53-52, fax: +48 68 326-70-96, e-mail: zielonagoraQzielonagora.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
2 Mając na uwadze przytoczone zapisy ustawy o lasach, gospodarka leśna prowadzona jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wymagań dobrej praktyki w zakresie gospodarki leśnej z dnia 18 grudnia 2017 r., co oznacza wprost dostosowanie sposobu wykonywania zadań do zawartych w rozporządzeniu wymagań, m.in.: wykonaniu wizji terenowej w wydzieleniu leśnym przed przystąpieniem do prac z zakresu gospodarki leśnej, w celu sprawdzenia występowania gatunków chronionych lub potencjalnych miejsc ich występowania, pozostawienie drzew dziuplastych zidentyfikowanych na powierzchniach, na których prowadzone są zabiegi, pozostawienie zidentyfikowanych i zasiedlonych gniazd, pozostawienie kęp starodrzewu na powierzchniach powyżej 1 ha, na których planowane są cięcia rębne i inne działania wymienione w rozporządzeniu. Planowanie prac związanych z gospodarką leśną, w tym zabiegów związanych z pozyskaniem drewna ma miejsce z pewnym wyprzedzeniem, stąd oznaczenia na drzewach przeznaczonych do wycinki, wyznaczających granicę powierzchni, na której będzie wykonywany zabieg itp. W tym wypadku wyznaczenie przez leśniczego drzew przed planowanym zabiegiem trzebieży późnej pozytywnej ( TPP). W odniesieniu do przytoczonego pojęcia okresu lęgowego ptaków, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w wydanej przez nią interpretacji ( https://www.gdos.gov.pl/kiedy-przypada-okres-legowy-ptakow-2 ) wskazuje, że: „przepisy nie definiują kiedy okres lęgowy ptaków się kończy, a kiedy zaczyna. W rozporządzeniu Ministra Środowiska z 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt jest wskazany okres od 16 października do końca lutego, jednak jest to jedynie okres, kiedy pod pewnymi warunkami wolno usuwać bez zezwolenia gniazda ptaków z budek, obiektów budowlanych i terenów zieleni. Pozostały przedział czasu (1 marca – 15 października) często jest interpretowany jako okres lęgowy ptaków. Nie jest to jednak interpretacja właściwa, gdyż okres lęgowy jest przedziałem czasu indywidualnym dla każdego gatunku ptaka i wynika z jego biologii.” Poza cytowanymi powyżej aktami prawa powszechnego istnieje również szereg wewnętrznych uregulowań obowiązujących w jednostkach Lasów Państwowych. 3 W tym wypadku zastosowanie mają między innymi wprowadzone na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Zielonej Górze wytyczne, dotyczące minimalizowania wpływu realizacji prac gospodarczych na miejsca rozrodu i lęgi ptaków, które wdrożono do stosowania na terenie nadleśnictwa Z poważaniem Rafał Ozimiński Nadleśniczy /podpisano elektronicznie/ Do wiadomości: 1. RDLP w Zielonej Górze 2. aa sporządził: Katarzyna Szkopińska
|
Zał._nr_2__-_Informacja_publiczna_odpowiedź_.pdf
|
ES ŚR. Nadleśni , . , nictw ie) adleśnictwo Zielona Góra
Zielona Góra, 07.03.2022 r.
Zn. spr.: ZG.0172.7.2022.BM
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na przesłany pocztą elektroniczną wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 22 lutego 2022 r. godz. 8:42, udostępniam częściowo
żądane informacje.
W pozostałym zakresie uprzejmie informuję, że została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej, która zostanie doręczona odrębnie.
Ad 1. Co było powodem wycięcia drzew w poniżej wskazanej lokalizacji GPS:
Nadleśnictwo pracuje na podstawie zatwierdzonego przez właściwego ministra Planu Urządzenia Lasu. We wskazanej lokalizacji został zaplanowany zrąb w Planie Urządzenia Lasu obowiązującym w latach 2011-2020, w związku z osiągnięciem wieku rębności przez drzewostan, co było podstawą do wycięcia drzew. Zgodnie z nowym Planem na lata 2021-2030, przedmiotowa powierzchnia przewidziana jest do
odnowienia (ponownego wprowadzenia roślinności leśnej).
Ą
FSC
www.fsc.org FSC* 0023466
Znak odpowiedzialnej gospodarki leśnej
Nadleśnictwo Zielona Góra, Wilkanowo Przysiółek Rybno 31, 65-950 Zielona Góra tel.: +48 68 326-53-52, fax: +48 68 326-70-96, e-mail: zielonagoraQzielonagora.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Ad 2. Do jakich podmiotów trafiło drewno z wycinki? Drewno pozyskane w Nadleśnictwie Zielona Góra we wskazanej przez Panią lokalizacji zostało zbyte podmiotom, których firmy wskazujemy poniżej: Stelmet Spółka Akcyjna, BUMET-TARTAK KLĘPINA SP. Z O.O, "DREW-PLAST" SPÓŁKA CYWILNA, HOMANIT KROSNO ODRZAŃSKIE Spółka z o.o., USŁUGOWY ZAKŁAD STOLARSKI Józef Rzepa, PRZEDSIĘB. LEŚNE GAJOWY S.C. K.D.Hoffmann, M.Dudek, M. Nowicz, ''OLO'' OLENDER JOLANTA, TARTAK ANTONIN Wawrzyniak Jarosław, LASY PAŃSTWOWE OŚRODEK TRANSPORTU LEŚNEGO. Część drewna trafiła do klientów drobnych, przy czym nadleśnictwo nie posiada danych tych klientów, z uwagi iż są to osoby fizyczne, dokonujące zakupu bez związku z działalnością gospodarczą. Ad 3. Czy Nadleśnictwo administruje amboną myśliwską znajdującą się na skraju wycinki? Ambona jest posadowiona na terenie dzierżawionym przez Koło Łowieckie Leśnik. Ambona została naprawiona. Z poważaniem Rafał Ozimiński Nadleśniczy /podpisano elektronicznie/ Do wiadomości: 1. aa. sporządził: Bartłomiej Magdziarz 2
|
Zał.3_Odpowiedź_odmowa_udostępnienia_informacji_decyzja_1_2022.pdf
|
ES AS) kadleśnictwo Ziolona G4
nictwo Zielon r ie: adleśnictwo Zielona Góra
Zielona Góra, 07.03.2022 r.
Zn. spr.: ZG.0172.7.2022.BM
DECYZJA NR 1/2022
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Zielona Góra (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu Pani wniosku (dalej jako „Wnioskodawca ”) złożonego drogą e- mail w dniu 22 lutego 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej obejmującej informacje:
1. Co było powodem wycięcia drzew w wskazanej lokalizacji GPS?
2. Do jakich podmiotów trafiło drewno z wycinki?
3. W jakiej cenie zostało sprzedane?
4. Czy Nadleśnictwo administruje amboną myśliwską znajdującą się na skraju
wycinki? odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie informacji o cenie
za jaką zostało sprzedane drewno we wskazanej przez Panią lokalizacji, ze względu
na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 z późn. zm.
FSC* 0023466
Znak odpowiedzialnej gospodarki leśnej
Nadleśnictwo Zielona Góra, Wilkanowo Przysiółek Rybno 31, 65-950 Zielona Góra tel.: +48 68 326-53-52, fax: +48 68 326-70-96, e-mail: zielonagoraQzielonagora.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
2 UZASADNIENIE Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy informacji o powodzie wycięcia drzew w wskazanej lokalizacji, informacji do jakich podmiotów trafiło drewno, a także informacji w zakresie ambony myśliwskiej, znajdującej się w wskazanej lokalizacji. Wskazane informacje zostaną udostępnione Wnioskodawcy odrębnym pismem. W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.” Przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia odmowę udostępnienia informacji o cenach, za jakie drewno zostało sprzedane. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz orzecznictwa – te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji2 (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do 2 Dz.U. Nr 2020, poz. 1913) 3 korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.” Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”3. Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą4. Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych wobec poszczególnych nabywców. W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również informacja o cenach drewna wypełnia materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k., a zatem może stanowić tajemnicę przedsiębiorcy. Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową – w zaistniałym stanie faktycznym – okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa 3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa 1108/14, utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK 387/15. 4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD 2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378 4 w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak: przebieg uzgodnień warunków sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, poziom cen masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.” A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca. PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane w poufności. Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że „[…] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.” Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na 5 obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów. Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu. Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p. W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia informacji publicznej. Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję: - podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Z poważaniem Rafał Ozimiński Nadleśniczy /podpisano elektronicznie/ Do wiadomości: 1. aa. sporządził: Bartłomiej Magdziarz Pouczenie: Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 07 grudnia 2020 r., Dz. U. 2020, poz. 2176 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Zielona Góra o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
|